Innerlijke autoriteit

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Innerlijke autoriteit

Bericht door Peter van Velzen »

Klik op het pijltje naar boven voor het complete bericht.
Amerauder schreef: 24 mei 2024 11:08 Waar het hier om gaat en waar ik steeds op wijs is dat je – met enkel het absolute minimum aan inlevingsvermogen – deze situatie dus ook om kunt draaien.

Zo kan iemand zeggen:

“Als jullie uit het leven willen stappen op het moment dat je er genoeg van hebt moet je dat lekker zelf weten, maar dring dat niet aan mij op. Kom niet bij mijn opa aan zijn ziektebed met een praatje dat het nu toch echt hoog tijd is om er een einde aan te maken, en dat het ziekenhuis daar graag bij assisteert. Doe dat lekker bij je eigen opa, en laat mij erbuiten.”

Of, zo kan iemand zeggen:

“Als jij je zoon graag als dochter wilt opvoeden, dan moet jij dat zelf weten. Maar laat mij daar buiten, dring dat niet aan mij op. Kom niet op de basisschool van mijn kind, die nog niet eens goed en wel begrijpt wat seks is, aan hem opdringen dat hij er ook voor kan kiezen om als meisje in het leven te staan, als hij dat wil, en dat de pubertijdsremmers voor hem klaarliggen. Hou dat soort meningen lekker voor je, ik heb er geen behoefte aan.”

Het lijkt mij dat het net zo kwalijk is, om je eigen Opa, die daar niet zelf voor kiest onder druk te zetten om voor Euthanasie te kiezen, als iemand anders zijn Opa, daartoe te willen bewegen. Men dient daarentegen wel respect te hebben voor beide Opa’s eigen wensen.

Tegenover een kind, dat niet eens weet, waar over je het hebt, suggereren dat het mogelijk transseksueel is, is evenmin in de haak. Wat zij die voor acceptatie van trans-personen bepleiten is op de eerste plaats luisteren naar wat die personen je vertellen en hun keuze respecteren.

(Is het toeval dat het hebt over een Opa en een zoon, en niet over een Oma en een dochter? Of heeft de paternalistische aard van de meeste religies er wat mee te maken?)
Zo zitten er altijd twee kanten aan het opdringen van levensovertuigingen. Wij hebben allemaal onze ideeën over wat de juiste overtuigingen zijn – daar heb ik het niet over. Waar het om gaat is het recht deze overtuigingen aan anderen op te dringen.
Je hebt gelijk dat het er om gaat anderen niet iets op te dringen.
Maar het gaat het in dit topic niet over een levensovertuiging.
Noch ons individuele geweten, nog de menselijke moraal is een levensovertuiging. Een levensovertuiging bevat vrijwel altijd veronderstellingen, die niet bewezen kunnen worden en die niet het primaire resultaat zijn van de opvoeding door liefhebbende ouders. (het kan wel ontstaan als gevolg van de levensovertuiging van die ouders)

Ik ben er weliswaar van mening dat mijn persoonlijk geweten - net als dat van de meeste andere mensen - een goede basis is voor moreel handelen, en dat de humanistische moraal de beste vorm van menselijke moraal is, die ik ken. Maar ik zal niet suggereren, dat jouw geweten, of dat van een van de andere deelnemers aan dit topic, inferieur is. En evenmin acht ik de humanistische moraal reeds perfect. Ik zal echter wel altijd pleiten voor een verbetering als dat mogelijk is, en tegen een verslechtering. Mijn criterium daarbij is de vuistregel, dat datgene dat per saldo duidelijk het (menselijk) lijden doet afnemen, een verbetering is, en datgene dat per saldo duidelijk het (menselijk) lijden doet toenemen, een verslechtering.
Dan kun je zeggen: “ze vinden dat, want X” maar volgens mij draai je de zaken dan precies om. Ze vinden dat niet vanwege X, nee, het is andersom: ze benoemen X, omdat ze dat vinden. De mening komt eerst, vervolgens dragen ze argumenten aan om die mening te verdedigen.
Dat is waar voor zover het de argumentatie betreft. Maar de mening die beargumenteerd wordt is niet willekeurig. Ze berust óf op de mening die anderen je aanreiken, of op je persoonlijk geweten.
Met abortus en euthanasie, heb je (waarschijnlijk niet toevallig) twee onderwerpen gekozen, waar het helemaal niet evident is dat men anderen zou moeten dwingen méér te lijden, dan noodzakelijk is.
Peter van Velzen schreef: 23 mei 2024 05:30 In zoverre mensen steun vinden in hun geweten voor deze standpunten, is het vanwege het feit dat men het associeert met onze empathie jegens onze overleden familie en kennissen, en onze empathie voor baby's. Het is niet voor niets dat anti-abortus activisten de foetus consequent een baby noemen, en het doen voorstellen alsof de voorstanders van Abortus, zelfs een eenmaal geboren baby zouden willen aborteren. Ze weten, dat ons geweten niets zegt over een ziel. Maar heel veel over dierbaren en zuigelingen.

