The poverty of New Atheism

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: The poverty of New Atheism

Bericht door axxyanus »

siger schreef:
axxyanus schreef:Dawkins heeft zijn gebreken.
siger schreef:Welke gebreken hebben de boeken van Dawkins dan in jouw ogen?
Ik heb niets over de boeken van Dawkins gezegd.
Je bedoelde dat Dawkins wel karaktergebreken heeft, maar ex cathedra onfeilbaar is?
nee
axxyanus schreef:Mensen die vermoeden dat iemands besluit al op voorhand vaststond omdat die persoon via redeneren tot dat besluit is gekomen, zijn waarschijnlijk zelf niet al te sterk in redeneren en kunnen daardoor niet de geldige van de foute redeneringen onderscheiden.
siger schreef:Dus jij bent het niet met Russell eens dat Aquinas redeneerde naar uitkomsten die vooraf vaststonden, en Bertrand Russell, die die mening wél was toegedaan, deed dat volgens jou omdat hij niet al te sterk was in redeneren en daardoor niet de geldige van de foute redeneringen kon onderscheiden?
axxyanus schreef:Volg eens een cursus begrijpend lezen. Niets van wat jij hier neerzet valt af te leiden uit wat ik daar net voor geschreven had. En ik heb eerlijk geen zin om jou voort te helpen het wel te begrijpen.
siger schreef:Zo ingewikkeld is je redenering anders niet.
Zoveel te erger voor jouw begrijpend vermogen dat je er problemen mee hebt.
siger schreef:Je produceert on the fly een nogal botte wetmatigheid die je goed uitkomt. Maar de enige op wie die wetmatigheid van toepassing zou kunnen zijn in deze draad, is nota bene de logicus Bertrand Russell.
Hoe je tot dat besluit komt is me een raadsel.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Alle reacties hierboven lees ik nog wel een keer. Daar heb ik nu geen zin an en geen tijd voor. Hier komen een paar uitspraken van Dawkins uit de inleiding van zijn beroemde boek met mijn bezwaren.

