mexicaanse griep

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Re: mexicaanse griep

Bericht door Kitty »

Marinus schreef:Het nadeel van de griepprik -elke griepprik- is dat je nog steeds de griep kunt krijgen. En vaak krijg je dan een heel milde, en soms asymptomatische vorm, maar toch ben je nog steeds een besmettingsbron. Van een paar vrienden en kennissen die in de medische sector werken weet ik dat dat ook meespeelt. Ze willen gewoon weten dat ze ziek zijn, en oningeent is dat duidelijker. Niemand van hen is bang om de M. griep te krijgen of ingeënt te worden, maar ze willen geen Typhoid Mary worden.

Dit is natuurlijk een ongelooflijk domme redenatie van dat verplegend personeel, ze vormen juist oningeënt een veel groter risico om een besmettende factor te worden, want ingeënt is de kans dat je een besmettingsbron gaat vormen met 70% teruggedrongen. Dus ze zouden zich juist wel allemaal moeten laten inenten. Wat ik wel heel erg raar vind is dat juist verplegend personeel kennelijk niet goed voorgelicht is zodat ze dit soort kromme redenaties kunnen maken.

Tevens vind ik het heel erg raar dat leidsters van een kinderdagverblijf niet kunnen worden ingeënt. Op het dagverblijf van mijn dochter zijn al drie gevallen van Mexicaanse griep, twee kindjes en een vader. Maar het personeel krijgt dus geen vaccinatie, terwijl juist kleine kinderen, ze hebben ze vanaf babietje tot vier jaar, het grootste risico lopen. Ook schoolpersoneel wordt niet ingeënt. Dat hebben ze in België toch beter voor elkaar, die zien dit soort personeel namelijk wel als een risico groep waarvoor inenting beschikbaar is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Kitty schreef:Wat ik wel heel erg raar vind is dat juist verplegend personeel kennelijk niet goed voorgelicht is zodat ze dit soort kromme redenaties kunnen maken.
Het zullen wel een smoesjes zijn van die verpleegkundigen. Smoejes om niet te hoeven zeggen dat ze het vaccin niet vertrouwen en softenon-nachtmerries krijgen van al het gepush van Ab Klink.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Als ze zo denken Balkon, is dat net zo goed gebaseerd op onkunde. Dus dat zou niets veranderen aan mijn mening over de verpleegkundigen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef:Wat ik wel heel erg raar vind is dat juist verplegend personeel kennelijk niet goed voorgelicht is zodat ze dit soort kromme redenaties kunnen maken.
De een spreekt de ander tegen in die voorlichting is wat ik hoor, ik heb eens even wat rondgevraagd.
De meesten weigeren zich laten te vaccineren.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Tja, het zijn ook maar mensen en ze lezen vast ook die rare verhalen op die antroposofische homeopathische antiprik campagne sites. Nou mijn man zus en zwager hebben zich laten inenten, als ze raar gaan doen of gekke symptomen krijgen laat ik het weten. Mijn oude moeder met haar niet zo geweldige longen heeft het niet gedaan, het is te hopen dat ze niet de Mexicaanse griep krijgt die juist op die longen een aanval doet.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef:Tja, het zijn ook maar mensen en ze lezen vast ook die rare verhalen op die antroposofische homeopathische antiprik campagne sites.
Dat weten ze wel te relativeren, het is niet de afdeling zweef.
Artsen zijn er verdeeld over, dus je krijgt niet een eenduidig advies.
Aart Brouwer
Forum fan

Bericht door Aart Brouwer »

Fenomeen schreef:De een spreekt de ander tegen in die voorlichting is wat ik hoor, ik heb eens even wat rondgevraagd. De meesten weigeren zich laten te vaccineren.
Domme onderbuikgevoelens zijn het.

De beroepsvereniging V&VN (Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland) heeft er samen met NOS en KNMG onlangs onderzoek naar gedaan. De vrijwillige vaccineerders onder het (para-)medisch personeel hadden precies goede redenen:
De meest gehoorde motivatie om zich wel te laten inenten, is bij artsen "het beschermen van ernstig zieke patiënten". "Personeelsuitval" en daarna "zelfbescherming tegen de griep" worden in mindere mate genoemd als reden voor vaccinatie. Bij verpleegkundigen is de voornaamste reden eveneens "het beschermen van patiënten", gevolgd door "zelfbescherming" en daarna "personeelsuitval".
Bij de onwillige verpleegkundigen is slechts sprake van "een gevoelsmatige weerstand" tegen het vaccin...

