axxyanus schreef: ↑11 mar 2024 09:22
Peter van Velzen schreef: ↑11 mar 2024 00:48
Dus jij denkt dat men het (mogelijk) in 1850 geen goede zaak vond als de vrouwen minder kraamvrouwenkoorts kregen?
Ik wist niet wat ontologisch of epistemologisch betekende, maar ik vindt het volstrekt ONlogisch.
Peter, als je iets schrijft dat voor meerdere interpretaties vatbaar is, dan moet je niet reageren alsof het duidelijk was dat iedereen begreep welke interpretatie jij in je hoofd had.
Welke andere interpretatie? Ik was me niet van bewust dat er een andere mogelijk was.
Eén manier waarop je bewering op zijn minst misleidend was, is de suggestie dat men in andere tijden het geen goede zaak zou vinden als minder vrouwen kraamkoorst kregen. Als het door de tijden redelijk algemene voorkeur is dat men het een goede zaak vind dat vrouwen minde kraamkoorst zouden krijgen, is het misleidend om er een tijdperk uit te kiezen om dat erover te zeggen want daarmee wek je de illusie dat dat in vorige tijden niet het geval was.
Dat suggereerde ik niet. Ik had echter de indruk dat jij dit suggereerde. En moest toegeven dat het daar wel enigszins de schijn van had.
Maar men zou het haast denken want:
they also rejected his theory because it blamed them for their patients’ deaths. Despite reversing the mortality rates in the maternity wards, the Vienna Hospital abandoned mandatory handwashing.
En dat (een regel afschaffen, die aanwijsbare resultaten had opgeleverd) vind ik IMMOREEL
Het is gemakkelijk om nu die dokters moreel te veroordelen maar voor zover ik op de hoogte ben, hebben die dokters op een heel menselijke manier gereageerd, een manier waarop veel anderen in hun plaats zouden reageren.
Jij mag het menselijk vinden om een maatregel die de sterftekans van 18% terug had gebracht tot 2% weer af te schaffen. Ik vind het misdadig. Overigens steeg het sterftecijfer na afschaffing slechts tot 6%. Dat kan verschillende oorzaken hebben zoals vrijwillig wassen of minder ontleden van lijken door studenten. (er zijn vast meer mogelijkheden, maar die kan ik even niet bedenken).
Het is ook maar al te gemakkelijk om nu met onze kennis van cognitieve disonantie zaken te schrijven als: "they rejected his theory because it blamed them for their patients' deaths". Hebben die dokters dat expliciet zo beargumenteerd, of zijn dat bevindingen die we daar nu met onze huidige inzichten opplakken?
Dat zegt het betreffende publikatie niet.
De wikipedia pagina over
Semmelweis formuleert het iets anders.
wikipedia schreef:
Some doctors, for instance, were offended at the suggestion that they should wash their hands, feeling that their social status as gentlemen was inconsistent with the idea that their hands could be unclean.
Vergeef mij dat ik een normaal mens ben, die niemand een ziekte toewenst en daarom voor mensen die dure woorden kennen niet begrepen wordt!
Wie wenst dan een ander een ziekte toe?
Formeel een ieder die zegt "krijg de kolere" of krijg de "typhus", maar ik ga er van uit dat normale mensen dat niet echt menen. Dus ging ik er van uit dat nagenoeg niemand dat doet en het ook meent, uitgezonderd ten aanzien van zeer immorele lieden, die men soms een soortgelijk leed toewenst als dat wat zij (bewust) veroorzaken.
Dat Semmelweis Epistemologisch niet begreep waarom het werkte, lijkt me oninteressant, voor de morele vraag want - ook al kende hij het idee van ziektekiemen nog niet - "The staff began sanitizing themselves and their instruments. The mortality rate in the physician-run maternity ward plummeted." (NB Plumetting betekent neerstorten of instorten).
Ja en? Jij bekijkt dat nu met onze huidige maatstaf van welke informatie we moeten vertrouwen. Als op dat moment een andere maatstaf gold, konden de toenmalige dokters daar niet zomaar op vertrouwen.
Jij verdedigt mensen die naar alle waarschijnlijkheid honderden doden per jaar (alleen al in Wenen) op hun geweten hebben. Dat men Semmelweis's vermoeden waarom zijn reinigings-verplichting werkte betwijfelde neem ik niemand kwalijk. Wat ik zijn opvolger wél verwijt is dat, hij ondanks het feitelijk succes ervan de maatregel weer introk.
Dát was informatie, waar men wél over beschikte. En dat had genoeg moeten zijn, Als een kwakzalver hetzelfde effect zou kunnen sorteren en daadwerkelijk met zijn kwak zalf, mensen het leven zou redden, mocht hij van mij. Al is het wel van belang de zalf te onderzoeken, het leven van de patiënten heeft normaliter voorrang.
Op welke manier beschikte men daarover? Voor zover ik het begrepen heb, was er op dat moment één artikel daarover verschenen in een medisch tijdschrift. Zoals jij het schrijft lijkt het alsof het algemeen verspreide informatie was, dat was het dus niet.
Het was informatie die in elk geval beschikbaar was in de kliniek waar hij werkte, toch werd zijn was-voorschrift, teruggedraaid in die kliniek, toen zijn aanstelling daar werd beëindigd. een jaar nadat, zowel Ferdinand von Hebra (in Oostenrijk) als wel twee van Semmelweis's studenten (in the Lancet en in een frans tijdschrift er over hadden geschreven. in 1843 had Oliver Wendell Holmes in de VS overigens al dezelfde conclusies bereikt.
Maar we zijn hiermee feitelijk al off topic. Ik wilde oorspronkelijk alleen maar zeggen dat het handen wassen aantoonbaar beter was dan het niet handen wassen. Het feit dat degenen die van de aantoonbare resultaten op de hoogte waren, nog in staat bleken de maatregel terug te draaien is eigenlijk een andere maar wel zeer droevige en moreel kwalijke zaak.
Ten aanzien van de vraag "wat is goed", heb ik alleen het volgende trachten duidelijk te maken.
Sommige zaken zijn in het oog springend goed en sommige zijn in het oog springend slecht. Andere zaken zijn minder duidelijk. Er zijn wat algemene richtlijnen, zoals humanistische moraal en sceptische empirie. Maar die zijn niet altijd even makkelijk toe te passen.