De moord op George Floyd en de gevolgen.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: De moord op George Floyd en de gevolgen.

Bericht door appelfflap »

Labyrint schreef: 07 jun 2020 23:09 Racisme en de beoefenaars bezitten alle menselijke kleuren.
maar dat wordt vaak ontkend. Racisme is blijkbaar, politiek gezien, 1 richtingsverkeer.
enkel de blanke man van middelbare leeftijd is racistisch

gisteren een meiske op de vrt: "Zwarten kunnen niet racistisch zijn want ze zitten niet in een machtspositie". Dat soort redeneringen is dodelijk voor die hele beweging.
een debat op de vrt over racisme en er zaten 3 negers/zwarten/centraal-afrikanen/afro-belgen/... (kies zelf maar de correcte term ). het probleem ops ie manier verengen is een wederkerend patroon maar natuurlijk bijzonder jammer

Je merkt vaak dat anti-racismeorganisaties heel snel in een spreidstand sukkelen als de ene minderheid de andere begint aan te vallen/discrimineren/racistisch behandelt.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Labyrint schreef: 08 jun 2020 06:23
ChaimNimsky schreef: 07 jun 2020 23:56
Labyrint schreef: 07 jun 2020 23:54 Als je zegt: Actie waardig. Wat bedoel jij dan precies met actie? Hoe zou jij deze wereld willen verbeteren?
Wat er gedaan wordt: er massaal tegen demonstreren.
Maar dat gaat niet helemaal goed zoals we kunnen zien. Het werkt zo te zien juist averechts.
Complete anarchie en er wordt op dit moment juist haat gezaaid. En dat is te verwachten.
De politie heeft tijdens enkele demonstraties buitensporig geweld gebruikt -- voor de rest is het redelijk goed gegaan. Plunderingen en geweld zouden natuurlijk voorkomen moeten worden, maar haat tegen racisme, racisten en een narcistische demagoog is vrij normaal en vind ik niet zo'n enorm probleem.
Zionist
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 08 jun 2020 07:32
Labyrint schreef: 07 jun 2020 23:09 Racisme en de beoefenaars bezitten alle menselijke kleuren.
maar dat wordt vaak ontkend. Racisme is blijkbaar, politiek gezien, 1 richtingsverkeer.
enkel de blanke man van middelbare leeftijd is racistisch.
Dat wordt helemaal niet ontkent maar er zijn twee aspecten aan racisme. Er is persoonlijk racisme en er is systemisch racisme. En terwijl dat eerste inderdaad van alle kleuren is, is dat laatste inderdaad overwegend blank omdat de blanken nu eenmaal zeer overwegend aan de machtsposities zitten.

Blanken in onze maatschappij hoeven niet te vrezen dat ze in de ogen van de voorbijkomende patrouille verdacht zijn, enkel om wille van hun huidskleur.
Blanken hoeven in onze maatschappij niet te vrezen dat ze minder jobkansen zullen krijgen wegens hun voor- of familienaam.

Dus als mensen het hebben over racisme waar blanken niet het slachtoffer van kunnen zijn (in onze maatschappij) dan hebben ze het over het systemisch racisme.

Persoonlijk vind ik jammer dat in sociologische kringen "racisme" een jargon term is geworden, waarmee enkel het systemisch racisme bedoeld want dat kan voor verwarring zorgen (voor persoonlijk racisme gebruikt met "etnische discriminatie"). Maar zo moeilijk is het nu ook weer niet om te begrijpen waar het om draait.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Even een racistische opmerking tussendoor. De rellen in België. Het plunderen na de vreedzame demonstratie tegen racisme. Ik zie de beelden van de plunderingen voorbij komen en 80% van de gefilmde jongeren is....ik mag het niet hardop zeggen.....zwart.
Hoe kun je begrip krijgen als je je op deze wijze zo laat gaan?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 08 jun 2020 09:17 Even een racistische opmerking tussendoor. De rellen in België. Het plunderen na de vreedzame demonstratie tegen racisme. Ik zie de beelden van de plunderingen voorbij komen en 80% van de gefilmde jongeren is....ik mag het niet hardop zeggen.....zwart.
Wat moeten zwarten dan doen als blijkt dat vreedzame vormen van actievoeren weinig zoden aan de dijk hebben gebracht?

