kinderen slaan in de bijbel?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Re: kinderen slaan in de bijbel?

Bericht door Blues-Bob »

maartje schreef: Ik streef er naar in de eerste plaats een goed en waardevol mens te zijn en de leringen van Jezus zijn daarbij mijn inspiratiebron.
Mooi, en hoe controleer je of dat gelukt is? Zijn de leringen van Jezus daar een meetinstrument bij, of is het "slechts inspiratie".

Even een analogie om het verschil duidelijk te maken tussen religie en inspiratie. Mijn inspiratie mbt sporten en begeleiding van sporten, in het specifieke basketballers ik Mike Krzyzewski. Ik heb aardig wat van hem gelezen, en wat van hem gevolgd, en in specifieke situaties wordt ik eraan herinnerd en probeer ik eens toe te passen wat ik gelezen / gehoord / gezien heb. Uiteindelijk kijk ik of dat deze keuze handig was door het resultaat van die keuze te bekijken. Soms heeft de grote profeet Coach K geen gelijk, moet ik zeggen, en als ik Coach K's leringen onterecht of zonder succes toepas, ben ik de verantwoordelijke. Ik had op de hoogte moeten zijn / kunnen zijn / willen zijn van andere alternatieven. Aldoende leert men, en er is geen excuus om Coach K als universele maat te gebruiken.
Ik gooi daarmee niet het kind met het badwater weg. Als dat voor anderen een bewijs is dat ik een dom gansje ben dat in sprookjes gelooft, kan ik daar niet mee zitten.
Hangt ervan af of je actief streeft naar het toevoegen van alternatieven, diverse opvattingen, en meer variabel gedrag passend bij de situatie waarin je jezelf bevindt.
Wel ga ik steigeren als alle andere christenen met mij op dezelfde hoop gegooid worden als moslims. Ik ben geen zombie zonder eigen wil die anderen schade berokkent of erger uit naam van God en buiten de minderheid van godsdienstfanaten onder de christenen denkt het gros van ervan er precies zo over.
Overwegend doen christenen / religieuzen dat toch echt zelf. Als er een fundamentalistische groep op basis van hun religie bijvoorbeeld iemand stenigen of in de wet zetten dat zoiets mag, dan is dat gekte van religie, wat gekte van een specifieke religie is niet per definitie gekte van alle religie, maar wel gekte van religie. Onlangs deed zich een concreet voorbeeld voor. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 23&t=11267" onclick="window.open(this.href);return false; Er is een duidelijke link tussen religie, en de gekte. (voorgaande context was slechts een voorbeeld). Menig religieus wil roept dan: "ja maar dat is niet mijn religie" en halen zichzelf er dus zonder enige noodzaak bij (in de concrete casus was dat GerardM http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 67#p345340" onclick="window.open(this.href);return false;), echter heeft niemand gezegd dat het iemands specifieke religie was. De link met religie blijft dan echter nog altijd bestaan. Om toch zichzelf nog boven de andere religie te plaatsen volgt meestal een no-true-scotsman en een paar stromannen (http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 67#p345372" onclick="window.open(this.href);return false;).

Met dit in het achterhoofd de gegeven casus nog eens teruglezen kan best interessant zijn denk ik, welke ieders discussie vaardigheden kunnen verbeteren. Het is niet voor niets dat ik daar de clown uithing.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Plaats reactie