Wat is dan de inhoud van je ontkenning van hun geloofsvoorstellingen? Anders gezegd, als je 'geen idee' hebt van de inhoud van hun godsvoorstellingen, hoe weet je dan zo zeker dat er zich binnen jou denken geen zaken voordoen waaraan jij gelooft, die overeenkomen met hun voorstellingen? Quarks, bijvoorbeeld?Erik schreef:Sorry, geen idee.Theoloog schreef:Maar jij weet wel degelijk wat verschillende theïsten daarmee bedoelen
Om jezelf 'atheïst' te noemen, of te zeggen 'ik geloof niet wat die daar geloven' moet je een notie hebben van wat het dan is dat zij geloven.
Maar definities van God zijn er te over. Je kunt beginnen met het woordenboek openslaan. En wat een voldoende of onvoldoende onderbouwde claim is, is een kwestie van het afwegen van argumentatie. Er zijn boeken volgeschreven met onderbouwingen waarom God moet bestaan. Je zou kunnen beginnen bij Thomas van Aquino of Descartes' Meditaties.Erik schreef:Dat stel ik inderdaad bij gebrek aan definities en onderbouwde claims. En niet vrolijk trouwens, meer hoofdschuddend.Theoloog schreef:en je stelt dan ook vrolijk dat voorstelling van God x, y en z en ga het hele alfabet maar af, geen bestaande entiteiten zijn, of niet dan?
Het geen weet hebben van zulke onderbouwingen, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. En het bekritiseren van dergelijke onderbouwingen kan een prima uitgangspunt vormen voor bewijsvoering van de atheïstische claim dat God niet bestaat. Maar dan moet je wel bereid zijn daar aan te gaan staan, natuurlijk.
Om te beginnen is het maar net wat voor jou als bewijs geldt. Jij rekent tot de bewijzen kennelijk slechts 'empirische' bewijzen. Wat dat aangaat ben je net Yoeri Gagarin die in de ruimte zwevend opmerkte: "Nou, ik zie hier geen God. Daar zijn we dan uit." (mijn parafrase)Erik schreef:Ik reageer slechts op een niet onderbouwde claim.Theoloog schreef:Maar zodra JIJ stelt dat een 'flapoezel' niet bestaat, is het aan jou om aan te geven wat jij onder een 'flapoezel' verstaat en waarom je denkt dat die niet bestaat.
Mijn stellingname is dus het gevolg van een claim die niet gepaard gaat met enig bewijs. Aanname's zonder bewijs kunnen verworpen worden zonder bewijs.
Bovendien toont gebrek aan bewijzen op zichzelf nog niet aan dat het tegendeel waar is. Zo heeft een jury geoordeeld dat de bewijzen die de openbaar aanklager aanvoerde om aan te tonen dat O.J. Simpson de moordenaar op zijn vrouw en haar minnaar was, onvoldoende waren om hem te veroordelen. Daarmee is echter niet aangetoond dat hij het niet gedaan heeft. Zelfde geldt voor Michael Jackson toen hij werd vrijgesproken voor seksueel misbruik van een van de jongetjes die op zijn ranch logeerden.
Gebrek aan bewijs is dus niet het bewijs van het tegendeel.
Ben jij overtuigd dat O.J. het niet gedaan heeft, en dat Michael Jackson niet aan dat jongetje heeft gezeten?
Dat ik het niet met je eens ben, bedoel je. Ja, dat maakt mij vanzelfsprekend wel zeer dom.Erik schreef:Wat een gebrek aan jouw zijde dat je zoiets simpels niet ziet.
Beledigd? Zó serieus neem ik je ook weer niet. Ik leg gewoon de vinger bij het verband tussen je ad hominems en diskwalificaties en de intrinsieke zwakte van je argumentatie.Erik schreef:Ach gut jongen toch.Theoloog schreef:Je blijft steken in ad hominems en diskwalificaties.Heb ik je gekwetst?
Voor iemand die geregeld zichzelf bediend van ad hominems ben je gauw beledigd.