Gekleurde minderheden zitten in een impasse. Als ze vreedzaam actievoeren, dan slagen ze er maar al te vaak niet in de urgentie van het probleem serieus door te geven en is de response vooral lippendienst.

Als ze aggressief worden, krijgen ze reacties zoals die van jou.

Hoe moeten ze dan effectief actie voeren?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: 08 jun 2020 08:23 Dat wordt helemaal niet ontkent maar er zijn twee aspecten aan racisme.
gisteren nog op de 7e dag. zwarte mensen kunnen per definitie niet racistisch zijn. Dat is de bewering en algemene teneur
axxyanus schreef: 08 jun 2020 08:23zo moeilijk is het nu ook weer niet om te begrijpen waar het om draait.
als ik/mijn buurvrouw/jij door een allochtoon gediscrimineerd wordt omwille van huidskleur/afkomst/... dan is dat een racist. Dat dan kapotrelativeren met een theoretische uiteenzetting over systemisch racisme slaat nergens op.
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

axxyanus schreef: 08 jun 2020 09:26
Wat moeten zwarten dan doen als blijkt dat vreedzame vormen van actievoeren weinig zoden aan de dijk hebben gebracht?

Gekleurde minderheden zitten in een impasse. Als ze vreedzaam actievoeren, dan slagen ze er maar al te vaak niet in de urgentie van het probleem serieus door te geven en is de response vooral lippendienst.

Dag axxyanus, heb je wel goed nagedacht over deze reactie? Zo kan je alles wel goedpraten. Of mogen bepaalde mensen van jou zich slechter gedragen dan andere mensen? Het beste actie voert men door een goede schoolopleiding te doen, niet crimineel te worden, zich goed gedragen naar de medemens en door een passende baan te bemachtigen. Misschien krijgen we dan een wat meer gevarieerd beeld in de Tweede Kamer en in het kabinet, om een voorbeeld te noemen. Daar mocht daadwerkelijk wat meer diversiteit zijn.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 08 jun 2020 09:26
dikkemick schreef: 08 jun 2020 09:17 Even een racistische opmerking tussendoor. De rellen in België. Het plunderen na de vreedzame demonstratie tegen racisme. Ik zie de beelden van de plunderingen voorbij komen en 80% van de gefilmde jongeren is....ik mag het niet hardop zeggen.....zwart.

Promoot je hier inbraak, vernieling en plundering?

@Boerenverstand. Probleem is uiteraard nog steeds dat kansgelijkheid nog ver te zoeken is. Alleen: Hoe je het ook wendt of keert, je blijft te maken hebben met discriminatie. Want positieve discriminatie kan ook. Een verplicht quotum om anders-gekleurden aan te nemen vind ik hetzlefde als verplicht een vrouwelijke premier te MOETEN hebben.
De BESTE kandidaat op de juiste plaats!
Wat betreft opleiding en diversiteit op de scholen ligt er wel een taak voor de regering denk ik.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Boerenverstand schreef: 08 jun 2020 09:38 Dag axxyanus, heb je wel goed nagedacht over deze reactie? Zo kan je alles wel goedpraten. Of mogen bepaalde mensen van jou zich slechter gedragen dan andere mensen? Het beste actie voert men door een goede schoolopleiding te doen, niet crimineel te worden, zich goed gedragen naar de medemens en door een passende baan te bemachtigen. Misschien krijgen we dan een wat meer gevarieerd beeld in de Tweede Kamer en in het kabinet, om een voorbeeld te noemen. Daar mocht daadwerkelijk wat meer diversiteit zijn.
Je reactie geeft aan dat je de situatie niet kent.

Bij veel van de gekleurde jongeren leeft de gedachte dat schoolopleiding niet werkt. En waarom leeft die gedachte? Omdat hun ouders vaak een goede schoolopleiding hadden maar ze toch op allerlei manieren achteruitgesteld werden.

