respect als beschavingsoffensief

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Als ik erover nadenk, zit bij respect wel een stukje dat je liefde zou kunnen noemen. Liefde als je verbonden voelen met die persoon vanwege het zijn van die persoon wat je aanspreekt. Neem nu iemand als Gandhi, nu ga ik puur af op de geromantiseerde film, dan voel ik dus groot respect voor hem, en ja dit voelt ook wel als een soort van liefde.

Ik denk dat respect ook wel wordt verward met ontzag. Hoewel dit ook weer iets anders is in mijn idee. Ontzag kan ook gestoeld zijn op een zekere angst voor die persoon.

Ik kan dus best respect hebben voor iemand van hier bijvoorbeeld, omdat ik zijn manier van posten of zijn geweldige kennis bewonder. Is dit dan ook een vorm van liefde? Nou ja de persoon ken ik verder niet, dus dat zou wel beetje raar klinken. Maar ik kan dan toch ergens wel een soort van liefde opbrengen voor de manier van retoriek of de kennis van die persoon. Dan is het dus niet, ik hou van die persoon (sorry Tsjok en Deadline, :wink: , er zijn er meer hoor). Maar wel, ik hou van de manier waarop zij het woord voeren. Net als je kunt houden van een bepaald soort muziek of kunst. De schoonheid van de natuur of wat dan ook dat je op de een of andere manier kan raken in je bewondering.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
relict

Bericht door relict »

Dus.......
Respect is flirten met bewondering ,interesse, meevoelendheid..maar zonder liefde....liefde is ook zon ondefinieerbaar begrip....eigenlijk...
Marcus Scaurus
Forum fan

Bericht door Marcus Scaurus »

Kitty schreef: Het 'spreken is zilver en zwijgen is goud' principe geldt niet meer. Tegenwoordig is het belangrijk om op te komen voor je belangen. En je ook teweer te stellen tegen belangen van anderen als die het algemeen belang schaden. En dit heeft niets met teloorgang van respect te maken. Maar alles met de mogelijkheid je ideaal te verdedigen en te beschermen als dit nodig is.
Het 'spreken is zilver en zwijgen is goud' principe geldt voor mij nog steeds. Er is een bepaald slag mensen dat teveel praat, ik heb daar een hekel aan. Dan hebben je woorden geen gewicht meer, naar mijn mening. Dan gaat het om hoe hard je schreeuwt, niet om wat voor inhoud je woorden hebben.
Kitty schreef: Vroeger keek men op naar de huisarts, nu is het een man met een medisch beroep, niets meer en niets minder. Zo ook met de notabelen van vroeger, die bestaan niet meer, gelukkig maar. Waarom zou ik moeten opkijken naar wie dan ook.
Zelfs de koningin is voor mij een gewone vrouw waarvan de wieg toevallig op een bepaalde plek stond. Respect heeft ze van mij niet, en of ze dat ooit krijgt dat valt te betwijfelen. Respect? Omdat je door geboren te worden op een bepaalde plaats toevallig koningin wordt? Onzin. Ik vind het hele koningshuis een belachelijke en achterhaalde vertoning. Ben ik dan respectloos? Ja dat ben ik dan. En wat dan nog? Ik kies zelf mensen waar ik mijn respect voor heb.
Jij moet respect hebben voor de huisarts omdat die man vele jaren heeft gestudeerd voordat beroep, veel kennis heeft en, het belangrijkste, jou beter kan maken. Huisarts is een beroep, net zoals prostituee of bouwvakker, maar het is wel een beroep waarvoor je veel kennis nodig hebt. Tot aan de jaren 50 keken we enorm op tegen de dominee, notaris en bankier, net als we in de voorgaande periode tegen de nobiliteit opkeken. In de jaren 60 kwam er een tegenreactie: geen gezag was heilig en heilige huisjes moesten omgetrapt worden. Nergens is de jaren 60 zo invloedrijk geweest als in Nederland: nog steeds hebben wij een soort minachting voor mensen die een 'hoog' beroep (arts, dominee) uitvoeren, kijken wij neer op intellectuelen. Modern dedain, noemt Desanne van Brederode dat in haar gelijknamig pamflet. Je hebt gelijk als je zegt dat de koningin eigenlijk een gewone vrouw is, wier wieg toevallig in het koningshuis stond. Maar betekend dat dat je niet moet opkijken tegen haar? Ik doe dat zeker, ik bewonder haar intelligentie en hoe hard ze werkt voor het belang van ons land.