Allereerst Siger en AR bedankt, in het tweede geval nogmaals.
If this book works as I intend, religious readers who open it will be atheists when they put it down.
Mijn geheugen bedroog me dus niet. Mijn algemene bezwaar heb ik al uiteengezet. Er is nog een ander punt. Lastig portret als ik ben stel ik de vraag: "en werkt het boek als Dawkins bedoeld heeft? Hoeveel gelovigen zijn na het lezen van het boek daadwerkelijk gedeëvangeliseerd?
Freethinker heeft een aparte categorie voor getuigenissen van afvalligen. Er zijn ook Engelstalige websites met dergelijke getuigenissen. Dawkins wordt niet bijzonder vaak genoemd. De constante is dat afvalligen geplaagd worden door aanhoudende twijfel, die groeit en groeit totdat ze onhoudbaar wordt. Dan trekken ze de consequentie. Daar hebben ze Dawkins eigenlijk niet bij nodig.
De enthousiastelingen waren stuk voor stuk al atheïst. Zij zijn blij met argumenten, die een vooraf ingenomen standpunt bevestigen. Dawkins preekt dus voor eigen parochie. Daarmee is zijn boek eigenlijk al een mislukking.
Maar ik durf nog wel iets verder te gaan. God als Misvatting heeft sterke reacties uit religieuze hoek opgeroepen. Dawkins als Misvatting is er één van. De werkwijze der religieuzen is voorspelbaar. Bevestigd door de bewonderaars van Dawkins hebben zij hem tot profeet van het atheïsme uitgeroepen. Dan hoeven ze alleen nog maar gaten in Dawkins' boek te schieten en te concluderen dat het atheïsme onhoudbaar is. De twijfelende gelovige die én God als Misvatting leest én Dawkins als Misvatting wordt zo ferm in het religieuze kamp teruggetrokken. Het zal me dan ook niet verbazen als GaM eerder contraproductief heeft gewerkt. Als ik gelijk heb is het boek een totale mislukking. Wellicht overdrijf ik, maar ik houd wel staande dat Dawkins de atheïstische zaak schade heeft toegebracht. Daarvoor heb ik iets te vaak moeten uitleggen dat men ook atheïst kan zijn zonder Dawkins. Het lukte mij al jaren voordat ik zelfs maar van de man had gehoord en ik ben bepaald niet de eerste.
As a child, .... ‘But I didn’t know I could.’
Dit is een merkwaardige combinatie van een beroep op medelijden en een valse analogie. Natuurlijk gebruikt Dawkins dit als motto en niet als argument. Maar de toon is gezet. Dawkins is op een missie en daarvoor moet alles wijken en alles uit de kast gehaald. In combinatie met het feit dat Dawkins voor eigen publiek schrijft is de term demagoog gerechtvaardigd. Dawkins wil zijn atheïstische publiek tot in de laatste vezel doordringen van zijn Waarheid.
I suspect – well, I am sure – that there are lots of people out there who have been brought up in some religion or other, are unhappy in it, don’t believe it, or are worried about the evils that are done in its name; people who feel vague yearnings to leave their parents’ religion and wish they could, but just don’t realize that leaving is an
option.
Dawkins vermoedt, nee, is er zeker van. Waar hij die zekerheid vandaan haalt? Zijn niet bestaande God mag het weten. Ik heb ze nooit ontmoet. Toch heb ik het genoegen gehad met gelovigen van allerlei pluimage op te trekken. Met fundi's valt niet te praten, zoals bekend. Maar vele gelovigen geloven omdat ze dat gewend zijn, omdat ze dat prettig vinden, omdat ze er inspiratie uit kunnen halen de wereld een beetje leefbaarder te maken. Daar kom je achter als je gewoon vraagt en een beetje belangstelling toont. Verrassend weinig van hen proberen mij te bekeren, terwijl ik van mijn atheïsme toch geen geheim maak.
In Suriname is dat nog sterker, wellicht omdat ongeveer alle wereldgodsdiensten hier voorkomen. De enigen die proberen te bekeren zijn Amerikaanse zendelingen en af en toe een Nederlander. Surinamers zijn er al lang aan gewend dat geloof in allerlei soorten en maten bestaat. Een atheïst kan er dan ook nog wel bij.
In Suriname speelt nog iets anders. Bijgeloof (bakru's, jorka's, zwarte magie en zo) komt in alle bevolkingsgroepen voor. Religie biedt een tegengif. Nou kun je roepen dat dat een verdomd slechte reden is om te geloven. Persoonlijk vind ik het wreed om mensen van hun religie te "genezen", waarna ze terugvallen tot een soort van middeleeuwse angst. Dus laat ik het de mensen zelf uitzoeken.
Dergelijke gelovigen zijn op internet lastig te vinden, al ken ik er wel een paar. Wie op grond van de beruchte fora meent dat fundi's in de meerderheid zijn maakt zich schuldig aan sampling bias. Fundi's maken het meeste lawaai. Op internet verdienen lawaaimakers in de pan gehakt te worden; daar is internet voor. Maar een generalisatie is niet op haar plaats.
Het zal duidelijk zijn dat Dawkins "zekerheid" nergens op gebaseerd is. Hij presenteert als een volleerde demagoog niets meer dan holle retoriek.
Imagine a world with no religion. Imagine no suicide bombers, no 9/11, no 7/7, no Crusades, no witch-hunts, no Gunpowder Plot, no Indian partition, no Israeli/Palestinian wars, no Serb/Croat/Muslim massacres, no persecution of Jews as ‘Christ killers’, no Northern Ireland ‘troubles’, no ‘honour killings’, no shiny-suited bouffant-haired televangelists fleecing
gullible people of their money (‘God wants you to give till it hurts’).
Denkt Dawkins echt dat zonder religie er geen zelfmoordaanslagen, geen heksenjachten, geen Indiase Verdeling, geen Israelisch/Palestijnse oorlogen en geen eerwraak zouden zijn? Of hij is onwetend, of hij is naief, of hij is een demagoog. Kies maar.
Zelfmoordaanslagen worden ook uitgevoerd door marxistische Palestijnse splinterbewegingen. Laten we ook de ETA, de RAF en de Rode Brigade niet vergeten. Die hadden religie evenmin nodig voor hun wandaden. De Heksenjachten van eind 15e, begin 16e eeuw werden in gang gezet door wetenschappers, filosofen, juristen en bureaucraten. De bekende arts Paracelsus was er één van. Dat de Indiase Verdeling en de Israelisch/Palestijnse oorlogen heel wat meer omvatten dat alleen een religieuze component hoeft hopelijk geen betoog.
the God Hypothesis is a scientific hypothesis about the universe, which should be analysed as sceptically as any other.
25 Eeuwen filosofie kan de prullenbak in. Vanaf Plato tot en met Popper behoorde de God Hypothese tot de metafysica, die zich zoals bekend aan de wetenschappelijke methode onttrekt. Dawkins vindt het niet nodig om zelfs maar te benoemen hoe controversieel deze uitspraak is. Want Dawkins weet, zoals elke demagoog. Waarom zou hij zich dan nog bekommeren om zoiets triviaals als een experiment? Deed Thomas van Aquino tenslotte ook niet.
Merk op dat Dawkins zich in het kamp der creationisten schaart. Die beweren immers ook dat de God Hypothese als schepper van het universum een wetenschappelijke is.
Uiteraard vermeldt Dawkins niet het ongemakkelijke feit dat er biologen zijn die hun geloof combineren met de acceptatie van de evolutietheorie. Als hij meent dat deze het geloof falsifieert dan ligt de bewijslast bij hem en niet bij de gelovige.
There is no such thing as a Christian/Muslim child.
Klopt. Alleen is er ook niet zoiets als een atheïstisch kind. Demagoog als Dawkins is schrijft hij dat er niet bij.
Being an atheist is nothing to be apologetic about.
Welke atheïst heeft dat beweerd dan? Alleen een bepaald merk gelovigen meent dit.
There are many people who know, in their heart of hearts, that they are atheists, but dare not admit it.
Dikke duim. Als zulke mensen dat niet aan zichzelf durven toegeven geven ze dat al helemaal niet aan Dawkins toe. Hij pretendeert beter te weten wat gelovigen denken en voelen dan zijzelf. Dat is van een stuitende, demagogische arrogantie.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Jinny

