Beste Oggi, probeer het nog eens wanneer je weer kan redeneren en formuleren.Oggi schreef:Beste Jagang,
Zo niet: bye bye (koop!) fabeltjesland - NOW!
Dit gewartaal lijkt helemaal nergens op.
Moderator: Moderators
Beste Oggi, probeer het nog eens wanneer je weer kan redeneren en formuleren.Oggi schreef:Beste Jagang,
Zo niet: bye bye (koop!) fabeltjesland - NOW!
Idem dito: de spiegel keert zich om in zijn LEVEN: have fun.Jagang schreef:Oggi.
Doe of laat met mijn schrijfsels wat je wil.
Mijn kijk is nog steeds nuchter, hoor.HenkM schreef:@ Jagang: ik heb veel respect voor je anders zo nuchtere kijk op zaken.
Garantie krijg je bij het kopen van een nieuwe auto.Je zei dit:
"Zo kan men nooit garanderen dat iemand niet zal ontsnappen.
Ook kan men niet garanderen dat gevaarlijke personen nooit meer vrij zullen komen,...."
Dit is nu het hele punt. Mijn hele zorg.
Omdat die garantie niet bestaat zie ik slechts één andere oplossing. (sommige zullen dit wel endlösing noemen, maar dat is hun probleem - ik weet dat het geen vergelijk heeft)
Heeck, en jouw antwoord daarop:Ik snap ook niet waar je het hebt over cijfers en negeren van cijfers.
Kortom: Wat cijfers zeggen doet er niet toe.HenkM schreef:Mijn mening is voor mij meer dan voldoende. Er bestaat nog zo iets als gezond verstand. Dat wordt, en helemaal in dit topic, m.i. te weinig gebruikt.Heeck schreef:Je biedt geen enkele duidelijkheid, want je wilt geen (relatieve) cijfers en het opvoeren van het aantal doodstraffen zal vast leiden tot vermindering van het gevreesde aantal slachtoffers.Jouw mening alleen is niet voldoende!
Roeland
Jouw posts zijn in ieder geval leesbaar.Daarnaast denk ik dat Oggi het redelijk bij het rechte eind heeft. Hij zegt het wat anders dan ik.
(in dit geval, althans)
Je kan wel appels met peren vergelijken.HenkM schreef:Ik bedacht me net dat ik wellicht een parabel kan maken, en wel met het beruchte Trolley-probleem.
en een rechtszaak?Jullie kennen die wel: je bent in de greep van een gestoorde, en je wordt gedwongen te kiezen tussen niets doen, en daarmee 5 personen doden, of een schakelaar overhalen, en er 1 doden.
Ik zou die vraag heel snel naar de prullenmand doorverwijzen, omdat je op deze onzinnige vraag geen goed antwoord op kan geven, gezien de mismatch tussen het geschetste dilemma en rechtszaken.Je kunt die situatie aanpassen. Je kunt ook zeggen: die ene (misdadiger) of 5 (onbekenden).
Of familieleden/vrienden
Hoe lang zouden jullie daar over denken?
Oggi, de rechtstaat is voor iedereen.Oggi schreef:
Iemand die zeer zware feiten op zijn kerfstok zitten heeft, bvb. meneer van 't gat,
mag men volgens velen gerust onder 't schavot leggen. Men heeft immers zwart op wit het bewijs dat hij het heeft gedaan, samen met x en y, medeplichtigen.. Hij heeft samen met zijn vriendjes niet enkel ENKELE gezinnen diep pijn gedaan, maar een HELE SAMENLEVING met diepe angsten opgezadeld. Ja, het ligt ook voor een stuk in de aard van het beestje; zekerheid te verlangen. MAAR.. Waar liggen de nog àndere pijnpunten die dit mogelijk hebben gemaakt? En wat is de boodschap die men vandaag aan de buren (lotgenoten van de daders) overhevelt? Het zijn zij die op straat kwamen in een witte mars. Het zijn zij die het die meest verontwaardigd zijn. Niet jij of ik die in betere oorden vertoeven.
Ik zit hier om de validiteit van de doodstraf te bespreken.Oggi schreef:Ik ben het compleet met je eens.
Maar een gasboete van 2 à 300 Euro voor het droppen van sliertjes wortel lijkt me extreem overtrokken.
In het perspectief van je emotionele uitbarstingen komt het me nogal vreemd voor dat je mij maant tot nuance.CFR: NU-AN-CES ??????????????
Als dit de alternatieven zijn...Of ben jij helemaal plat met je gevoelens, voor wat echt wel civilisatie uitmaakt en doet verschillen van volksleer?????
Dat 100% niet bestaat, en dat het onomkeerbaar is, wanneer het eenmaal uitgevoerd is.Oggi schreef:Jagang,
Ik doel op het volgende (zo het niet duidelijk voor je werd):
Gevallen waar het 100 procent duidelijk is dat ze meerdere levens hebben verwoest en zeker op een gruwelijke wijze: doodstraf, zonder meer.
Wat is je bezwaar daar tegenover, dan?
1. Dat het niet altijd duidelijk aantoonbaar is?
Dat zal per geval verschillend zijn.Of:
2. dat zelfs zij nog een kans zouden moeten krijgen?
Het enige dat geen twijfel kent is de publieke opinie.De vraag op 1: als het echt duidelijk is (in het geval van Dutroux: geen enkele twijfel!), moet men die mensen dan in leven houden, wetende dat de gevangenissen met meer dan 40 procent overbevolkt zijn?
Waarom alleen in deze zaken?De vraag op 2: waarvoor moet men in een samenleving kiezen: meer geld voor onderwijs en job begeleiding of meer infrastructuur voor gevangenissen?
Het is echt OF - OF als het gaat om geld in deze zaken.
Je standpunt is luid en duidelijk binnengekomen.Daar kies IK niet voor. Wel de samenleving.
Ja, maar je hebt het niet voor het kiezen.Maar ik wil wel dat het in één van die vakjes valt.
En als ik dan mocht kunnen kiezen, nou ja, dan toch echt in job begeleiding en onderwijs..
Kan je toch over laten aan Peter R. de Vries, joh.Oggi, de rechtstaat is voor iedereen.
Ook als het even niet zo uitkomt.