Ik ben zeker geen figuur dat met de open mond opkijkt naar bijv. politici, maar ik heb zeker respect voor hoe hard ze werken en de hoge mate van kennis die zij bezitten. Ik pleit zeker niet voor 'opkijken' naar hen, maar respect en bewondering voor veel van de kamerleden is zeker niet verkeerd.
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
relict

Bericht door relict »

Respect voor mensen met kennis?Of angst dat de arts je misschien niet beter maakt als je hem niet aanbid?(goden in wit)
Waarom?
Iemand die 60.000 getallen van het getal pi uit zn hoofd leert ,moet ik daar dan ook respect voor hebben?
Voor welke kennis moeten/mogen wij respect hebben?
Is dat waar wij respect voor hebben niet erg gebaseerd op gewoontes?Gedrag van ons?
Roedeldenken met alfa en bètadieren?
Waarom krijgt een arts meer respect als iemand die de remmen van mijn auto deskundig monteerd?
We hebben leiders nodig,dat zit er wellicht achter..Respect is vaak verbonden met ons systeem van hierarchie....
bad_religion

Bericht door bad_religion »

relict schreef:Waarom krijgt een arts meer respect als iemand die de remmen van mijn auto deskundig monteerd?
Als de remmen verkeerd gemonteerd zijn kan je altijd nog gebruik maken van de deskundigheid van de arts, andersom niet!
relict

Bericht door relict »

Als je geluk hebt.....maar de arts heeft ook een auto...
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jij moet respect hebben voor de huisarts omdat die man vele jaren heeft gestudeerd voordat beroep, veel kennis heeft en, het belangrijkste, jou beter kan maken.
Misschien is die arts waar ik volgens jou respect voor moet hebben wel een gigantische klootzak!

Ik moet trouwens helemaal niets. En respect puur op grond van een papiertje of een gezond stel hersens is inmiddels wel achterhaalt denk je niet? Ik heb trouwens liever dat mensen respect voor me hebben vanwege hoe ik als mens ben, en niet naar aanleiding van de resultaten van een studie. Dat riekt naar een soort van minderwaardigheidsgevoel van diegene die dat respect heeft, en zegt eigenlijk meer van diegene dan van diegene waar dat respect voor bedoeld is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Marcus Scaurus schreef
Respect voor ouderen is iets wat steeds meer begint te ontbreken in onze maatschappij. Ik reis dagelijks met de trein en bus, en hoevaak erger ik mij er niet aan dat jonge mensen niet opstaan voor oudere mensen van boven de zestig? Ouderen helpen door hen voor te laten gaan op de trap, door hen te helpen met het dragen van boodschappen, door hun levenservaring te respecteren, is een van de weinige dingen die ik terug kan doen voor het zware werk wat ze geleverd hebben. Want laten we wel wezen, de mensen die nu zitten te verpauperen in verpleeghuizen hebben wel hun ruggen krom gewerkt voor onze welvaart. Als dank daarvoor stoppen we ze met hun achten in een hete, benauwde kamer. Zeer triest als je dan die discussies hoort over twee misdadigers in één cel.

