Het bestaan van alles

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Het bestaan van alles

Bericht door heeck »

LonelyThinker,

Speciaal voor je opgezocht:
“God is an ever-receding pocket of scientific ignorance.”
― Neil DeGrasse Tyson
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

LonelyThinker schreef: 24 apr 2021 18:26 volgens dezelfde gedachtegang kun je veronderstellen dat er geen God is maar dat het universum/universa spontaan ontstonden uit niets, maar als dat volgens willekeur gaat moet je daarnaast wel een enorm aantal "mislukte" universa veronderstellen, en als dat zo is, kun je wellicht veronderstellen dat de vorming een God nog waarschijnlijker is dan dat.
Of er ooit bewijs komt voor dergelijke hypothesen weet ik niet. Voor mij is het theorie en logica.
Tijd voor een leestip
https://www.bol.com/nl/p/universum-uit- ... oductImage
en een kijktip
https://youtu.be/7ImvlS8PLIo
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Peter van Velzen schreef: 25 apr 2021 05:18Er hoeft helemaal geen oorzaak te zijn voor iets (of voor niets). Er hoeft geen wat te zijn dat wat dan ook bepaald.
Als er niets is wat X bepaalt, lijkt de manifestatie van X mij gebaseerd op willekeur. Ik kan me voorstellen dat "in het niets" een aantal willekeurige dingen "tot bestaan komen", en dat een aantal ervan "samenklonteren" tot een geheel, zoals atomen moleculen vormen. Maar evenzogoed zou je kunnen fantaseren dat het bestaan bestaat uit allerlei losse dingen waaronder universa. Maar als er niks is dat die dingen definieert, zou je denk ik moeten overwegen dat alles wat zou KUNNEN bestaan, ook bestaat! Zodra je namelijk onderscheid maakt, is er iets of iemand dat dat onderscheid maakt.

Overigens zou je dat "ALLES" "God" kunnen noemen als je dat zou willen. :)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

LonelyThinker schreef: 25 apr 2021 12:31
Als er niets is wat X bepaalt, lijkt de manifestatie van X mij gebaseerd op willekeur.
Nee dan kan X intrinsiek bepaald zijn.
LonelyThinker schreef: 25 apr 2021 12:31Ik kan me voorstellen dat "in het niets" een aantal willekeurige dingen "tot bestaan komen".
Dat is intern strijdig bij het niets is zelfs geen ruimte, dus het niets heeft geen plaats om iets te laten ontstaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

LonelyThinker schreef: 25 apr 2021 12:31 Overigens zou je dat "ALLES" "God" kunnen noemen als je dat zou willen. :)
Of "Blubs"
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 apr 2021 12:42
Als er niets is wat X bepaalt, lijkt de manifestatie van X mij gebaseerd op willekeur.
Nee dan kan X intrinsiek bepaald zijn.
Ja, dat lijkt mij een goed punt, dat de vorm die iets aanneemt als het spontaan ontstaat afhankelijk is van de vorm die het heeft, een soort circulaire definitie. Maar ik weet niet welk voordeel een dergelijke overweging oplevert in deze beschouwing.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 apr 2021 12:42 Dat is intern strijdig bij het niets is zelfs geen ruimte, dus het niets heeft geen plaats om iets te laten ontstaan.
Dan kom je bij mijn eerdere punt, dat als er geen tijd bestaat in het niets, alles voortkomend uit het niets als het ware altijd al bestond!

Als je een onderscheid maakt tussen NIETS en IETS, dan kun je stellen dat ze naast elkaar (kunnen) bestaan, namelijk dat NIETS = NIET-IETS, of NIETS = NIET-ALLES.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

LonelyThinker schreef: 25 apr 2021 12:52 dat als er geen tijd bestaat in het niets, alles voortkomend uit het niets als het ware altijd al bestond!
Je maakt weer de zelfde fout je probeert het niets te verheffen tot een soort iets.
Je lijkt een verkeerde voorstelling te hebben van het ontbreken van iets.
Er kan gewoon niets voorkomen uit het niets.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter van Velzen schreef: 25 apr 2021 05:18Er hoeft helemaal geen oorzaak te zijn voor iets (of voor niets). Er hoeft geen wat te zijn dat wat dan ook bepaald.
Als er niets is wat X bepaalt, lijkt de manifestatie van X mij gebaseerd op willekeur. Ik kan me voorstellen dat "in het niets" een aantal willekeurige dingen "tot bestaan komen", en dat een aantal ervan "samenklonteren" tot een geheel, zoals atomen moleculen vormen. Maar

evenzogoed zou je kunnen fantaseren dat het bestaan bestaat uit allerlei losse dingen waaronder universa.