Bericht door Jinny »

Ook ik heb het boek gelezen, jaren terug, en vond het een overbodig boek.
Religieuzen zullen er niet van omgaan en atheïsten geloofden toch al niet.

Wel denk ik dat hij geprobeerd heeft om zijn frustratie van zich af te schrijven.
siger

Bericht door siger »

Ik was wel enthousiast, met uitzondering van de hoofdstukken over religie en moraal. Zoals ik hierboven al schreef, The God Delusion is geen wetenschappelijk werk, maar een lijvig polemisch pamflet, dat zonder twijfel zijn deel demagogie bevat, al valt er te dicussieren over wat MNb hierboven zo noemt, maar alle recht van bestaan heeft.

Maar ik begrijp dat MNb in een ander soort samenleving leeft dan Noord-Amerika of West-Europa, waar religieuze ideologieën de boel (dreigen te) verzieken. Zoals ik elders schreef: de hamvraag over religies is niet wat hun heilige boeken en leiders zeggen, maar hoe ernstig ze genomen worden door de gelovigen. Een samenleving waar zowat alle godsdiensten kunnen samenleven zonder op elkaars tenen te trappen en elkaar nu en dan te vermoorden, is het ideaal van de seculiere samenleving. Ik denk dat TGD niet bedoeld was voor de samenleving waarin MNb leeft, maar heel zinvol is in Dawkins' en mijn wereld.
Jinny

Bericht door Jinny »

En dat kan ik ook weer met je eens zijn Siger.
Hoewel ik blijf twijfelen aan de impact van TGD.
a.r.

Bericht door a.r. »

Waar het om gaat MNB, is dat Dawkins verwacht dat wanneer gelovigen dit boek zouden (hebben ge)lezen en eens werkelijk HELDER zouden DURVEN DENKEN over hun overtuiging en wát Dawkins (en anderen) schrijft(schrijven) ....dat ze dán niet anders KUNNEN dán zichzelf atheist noemen.

Laat ik even duidelijk maken dat ik mij mijn levenlang op een bepaalde manier (maar zeker niet diep genoeg) gerealiseerd heb dat godsdiensten met regelmaat tot nogal wat conflicten leiden, dat 11 september 2001 voor mij tot op zekere hoogte een keerpunt was maar dat ik een jaar of vier/vijf geleden pas werkelijk wakker werd doordat ik persoonlijk geconfronteerd werd met haat en ver/minachting door iemand waar ik zeer, zeer veel van hield maar die, door zware psychische problemen, geindoctrineerd kon worden door een religieus (sekte)Leider(tje) (in spé). De haatmails die mij in die tijd bereikten, deden mij beseffen dat ik verslagen was.....dat ik vier jaar lang voor niets dag- en nacht had "gevochten" om degene die ik zo diep lief had te kunnen (laten) "redden". Ik ga geen details verstrekken, je "moet" het maar van mij aannemen. Het was iig (weer) een nieuw startpunt van een zoektocht. Ik kwam vlak na de confrontatie met die haatmails dit boek tegen: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/index.htm ....wat je volgens mij tot nu toe ook geweigerd hebt te lezen, vervolgens dit forum en ook bijv. "God als misvatting" eva boeken volgden.

Voordat dit alles plaats vond noemde ik mij, wanneer het mij gevraagd werd, ongelovig. Ik was immers niet werkelijk geinteresseerd in die imo reeds lang achterhaalde denkbeelden van religieus overtuigden. Inmiddels steek ik niet onder stoelen of banken dat ik a(nti)theist ben. Misschien is het boek van Dawkins nog wél meer "bedoeld" voor mensen die geen mening over religie (durven/willen/konden) hebben....om hen die zich slechts simpelweg "ongelovig" noemen, door gebrek aan kennis van wát er nu precies in die "heilige" boeken staat én vooral welke achterlijke denkbeelden vooral religieus overtuigden vaak hebben, wakker te (willen/moeten) schudden.

