axxyanus schreef: ↑17 sep 2025 09:41
Ik herinner me een voorval rond de eeuwwisseling. Mijn kinderen gingen naar de gemeenteschool in de wijk en ik was verkozen als oudervertegenwoordiger in de bestuursraad. Na elke verkiezing van die raad, werden de leden uitgenodigd op een rondleiding in de verschillnde gemeentescholen. Op die rondleiding merkten we op dat er in een van de klaslokalen een kruis tegen de muur hing en dat werd bij de directie aangekaart want gemeentescholen moeten levensbeschouwelijk neutraal zijn.
Het toeval wilde nu dat ik een maand later voor een heel andere organisatie uitgenodigd was op een etentje en tegenover mij zat de leerkracht van het betreffende lokaal. Die heeft een groot deel van de maaltijd geklaagd omdat ze verplicht was geweest dat kruis te verwijderen. In haar ogen was dat lokaal nu een atheïstisch lokaal geworden en zij als katholiek voelde zich daardoor te kort gedaan.
Als dus een lokaal zonder religieus symbool op een of andere manier als atheïstisch gezien kan worden, dan lijkt er mij niets mis aan om mensen wie het gewoon ontbreekt aan een geloof --- en dus ook pasgeborenen --- als atheïstisch te beschouwen.
Ik was er niet bij maar het is wel een vreemde redenering van deze persoon.
Heb je haar er niet op gewezen dat door dat kruis het lokaal een katholiek stempel kreeg?
Ik zou ook gevraagd hebben of er ook ruimte was voor een omgekeerd kruis.
Vermoedelijk heeft ze een missionaire agenda en ziet Atheïsten als godloochenaars.
Kortom mensen die eigenlijk wel weten dat er een god zou zijn, maar het ondanks dat ontkennen.
(zo staat/stond het ook in de woordenboeken)
Dit verklaart wel dat men heftig
het feit ontkent dat men als Atheïst wordt geboren, immers men kan pas wat loochenen als men van het bestaan weet.
Het zit dicht tegen complot redenaties aan, zo van:
"'Men weet wel dat Nessie bestaat, maar men loochent het bestaan.''