Bron

V&VN meldt op zijn website ook dat er in Zweden nu 1 miljoen mensen zijn gevaccineerd en dat in 41 gevallen allergische reacties als gevoelloosheid, paresthesie en schommelingen in lichaamstemperatuur zijn gemeld.

Dat komt natuurlijk door de nanochip die in het vaccin verstopt zit. :^o
There is no such thing as common knowledge any more and each of us is surprised by everybody else's ignorance. (Felipe Fernández-Armesto, Civilizations)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Hoe ver reikt de kennis van een arts in dit geval? Ik ga af op de serieuze sites en die stellen toch dat inenten niet levensgevaarlijk is. Dat er altijd een risico zit aan een inenting is bij de gewone griepprik ook het geval en dan heb je het hoofdzakelijk over allergieën voor gebruikte stoffen. Het is een afweging tussen het gevaar van de griep of de vaccinatie. Het is een griep die vooral diep in de longen doordringt, dus vooral voor mensen met longaandoeningen gevaarlijker dan de vaccinatie. Tenminste die afweging zou ik zeker maken in het voordeel van de prik.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Aart Brouwer schreef:
Fenomeen schreef:De een spreekt de ander tegen in die voorlichting is wat ik hoor, ik heb eens even wat rondgevraagd. De meesten weigeren zich laten te vaccineren.
Domme onderbuikgevoelens zijn het.
Dan is er blijkbaar ergens tijdens de voorlichting iets misgegaan waardoor de boodschap totaal niet is overgekomen.
Als je het al niet aan verpleegkundigen kan duidelijk maken?
Dat is toch vreemd?
Van ouders met kleine kinderen kan ik het me voorstellen.
Aart Brouwer
Forum fan

Fenomeen schreef:Dan is er blijkbaar ergens tijdens de voorlichting iets misgegaan waardoor de boodschap totaal niet is overgekomen.
Er is nog een andere mogelijkheid, namelijk dat de overheid het gebrek aan kennis, inzet of verantwoordelijkheid bij verpleegkundigen heeft onderschat. Dat is geen fout van de overheid - we kunnen niet onbeperkt verstoppertje spelen achter vadertje staat.

Het valt me op dat de "mediadeskundigen" momenteel weer over elkaar buitelen om de overheid te beschuldigen van teveel of te weinig, te specifieke of te algemene, te vroege of te late, te precieze dan wel te vage voorlichting over deze griep. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om goede en voldoende informatie te vergaren. Dat wordt er niet makkelijker op nu de media alle ruimte geven aan knoeiers en piskijkers als Jannes Koetsier en Luc Bonneux, maar hun gebazel ontslaat niemand van de plicht te waken over zijn eigen gezondheid en die van zijn naasten. Het is al eerder opgemerkt in deze draad: je bent onder deze omstandigheden niet alleen voor je eigen welzijn verantwoordelijk, maar ook voor dat van anderen.

Noorwegen begint deze week met verplichte inenting van de hele bevolking. Er zijn 9,4 miljoen doses vaccin besteld, maar de levering is vertraagd (zoals overal, naar het schijnt). Afgezien van een paar randdebielen die waarschuwen tegen nanochips is er geen kennelijke weerstand tegen deze verplichte inenting.

Zijn de Noren soms collectief gek geworden, of hebben ze gewoon iets meer benul dan wij? Ik vermoed het laatste. In Noorwegen is het aantal besmettingen tot nu toe gering, maar er vallen niettemin zoveel doden dat de autoriteiten momenteel onderzoeken of er sprake is van een agressieve mutatie. Dat zou zo maar kunnen. Dit beestje (familie van de Spaanse griep van 1918) staat er bekend om.

Nu Aftenposten zijn Engelse site heeft opgeheven is er maar 1 Engelstalige site over waar je de zaak een beetje kunt volgen.