De vraag is of we in staat zijn ons te verplaatsen in iemand met andere morele opvattingen dan wijzelf. En of het gerechtvaardigd is om de eigen mening bij hem door de strot te duwen.
Volkomen juist. Dat doe ik dus ook niet. Ik pleit er voor om niemand iets door hun strot te duwen, maar wel om de notie dat zij die dat wél doen, verkeerd bezig zijn, zoveel mogelijk te bepleiten.
En het is heus niet zo dat alleen christenen tegen zelfmoord zijn. Ik zou bijna willen zeggen: “ieder weldenkend mens met een normaal ontwikkeld moreel vermogen die opgevoed is door liefdevolle ouders denkt er zo over” – maar dan dus alleen maar om het punt te maken hoe beperkt zo’n houding eigenlijk is.
Iedereen die een dierbare vriend of familielid verliest door zelfdoding , lijdt daaronder. Je bewering dat het niet alleen Christenen zijn die tegen zelfmoord zijn, is (wellicht dáárom) ongetwijfeld juist. Maar uit deze opiniepeiling blijkt dat de frequentie van het kerkbezoek, de beste indicatie is voor welk antwoord men geeft.

Met betrekking tot abortus, geldt dat de aanstaande ouders die graag een baby willen, mordicus tegen het aborteren van de foetus - waarvan men hoopt dat ze uitgroeit tot een gezond kind - zullen zijn. Ook dat is waarschijnlijk de voornaamste reden voor een seculier denker om er tegen te zijn. (men redeneert vanuit de eigen situatie)

Maar ook hier blijkt uit deze opiniepijling een enorme invloed van religie die men zegt aan te hangen. Ze is belangrijker dan de politieke partijkeuze, maar indien men onderscheid maakt tussen liberalen of conservatieven en gematigde aanhangers, is de invloed dáárvan ongeveer even groot.
En nu? Wie heeft hier uiteindelijk het laatste woord, en waarom? Wat geeft uiteindelijk de doorslag?
Uiteindelijk zal de keuze - naar mijn verwachting - vallen op zo weinig mogelijk dwang van overheidswege, en op het minste lijden. Dat laatste is wellicht nog het belangrijkste, want wie gedwongen wordt tot wat men niet wil wat hem- of haarzelf geschiedt lijdt meestal heftiger, dan wie anderen niet kan dwingen tot wat die anderen niet willen.

Er zitten uiteraard nog haken en ogen aan, bijvoorbeeld dat sommigen een moord zullen trachten te verhullen als een zelfmoord. Maar dat doet aan het principe van het minste lijden en de minste dwang niets af.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Amerauder schreef: 24 mei 2024 11:17
Peter van Velzen schreef: 24 mei 2024 04:32
Het verschil tussen ons individuele "geweten" en "de menselijke moraal" is dat de laatste de grootste gemene deler, van de eerste is. In elk geval voor humanistische denkers. Het is die grootste gemene deler die het onderwerp is van dit topic.

Peter, let nu even op aub want je zet hier echt een hele grote en vreemde stap die ik bovendien op geen enkele wijze verdedigd zie worden. Kun je die stap verdedigen?

Het gaat hier nu juist wel om het geweten, dat individueel is en afhangt van persoonlijke voorkeuren, waar nu juist niet een of andere algemene “menselijke moraal” uit voort komt vloeien.