Dát er religieus overtuigden zijn die er een mooi sprookje van hebben gemaakt waarin god liefde is en die "goed" willen doen/die een "goed" mens willen zijn realiseer ik mij dondersgoed. Het zijn de mensen die "stilletjes" in hun droomwereldje leven en die mij hooguit zo af en toe een overdenking, maar geen "slapeloze nachten" bezorgen. Dawkins heeft een prettig leesbaar boek geschreven, in ferme bewoordingen en heeft zich door zijn schrijven een hoop vijanden én bewonderaars bezorgd. Dawkins is echter voor mij geen godheid of idool oid. Ik heb geen godheid, geen idolen, slechts inspiratiebronnen!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jim schreef:En dat kan ik ook weer met je eens zijn Siger.
Hoewel ik blijf twijfelen aan de impact van TGD.
Maar die impact is helemaal niet wat er ter discussie staat.
Wat het effect is van een werk, is een andere kwestie dan de wijze waarop het werk is samengesteld, of de bedoeling achter het werk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ga je het boek nou nog lezen, MNb?
Ik heb je er tot nu toe alleen nog maar negatief (en herhaaldelijk) over horen spreken en daarbij heb je aangegeven het boek niet te gaan lezen.

Je begrijpt dat ik zodoende twijfel aan je oordeel en je onbevooroordeeldheid.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Wel, bij deze mijn reactie op het stuk van MNb.
Allereerst lijkt het me prettig om de definitie van demagogie hier uit de doeken te doen, en vervolgens te bekijken in hoeverre de door MNb gebruikte quotes daaraan voldoen.

De definitie van demagogie is:
demagogie
1) De kunst om de volksmassa te leiden 2) Volksbedrog 3) Volksleiding 4) Volksmennerij 5) Volksmisleiding 6) Volksverleiding
MNb schreef:
If this book works as I intend, religious readers who open it will be atheists when they put it down.
Mijn geheugen bedroog me dus niet. Mijn algemene bezwaar heb ik al uiteengezet.
Wanneer een doel automatisch impliceert dat er sprake is van demagogie, dan betekent dat dat elk werk dat normatieve uitspraken doet, altijd demagogisch van aard is, want elke uitspraak die normatief is, heeft tot doel mensen te overtuigen.
De geniale paradox is daarbij dat je jezelf in die betekenis neerzet als demagoog, aangezien je negativistische uitlatingen doet over die versie van demagogie.

Wanneer we spreken over de definitie van demagogie zoals die in woordenboeken gevonden kan worden, dan voldoet de quote die je hier aanhaalt er niet aan.

Er is geen sprake van verleiding, misleiding of bedrog, want Dawkins geeft hier onomwonden aan wat de bedoeling is achter zijn boek, en onder misleiding versta ik toch wat anders.
Er is nog een ander punt. Lastig portret als ik ben stel ik de vraag: "en werkt het boek als Dawkins bedoeld heeft? Hoeveel gelovigen zijn na het lezen van het boek daadwerkelijk gedeëvangeliseerd?
Dat is weer een andere discussie.
De enthousiastelingen waren stuk voor stuk al atheïst. Zij zijn blij met argumenten, die een vooraf ingenomen standpunt bevestigen. Dawkins preekt dus voor eigen parochie. Daarmee is zijn boek eigenlijk al een mislukking.
Er is een verschil tussen een doelgroep, en een publiek dat je aantrekt.

Maar los daarvan: Een ieder leest het liefste boeken waarin hij/zij een bevestiging voor de eigen ideeën vindt.

Dit heeft echter nog steeds niets te maken met de demagogievraag, net zo min als het al dan niet mislukken van zijn werk.
Maar ik durf nog wel iets verder te gaan. God als Misvatting heeft sterke reacties uit religieuze hoek opgeroepen. Dawkins als Misvatting is er één van. De werkwijze der religieuzen is voorspelbaar. Bevestigd door de bewonderaars van Dawkins hebben zij hem tot profeet van het atheïsme uitgeroepen. Dan hoeven ze alleen nog maar gaten in Dawkins' boek te schieten en te concluderen dat het atheïsme onhoudbaar is. De twijfelende gelovige die én God als Misvatting leest én Dawkins als Misvatting wordt zo ferm in het religieuze kamp teruggetrokken.
Noe doe je hetzelfde als waar je Dawkins later in dit stuk van beschuldigt: Je denkt voor de gelovige.
"Een twijfelende gelovige leest The God Delusion, en the Dawkins Delusion, en wordt dús het religieuze kamp ingetrokken."
Hoe kom je tot die gedachtensprong?

