aanslagen op luchthaven en metrostations Brussel

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: aanslagen op luchthaven en metrostations Brussel

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: Ik volg geen enkele interpretatie van het boek aangezien ik geen moslim ben.
ook zonder religieuze overtuiging kun je religieuze geschriften interpreteren,
jij volgt duidelijk de interpretatie vd meest fundamentalistische/gewelddadige strekking binnen de islam.
je goed recht maar deze interpretatie is er 1 van velen en niet de enige, laat staan de enige juiste/correcte.
de koran is als de bijbel of elke ander religieus boekje. Voor elke bewering vind je ergens anders het tegenovergestelde.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Socratoteles schreef:De Verenigde Staten steunen in het oorlogje spelen in Irak en Afghanistan, miljarden verdienen door wapendeals met bloedige dictators (nog steeds doen EU-landen voor tientallen miljarden aan wapendeals met Saoedi-Arabië, terwijl we nota bene weten dat het ISIS steunt!),
Bizar, inderdaad.
Socratoteles schreef:Wist jij dat Iran, Afghanistan, en Pakistan in de jaren '60 en '70 veel liberaler samenlevingen waren waar het volkomen normaal was voor mensen om alcohol te drinken, waar je rustig in bikini aan het strand kon liggen, en waar hippies graag naar toe trokken om hasj te roken en feest te vieren? http://www.npr.org/sections/pictureshow ... nd-bikinis" onclick="window.open(this.href);return false;
Door enige verwesterlijking onder druk van westerse kolonisatie van daarvoor ongetwijfeld. Maar de wereld moest verbeteren en dus moest er dekolonisatie plaatsvinden en landen verzelfstandigd worden. We zien nu wat dat in de afgelopen decennia in islamitische landen aan herislamisering en toename van onverdraagzaamheid heeft opgeleverd.
Socratoteles schreef:Ik bedoel maar, er kan veel veranderen in een paar tientallen jaren tijd, en het zou me niet verbazen als over twintig jaar WIJ elkaar in Europa weer 'lekker' aan het uitmoorden zullen zijn, net zoals we dat deden in de twintigste eeuw.
Een burgeroorlog met islamitische gekken is in de toekomst hier inderdaad niet uitgesloten.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef:
gerard_m schreef: Ik volg geen enkele interpretatie van het boek aangezien ik geen moslim ben.
jij volgt duidelijk de interpretatie vd meest fundamentalistische/gewelddadige strekking binnen de islam.
je goed recht maar deze interpretatie is er 1 van velen en niet de enige, laat staan de enige juiste/correcte.
de koran is als de bijbel of elke ander religieus boekje. Voor elke bewering vind je ergens anders het tegenovergestelde.
Deze simplificatie suggereert dat ieder religieus boek op dit punt hetzelfde is. Maar in boeddhistische geschriften lees ik niets over Boeddha die mensen laat vermoorden of gevangenen onthoofdt. Het concept jihad is uniek aan de islam.

Ja, er zijn interpretaties mogelijk op de koran maar het probleem is dat binnen de islam het debat niet op gang lijkt te komen tussen de verschillende interpretaties. De strijd tussen stromingen (bv soennieten vs shiieten) wordt met bommen gevoerd.

Het is verbazingwekkend dat velen (vooral niet-moslims) roepen dat terrorisme niets met de islam te maken heeft, maar dat een sterk onderbouwd stuk hierover nauwelijks te vinden is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef: Het is verbazingwekkend dat velen (vooral niet-moslims) roepen dat terrorisme niets met de islam te maken heeft, maar dat een sterk onderbouwd stuk hierover nauwelijks te vinden is.
Ik hoor vaak mensen beweren dat anderen zouden zeggen dat terrorisme niets met de Islam te maken heeft. Maar ik heb het eerlijk gezegd nooit iemand horen beweren.Wel zijn er mensen die beweren dat andere zaken er ook en zelfs méér mee te maken zouden hebben. Maar dat de enige wereldgodsdienst wiens oprichter een leger aanvoerde er niets mee te maken heeft, dat heb ik nog nooit iemand horen beweren.
Ik wens u alle goeds
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik hoor vaak mensen beweren dat anderen zouden zeggen dat terrorisme niets met de Islam te maken heeft.
Er zijn mensen die de islam gebruiken voor terroristische motieven, maar het is niet per definitie verbonden aan religie. Als Kim Jong-Un aan duizend Noord-Koreanen opdracht geeft om zichzelf op te blazen bij Zuid-Koreaanse of Amerikaanse doelen dan zullen ze dat zonder met hun ogen te knipperen uitvoeren. Je kunt mensen vanuit iedere ideologie ertoe aanzetten om terroristische daden te plegen als het geloof erin en de haat jegens andersdenkenden maar groot genoeg is.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef: Ik hoor vaak mensen beweren dat anderen zouden zeggen dat terrorisme niets met de Islam te maken heeft. Maar ik heb het eerlijk gezegd nooit iemand horen beweren.Wel zijn er mensen die beweren dat andere zaken er ook en zelfs méér mee te maken zouden hebben. Maar dat de enige wereldgodsdienst wiens oprichter een leger aanvoerde er niets mee te maken heeft, dat heb ik nog nooit iemand horen beweren.
Barack Obama zegt het bijvoorbeeld, toch niet de minste:

