Kitty schreef:
Het 'spreken is zilver en zwijgen is goud' principe geldt niet meer. Tegenwoordig is het belangrijk om op te komen voor je belangen. En je ook teweer te stellen tegen belangen van anderen als die het algemeen belang schaden. En dit heeft niets met teloorgang van respect te maken. Maar alles met de mogelijkheid je ideaal te verdedigen en te beschermen als dit nodig is.
Het 'spreken is zilver en zwijgen is goud' principe geldt voor mij nog steeds. Er is een bepaald slag mensen dat teveel praat, ik heb daar een hekel aan. Dan hebben je woorden geen gewicht meer, naar mijn mening. Dan gaat het om hoe hard je schreeuwt, niet om wat voor inhoud je woorden hebben.
Kitty schreef:
Vroeger keek men op naar de huisarts, nu is het een man met een medisch beroep, niets meer en niets minder. Zo ook met de notabelen van vroeger, die bestaan niet meer, gelukkig maar. Waarom zou ik moeten opkijken naar wie dan ook.
Zelfs de koningin is voor mij een gewone vrouw waarvan de wieg toevallig op een bepaalde plek stond. Respect heeft ze van mij niet, en of ze dat ooit krijgt dat valt te betwijfelen. Respect? Omdat je door geboren te worden op een bepaalde plaats toevallig koningin wordt? Onzin. Ik vind het hele koningshuis een belachelijke en achterhaalde vertoning. Ben ik dan respectloos? Ja dat ben ik dan. En wat dan nog? Ik kies zelf mensen waar ik mijn respect voor heb.
Jij moet respect hebben voor de huisarts omdat die man vele jaren heeft gestudeerd voordat beroep, veel kennis heeft en, het belangrijkste, jou beter kan maken. Huisarts is een beroep, net zoals prostituee of bouwvakker, maar het is wel een beroep waarvoor je veel kennis nodig hebt. Tot aan de jaren 50 keken we enorm op tegen de dominee, notaris en bankier, net als we in de voorgaande periode tegen de nobiliteit opkeken. In de jaren 60 kwam er een tegenreactie: geen gezag was heilig en heilige huisjes moesten omgetrapt worden. Nergens is de jaren 60 zo invloedrijk geweest als in Nederland: nog steeds hebben wij een soort minachting voor mensen die een 'hoog' beroep (arts, dominee) uitvoeren, kijken wij neer op intellectuelen. Modern dedain, noemt Desanne van Brederode dat in haar gelijknamig pamflet. Je hebt gelijk als je zegt dat de koningin eigenlijk een gewone vrouw is, wier wieg toevallig in het koningshuis stond. Maar betekend dat dat je niet moet opkijken tegen haar? Ik doe dat zeker, ik bewonder haar intelligentie en hoe hard ze werkt voor het belang van ons land.
Ik ben zeker geen figuur dat met de open mond opkijkt naar bijv. politici, maar ik heb zeker respect voor hoe hard ze werken en de hoge mate van kennis die zij bezitten. Ik pleit zeker niet voor 'opkijken' naar hen, maar respect en bewondering voor veel van de kamerleden is zeker niet verkeerd.