Daarnaast kunnen we van gedachten wisselen over wat "gaten schieten in.." precies inhoudt.
Het zal me dan ook niet verbazen als GaM eerder contraproductief heeft gewerkt. Als ik gelijk heb is het boek een totale mislukking. Wellicht overdrijf ik, maar ik houd wel staande dat Dawkins de atheïstische zaak schade heeft toegebracht. Daarvoor heb ik iets te vaak moeten uitleggen dat men ook atheïst kan zijn zonder Dawkins. Het lukte mij al jaren voordat ik zelfs maar van de man had gehoord en ik ben bepaald niet de eerste.
Speculatie en anekdote's. Nice.
As a child, .... ‘But I didn’t know I could.’
Dit is een merkwaardige combinatie van een beroep op medelijden en een valse analogie. Natuurlijk gebruikt Dawkins dit als motto en niet als argument. Maar de toon is gezet. Dawkins is op een missie en daarvoor moet alles wijken en alles uit de kast gehaald. In combinatie met het feit dat Dawkins voor eigen publiek schrijft is de term demagoog gerechtvaardigd. Dawkins wil zijn atheïstische publiek tot in de laatste vezel doordringen van zijn Waarheid.
Dawkins gebruikt dit motto niet als argument, maar alles moet wijken en uit de kast gehaald worden voor de missie van Dawkins. Spreek je jezelf hier niet een beetje tegen?

En wat is de "Waarheid" van Dawkins in jouw woorden precies, eigenlijk?
I suspect – well, I am sure – that there are lots of people out there who have been brought up in some religion or other, are unhappy in it, don’t believe it, or are worried about the evils that are done in its name; people who feel vague yearnings to leave their parents’ religion and wish they could, but just don’t realize that leaving is an
option.
Dawkins vermoedt, nee, is er zeker van. Waar hij die zekerheid vandaan haalt? Zijn niet bestaande God mag het weten. Ik heb ze nooit ontmoet.
Nee, en in Iran zal je ook "geen homo's ontmoeten".

Hoewel je vraagtekens kan zetten bij wat "veel" is, kan je er zeker van uit gaan dat in landen waar atheïst zijn (bijna) net zo "erg" is als homo-zijn, er de nodige "closet-atheïsts" of twijfelaars zijn, die zich uit angst voor sociale uitsluiting of erger niet uitlaten over hun twijfels of afvalligheid.
Sociale druk plus een dosis aangeleerde onwetendheid kunnen er voor zorgen dat ze het openlijk verlaten van hun religie niet als optie zien.

Het lijkt me inderdaad zeer waarschijnlijk dat die atheïsten er zijn in bijv. Islamitische landen, maar ook in Amerika, waar hele gezinnen uit buurten zijn weggepest omdat ze er voor uitkwamen niet religieus te zijn.

Dus het is helemaal niet zo vreemd dat jij die mensen nog niet hebt "ontmoet", want kom je ze wel tegen, dan zal jij de laatste zijn die het merkt.
Persoonlijk vind ik het wreed om mensen van hun religie te "genezen", waarna ze terugvallen tot een soort van middeleeuwse angst.
Mijn ironie-meter is geknapt. :shock:
Je wil middeleeuwse angst inruilen tegen religie?
Het zal duidelijk zijn dat Dawkins "zekerheid" nergens op gebaseerd is. Hij presenteert als een volleerde demagoog niets meer dan holle retoriek.
Welke zekerheid?
Je bent zo weinig speciffiek.
Imagine a world with no religion. Imagine no suicide bombers, no 9/11, no 7/7, no Crusades, no witch-hunts, no Gunpowder Plot, no Indian partition, no Israeli/Palestinian wars, no Serb/Croat/Muslim massacres, no persecution of Jews as ‘Christ killers’, no Northern Ireland ‘troubles’, no ‘honour killings’, no shiny-suited bouffant-haired televangelists fleecing
gullible people of their money (‘God wants you to give till it hurts’).
Denkt Dawkins echt dat zonder religie er geen zelfmoordaanslagen, geen heksenjachten, geen Indiase Verdeling, geen Israelisch/Palestijnse oorlogen en geen eerwraak zouden zijn? Of hij is onwetend, of hij is naief, of hij is een demagoog. Kies maar.
Nee, het Palestijns-Israëlische conflict is primair een "heilige" kwestie, en die had zonder religie niet als zodanig kunnen ontstaan, evenmin als 9/11 en heksenjachten.
Zelfmoordaanslagen worden ook uitgevoerd door marxistische Palestijnse splinterbewegingen. Laten we ook de ETA, de RAF en de Rode Brigade niet vergeten. Die hadden religie evenmin nodig voor hun wandaden.
Communisme is ook een religie, compleet met persoonlijkheidscultus, en het niet-bestaande proletarieet.
De persoon die aanbeden wordt heet alleen niet "God".