Hoe kom je erbij dat het laatste uit het eerste voort zou vloeien?
Dat acht ik gewoon vanzelfsprekend.

Hoe kom jij er bij te denken, dat datgene waarover de meeste mensen het eens zijn, niet voortvloeit uit wat de meesten van ons individueel denken?
Laat je nu even niet afleiden door de zaken waar men het over eens is, wat vaak alleen maar zo lijkt omdat ze zo vaag geformuleerd zijn (gij zult niet doodslaan…), let even op de zaken waar we het niet over eens kunnen worden: euthanasie, abortus, pitloze watermeloenen, woekeren, eigendomsrecht, borstvergrotingen, puberteitsremmers, de lijst is eindeloos.

Hoe rechtvaardig jij de stap van jouw (toevallige?) persoonlijke voorkeuren naar een zogenaamde algemene “menselijke moraal? En wat bedoel je daar eigenlijk mee!
Ik bedoel precies wat ik heb uitgelegd. Datgene waarin het geweten van de meeste mensen overeen stemt. Waarom zou ik me laten afleiden door datgene waarin ze niet overeen stemt? Dat doe ik alleen omdat jij daarover begint.
Merk op – dit is belangrijk – dat christenen God nodig hebben om deze stap te kunnen zetten, om het persoonlijke geweten om te kunnen zetten in een zogenaamde universele moraal.

Bedenk je goed wat dit betekent: de grootste kracht in het universum die zij zich maar voor kunnen stellen hebben zij nodig om deze enorme stap te kunnen zetten.

En hoe zet jij die stap? Waar baseer jij die stap op van het persoonlijke naar het algemene? Hoe is dit meer dan een: “het is nu eenmaal zo”?
De meeste Christenen hebben God helemaal niet nodig, om het met andere mensen eens te worden over wat hun geweten van hen verlangt. Dat maken de priesters en dominees hen slechts wijs. Als zij van hun geloof afvallen (dat blijkt meestal de grootste stap), worden ze daarom ook geen gewetenloze misdadigers. Ze zullen alleen minder geneigd zijn om anderen meer te laten lijden. Dáártoe - het veroorzaken van méér leed - is helaas de denkbeeldige alleskunner soms wel van “nut”. In zekere zin irrationeel. Als de grootste kracht die men zich in zijn fantasie kan bedenken, zijn leefregels niet kan afdwingen, waarom proberen onmachtiger mensen dat dan zelf ter hand nemen?

Zonder een fictieve persoon te introduceren met onwaarschijnlijke eigenschappen, blijft er geen andere manier over om het bestaan van een algemene menselijke (dus humanistische) moraal te verklaren, dan Darwinistische evolutie en de grotere “plasticiteit “ van het menselijk denken, waardoor vrijwel al ons gedrag op aanleren en imiteren (ook van het ouderlijk gezag) berust. Het is alleen een grote stap voor wie in kadaverdiscipline gelooft. Voor de meeste vrijdenkers is het vaak vanzelfsprekend. (al is het ook een hardnekkige gewoonte van vrije denkers om het dus nooit helemaal eens te worden).

NB: Je individueel geweten berust grotendeels op het imiteren van het ouderlijk gezag. Met name dat wat je ouders (meestal je moeder) “goed” noemen, niet op wat die ouders persoonlijk willen, maar op wat zij weer van hun ouders meekregen. Kinderen zijn verrassend bijzonder goed in het maken van dat onderscheid! Een menselijke moraal die niet in overeenstemming is met het eigen geweten van de meeste mensen, zal - zonder dwingelandij - niet uitvoerbaar blijken.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Amerauder” schreef: Hahaha de grenzen van wat jij er allemaal bij wenst te fantaseren kan ik niet overzien, maar het enige waar ik mensen hier over overhoor zijn de stellige uitspraken die ze zelf hebben gedaan.
Per saldo goed overeenkomende met mijn steeds weer opwellende vermoedens:
Jouw neiging tot overhoren zonder te benoemen op basis, of ten opzichte waarvan je dat uitoefent.