Deze jongeren weten uit zeer directe ervaring dat wat jij hierboven vertelt een mythe is. Zeker als het gaat om de zwarten in België.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dus je promoot hier nog steeds inbraak, vernieling en plundering? Je zou een uitstekende advocaat zijn.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 08 jun 2020 09:36
axxyanus schreef: 08 jun 2020 08:23 Dat wordt helemaal niet ontkent maar er zijn twee aspecten aan racisme.
gisteren nog op de 7e dag. zwarte mensen kunnen per definitie niet racistisch zijn. Dat is de bewering en algemene teneur.
Probeer eens in concepten te denken i.p.v. in etiketten.
appelfflap schreef: 08 jun 2020 09:36
axxyanus schreef: 08 jun 2020 08:23zo moeilijk is het nu ook weer niet om te begrijpen waar het om draait.
als ik/mijn buurvrouw/jij door een allochtoon gediscrimineerd wordt omwille van huidskleur/afkomst/... dan is dat een racist. Dat dan kapotrelativeren met een theoretische uiteenzetting over systemisch racisme slaat nergens op.
Als een blanke gediscrimineerd wordt door een allochtoon wegens diens huidskleur/afkomst/... dan gaat het over het algemeen over incidenten.

Als een allochtoon gediscrimineerd wordt door een blanke wegens diens huidskleur/afkomst/... dan maakt dat over het algemeen deel uit van een patroon.

Dat verschil erkennen is geen kapot relativeren. Het ontkennen is racisme kapot relativeren.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 08 jun 2020 10:05 Dus je promoot hier nog steeds inbraak, vernieling en plundering? Je zou een uitstekende advocaat zijn.
Ik promoot helemaal niets. Ik ga enkel in tegen al te simplistische voorstellingen van zaken.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 08 jun 2020 10:20
dikkemick schreef: 08 jun 2020 10:05 Dus je promoot hier nog steeds inbraak, vernieling en plundering? Je zou een uitstekende advocaat zijn.
Ik promoot helemaal niets. Ik ga enkel in tegen al te simplistische voorstellingen van zaken.
Simplistisch? Ik zie wat ik zie en jij kunt dat ook aan de hand van de beelden (terug)kijken. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met
een vicieuze cirkel en er moet iets gebeuren. Maar als je begrip voor je situatie wilt vragen ga je NIET plunderen en auto's/winkels in de fik steken!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: 08 jun 2020 10:14 Probeer eens in concepten te denken i.p.v. in etiketten.
ik geef u een concreet voorbeeld waarbij men beweert dat zwarten per definitie geen racisten kunnen zijn.
da's geen concept of een etiket.
axxyanus schreef: 08 jun 2020 10:14Als een blanke gediscrimineerd wordt door een allochtoon wegens diens huidskleur/afkomst/... dan gaat het over het algemeen over incidenten.
dat maakt voor het slachtoffer van racisme geen verschil. A
axxyanus schreef: 08 jun 2020 10:14Dat verschil erkennen is geen kapot relativeren. Het ontkennen is racisme kapot relativeren.
ik vrees dat we een andere definitie hanteren wat racisme betreft.

ik ga af op de VN
iedereen die iemand benadeelt enkel op grond van geslacht, godsdienst, huidskleur, afkomst,... is een racist
een neger die dus enkel aan negers verhuurt omdat ze zwart zijn is een racist. Of die neger nu in de meerderheid is waar 'm woont, of niet, speelt geen enkele rol.

we zien bv ook dat
kinderen van gemengde huwelijken, Belgische pa/ma, het doorgaans wel goed doen ook al behouden ze vaak de vreemde naam
adoptie kinderen uit Afrika het doorgaans ook altijd goed doen en hun huidskleur geen rol speelt

maar het is een complex probleem dat uit veel facetten bestaat.
er is racisme maar elke verhuurder een racist noemen omdat 'm niet aan werklozen wil verhuren en in sommige wijken dus elke allochtoon moet weigeren? Er zijn talloze knelpuntberoepen waar men schreeuwt om arbeidskrachten en niemand vindt. die werkgevers hebben geen reden om mensen uit minderheidsgrepen systematisch te weigeren.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 08 jun 2020 10:43
axxyanus schreef: 08 jun 2020 10:20
Simplistisch? Ik zie wat ik zie en jij kunt dat ook aan de hand van de beelden (terug)kijken. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met
een vicieuze cirkel en er moet iets gebeuren. Maar als je begrip voor je situatie wilt vragen ga je NIET plunderen en auto's/winkels in de fik steken!
Deze mensen vragen niet om begrip. Dat hebben ze al genoeg gekregen. Begrip verbetert hun toestand niet. Jij vraagt hen om te reageren op een manier waarvan zij ervaren hebben dat die niet werkt. Hoe effectief denk je dat dat is?
Plaats reactie