Openheid en het schaamteloos van je mening is een groot goed, maar het is irritant als de hele bevolking oeverloos gaat kankeren en kritiek gaat geven. Vroeger had je Ome Jan die op verjaardagen kankerde op Den Uyl, tegenwoordig kankert iedereen erop los als de naam Balkenende langs komt. Deze integere, hardwerkende man moet 'opgehangen worden', is een vuile uitbuiter en een Harry Potter. Waar blijft het respect, vooral voor een man die zich kapot werkt en nog een gezin heeft? Het is mooi als er eerlijkheid en openheid bestaat als mensen hun mening geven, maar feit is dat de meeste mensen geen goed gefundeerde mening kunnen geven over zaken als politiek. Dan houden ze niet wijselijk hun mond, maar gaan ze schreeuwen, en wie het hardst schreeuwd word gehoord.
Natuurlijk is J.P.Balkenende een hardwerkende man met een gezin. Integer en humaan met zijn beleid ten opzichte van de ouderen die je zo respectvol benoemd . Nou nee. Als je het integer wilt noemen dat hij de A.O.W. bevroor zodat vele ouderen door deze maatregel gekoppeld aan de hogere eerste levensbehoeften zoals huur gas water licht en eten en ziekenverzekering , armer zijn als 4 jaar geleden. Wat werd er gezegd tijdens de verkiezingscampagne. Dat de uitkeringen nooit zouden worden los gekoppeld van de lonen. Hij zou een schild vormen voor de zwakken,. Denk toch dat tot de zwakkeren van de maatschappij behoren chronisch zieken en gehandicapte mensen. Deze mensen zullen nooit en te nimmer in aanmerking komen om 250 euro terug te krijgen integendeel. Eerst het zuur dan het zoet. Een lachertje voor de zwakken in onze maatschappij. En geloof me ze hebben hard geschreeuwd maar werden niet gehoord daar dit kabinet zich doof en blind hield voor de zwakkeren in de maatschappij. En ja ik vindt dat dit kabinet de ouderen en de zwakke in deze maatschappij heeft “uitgebuit”, en voor dom heeft verkocht. Eigen schuld dikke bult gaat bij de meeste van hen niet op daar zij geen schulden hebben, wat te onpas steeds in het geding werd gegooid om hun beleid vrij te pleiten. Bij de meeste gaat het puur om te overleven in het o zo rijke Nederland.

En dan waarom zou ik mij ergeren als ik zie dat een jong iemand blijft zitten voor een oudere of een moeder die zichtbaar in verwachting is, ik spreek ze erop aan hoef ik mij niet te ergeren. Soms ervaar ik dan dat ook jongeren beter kunnen blijven zitten daar zij niet goed kunnen staan i.v.m. het een of ander handicap. Dan verontschuldig ik mij voor mijn onwetendheid omtrent.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

relict schreef:Dus.......
Respect is flirten met bewondering ,interesse, meevoelendheid..maar zonder liefde....liefde is ook zon ondefinieerbaar begrip....eigenlijk...
mee eens
een begrip als "goed" eveneens
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

"Respect moet je verdienen."

Dat kan ik dan alleen opbrengen voor die mensen van wie ik weet dat ze 'het' verdiend hebben, dat ze er iets voor gedaan hebben. Hoeveel mensen ken ik? Kent ieder van ons?
Zou dit dan betekenen dat ik voor mij verder onbekende mensen geen respect dien te hebben?

Ik denk dat respect niet (louter) mag afhangen van verdienste. Zelfs als ik mijn respect laat afhangen van wat iemand hier en nu doet, wie moet hier dan (eerst) gerespecteerd worden? Moet ik dan niet gerespecteerd worden door de andere, omdat ik niet als eerste handel dus nog niets heb 'verdiend'? En als die mij niet respectvol bejegent omdat ik diens respect niet eerst het 'verdiend', moet ik dan ook maar onrespectvol reageren?

Volgens mij is respect een relationeel gegeven. Respect groeit in de omgang en in een relatie, zij het persoonlijk of functioneel. De inhoud zal o.a afhangen van de aard van de relatie. Ik kan dus respect hebben voor een politicus omdat hij deskundig is, en voor mijn ouders omdat ze mijn ouders zijn.
Respect is altijd relationeel en vaak, niet altijd, wederkerig. Wie respectvol bejegent heeft meer kans om respectvol bejegend te worden, en dat gebeurt nagenoeg tegelijkertijd. Dar is eigenlijk geen 'verdienste' mee gemoeid. Wie respectvol bejegend wordt is meer geneigd de andere ook respectvol te bejegenen.