Je hebt er kennelijk veel intiktijd voor over.
Jammer dat je je ijkmaten niet zo weet/wil samen te vatten dat ze binnen mijn leestijd passen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 25 mei 2024 04:51 Tegenover een kind, dat niet eens weet, waar over je het hebt, suggereren dat het mogelijk transseksueel is, is evenmin in de haak. Wat zij die voor acceptatie van trans-personen bepleiten is op de eerste plaats luisteren naar wat die personen je vertellen en hun keuze respecteren.
En wat betekent dat juist, hun keuze respecteren? Over wat soort respect hebben we het als gevraagd wordt de keuze van de transpersonen te respecteren?

Als een man zich identificeert als vrouw, moeten we dan diens keuze respecteren om mee te doen aan de vrouwencompetitie?
Als een mannelijke verkrachter zich identificeert als vrouw, moeten we dan diens keuze respecteren om in een vrouwengevangenis zijn tijd uit te willen zitten?

Als we daar een grens trekken en daar "neen" op antwoorden, zijn we dan onvoldoende accepterend voor trans-personen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 25 mei 2024 14:08
“Amerauder” schreef: Hahaha de grenzen van wat jij er allemaal bij wenst te fantaseren kan ik niet overzien, maar het enige waar ik mensen hier over overhoor zijn de stellige uitspraken die ze zelf hebben gedaan.
Per saldo goed overeenkomende met mijn steeds weer opwellende vermoedens:
Jouw neiging tot overhoren zonder te benoemen op basis, of ten opzichte waarvan je dat uitoefent.

Je hebt er kennelijk veel intiktijd voor over.
Jammer dat je je ijkmaten niet zo weet/wil samen te vatten dat ze binnen mijn leestijd passen.

Roeland
Ik vind het juist jammer dat jij het zo druk hebt dat je kennelijk zelfs geen tijd hebt om de voor mij bere interessante bijdrages van Amerauder te lezen, want ik leer daar heel veel van, maar zonder tegenwicht van een diehard Materialist als jij die een 'BullShit' meter ter beschikking heeft en vaak feilloos aan een enkel 'Gidswoord' al genoeg heeft om menig gezwatel te fileren, ben ik 'overgeleverd' aan de [eigen?]wijsheden van Amerauder.

Zelf zou ik niet willen dat Amerauder minder duidelijk [voor mij als leek minder duidelijk!] en/of minder uitgebreid zou gaan schrijven om aan jouw tijdsmanagement tegemoet te komen, want ook als ik Amerauder 'net wel/net niet' begrijp blijft het lezen van zijn proza een dergelijk groot genot dat ik het met alle liefde nogmaals lees en er vervolgens zonder verdere activiteit daar naast te ontplooien ook nog een uurtje in een meditatieve toestand over kan contempleren.
En er vervolgens als extraatje [voor mij!] geheel nieuwe inzichten opborrelen ...

Mijn geweten staat daar ook onvoorwaardelijk achter overigens, ondanks mijn besef dat ik op zulke momenten mijn gezinsleden wat verwaarloos, en ook mijn 'Innerlijke Autoriteit', voor zover ik die eentje heb, protesteert niet en zwijgt als het graf ... wie zwijgt stemt toe?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“HierEnNu” schreef: Ik vind het juist jammer dat jij het zo druk hebt dat je kennelijk zelfs geen tijd hebt
. . .
. . .
Ik vind het onvermijdelijk zo oud te zijn als kennelijk het geval is en al het lijfelijk en huishoudelijk gedoe nu kennelijk veel meer tijd eist dan vroeger.
Vandaar mijn alertheid tegenover leestijdverspilling. Schrale troost voor je, maar meer heb ik niet in de aanbieding.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 25 mei 2024 21:06
“HierEnNu” schreef: Ik vind het juist jammer dat jij het zo druk hebt dat je kennelijk zelfs geen tijd hebt
. . .
. . .
Ik vind het onvermijdelijk zo oud te zijn als kennelijk het geval is en al het lijfelijk en huishoudelijk gedoe nu kennelijk veel meer tijd eist dan vroeger.
Vandaar mijn alertheid tegenover leestijdverspilling. Schrale troost voor je, maar meer heb ik niet in de aanbieding.

