Jagang schreef:Dat betekent niet dat ik de rol van cultuur opzij schuif, want dat is zeker een factor in het spel, en meestal wellicht ook de meest zwaarwegende, maar het wil er bij mij niet in dat wanneer dieren op agressie gefokt kunnen worden, er geen biologische basis is voor agressie bij de mens.
Alle leven heeft een biologische basis, die evolutionair tot stand is gekomen. Dat is zelfs een tautologie.
Ik vatte mijn standpunt hierboven als volgt samen:
Siger schreef:De vraag is in elk geval niet of we agressief kúnnen zijn, maar of we agressief móeten zijn. We hebben klaarblijkelijk evenveel "aanleg" voor beide.
Dat lijkt me mooi op te lijnen met onze waarnemingen. Er valt geen oorlog te verwachten tussen Duitsland en Frankrijk. Toch hebben die twee elkaar zo'n duizend jaar het hoofd ingeslagen. Hierboven heb ik het al over Spaanse, Noorse, Duitse agressie aan/uit gehad, zonder dat iemand er een zinnig weerwoord op had.
Blijkbaar laat onze biologische opmaak beide toe. Het overgrootste deel van de tijd zijn de meeste dieren en mensen niet agressief. Kan iemand dat weerleggen?
Mensen kúnnen agressie vertonen, maar móeten geen agressie vertonen.. Dat is volledig in lijn met de biologische evolutie die ons heeft voortgebracht.
Jagang schreef:We dragen allen een evolutionair verleden in ons mee, en daar hoort van alles bij wat mooi en lelijk is, of we dat nu leuk vinden of niet.
Evolutie is neutraal en blind. We hebben helaas de slechte gewoonte onze culturele neigingen of oordelen op de evolutie te projecteren. Zoals die Enron-manager die
The Selfish Gene altijd op zijn bureau had liggen. (goed boek trouwens, daar niet van.)
Jagang schreef:Cultuur heeft daar nooit een einde aan gemaakt, maar eerder de contouren verregaand verzacht.
Cultuur is niet noodzakelijk harder of zachter dan biologische evolutie. Het is gewoon wat we maken.