Maar als er niks is dat die dingen definieert, zou je denk ik moeten overwegen dat alles wat zou KUNNEN bestaan, ook bestaat! Zodra je namelijk onderscheid maakt, is er iets of iemand dat dat onderscheid maakt.

Overigens zou je dat "ALLES" "God" kunnen noemen als je dat zou willen. :)
Lonelythinker,

Mooi dat je het woord fantaseren van me overneemt. Alleen hoort daar het besef bij dat de ene fantasie geen zuchtje meer werkelijkheidswaarde heeft boven de ander.
Laat staan dat je daarmee houvast krijgt op de ons omringende werkelijkheid, of “Het bestaan van alles”.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

LonelyThinker schreef: 25 apr 2021 12:52
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 apr 2021 12:42 Dat is intern strijdig bij het niets is zelfs geen ruimte, dus het niets heeft geen plaats om iets te laten ontstaan.
Dan kom je bij mijn eerdere punt, dat als er geen tijd bestaat in het niets, alles voortkomend uit het niets als het ware altijd al bestond!

Als je een onderscheid maakt tussen NIETS en IETS, dan kun je stellen dat ze naast elkaar (kunnen) bestaan, namelijk dat NIETS = NIET-IETS, of NIETS = NIET-ALLES.
Lonelythinker,

Vreemd dat je nu in dezelfde fuik zwemt als MaartenV:
Niets staat LonelyThinker in de weg om van Alles te poneren
Inmiddels de door DocterWho aangedragen video-les (weer) bekeken en beseft hoeveel verder je komt met daadwerkelijk onderzoeken.

Roeland
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

heeck schreef: 25 apr 2021 14:49Inmiddels de door DocterWho aangedragen video-les (weer) bekeken en beseft hoeveel verder je komt met daadwerkelijk onderzoeken.
Ik heb dit soort video's bekeken en ik moet zeggen dat ik Krauss een praatjesmaker vind. Ik heb ook zijn boek gelezen en toen ik het laatste gedeelte ervan las vond ik dat een anticlimax.
heeck schreef: 25 apr 2021 14:49
Niets staat LonelyThinker in de weg om van Alles te poneren
Ja ho, (als dat sarcastisch bedoeld is) is er op dit forum een restrictie op wat je mag poneren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

LonelyThinker schreef: 25 apr 2021 14:59
heeck schreef: 25 apr 2021 14:49Inmiddels de door DocterWho aangedragen video-les (weer) bekeken en beseft hoeveel verder je komt met daadwerkelijk onderzoeken.
Ik heb dit soort video's bekeken en ik moet zeggen dat ik Krauss een praatjesmaker vind. Ik heb ook zijn boek gelezen en toen ik het laatste deel ervan las vond ik dat een anticlimax.
Mooi,
Dat geeft mij een maat jou in te schatten.
Zonder argument of onderbouwing van alles beweren.
Zelfs wat je precies een anticlimax vond dat laat je weg.

Blijft dat vanaf minuut 40 duidelijk de conclusie wordt getrokken hoe vanuit dat wat iedereen “niets” noemt toch “iets” gebeurt.
De voorgaande minuten bouwen op tot die conclusie en de volgende verrijken de context.

Roeland
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

heeck schreef: 25 apr 2021 15:06 Zelfs wat je precies een anticlimax vond dat laat je weg.
Ja. Het is namelijk alweer een tijd geleden dat ik het gelezen heb. Wat ik me ervan herinner is aan het eind een anticlimax.

Ik denk dat dat betrof dat Krauss natuurwetten en ruimtetijd veronderstelt. Op video's zegt hij dan dat ruimtetijd OOK uit het niets zou kunnen ontstaan en dat natuurwetten OOK uit het niets zouden kunnen bestaan. Dus het zou kunnen dat iets uit niets kan bestaan, maar aangetoond heeft hij dat niet terwijl hij suggereert dat het wel kan.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

heeck schreef: 25 apr 2021 14:49 Inmiddels de door DocterWho aangedragen video-les (weer) bekeken en beseft hoeveel verder je komt met daadwerkelijk onderzoeken.
Mijn invalshoek is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thought_experiment
Dat wil zeggen (en ik hoop dat ik dat heb gedaan) dat ik hypothetiseer.

Het is maar net waar je zin in hebt :D
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“LonelyThinker” schreef: Ja ho, (als dat sarcastisch bedoeld is) is er op dit forum een restrictie op wat je mag poneren?
Natuurlijk is die er! *)
Anders kan je wel met DUMstenen gaan schaken op een GANZENbord.

Een gedachten-experiment?
Ah So!
Om feiten te kunnen verwerpen, of om gezichtspunten en onderzoeksopties te openen?
Welke?

Roeland
*)
Zie de spelregels van dit forum
Plaats reactie