Roeland
Dat herken ik volledig, ojeetje, ik dacht dat ik de enige was!
Laatst lag ik plotseling plat op mijn gezicht bij het opstappen van de fiets
omdat mijn voet bleef hangen achter de stang van mijn fiets ...
... saillant detail: ik fiets uit voorzorg al een hele tijd op een damesfiets! :lol:

Die schrale troost wordt gelukkig weggezonnestraalt
door al die schtterende bijdrages van voorgaande jaren van jouw hand!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef: 25 mei 2024 16:14
Peter van Velzen schreef: 25 mei 2024 04:51 Tegenover een kind, dat niet eens weet, waar over je het hebt, suggereren dat het mogelijk transseksueel is, is evenmin in de haak. Wat zij die voor acceptatie van trans-personen bepleiten is op de eerste plaats luisteren naar wat die personen je vertellen en hun keuze respecteren.
En wat betekent dat juist, hun keuze respecteren? Over wat soort respect hebben we het als gevraagd wordt de keuze van de transpersonen te respecteren?

Als een man zich identificeert als vrouw, moeten we dan diens keuze respecteren om mee te doen aan de vrouwencompetitie?
Als een mannelijke verkrachter zich identificeert als vrouw, moeten we dan diens keuze respecteren om in een vrouwengevangenis zijn tijd uit te willen zitten?

Als we daar een grens trekken en daar "neen" op antwoorden, zijn we dan onvoldoende accepterend voor trans-personen?
Dat zijn specifieke vragen, waar ons geweten niet altijd een standaard antwoord op heeft. Op de vraag omtrent een verkrachter - denk ik - wel. Die wil niemand (met uitzondering van verkrachters) in een vrouwengevangenis zien, en we respecteren dan ook doorgaans verkrachters totaal niet.

Iemands keuze respecteren betekent slechts dat wij niet willen uitmaken wat een ander moet denken of doen. (maar wel wat ze anderen niet mogen aandoen, omdat die anderen daar onder zouden lijden.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 26 mei 2024 02:31
axxyanus schreef: 25 mei 2024 16:14

Dat zijn specifieke vragen, waar ons geweten niet altijd een standaard antwoord op heeft.
Ja dat zijn specifieke vragen en het is belangrijk dat we die specifieke vragen stellen. Anders gebeurt het maar al te vaak dat de persoon die om respect vraagt en de persoon die bereid is om respect te geven, dat op een andere manier invullen. Zo zijn ongelovigen vaak best bereid om gelovigen te respecteren in de betekenis dat er weinig problemen mee hebben dat gelovigen hun geloof beleiden. Maar als gelovigen om respect voor hun religie vragen, dan willen ze maar al te vaak wat meer, namelijk dat de ongelovigen bv lippendienst bewijzen in bepaalde omstandigheden of geen kritiek uiten over die religie.

Respect is een veel te vaag woord en daar wordt dan ook vaak misbruik van gemaakt.
Peter van Velzen schreef: 26 mei 2024 02:31 Op de vraag omtrent een verkrachter - denk ik - wel. Die wil niemand (met uitzondering van verkrachters) in een vrouwengevangenis zien, en we respecteren dan ook doorgaans verkrachters totaal niet.
Daarin lijk je dan ongelijk te hebben. Een beduidend deel van de transactivisten wil dat wel degelijk. Het is zelfs al voor gevallen in het VK en op dit moment is er een verhuis gepland in California van veroordeelde verkrachters naar een vrouwengevangenis omdat die zich hebben laten registreren als vrouw.
Peter van Velzen schreef: 26 mei 2024 02:31Iemands keuze respecteren betekent slechts dat wij niet willen uitmaken wat een ander moet denken of doen. (maar wel wat ze anderen niet mogen aandoen, omdat die anderen daar onder zouden lijden.
Dan lijkt het me fout als je beweert dat transactivisten enkel het bovenstaande bepleiten. Heel wat transactivisten bepleiten respect in de betekenis dat de maatschappij het idee van de transpersoon over zichzelf valideert. Die verwachten dat eens een man zich identificeert als een vrouw, dat de volledige maatschappij die persoon dan behandeld alsof die een vrouw is. En dus als die persoon veroordeeld wordt voor een misdaad --- bv een verkrachting --- dat die persoon dan zijn tijd uitzit in een vrouwengevangenis want dat is waar vrouwen hun gevangenisstraf uitzitten.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

axxyanus schreef: 25 mei 2024 16:14 En wat betekent dat juist, hun keuze respecteren? Over wat soort respect hebben we het als gevraagd wordt de keuze van de transpersonen te respecteren?

