Maar de laatste pak 'm beet twee jaar, heb ik een steeds sterkere gewaarwording van iets paradoxaals tussen de vrijdenkersopvattingen, en hun mogelijke uitwerkingen.
Een gewaarwording die in de eerste plaats het product schijnt van mijn eigen tekortkomingen, maar die wellicht toch aardig is om hier even te bespreken.
Wat mij betreft valt het probleem samen te vatten in een paar punten.
Eerst mijn interpretatie van het "vrijdenkerschap", zoals het m.i. bedoeld was:
- 1. Vrijdenken wordt geacht de autonomie van het individu te versterken.
2. Vrijdenken vereist dat het individu kennis neemt van (propere) informatie, en naar aanleiding daarvan de eigen opvatting aanpast of versterkt.
3. Vrijdenken veronderstelt dat (ethische) opvattingen over mens en samenleving in een sfeer zonder taboes of verabsolutering besproken kunnen worden.
Je zou gaan denken dat het een bevrijdende ervaring is/moet zijn ten opzichte van het oude religieus-dogmatische denken.
Nu denk ik dat dat voor de nodige mensen ook opgaat, maar dat dat wel vooral de mensen met de nodige "credentials" betreft.
Voor mijzelf begint het "vrijdenken" de laatste tijd echter claustrofobische vormen aan te nemen, en ik acht het niet uitgesloten dat vrijdenken voor de intellectueel wat minder gefortuneerden zich wel eens zou gaan kunnen openbaren als een stalen dwangbuis. Een dwangbuis die hen wordt aangetrokken door diegenen die het "beter weten".
- 3. Wie kan me garanderen dat een rationalistische ethiek, die opereert volgens het vrijdenkersprincipe niet tot "rust" komt in (al dan niet contra-intuïtieve) "juiste" zeden?
Ik verwijs daarmee even naar een topic-punt, en de druppel die mijn emmer doet overlopen, beginnend vanaf hier: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 54#p401654" onclick="window.open(this.href);return false;
Is zoiets dan een einde van het vrijdenken, of moet dat dan opgevat worden als het walhalla teweeggebracht door vrijdenken?
En hoe waardevol is een ethiek waarbij men constant interne frictie blijft ervaren?
2. Wordt het kennis nemen van propere informatie, en het op basis daarvan aanpassen van je persoonlijke kennis op deze manier niet gelijkaardig aan het tot je nemen van een doctrine?
1. Wat blijft er in dat geval over van de autonomie van het individu? Dat wil met name zeggen: Niet academisch geschoolde individuën?
Bij gebleken exclusiviteit van zo'n ethiek, heeft men m.i. maar twee opties.
- 1. Een (uiteindelijke) dictatuur die strookt met de betreffende, paradoxaal genoeg door vrijdenken ingeleide ethiek.
2. Een verwerping van de betreffende ethiek ten gunste van "de wil van het volk", en de autonomie van het individu. Deze optie impliceert ook dat "zij die het beter weten" niet altijd gelijk krijgen.
Maar welke reactie lokt een dichtgetimmerde ethiek bij andere vrijdenkers uit?
Wordt het in dit geval de "vrijwillige celstraf van het verstand", of het zich laten inmetselen door rationele beginselen?
Is het idee dat vrijdenken tot haar eigen opheffing zou kunnen leiden een aanvaardbare propositie?
Heeft vrijdenken uitsluitend een instrumentele, of ook een intrinsieke waarde?