axxyanus schreef:Sorry voor daarvoor maar het punt waarom ik die vraag oorspronkelijk stelde blijft wel geldig. Als een of ander wetenschap tot een bepaald resultaat komt. Zie jij dat dan ook als een bedreiging van onze vrijheid dat het volgen van degelijke vrijdenkers principes ons uiteindelijk dan noopt om dat resultaat te aanvaarden?
Nee, omdat ik empirische kennis zie als iets dat een vooral instrumentele waarde heeft.
Iets dat we zogezegd voor ons kunnen laten werken.
Ik vind het anders worden op het moment dat men een dergelijk principe binnen de ethiek, wat ik vooralsnog zie als een deelgebied van het vrijdenken, gebruikt gaat worden om andere mensen voor te schrijven wat zij moeten vinden, en hoe zij in elke situatie moeten handelen. Ik ben een voorstander van zekere kaders, maar niet van een nauw omschreven "Lichtend Pad", zoals deze door de Bruersen van deze wereld worden opgesteld.
Het verschil zit 'm er wat mij betreft in, dat empirisch onderzoek leidt tot zaken die men (voorlopig) voor "waar" zou kunnen aannemen.
Bij ethiek speelt m.i. ook de aantrekkelijkheid van het aangebodene nog een rol, en haar uitkomsten zijn niet per sé "waar" of "onwaar", maar doen vaak vooral een beroep op consensus.
Bruers doet dit bijvoorbeeld ook, door het non-discriminatieprincipe in te brengen.
Met een non-discriminatieprincipe zullen weinig vrijdenkers het in eerste instantie oneens zijn, denk ik.
Alleen denken jij en ik dan vermoedelijk eerst aan mensen, maar Bruers trekt het vervolgens door naar dieren. Conclusie:
Als je tegen discriminatie bent, mag je dieren ook niet discrimineren.
Alleen bestaat over dat laatste helemaal geen consensus, en het is een idee dat bij velen toch blijft wringen. Het zou een "logische conclusie" kunnen zijn, maar daarmee is het nog geen "ware conclusie".
Misschien is het nog wel veel consistenter om gewoon niet meer te eten en te drinken, zodat we uiteindelijk sterven.
Voor zover het om de vrijheid van dieren gaat, zou dat m.i. best logisch verdedigbaar kunnen zijn, maar daarmee is het nog niet "waar".
Wordt onze vrijheid ingeperkt als we ons over het algemeen niet laten verleiden door kwakzalverij? Want uiteindelijk verkleinen we daarmee onze keuze aan mogelijk te volgen therapieën.
Nee, als "wij" ons daar niet door laten verleiden, wordt onze vrijheid niet ingeperkt.
Op het moment dat we zeggen dat anderen zich daar niet toe MOGEN laten verleiden, wel.
Is een aantal gevallen vinden we dat laatste waarschijnlijk terecht.
Ik denk tenminste dat we het met elkaar eens zullen zijn dat een ander mens zomaar vermoorden niet moet mogen. Maar ik zou homeopathie, hoe onzinnig ook, niet zonder meer in die categorie willen onderbrengen.
Dit zijn evengoed manieren om te argumenteren dat vrijdenken onze vrijheid inperkt maar dan vanuit een andere hoek dan ethiek. Mijn vraag is nu of je deze invalshoek even veel gewicht geeft dan je eigen invalshoek via ethiek en indien niet, waarom niet.
Nou ja omdat ethiek niet tot "ware conclusies" leidt, dat allereerst.
Maar ook omdat ik denk dat een ethiek die rationeel bezien volledig dichtgetimmerd is, niet kan werken voor wezens die nu eenmaal niet geheel rationeel functioneren.
Mensen zijn geen louter rationele wezens.
Dat zou je natuurlijk als een naturalistische drogreden kunnen zien, als je erg rechtlijnig bent.
Alleen zie ik een dergelijke drogreden meer in relatie tot het verwijzen naar andere soorten ("Het is natuurlijk dat de hond op de stoep poept, dus moeten wij dat ook mogen.") dan wanneer het gaat om emotionele/rationele kenmerken en beperkingen van de mens die generaliserend bezien wellicht inherent zijn.
En ik denk dat een ethiek die met die "natuurlijke" beperkingen van de mens zelf géén rekening houdt, uiteindelijk gedoemd is om te mislukken.
Hetzij omdat het nooit voldoende populair wordt, hetzij omdat het, indien geïmplementeerd bij decreet, mensen vasthoudt in een anorganische wurggreep. Ik moet dan denken aan een uitspraak van Hitchens over religie:
"We are created sick, and ordered to be well."
Ik besef dat dit antwoord geen staaltje van rationalistische rekenkunde is, maar dat was ook niet de opzet.
Wat ik vooral hoop aan te tonen is dat een ethiek die geen rekening houdt met de vele kanten aan de mens, niet gemaakt is voor "hele mensen", ook al is ze verder nog zo "kloppend".
Zoals kapitalisme voor "de egoïstische mens" gemaakt is, en anarcho-communisme/primitivisme voor "de onbaatzuchtige mens", zijn ze m.i. beiden produkten van eenzelfde soort denkfout, die elk een andere kant van de mens buiten beschouwing laat. Het ideaal is perfect, maar de feilbare mens past steeds weer niet geheel in dat plaatje.
Helaas betekent dit dat ethiek waarschijnlijk niet altijd kan uitmonden in resultaten, of wegen daar naartoe die zowel geheel consistent als algemeen wenselijk zijn.
Althans: Als er een decreet zou worden uitgevaardigd dat via vrijdenken tot stand is gekomen, en dat stelt dat ik geen onderscheid mag maken tussen mens en dier, en dat ik verplicht sober moet leven, dan zou ik eerder geneigd zijn het vrijdenken op dat moment uit het raam te gooien.