Daarnaast beweert Dawkins helemaal niet dat er zonder religie geen wandaden zijn.
De Heksenjachten van eind 15e, begin 16e eeuw werden in gang gezet door wetenschappers, filosofen, juristen en bureaucraten. De bekende arts Paracelsus was er één van. Dat de Indiase Verdeling en de Israelisch/Palestijnse oorlogen heel wat meer omvatten dat alleen een religieuze component hoeft hopelijk geen betoog.
Zonder religieus Jodendom was er geen Zionisme geweest, en had Israël niet eens bestaan, laat staan dat er een Israëlisch-Palestijns conflict was ontstaan.
En dat je een arts uit de 15e/16e eeuw (de tijd van oa aderlaten) een wetenschapper durft te noemen, pleit niet voor jouw zaak. (Om van het stilletjes vooronderstelde atheïsme maar te zwijgen.)
Ik zou het zelfs demagogie kunnen noemen.

Daarnaast was heksenvervolging in werkelijkheid veel ouder, al beleefde deze in het door jou genoemde tijdsvak haar waanzinnige hoogtepunt, en is de aanzet weldegelijk primair kerkelijk geweest:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heksenjacht
Tot omstreeks 1000 ontkende de Kerk het bestaan van heksen en tovenaars en het was zelfs verboden om erin te geloven. Aan het einde van het eerste millennium veranderde de Kerk echter haar visie, wat inhield dat heksen nu gestraft konden worden voor het bedrijven van magie en hekserij. Gevangenisstraffen 'op water en brood' van 1 tot 7 jaar werden toen uitgesproken. Tijdens de oorlog die de Kerk voerde tegen de katharen in Frankrijk en Italië richtte paus Gregorius X in 1226 kerkelijke rechtbanken op die bekend geraakten als de inquisitie. Hun taak was om ketters op te sporen, ze trachten te bekeren en desnoods te straffen of te doden. In 1252 verleende paus Innocentius III de inquisiteurs nu ook het recht om de verdachten te folteren, waardoor duizenden tot bekentenissen overgingen. Pas vanaf 1326 begon de inquisitie zich op het vervolgen van heksen te richten. Van heksen werd verondersteld dat ze een pact met de duivel (Satan) afsloten, met hem copuleerden, en dat ze zich schuldig maakten aan afschuwelijke wreedheden zoals het eten van kinderen. 1346 was een rampjaar voor Europa: de pest maakt miljoenen doden en de schuld voor deze catastrofe werd vooral gelegd bij heksen, melaatsen, joden en moslims. Vanaf 1450 vonden grootschalige heksenvervolgingen plaats in Europa. In 1486 werd het boek Malleus Maleficarum (de Heksenhamer), geschreven door de Dominicaanse prior Heinrich Kramer, beter bekend onder de naam Institoris, uitgebracht. Ook de naam van de beroemde Dominicaanse pastoor Jakobus Sprenger prijkte op de kaft. Mogelijk heeft die weinig met het schrijven en de bepaling van de inhoud te maken gehad en werd zijn toentertijd bekende naam vooral gebruikt om interesse te wekken. Dit boek werd gehanteerd bij de jacht op, en het ondervragen en berechten van vermeende heksen en ketters. Vanaf 1550 begint de periode waarin de meeste heksenvervolgingen, met foltering en executie (zoals verbranding), voorkwamen. In de hiernavolgende honderd jaar, tot ca. 1650, zouden tussen de vijftig- en honderdduizend als heks beschouwde personen ter dood veroordeeld worden. Hiervan waren tachtig percent vrouwen. De laatste heksenexecutie vond plaats in Polen, in 1792. In de jaren voordien waren Frankrijk, Duitsland en Zwitserland - de landen waar het grootse aantal heksen werden gedood - daar al mee gestopt. Ook in Engeland zou vanaf de late 17e eeuw het vervolgen van heksen sterk afnemen omdat er nog weinigen in geloofden. Nog voor de Witchcraft Acts van 1736 werd het vanwege het veranderde intellectuele klimaat tijdens de Verlichting moeilijk om nog iemand door de rechtbank als heks te laten veroordelen. De Nederlandse predikant en theoloog Balthasar Bekker verzette zich in zijn ophefmakende boek 'De betoverde weereld' reeds in 1691 hevig tegen het veronderstelde bestaan van heksen, tovenaars en spoken. Ook het bestaan van Satansverering trok hij in twijfel en door zijn scepticisme ondermijnde hij de vooronderstellingen waarop heksenvervolging steunde.
the God Hypothesis is a scientific hypothesis about the universe, which should be analysed as sceptically as any other.
25 Eeuwen filosofie kan de prullenbak in. Vanaf Plato tot en met Popper behoorde de God Hypothese tot de metafysica, die zich zoals bekend aan de wetenschappelijke methode onttrekt.
Aha, en dan komt NOMA in beeld.

Een godshypothese die zich aan de wetenschappelijke methode onttrekt is niet houdbaar.
Temeer daar godsdiensten de wetenschap naar zich toetrekken als zou deze ondergeschikt zijn aan metafysica, alsof godsdienst überhaupt een expertise is, voorbehouden aan een select clubje mensen, in het bezit van een aantal dogma's.