In Noorwegen heeft ook een zeldzame overdracht van A(H1N1)van mens op varken plaatsgevonden, wat de autoriteiten (en niet alleen de Noorse) natuurlijk eveneens verontrust omdat het mogelijk een mutatie signaleert.

Dames en heren verpleegkundigen, wees wijs en zet die spuit erin, als is het maar voor je eigen gezondheid.
There is no such thing as common knowledge any more and each of us is surprised by everybody else's ignorance. (Felipe Fernández-Armesto, Civilizations)
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Die griep stelt geen moer voor. Er is elk jaar griep. Deze keer is het wat meer in het nieuws gekomen. De bevolking raakt daardoor in paniek. Verpleegkundigen hebben dit door en zijn minder bang voor griep. Zij hebben immers een vak gelereed. Ab Klink denkt even mooi gebruik te kunnen maken van de paniek die er nog wel is door zich als ware hollywoodfilmheld in te zetten voor de mensheid. Inmiddels zijn die vaccins besteld maar na het incident beleggingsportefeuille Osterhaus en wat kritische uitzendingen van Netwerk en Nova, is de animo voor de injectie kleiner dan verwacht. Als die vaccins voor jan lul zijn aangeschaft gaat men kamervragen stellen aan Ab Klink, omdat er nogal veel geld mee gemoeid was.

Liever een paar dagen griep dan ingespoten worden met kwik en squaleen.
Aart Brouwer
Forum fan

balkon schreef:Die griep stelt geen moer voor. Er is elk jaar griep.
Weer iemand die niet opgelet heeft.

Werkgevers in de gezondheidszorg bieden al tientallen jaren seizoensgriepvaccinaties aan hun personeel aan, omdat alle influenza levensbedreigend kan zijn voor patiënten met verzwakte auto-immuniteit. Helaas maken veel personeelsleden daarvan geen gebruik.

Bij deze griep is dat laatste extra nadelig. Deze griep is familie van de Spaanse griep van 1918 en kan zich ook gaan gedragen als de Spaanse griep, temeer omdat de bevolking geen restimmuniteit (een restant immuniteit door voorgaande griepseizoenen) tegen deze variant heeft. Dat is het essentiële verschil tussen deze griep en de gebruikelijke seizoensgriepvarianten. Artsen beseffen dit en laten zich massaal vaccineren. Zij hebben namelijk een vak geleerd. Verpleegkundigen denken kennelijk te moeten scoren door zich op te werpen als betweters of verdedigers van het onaantastbare lichaam, terwijl ze in werkelijkheid enkel aan zichzelf denken. Zij zullen niet ernstig ziek worden; hun patiënten mogelijk wel.

"Nova" en "kritisch" zijn twee woorden die niet in dezelfde zin thuishoren. En het is leuk om af te geven op Osterhaus vanwege zijn aandelen, maar Coutinho, die van onbesproken gedrag is en een enorme reputatie heeft opgebouwd dankzij zijn hardnekkig vasthouden aan de wetenschap tijdens de jaren van Aids-hysterie, denkt er net zo over als Osterhaus. Hetzelfde geldt voor bijna alle andere Nederlandse virologen. Die nemen ook allemaal een shot, velen in het openbaar en als voorbeeld voor hun personeel. Wat denk je: laten ze zich en masse "volspuiten" met '"troep" op bevel van de minister, of doen ze het omdat ze een weloverwogen oordeel over de materie hebben?
Liever een paar dagen griep dan ingespoten worden met kwik en squaleen.
Eet je ook geen vis en pizza meer?

Over die twee bestanddelen wordt wat afgeleuterd de laatste tijd. In een gemiddeld vismaaltje zit meer kwik dan in dat vaccin. En het kwik in het vaccin is ook nog nog van een ander, onschuldiger soort, namelijk ethylkwik; dat wordt sneller afgebroken en bereikt minder goed de hersenen dan het methylkwik dat we van het eten van vis binnenkrijgen. Ethylkwik levert totaal geen gevaar op, zelfs niet bij jonge kinderen, in de minimale doses per vaccin.

Squaleen is een olieachtige vloiestof en zit in onder meer olijven en olijfolie; je krijgt er in zuidelijke landen veel en veel meer van binnen dan via een vaccinshot. Denk erom, niet meer naar de Middellandse Zee, daar word je autistisch van!

