Geheel met je eens!botjes schreef:Het gaat er niet om wie er moeilijker of makkelijker praten heeft. Het gaat om objectiviteit en accuraatheid van geschiedkundig onderzoek.Rereformed schreef:Ik ervaar dit schrijven als een typisch schrijven van een postmoderne tijd waarin men helemaal geen idee meer heeft van zoiets als opgesloten zitten in een denkstramien en je te moeten onderwerpen aan door de godsdienst opgelegde denkbeelden. Meneer Lindberg heeft gemakkelijk praten in 1987 en IM nog gemakelijker praten in 2009!
Maar deze objectiviteit moet zich ook uitstrekken tot de moderne historici. Er moeten dus feiten voorgeschoteld worden. Net zo goed als White ter discussie mag staan, staan ook de moderne historici ter dicussie. Ik ga er niet bij voorbaat van uit dat historici van onze tijd meteen geaccepteerd kunnen worden als het laatste antwoord. Indien de historici van tegenwoordig weer een andere mening zijn toegedaan als de historici van 50-100 jaar geleden die het boek van White nog als 'conclusive evidence' beschouwden, dan kunnen historici over 50 jaar er weer anders over denken. Ook de historici van vandaag zijn kinderen van hun eigen tijd. aangezien postmodern denken graag alle tegenstellingen uitgumt moet deze stelling van de moderne historici die er als een dekseltje precies op past des te beter onderbouwd worden.
Kun je de bovengenoemde passages van White even goed bestuderen en aangeven waar hij simplificeert en zwart-wit denken aan de dag legt? Hoe kom je er overigens bij te denken dat White geen inzicht zou hebben in de complexe relatie tussen christelijk geloof en wetenschap. Juist omdat mensen in zijn tijd zo goed geïnformeerd waren over het christelijk geloof kon hij als historicus daar een goed onderzoek naar doen.Het "te moeten onderwerpen aan door de godsdienst opgelegde denkbeelden" rechtvaardigt niet het simplificeren van de complexe relatie tussen geloof en wetenschap tot een zwart-wit getekende oorlogs/conflict these.
Indien zo, dan laat ik me hiervan overtuigen indien iemand mij een degelijk boek kan aanraden om te lezen waar het van begin tot eind grondig en uitgebreid beschreven wordt, zoals White het deed, en deze claim hard kan maken. Zoals Siger al opmerkte is White een eindeloze opsomming van conflicten. Er een paar rechtzetten is niet genoeg. Ook schrijven dat White heel af en toe nog wel eens een feit juist heeft, heeft geen pas.Botjes schreef:Dit is foutieve tekstverklaring. De tekst die je cursief neerzet spreekt over het in Lindberg's tijd recente onderzoek naar de relatie tussen wetenschap en religie.Rereformed schreef:Het vervolg van Lindbergs betoog laat goed zien dat hij (zonder dat hij er erg in heeft?) opeens praat over de huidige stand van zaken:
De tekst die ik hier cursief neerzet spreekt over de dag van vandaag. Inderdaad, in onze tijd is er geen oorlog......Linberg schreef:Such judgments, however appealing they may be to foes of "scientific creationism" and other contemporary threats to established science, fly in the face of mounting evidence that White read the past through battle-scarred glasses, and that he and his imitators have distorted history to serve ideological ends of their own. Although it is not difficult to find instances of conflict and controversy in the annals of Christianity and science, recent scholarship has shown that the warfare metaphor to be neither useful or tenable in describing the relationship between science and religion.
Heb jij weet van zo'n boek?
Ja,ja, alweer arrogantie en alwetendheid bespeurd.Botjes schreef:En omdat volgens jouw alwetendheid der Nederlandstaligen alleen jezelf en Etienne Vermeersch het boek gelezen hebben, zou het je verbazing wekken als iemand anders (Nederlandstalig) het gelezen zou hebben? Laat je arrogantie thuis alsjeblieft.

waarom zo op je teentjes getrapt meteen? Zeker niet het boek van White gelezen?