Dat zijn specifieke vragen, waar ons geweten niet altijd een standaard antwoord op heeft.
Jawel, het standaard antwoord van ons geweten is om mensen te behandelen volgens wat ze werkelijk zijn, niet volgens wat ze beweren te zijn.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

axxyanus schreef: 26 mei 2024 18:28
axxyanus schreef: 25 mei 2024 16:14 Jawel, het standaard antwoord van ons geweten is om mensen te behandelen volgens wat ze werkelijk zijn, niet volgens wat ze beweren te zijn.
Dat lijkt me evident.

Anders moet je elke oplichter geloven als hij beweert eerlijk te zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

axxyanus schreef: 26 mei 2024 18:28 Jawel, het standaard antwoord van ons geweten is om mensen te behandelen volgens wat ze werkelijk zijn, niet volgens wat ze beweren te zijn.
Maar je wéét niet wat ze werkelijk zijn, of je moet ze al heel lang heel goed en intiem kennen. En dan nog…

Dit heeft overigens niets met de innerlijke autoriteit –aka het geweten– te maken. Dat komt pas aan de orde als jouw empathische vermogen je vertelt dat je de ander onheus hebt behandeld of gekwetst hebt, of schade toegebracht.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef: 26 mei 2024 12:03
Peter van Velzen schreef: 26 mei 2024 02:31 Op de vraag omtrent een verkrachter - denk ik - wel. Die wil niemand (met uitzondering van verkrachters) in een vrouwengevangenis zien, en we respecteren dan ook doorgaans verkrachters totaal niet.
Daarin lijk je dan ongelijk te hebben. Een beduidend deel van de transactivisten wil dat wel degelijk. Het is zelfs al voor gevallen in het VK en op dit moment is er een verhuis gepland in California van veroordeelde verkrachters naar een vrouwengevangenis omdat die zich hebben laten registreren als vrouw.
Als je aan kunt tonen dat een persoon X wil dat een persoon Y die zijn penis zonder instemming van de ander in diens vagina heeft gestoken het recht heeft om gevangen te worden gezet in een inrichting waarin de meeste gevangenen een vagina hebben, dan hoort X wellicht zelf in een psychiatrische inrichting thuis. Zonder bewijs neem ik echter aan dat zo iemand helemaal niet bestaat. Wellicht bestaat er wel iemand die de consequenties van zijn standpunt, niet goed in de gaten heeft. Overigens ben je behoorlijk bezig met topic kaping.

Wat wél on topic is, is dat iemand met een goed werkend geweten zulke idioterie automatisch zal afkeuren. Het doet er noch voor iemands persoonlijk geweten, noch in de humanistiche moraal, veel toe, wat er in een wet, of een regel, staat. Van veel groter belang is dat we mensen geen kwaad willen berokkenen.

Morele regels zijn vuistregels. Ze mogen niet met kadaverdicipline worden opgevolgd, maar vereisen altijd dat we de gevolgen in de betreffende omstandigheden overdenken. Zo is liegen in het algemeen kwalijk, maar het geweten van velen zal in 1944 vereist hebben dat ze niet tegenover hen die mensen op transport naar een concentratiekamp (hielpen) zetten, de waarheid zouden vertellen omtrent de verblijfplaats van Joodse onderduikers.

