Speciaal voor je opgezocht:
Roeland“God is an ever-receding pocket of scientific ignorance.”
― Neil DeGrasse Tyson
Moderator: Moderators
Roeland“God is an ever-receding pocket of scientific ignorance.”
― Neil DeGrasse Tyson
Tijd voor een leestipLonelyThinker schreef: ↑24 apr 2021 18:26 volgens dezelfde gedachtegang kun je veronderstellen dat er geen God is maar dat het universum/universa spontaan ontstonden uit niets, maar als dat volgens willekeur gaat moet je daarnaast wel een enorm aantal "mislukte" universa veronderstellen, en als dat zo is, kun je wellicht veronderstellen dat de vorming een God nog waarschijnlijker is dan dat.
Of er ooit bewijs komt voor dergelijke hypothesen weet ik niet. Voor mij is het theorie en logica.
Als er niets is wat X bepaalt, lijkt de manifestatie van X mij gebaseerd op willekeur. Ik kan me voorstellen dat "in het niets" een aantal willekeurige dingen "tot bestaan komen", en dat een aantal ervan "samenklonteren" tot een geheel, zoals atomen moleculen vormen. Maar evenzogoed zou je kunnen fantaseren dat het bestaan bestaat uit allerlei losse dingen waaronder universa. Maar als er niks is dat die dingen definieert, zou je denk ik moeten overwegen dat alles wat zou KUNNEN bestaan, ook bestaat! Zodra je namelijk onderscheid maakt, is er iets of iemand dat dat onderscheid maakt.Peter van Velzen schreef: ↑25 apr 2021 05:18Er hoeft helemaal geen oorzaak te zijn voor iets (of voor niets). Er hoeft geen wat te zijn dat wat dan ook bepaald.
Nee dan kan X intrinsiek bepaald zijn.LonelyThinker schreef: ↑25 apr 2021 12:31
Als er niets is wat X bepaalt, lijkt de manifestatie van X mij gebaseerd op willekeur.
Dat is intern strijdig bij het niets is zelfs geen ruimte, dus het niets heeft geen plaats om iets te laten ontstaan.LonelyThinker schreef: ↑25 apr 2021 12:31Ik kan me voorstellen dat "in het niets" een aantal willekeurige dingen "tot bestaan komen".
Of "Blubs"LonelyThinker schreef: ↑25 apr 2021 12:31 Overigens zou je dat "ALLES" "God" kunnen noemen als je dat zou willen.![]()
Ja, dat lijkt mij een goed punt, dat de vorm die iets aanneemt als het spontaan ontstaat afhankelijk is van de vorm die het heeft, een soort circulaire definitie. Maar ik weet niet welk voordeel een dergelijke overweging oplevert in deze beschouwing.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 apr 2021 12:42Nee dan kan X intrinsiek bepaald zijn.LonelyThinker schreef: ↑25 apr 2021 12:31
Als er niets is wat X bepaalt, lijkt de manifestatie van X mij gebaseerd op willekeur.
Dan kom je bij mijn eerdere punt, dat als er geen tijd bestaat in het niets, alles voortkomend uit het niets als het ware altijd al bestond!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 apr 2021 12:42 Dat is intern strijdig bij het niets is zelfs geen ruimte, dus het niets heeft geen plaats om iets te laten ontstaan.
Je maakt weer de zelfde fout je probeert het niets te verheffen tot een soort iets.LonelyThinker schreef: ↑25 apr 2021 12:52 dat als er geen tijd bestaat in het niets, alles voortkomend uit het niets als het ware altijd al bestond!
Lonelythinker,LonelyThinker schreef: ↑25 apr 2021 12:31Als er niets is wat X bepaalt, lijkt de manifestatie van X mij gebaseerd op willekeur. Ik kan me voorstellen dat "in het niets" een aantal willekeurige dingen "tot bestaan komen", en dat een aantal ervan "samenklonteren" tot een geheel, zoals atomen moleculen vormen. MaarPeter van Velzen schreef: ↑25 apr 2021 05:18Er hoeft helemaal geen oorzaak te zijn voor iets (of voor niets). Er hoeft geen wat te zijn dat wat dan ook bepaald.
evenzogoed zou je kunnen fantaseren dat het bestaan bestaat uit allerlei losse dingen waaronder universa.
Maar als er niks is dat die dingen definieert, zou je denk ik moeten overwegen dat alles wat zou KUNNEN bestaan, ook bestaat! Zodra je namelijk onderscheid maakt, is er iets of iemand dat dat onderscheid maakt.
Overigens zou je dat "ALLES" "God" kunnen noemen als je dat zou willen.![]()
Lonelythinker,LonelyThinker schreef: ↑25 apr 2021 12:52Dan kom je bij mijn eerdere punt, dat als er geen tijd bestaat in het niets, alles voortkomend uit het niets als het ware altijd al bestond!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 apr 2021 12:42 Dat is intern strijdig bij het niets is zelfs geen ruimte, dus het niets heeft geen plaats om iets te laten ontstaan.
Als je een onderscheid maakt tussen NIETS en IETS, dan kun je stellen dat ze naast elkaar (kunnen) bestaan, namelijk dat NIETS = NIET-IETS, of NIETS = NIET-ALLES.
Inmiddels de door DocterWho aangedragen video-les (weer) bekeken en beseft hoeveel verder je komt met daadwerkelijk onderzoeken.Niets staat LonelyThinker in de weg om van Alles te poneren
Ik heb dit soort video's bekeken en ik moet zeggen dat ik Krauss een praatjesmaker vind. Ik heb ook zijn boek gelezen en toen ik het laatste gedeelte ervan las vond ik dat een anticlimax.
Ja ho, (als dat sarcastisch bedoeld is) is er op dit forum een restrictie op wat je mag poneren?
Mooi,LonelyThinker schreef: ↑25 apr 2021 14:59Ik heb dit soort video's bekeken en ik moet zeggen dat ik Krauss een praatjesmaker vind. Ik heb ook zijn boek gelezen en toen ik het laatste deel ervan las vond ik dat een anticlimax.
Ja. Het is namelijk alweer een tijd geleden dat ik het gelezen heb. Wat ik me ervan herinner is aan het eind een anticlimax.
Mijn invalshoek is:
Natuurlijk is die er! *)“LonelyThinker” schreef: Ja ho, (als dat sarcastisch bedoeld is) is er op dit forum een restrictie op wat je mag poneren?