Wanneer "creation science" haar intreden doet, dan weet je wel hoe het is gesteld met de door godsdienstigen vooronderstelde en aangehouden grens tussen fysica en metafysica. Deze grens wordt alleen verondersteld wanneer gelovigen zich tegen kritiek willen beschermen, maar net zo gemakkelijk weer met voeten getreden wanneer wetenschappelijke vondsten niet stroken met door de clerus gekoesterde dogma's.

Daarnaast is de veronderstelde grens tussen fysica en metafysica een goedkope truc om weg te komen met inconsistentheden in het eigen verhaal.

Uiteindelijk zijn er twee mogelijkheden.
1. Er is geen sprake van twee gescheiden domeinen.
2. Er is sprake van twee (Drie? Vier? Vijf?...) gescheiden domeinen die voor elkaar's functioneren niet relevant zijn.

25 eeuwen godsdienstfilosofie, heeft precies niets aan existentiële wijsheden opgeleverd.
Dawkins vindt het niet nodig om zelfs maar te benoemen hoe controversieel deze uitspraak is. Want Dawkins weet, zoals elke demagoog. Waarom zou hij zich dan nog bekommeren om zoiets triviaals als een experiment?
Experiment? Maar metafysica onttrok zich toch aan de wetenschappelijke methode?

Of toch niet?

(Ogilvie ontmaskerd, Uri Geller ontmaskerd, wichelroedelopen ontmaskerd, tegenover 0 positieve resultaten.)

Ik denk dat er voldoende geëxperimenteerd is, en dat zaken als godsfilosofieën naar redelijkheid stilaan inderdaad aan de kant kunnen worden geschoven.
Merk op dat Dawkins zich in het kamp der creationisten schaart. Die beweren immers ook dat de God Hypothese als schepper van het universum een wetenschappelijke is.
En zo is het natuurlijk ook.
Creationisten begrijpen alleen niet wat wetenschap is.
Uiteraard vermeldt Dawkins niet het ongemakkelijke feit dat er biologen zijn die hun geloof combineren met de acceptatie van de evolutietheorie. Als hij meent dat deze het geloof falsifieert dan ligt de bewijslast bij hem en niet bij de gelovige.
En dat heeft hij gedaan.

Even in aanmerking genomen dat Dawkins in het boek the God delusion zijn pijlen met name richt op het Christelijke geloof en de Bijbel, en je elk geloof verschillend moet falsifiëren, hier de falsifiëring van het Christelijke geloof:

Wie tegelijkertijd Christelijk is, en in de evolutietheorie gelooft, neemt Genesis dus niet letterlijk maar "symbolisch".
Het probleem waar men dan voor wordt geplaatst is dat Adam en Eva dan dus symbolische mensen waren, die een symbolische wandaad begingen in een symbolisch paradijs, waarvoor de mensheid een reële straf kreeg: Verbanning uit het symbolische paradijs.

Hoe is het géén absurditeit om dezondanks toch aan het geloof vast te houden?

Daarnaast hebben ook anderen goden al verworpen op basis van inconsistente eigenschappen, zoals Epicurus in zijn bekende paradox.

Een logisch bewijs tegen een godsbeeld is óók een bewijs.
There is no such thing as a Christian/Muslim child.
Klopt. Alleen is er ook niet zoiets als een atheïstisch kind. Demagoog als Dawkins is schrijft hij dat er niet bij.
Dawkins maakt gewoon bezwaar tegen het labelen van kinderen.
Hij brengt verderop in het boek namelijk ook in dat er ook geen socialistische of liberale kinderen zijn.
Being an atheist is nothing to be apologetic about.
Welke atheïst heeft dat beweerd dan? Alleen een bepaald merk gelovigen meent dit.
Dit is voor "closet-atheïsts".
There are many people who know, in their heart of hearts, that they are atheists, but dare not admit it.
Dikke duim. Als zulke mensen dat niet aan zichzelf durven toegeven geven ze dat al helemaal niet aan Dawkins toe. Hij pretendeert beter te weten wat gelovigen denken en voelen dan zijzelf. Dat is van een stuitende, demagogische arrogantie.
In feite heb ik op dit argument al eerder gereageerd.

Ik stel voor het boek toch eens te lezen, in plaats van het op basis van de inleiding te kraken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
a.r.

Bericht door a.r. »

Fjedka schreef:Ga je het boek nou nog lezen, MNb?
Ik heb je er tot nu toe alleen nog maar negatief (en herhaaldelijk) over horen spreken en daarbij heb je aangegeven het boek niet te gaan lezen.

