Zijn wij dominant op aarde? Ligt er maar aan hoe je dit invult. In een 'laatste' gratis artikel van de NRC lees ik nl:Peter van Velzen schreef: ↑20 jun 2018 05:34Ze hebben overleefd. Mogelijk hebben ze geluk gehad, maar ze waren niet de dominante soort op aarde. Dat zijn we nu wél. Dat komt zuiver en alleen doordat we beter samenwerken dan andere soorten en dat doen we dan weer door te communiceren. Dat we nu met zeven miljard zijn, is niet een kwestie van geluk (alleen).dikkemick schreef: ↑19 jun 2018 09:13Nochtans hebben onze verre voorouders het prima gedaan. Ruwe keelklanken zie ik dan niet als communicatie (of vergelijk ik met kwaken van een eend).Peter van Velzen schreef: ↑19 jun 2018 07:21 Zonder onderlinge communicatie kunnen wij vrijwel niets en waren we waarschijnlijk al uitgestorven. Probeer je die situatie eens in te denken. Dat lukt je niet eens.
De meest talrijke groep – voor zover bekend – moet onder de Nematoda vallen, volgens Hans Helder, universitair hoofddocent nematologie van de Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR). Van nematoden of ‘rondwormen’ bestaan honderdduizenden soorten. Ze zijn kleiner dan een halve millimeter, transparant en de aantallen per soort zijn volgens Helder „onvoorstelbaar groot”. Per vierkante meter zitten er twee tot twintig miljoen rondwormen in de grond.
Mijten zijn daarna de grootste groep, volgens Buma van het WNF. Naar schatting zijn er dertigduizend soorten. Het aantal mijten per soort is onbekend.
Insecten staan op nummer drie. Ongeveer een miljoen van de 1,8 beschreven diersoorten behoort tot de insecten; het geschatte totale aantal insectensoorten reikt tot tien miljoen. Het aantal per soort is opnieuw „onvoorstelbaar groot”. Een klassieke vergelijking is dat alle mieren samen evenveel zouden wegen als alle mensen.
Maar van de zoogdieren hebben wij gewonnen!