Groeten,
drosofila

o ja, en volgens mij is er met liefde altijd respect gemoeid, maar niet omgekeerd.
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

goed geschreven drosofila,

liefde is inderdaad meer dan liefde
respect is denk ik het beginnetje ervan
en jouw constatering dat respect een relationeel gegeven is, dat onderschrijf ik
en ook dat respect niet primair met verdienste is gemoeid
ik schreef al eerder dat het meer te maken met het uiten van wie jezelf in wezen bent
dat vooronderstelt ook zoiets als zelfbewustzijn, vertrouwen in jezelf zonder dat dit
afhankelijk is van wat anderen van je vinden

groet,

mustafa
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

Kan de topic starter mij mischien uitleggen hoe ik respect op moet kunnen brengen voor een persoon die ik niet ken?
Stel nou dat het een ongeloofelijke hufter is, dan kun je daar toch moeilijk respect voor opbrengen, of ligt dat weer aan mij?
Geloof verzet bergen onzin.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

afgestompt dier schreef:Kan de topic starter mij mischien uitleggen hoe ik respect op moet kunnen brengen voor een persoon die ik niet ken?
Stel nou dat het een ongeloofelijke hufter is, dan kun je daar toch moeilijk respect voor opbrengen, of ligt dat weer aan mij?
Dat is nu precies wat ik ook bedoel. Ik bedoel niet met verdienste dat iemand iets geweldigs gedaan moet hebben. Maar gewoon als mens heeft laten zien dat hij mijn respect verdient en dus geen klootzak is. Daarom vind ik het gewoon onzinnig om iedereen, zelfs onbekenden zomaar te respecteren. Die zal het toch echt moeten doen met acceptatie in eerste instantie.

afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

Kitty schreef:
afgestompt dier schreef:Kan de topic starter mij mischien uitleggen hoe ik respect op moet kunnen brengen voor een persoon die ik niet ken?
Dat is nu precies wat ik ook bedoel. Ik bedoel niet met verdienste dat iemand iets geweldigs gedaan moet hebben. Maar gewoon als mens heeft laten zien dat hij mijn respect verdient en dus geen klootzak is. Daarom vind ik het gewoon onzinnig om iedereen, zelfs onbekenden zomaar te respecteren. Die zal het toch echt moeten doen met acceptatie in eerste instantie.
precies, iemand respect geven voor het feit dat hij of zij mens is is wel heel erg kortzichtig, vaak genoeg kun je jezelf erg vergissen in mensen waarmee zij hun respect kwijtraken.
Je zult het dus moeten verdienen en dat kun je alleen doen door te laten zien dat je oprecht bent en niet zoals veel mensen met een dubbele agenda rondlopen.
Laat ik hierin Wouter Bos nemen, die heb ik al eerder als voorbeeld gebruikt praat wel zo makkelijk, ik heb geen respect voor deze persoon omdat hij imho niet oprecht is, eerst je zakken vullen bij de Shell en nu zogenaamd de arbeider om daarna het stokje over geven aan Wim Kok, dat gaat er bij niet in.
Geloof verzet bergen onzin.
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

afgestompt dier schreef:precies, iemand respect geven voor het feit dat hij of zij mens is is wel heel erg kortzichtig, vaak genoeg kun je jezelf erg vergissen in mensen waarmee zij hun respect kwijtraken.
(...) Laat ik hierin Wouter Bos nemen, die heb ik al eerder als voorbeeld gebruikt praat wel zo makkelijk, ik heb geen respect voor deze persoon omdat hij imho niet oprecht is, eerst je zakken vullen bij de Shell en nu zogenaamd de arbeider om daarna het stokje over geven aan Wim Kok, dat gaat er bij niet in.
Laat ik hierbij dan wel opmerken dat die Wouter Bos jou helemaal niet onbekend is. Het is dus logisch dat die man je respect niet verdient, als hij handelt zoals je hem beschrijft. Maar dat heeft in se niets te maken met zijn al-dan-niet mens zijn.

Groeten,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
Plaats reactie