Je begrijpt dat ik zodoende twijfel aan je oordeel en je onbevooroordeeldheid.
Wel, dat IS ook wat ik Mnb "verwijt"! Wel oordelen, maar niet lezen....met het excuus dat het hem te duur is /én omdat hij maar een klein inkomen heeft. Er zullen ongetwijfeld meerdere mensen op dit forum ook een klein inkomen hebben, maar zeker gezien zijn intellect en kennis van de engelse taal had Nmb ook zelf al eea kunnen opzoeken/terugvinden betreffende wát Dawkins schrijft. Ik verdenk Nmb ervan dat hij géén (opr)echte keus durft te maken. Dát hij in een enorme spagaat zit....zijn eigen overtuiging en die van de mensen om hem heen die hij liefheeft. Dát IS zoals ik het zie idd een enorm dilemma....constant mee moeten bewegen met EN tussen de overtuiging van anderen waar je van houd en je eigen overtuiging. Wellicht verdient het diep respect dat iemand dát vol weet te houden, anderzijds kun je het ook als lafhartigheid betitelen....ik durf noch wil mij er een oordeel over aanmatigen.....het lijkt mij, of is voor mij, domweg een onmogelijke postitie. Maar tezelfdertijd is het, wat ik altijd noem "een duivels dilemma keuze"....omdat het in feite geen "keuze" is....iemand wordt gedwongen door de/bepaalde omstandigheden volkomen (intellectueel) eerlijk te worden/zijn en de kans AL te verliezen wát je (lief)hebt....of "pappen en nathouden" ....brrrrr ik moet er eigenlijk niet aan denken....ik heb diverse malen voor zo een keuze gestaan......"hels" moeilijk!

@ Jagang....mijn complimenten!
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik heb het boek dus enkele jaren terug wel gelezen, (geleend van een vriend) en heb daarop mijn mening gebaseerd.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jim schreef:Ik heb het boek dus enkele jaren terug wel gelezen, (geleend van een vriend) en heb daarop mijn mening gebaseerd.
Dat kan, maar dat is jouw privilege.
Anderen vinden het geen overbodig werk.

Ik denk dat we ook nooit kunnen checken of, en zo ja in hoeverre het boek werkelijk ergens aan heeft bijgedragen, dus dat lijkt me een moeilijke en bovendien onnodige discussie.
De visie van MNb dat het boek contraproductief heeft gewerkt, deel ik in ieder geval niet.

Zelfs in het meest ongunstige geval zal het boek atheïsten in bijv. Amerika handvaten hebben verschaft om zich te laten horen in het publieke debat.
Zij die onder de indruk waren van de "respect", NOMA en "atheïstische intolerantie"-argumenten: Zo een was ik er ook.

Zelfs in dat minimale geval is het m.i. niet voor niets geweest.
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Laat ik mijn menig dan nuanceren, voor de mij bekende omgeving is het een overbodig boek.
Hoe men in de VS er tegenover staat weet ik uiteraard niet.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

a.r. schreef:Wel, dat IS ook wat ik Mnb "verwijt"! Wel oordelen, maar niet lezen....met het excuus dat het hem te duur is /én omdat hij maar een klein inkomen heeft.
ik zal het boek noch kopen, noch lezen.

ik heb genoeg filmpjes en interviews gezien om zijn discous ondertussen te kennen en dat is inderdaad preken voor eigen kerk. Ik ga ervan uit dat dit boek niet afwijkt vh bekende discours en de inleiding bevestigt mijn idee.
de illusie dat blijkbaar iedereen eerst gelovig is en dan pas ongelovig of het waanbeeld dat elke ongelovige een levenslange strijd voert en dawkins nodig zou hebben in zijn strijd om ongelovig te kunnen zijn.

en ja, hij is dogmatisch en hanteert net dezelfde drogredenen als de pastoor in de kerk met dezelfde jezuietenstreken. niet letterlijk zeggen dat geloof de basis van alle geweld is maar het toch systematisch insinueren en suggereren.
ik hou niet van zulke tjevenstreken.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

appelfflap schreef:en ja, hij is dogmatisch en hanteert net dezelfde drogredenen als de pastoor in de kerk met dezelfde jezuietenstreken.
Kan je een voorbeeld geven van een drogredenering, of beter nog, een dogma?
Dergelijke claims moeten wel gepaard gaan met onderbouwing, vind ik.
niet letterlijk zeggen dat geloof de basis van alle geweld is maar het toch systematisch insinueren en suggereren.
Wat een flauwe kul.
Het feit dat niet al het geweld door religie wordt veroorzaakt, hoeft je er toch niet van te weerhouden om met de nodige onderbouwing te kunnen stellen dat het beter is om NIET in god(en) te geloven?

Geloven in goden levert op zijn minst een integriteitsprobleem op, als het gaat om de vraag wat waar is, en wat niet.

En voor "eigen parochie preken" doe je automatisch wanneer je opvattingen verdedigt.
Het is dan zaak om te bekijken wie geldige argumenten gebruikt, en wie niet.
Henry Ford
Plaats reactie