IS is niet islamitisch. Geen religie op aarde keurt het doden van onschuldigen goed.

http://www.elsevier.nl/buitenland/artic ... -1596173W/" onclick="window.open(this.href);return false;

We hebben allemaal de verantwoordelijkheid om het idee te verwerpen dat groepen als ISIL [Islamitische Staat, red.] op een of andere manier de islam vertegenwoordigen.

http://www.nrc.nl/next/2015/02/20/de-he ... -t-1467188" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier spreekt de Britse premier Cameron:

‘Ze zeggen dat ze dit doen uit naam van de islam, maar dat is onzin. De islam is een religie van vrede. Zij zijn geen moslims, maar monsters.

http://www.elsevier.nl/buitenland/artic ... -1598447W/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

PS: aanvullend stuitte ik bij toeval op deze uitspraak van Hillary Clinton:

https://www.youtube.com/watch?v=sv0zIDT6NDM" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Clinton is een politica en DUS niet altijd serieus te nemen.
De uitspraak is sowieso fout. Je kunt niet zeggen: Moslims zijn vredelievend of moslims zijn barbaren. Wat moslims gemeen hebben is dat ze mensen zijn met (waan)denkbeelden die ze interpreteren zoals ze is opgedragen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

@lanier

Kan je wel volgen in je reaktie, want het is inderdaad allemaal niet zo eenvoudig maar ik begrijp ook de reaktie daarna...wat heeft dit beleid nu voor gevolg gehad..of zoals dr Phil het zou zeggen ..did it work? En dan moet ik zeggen nee, het extremisme neemt alleen maar toe in de samenleving. Dus het roer moet om, het moet duidelijker , wat wordt wel en wat wordt niet geaccepteerd. Ik vind dat we teveel gedogen. Teveel proberen de dialoog aan te gaan. Er is ook nog zoiets als ho stop! Dus nee geen dialoog aangaan om haatpredikers wel of niet toe te laten. Gewoon NEE!.
Dan maar iets inleveren op vrijheid. We hebben teveel vrijheid toegelaten het slechte te laten groeien in onze samenleving.Dus een stop op nog meer moskeeën. Een stop op religieus onderwijs. veel eerder niet nederlanders uitzetten.
Als het namelijk zo doorgaat en het politieke landschap meegroeit zitten we over 20 jaar met een overwegend moslim kabinet. En dan is het te laat om sorry te zeggen.
We buigen nu al veel te diep door geen cartoons van mohammed te publiceren. Het is al veel te ver gegaan.
Ja dialoog blijven zoeken maar aan de andere kant HO STOP
Martim Cymbron -
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Arjen2015
Dat heet nou een democratie. Als de moslims het hier voor het zeggen krijgen, zijn ze democratisch gekozen. Ik denk dat dat echter zo;n vaart niet zal lopen. De enige optie is opleiding en dialoog. Geen bommen gooien of grenzen sluiten.
Haatpredikers de laan uitsturen vind ik weer iets anders. Dat tast onze democratie en wetgeving aan. Vergelijkbaar is de uitspraak van Wilders...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

@dikkemick

Het voelt bij mij verkeerd..het is hetzelfde als inbrekers in je huis toelaten zelf weggaan en dan zeggen niet stelen hoor, dat mag niet. Dat is geen democratisch regeren dat is gewoon dom. Het beleid wat nu wordt gevoerd is domweg je vrijheid uit handen geven. Hoe kan je partijen toelaten die democratie een verwerpelijk iets vinden. Die hun wetten willen baseren op een boek. Ik geloof in democratie en vrijheid van meningsuiting maar ook in het beschermen van dezelfde democratie en vrijheid.
Martim Cymbron -
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef:
appelfflap schreef:
Deze simplificatie suggereert dat ieder religieus boek op dit punt hetzelfde is. Maar in boeddhistische geschriften lees ik niets over Boeddha die mensen laat vermoorden of gevangenen onthoofdt. Het concept jihad is uniek aan de islam.
Zo? Wat heb jij dan zoal van boeddhistische geschriften gelezen? En misschien dat je het niet rechtstreeks in de boeddhistische geschriften terugvind maar heel wat heersers in de geschiedenis vonden boeddhisme een interessante leer om aan hun soldaten door te geven. Heel dat idee van die vredelievende boeddhisten is grotendeels een westerse romantische versie.
gerard_m schreef:Het is verbazingwekkend dat velen (vooral niet-moslims) roepen dat terrorisme niets met de islam te maken heeft, maar dat een sterk onderbouwd stuk hierover nauwelijks te vinden is.
Ja dat is verbazingwekkend maar het is even verbazingwekkend dat velen dat terrorisme tot de islam willen beperken. Van zodra men weet dat de daders moslims zijn mogen we blijkbaar alle andere invloeden negeren. Meer nog, durven suggereren dat ook andere invloeden een rol spelen wordt maar al te vaak gelijk gesteld met roepen dat terrorisme niets met de islam te maken heeft.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef:
Barack Obama zegt het bijvoorbeeld, toch niet de minste:

