gerard_m schreef:
Barack Obama zegt het bijvoorbeeld, toch niet de minste:
IS is niet islamitisch. Geen religie op aarde keurt het doden van onschuldigen goed.
Dat is niet hetzelfde als beweren dat terrorisme niets met de Islam te maken heeft. Het zegt alleen – en dat is correct – dat IS(IL) dingen doet die volgens de Koran verboden zijn. Dat ze niet Islamitisch zijn, dat zullen ze zelf overigens terecht ontkennen. Dus in zoverre is het niet helemaal waar. Maar je kunt best hard maken dat ze in strijd met de woorden van Mohammed handelen. Verder is IS(IL) ook niet identiek aan terrorisme.
We hebben allemaal de verantwoordelijkheid om het idee te verwerpen dat groepen als ISIL [Islamitische Staat, red.] op een of andere manier de islam vertegenwoordigen.
Wederom weer niet hetzelfde als beweren dat terrorisme niets met Islam te makenheeft. Het is in principe juist dat ISIL niet (de gehele) Islam vertegenwoordigd. Wel is het zo dat ze een deel van de Islam vertegenwoordigt. Niet het beste deel, maar een deel. De boodschap is overigens duidelijk. Veroordeel niet alle moslims op grond van de daden van deze minderheid. Daar ben ik het zonder meer mee eens.
‘Ze zeggen dat ze dit doen uit naam van de islam, maar dat is onzin. De islam is een religie van vrede. Zij zijn geen moslims, maar monsters.
Dezeuitspraak is wederom niet hetzelfde als beweren dat terrorisme niets met de Islam te maken heeft, maar het komt er wel heel dichtbij. Ik weet niet zeker over wie hij het heeft, maar ze doen het wel uit naam van hun opvatting van de Islam. Of de Islam een religie van vrede is, lijkt me ook zeer dubieus, en de monsters waarover hij het heeft, zijn wel degelijk moslims. Het is slechts zo dat de meeste moslims geen monsters zijn. In de ogen van veel moslims zijn de besprokenen wellicht geen goede moslims, maar helaas er zijn ook slechte moslims. Met deze uitspraak kan ik het dus niet eens zijn.
Ik weet niet of er letterlijk mensen zijn die beweren dat terrorisme niets met de Islam te maken heeft, maar deze uitspraak komt er dus wél dicht bij. Ik kende hem overigens niet. Ik zal niet beweren dat de Islam een reden is voor terrorisme (voldoende is het zeker niet gezien sommige Koranverzen)), maar het heeft vaak wel veel met de Islam te maken.
Ik wil duidelijk onderscheid maken tussen de verschillende soorten moslims. Er zijn goede mensen bij, die de pech hebben dat ze de verkeerde opvoeding kregen. Er zijn geloofsfanaten bij, die door hun vasthouden aan de religieuze traditie de vooruitgang in de weg staan. En er zijner ook een stel bij die duidelijk de Koran aan hun laars lappen en de Islam gebruiken als een excuus voor hun misdaden. Obama en Cameron neigen ertoe de eerste groep (ik denk iets meer dan de helft) als de échte Moslims te zien en het de beide andere groepen (ook miljoenen) voor het gemak maar niet als Moslims te beschouwen. Dat is strategisch niet verkeerd, (ze willen de meeste Moslims aan hun kant hebben staan) maar neemt helaas wel een loopje met de waarheid.
Bedankt voor het opzoeken van deze uitspraken. Het geeft een beter beeld van wat je bedoelt.