Johanan schreef:reddish schreef:
Tweede kerstdag, 2004. Meer dan elfduizend vijfhonderd doden door een aardbeving en de daaropvolgende vloedgolf. Daar zitten bijvoorbeeld kindertjes bij van een paar uur oud, die nog niet eens de kans hebben gehad om hun eerste zonde te begaan.
...
In de tweede plaats is er iets frappants aan die dagen.
2e kerstdag 2003: zware aardbeving in Bam (Iran).
2e kerstdag 2004: zeebeving in de Indische Oceaan. (getroffen gebieden: de brandhaarden Atjeh, Zuid Thailand, Sri Lanka, en zelfs Mozambique)
1e paasdag 2005: wederom de brandhaard Atjeh.
Typisch, niet? Of toeval?
Voor mij is het een teken van de tijd waarin wij leven.
Desalniettemin vind ik het vreselijk wat er gebeurd is.
Rampen hebben altijd al plaats gevonden, en zullen altijd plaats blijven vinden. Er is geen enkele reden om er iets boven natuurlijks aan te verbinden.
De aardbeving die met pasen bij Atjeh plaats vond kun je zien als het verlengde van de kerstaardbeving. Het is nl niet ongebruikelijk dat de aarde na een grote aardschok langere tijd instabiel is, waardoor diverse naschokken plaats vinden. Dat kan ook zomaar een half jaar later gebeuren. Zo zijn er ook deze week nog aardbevingen gemeld uit indonesie. Daarnaast zijn meerdere vulkanen in het gebied ook weer opnieuw actief geworden. Dat is allemaal niet verbazingwekkend als je bedenkt dat er zeer omvangrijke bewegingen hebben plaatsgevonden in de ondergrond ter plekke.
Ook de genoemde schokken op christelijke feestdagen berusten op toeval. Er zijn de laatste jaren namelijk ook nog een paar zware aardbevingen geweest die niet op Christelijke feestdagen plaats vonden: Ik heb een aantal grote aardbevingen voor je op een rijtje gezet. Dat overzicht is overigens verre van kompleet. Het daadwerkelijke aantal bevingen is dus nog veel hoger.
28 februari 2002, omgeving Seattle USA, 6.8 op richterschaal
31 oktober 2002 Italië, 5.3 op de richterschaal
3 november 2002 Alaska 7.9 op de richterschaal
op de richterschaal
21 mei 2003 Algerije 6.7 op de richterschaal.
26 mei 2003 Japan 7.2 op de richterschaal.
7 februari 2004 Indonesie (ook al voor de westkust van Irian Jaya 7.1 op de richterschaal
24 februari 2004 Marokko 6.4 op de richterschaal
15 november 2004 voor de Colombiaanse kust 7.4 op de op de richterschaal
26 december 2004 Indonesie 8.7 op de richterschaal (en daardoor oorzaak tsunami)
10 januari 2005, Turkije griekenland 5.2 op de richterschaal
22 februari 2005 Iran 6.4 op de richterschaal
21 maart 2005 Japan 6.4 op de richterschaal
28 maart 2005 (pasen) Indonesie 8.7 op de richterschaal
22 mei 2005 Iran, 6.4 op de richterschaal
13 juni 2005, Chili 7.9. op de richterschaal
De aardbevingen in Iran en de kerst tsunami vonden overigens beiden op 2e kerstdag plaats. Tweede kerstdag wordt in het grootste deel van de christelijke wereld niet eens gevierd, dus bij een hoop christenen zou die boodschap dan niet eens aankomen.
Ook zijn zware aardbevingen niet iets van de laatste tijd. De zwaarste gemeten aardbeving vond bijvoorbeeld plaats in Chili op 22 mei 1960 (9.5 op de schaal van richter). En wat te denken van Kobe (japan) februari 1995 schaal 6.8 met 5502 doden, Tokio 1923 schaal 8.2 met 140000 doden.
Daarnaast is er nog een groot aantal Christelijke feestdagen waarop géén grote ramp plaats gevonden heeft. Op basis van al deze feiten denk ik dus dat je gerust mag concluderen het samenvallen van genoemde rampen aan het toeval mag worden toegeschreven.
Johanan schreef:
Het kwaad dat ik inde wereld zie, is voor mij het bewijs dat de duivel bestaat. Zo simpel is het.
Welk kwaad bedoel je precies? Als god die Tsunami als teken naar ons heeft gestuurd vind ik hem namelijk van net zo'n twijfelachtig allooi als de satan zelf. Er zijn immers wel doelmatiger communicatiemiddelen te bedenken dan die vloed die duizenden onschuldigen meegenomen heeft, nog meer mensen in een beroerde en berooide positie heeft achtergelaten, en er dan nog niet in slaagt om de boodschap duidelijk over te brengen. Stuur dan voortaan liever weer een ouderwets engeltje. Ik ben namelijk eerder geneigd daar een boodschap van aan te nemen dan een of andere tsunami als vaag teken van god te aanvaarden.
En wat zou trouwens de boodschap van die Tsunami zijn? moeten we allemaal christen worden of toch liever islamiet, hindoe of wat dan ook. En indien christen, moeten we dan katholiek, protestant of liever rusisch orthodox worden.
Johanan schreef:
En.. Al zou God met een antwoord komen, zou jij het dan aanpakken?
Ik ben geen communicatiewonder, dus een eventuele goddelijke boodschap in een duidelijk format graag. Ik zie bovengenoemd engeltje graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Frans