Zucht...
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

De nuanceringen van Aart Brouwer vind ik wel op zijn plaats, maar aan de andere kant begrijp ik de negatieve reacties ook wel. Voor mensen die in een daycare centre werken, of in een bejaardentehuis, is het natuurlijk logisch dat er gevaccineerd wordt, maar voor mijzelf vind ik het onzin. Het is maar een middelmatig griepje, en men doet in media en politiek soms bijna alsof een '28 days later'scenario binnenkort zal gaan plaatsvinden. Ja, er komt een griepepidemie, en ja, er gaan wat mensen dood,.... zoals altijd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Een belangrijke reden dat ik de Mexicaanse griep niet serieus neem is omdat het veel te groot in de media is neergezet en er relatief geen informatie komt van de overheid. Het beeld dat ik van de griep heb, is dat het niet meer is dan een gewoon griepje en dat alleen kinderen en senioren een risicogroep zijn en zich eventueel kunnen laten inenten. Ik ben gewoon gezond en heb er dus geen enkele baat bij om me te laten inenten.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Aart Brouwer
Forum fan

Devious schreef:Ja, er komt een griepepidemie, en ja, er gaan wat mensen dood,.... zoals altijd.
En ja, dat zou ik ook het liefste willen horen. Helaas, deskundigen proberen al maanden uit te leggen dat het hier gaat om een risico, om een gewogen kans: de kans dat dit virus muteert maal de mogelijke gevolgen van mutatie. Het precedent van de Spaanse griep van 1918 is omineus, maar dit virus kan ook onschuldig uitpakken zoals de meeste seizoensinfluenza's.

Dat gaat er bij de massa natuurlijk niet gemakkelijk in. Die wil duidelijkheid. Welnu, die duidelijkheid zullen we in dit griepseizoen krijgen. Maar experts als Osterhaus en Coutinho hebben gelijk dat het risico aanmerkelijk kleiner is nu we goed zijn voorbereid, althans wat vaccins betreft.

Het laatste nieuws is dat in sommige westerse landen met een goede gezondheidszorg toch opvallend veel doden door A(H1N1) vallen (Canada, Noorwegen) en dat opvallend veel patiënten die er niet aan overlijden niettemin ernstige klachten ontwikkelen en aan de beademing moeten. Bovendien vallen de meeste doden en ernstige gevallen in de leeftijdscategorie van 10-15 jaar en meer onder vrouwen dan onder mannen. Dat is atypisch voor de seizoensgriep. Er is dus toch meer aan de hand. Jammer genoeg maken niet veel mensen het onderscheid. Die willen of een ramp of een onschuldig griepje zien, iets er tussenin is te moeilijk.

Ik verwees al naar de Noorse situatie. Daar vielen in korte tijd veertien doden, hetgeen het vermoeden wekt dat daar sprake is van een gemuteerd virus. Hopelijk is dat niet zo, maar juist vanwege de precedent van 1918 moet men hier zeer alert op zijn. De Spaanse griep begon als een onschuldige griep buiten het seizoen en ontwikkelde pas in de winter zijn dodelijke kracht. Er vielen tientallen miljoenen doden, niet in de laatste plaats omdat autoriteiten de ernst van de pandemie verzwegen.

Het eerste grote onderzoek onder patienten van de Mexicaan is onlangs afgerond (in Canada) en daaruit blijkt dat dit virus toch aggressiever is dan andere influenza's, en dat terwijl het griepseizoen nog moet beginnen (bron). Alweer een parallel met 1918.

Gaan we Russisch roulette spelen of nemen we voorzorgsmaatregelen? Toch maar liever het laatste, dacht ik. Vaccinatie van de direct betrokken beroepsgroepen is natuurlijk essentieel voor het indammen van deze ziekte. Als het (para)medisch personeel zich niet voldoende laat vaccineren, zullen we spoedig het vaccin aan de hele bevolking moeten aanbieden - als bescherming tegen onze eigen zorgsector. Stel je toch voor. Als het niet zo triest was, zou het volmaakt belachelijk zijn.
Plaats reactie