Tegelijkertijd, berusten beiden op onze gevoelen - met name op ons empathisch vermogen, en we moeten ons utilitarisme ook weer niet zo ver voeren dat we eisen dat mensen die empathie altijd ondergeschikt maken aan de gevolgen die sommigen menen te kunnen determineren. In de meeste gevallen kunnen we dat niet, maar kunnen alleen de waarschijnlijkheid van de gevolgen enigszins inschatten. Daarom dient men een al te rationele benadering (soms) ook te vermijden, en kunnen we vaak beter vertrouwen op waar we in eerste instantie toe geneigd zijn. Onze intuïtie heeft soms ook haar nut.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 27 mei 2024 04:52
axxyanus schreef: 26 mei 2024 12:03
Als je aan kunt tonen dat een persoon X wil dat een persoon Y die zijn penis zonder instemming van de ander in diens vagina heeft gestoken het recht heeft om gevangen te worden gezet in een inrichting waarin de meeste gevangenen een vagina hebben, dan hoort X wellicht zelf in een psychiatrische inrichting thuis. Zonder bewijs neem ik echter aan dat zo iemand helemaal niet bestaat. Wellicht bestaat er wel iemand die de consequenties van zijn standpunt, niet goed in de gaten heeft. Overigens ben je behoorlijk bezig met topic kaping.
Peter, als je niet wil dat anderen off topic gaan, dan moet je vermijden zelf aanleiding te geven om off topic te gaan. Ik heb de transagenda niet in deze draad binnengebracht, ik heb gewoon gereageerd op jouw formulering van de transagenda, namelijk dat ze enkel een bepaalde vorm van respect bepleiten.

Ondertussen hebben we dus California Senate Bill 132 waarvan verkrachters dus nu gebruik maken om naar een vrouwengevangenis verhuisd te worden. Is het bestaan van zo'n wet geen sterke aanwijzing dat er weldegelijk mensen zijn die dat willen? Meer nog dat het om een beduidend aantal gaat, gezien dat ze dit soort wet in leven hebben kunnen roepen. Of vermoed je nu dat ondanks wat er ondertussen al in het V.K. gebeurd was met verkrachters die in een vrouwengevangenis gehuisd werden, de vertegenwoordigers die voor deze wet stemden niet in de gaten hadden wat de gevolgen van die wet zouden zijn?
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

HierEnNu schreef: 24 mei 2024 03:19
  1. Typisch dat juist jij terugvalt op de Filosofie van een Filosoof! En waarom? Om het Wetenschappelijk onderbouwde feit dat 'De Vrije Wil niet bestaat' te weerleggen?
    Of omdat zulks jouw definite van 'Innerlijke Autoriteit' anders onderuit haalt?
Lieke Asma is behalve filosoof ook psycholoog en als zodanig heeft zij een boek geschreven dat, goed onderbouwd, de stelling dat de vrije wil niet bestaat onderuithaalt. Daar refereer ik aan. Dat zij voor het Filosofie Magazine geïnterviewd wordt is verder niet relevant.
HierEnNu schreef: 24 mei 2024 03:19 Geloof jij zelf wel dat de Vrije Wil bestaat?
Ja
HierEnNu schreef: 24 mei 2024 03:19 [*]Waarom zo cryptisch?
Is het voor jou zo zwaar om te schrijven: "Dat weet ik niet"?
Niet cryptisch. Ik verkeerde in de veronderstelling dat jij intelligent genoeg was om het te begrijpen.
Blijkbaar niet daarom nog eens simpel gezegd: die entiteit, de innerlijke autoriteit, ook wel het geweten genoemd, maakt deel uit van de menselijke geest
HierEnNu schreef: 24 mei 2024 03:19 Of 'interpreteer ik' verkeerd en bedoelde jij die vraag letterlijk?
Ik weet niet hoe jij mijn vraag interpreteert.
HierEnNu schreef: 24 mei 2024 03:19 [*]Waarom zo cryptisch?
Is het voor jou zo zwaar om te schrijven: "Dat weet ik niet"?
Of 'interpreteer ik' verkeerd en bedoelde jij dat statement letterlijk??
Ik weet niet hoe jij mijn statement interpreteert, maar ik bedoel het letterlijk.
HierEnNu schreef: 24 mei 2024 03:19 Kan er pas consensus ontstaan over jouw definitie van 'Innerlijke Account'
nadat we het erover eens zijn dat de volgende stelling juist is?
  • "Wij zijn het wel met Georgie eens dat de mens een geest heeft!"
Innerlijke account??
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Plaats reactie