IS is niet islamitisch. Geen religie op aarde keurt het doden van onschuldigen goed.
Dat is niet hetzelfde als beweren dat terrorisme niets met de Islam te maken heeft. Het zegt alleen – en dat is correct – dat IS(IL) dingen doet die volgens de Koran verboden zijn. Dat ze niet Islamitisch zijn, dat zullen ze zelf overigens terecht ontkennen. Dus in zoverre is het niet helemaal waar. Maar je kunt best hard maken dat ze in strijd met de woorden van Mohammed handelen. Verder is IS(IL) ook niet identiek aan terrorisme.
We hebben allemaal de verantwoordelijkheid om het idee te verwerpen dat groepen als ISIL [Islamitische Staat, red.] op een of andere manier de islam vertegenwoordigen.
Wederom weer niet hetzelfde als beweren dat terrorisme niets met Islam te makenheeft. Het is in principe juist dat ISIL niet (de gehele) Islam vertegenwoordigd. Wel is het zo dat ze een deel van de Islam vertegenwoordigt. Niet het beste deel, maar een deel. De boodschap is overigens duidelijk. Veroordeel niet alle moslims op grond van de daden van deze minderheid. Daar ben ik het zonder meer mee eens.
‘Ze zeggen dat ze dit doen uit naam van de islam, maar dat is onzin. De islam is een religie van vrede. Zij zijn geen moslims, maar monsters.
Dezeuitspraak is wederom niet hetzelfde als beweren dat terrorisme niets met de Islam te maken heeft, maar het komt er wel heel dichtbij. Ik weet niet zeker over wie hij het heeft, maar ze doen het wel uit naam van hun opvatting van de Islam. Of de Islam een religie van vrede is, lijkt me ook zeer dubieus, en de monsters waarover hij het heeft, zijn wel degelijk moslims. Het is slechts zo dat de meeste moslims geen monsters zijn. In de ogen van veel moslims zijn de besprokenen wellicht geen goede moslims, maar helaas er zijn ook slechte moslims. Met deze uitspraak kan ik het dus niet eens zijn.

Ik weet niet of er letterlijk mensen zijn die beweren dat terrorisme niets met de Islam te maken heeft, maar deze uitspraak komt er dus wél dicht bij. Ik kende hem overigens niet. Ik zal niet beweren dat de Islam een reden is voor terrorisme (voldoende is het zeker niet gezien sommige Koranverzen)), maar het heeft vaak wel veel met de Islam te maken.

Ik wil duidelijk onderscheid maken tussen de verschillende soorten moslims. Er zijn goede mensen bij, die de pech hebben dat ze de verkeerde opvoeding kregen. Er zijn geloofsfanaten bij, die door hun vasthouden aan de religieuze traditie de vooruitgang in de weg staan. En er zijner ook een stel bij die duidelijk de Koran aan hun laars lappen en de Islam gebruiken als een excuus voor hun misdaden. Obama en Cameron neigen ertoe de eerste groep (ik denk iets meer dan de helft) als de échte Moslims te zien en het de beide andere groepen (ook miljoenen) voor het gemak maar niet als Moslims te beschouwen. Dat is strategisch niet verkeerd, (ze willen de meeste Moslims aan hun kant hebben staan) maar neemt helaas wel een loopje met de waarheid.

Bedankt voor het opzoeken van deze uitspraken. Het geeft een beter beeld van wat je bedoelt.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Arjen2015 schreef:@dikkemick
Het voelt bij mij verkeerd..het is hetzelfde als inbrekers in je huis toelaten ...
we hebben het over moslims/mensen.
ben ik nu echt de enige met zo'n slecht karakter die hier insinuaties leest en nogal mislukte analogieën?
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

appelfflap schreef:
Arjen2015 schreef:@dikkemick
Het voelt bij mij verkeerd..het is hetzelfde als inbrekers in je huis toelaten ...
we hebben het over moslims/mensen.
ben ik nu echt de enige met zo'n slecht karakter die hier insinuaties leest en nogal mislukte analogieën?
Ja
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Plaats reactie