Geslacht een spectrum of toch binair?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Henry II
Bevlogen

Re: Geslacht een spectrum of toch binair?

Bericht door Henry II »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 jul 2025 08:20
Henry II schreef: 17 jul 2025 16:22 Er zijn planten en dieren die zich ofwel geslachtelijk dan wel ongeslachtelijk voorplanten. Maar dieren en planten worden daar verder niet op beoordeeld, gediscrimineerd of behandeld.
Dat lijkt me volledig onjuist.
In de natuur is het geslacht juist heel vaak bepalend voor de rol die dieren krijgen toebedeeld.
Wat bedoel je met 'rol' in dit geval? Ik heb het erover dat op basis van vermeend geslacht een mens beoordeeld wordt door ander mensen. Dat iemand die niet helemaal vrouw of man lijkt te zijn, dat die dan achtergesteld kan worden, geen baan kan krijgen, uitgelachen wordt etc. Dat zie ik niet met brandnetels onderling, en ook niet bij krokodillen of zoogdieren.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Henry II schreef: 18 jul 2025 11:56
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 jul 2025 08:20
Henry II schreef: 17 jul 2025 16:22 Er zijn planten en dieren die zich ofwel geslachtelijk dan wel ongeslachtelijk voorplanten. Maar dieren en planten worden daar verder niet op beoordeeld, gediscrimineerd of behandeld.
Dat lijkt me volledig onjuist.
In de natuur is het geslacht juist heel vaak bepalend voor de rol die dieren krijgen toebedeeld.
Wat bedoel je met 'rol' in dit geval? Ik heb het erover dat op basis van vermeend geslacht een mens beoordeeld wordt door ander mensen. Dat iemand die niet helemaal vrouw of man lijkt te zijn, dat die dan achtergesteld kan worden, geen baan kan krijgen, uitgelachen wordt etc. Dat zie ik niet met brandnetels onderling, en ook niet bij krokodillen of zoogdieren.
Die rol is verschillend in het dierenrijk.

Bij olifanten worden de bullen uit de kudde van de dames en hun jongen geweerd.
Het helpt een bul echt niet indien hij beweert zich een vrouwtje te voelen. :lol: :lol: :lol:

Dit is soort onderscheid en plaats in het geheel is wijd verbreid in dieren land.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Henry II schreef: 07 jul 2025 14:00 Elke bevruchte menselijke eicel is in principe vrouwelijk.
Een wat late reactie maar ik ben onlangs op de volgende pagina terechtgekomen: Do We All Begin Female

Samengevat: Jonge embryo's van gewervelde dieren beginnen ongedifferentieerd.

Het idee dat we allemaal als vrouw geboren worden, vond zijn oorsprong bij de Jost-experimenten. Alfred Jost ontdekte dat als de geslachtsklieren in embryos (van konijnen) verwijderd werden voor de geslachts­ont­wik­keling begon, dat het embryo dan vrouwelijke geslachtsorganen ontwikkelde.

Hieruit besloot hij dat de ontwikkeling van vrouwelijke geslachtsorganen de standaardontwikkeling waren en dat de ontwikkeling van mannelijke geslachts­organen een extra proces was in gang gezet door de geslachts­hormonen uit de teelballen. Wat begon als een observatie: Bij het ontbreken van geslachtsklieren ontwikkelen embryo's zich als vrouwen, werd de mythe dat we allemaal begonnen als vrouwen.

Verder onderzoek wijst ondertussen erop dat beide geslachten actieve genetische netwerken nodig hebben om te ontwikkelen en dat bij het ontbreken daarvan de geslachtsklieren ongedifferentieerd kunnen blijven.

Voor meer details en verwijzingen naar wetenschappelijke artikels, volg de link.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

@axxyanus
Deze week heb ik nog het artikel van de Keuringsdienst van Waarden gelezen over de Forellenkweek. En wat blijkt: Ook daar wordt dit commercieel uitgebuit. Eerst nemen ze XX-bevruchte eitjes. Die worden met een hoge dosis Testosteron behandeld, waardoor ze zich ontwikkelen tot Mannetjes forellen, dus met volledige zaadproductie erbij. Die forellen 'mannetjes' produceren vervolgens alleen maar zaadjes met X chromosomen, ze hebben immers geen Y chromosoom om door te geven. Daarna worden de met dat zaad bevruchte eicellen, die gegarandeerd vrouwtjes worden (tenzij ze die natuurlijk ook weer met Testosteron zouden behandelen) met een warmte behandeling bewerkt, waardoor ze onvruchtbaar worden (triploïde eicellen). Het gevolg is dat ze geen geslachtsdriften meer hebben en de hele dag niets anders doen dan eten en heel snel groeien. En omdat het vrouwtjes zijn, gedragen ze zich niet agressief en bijten elkaar niet half dood in de krappe behuizing, wat natuurlijk minder geld zou opleveren. Ik vind dit een bijzonder ongezonde verkrachting van deze visjes. Bovendien krijgen ze tijdens de groei ook nog eens aangepast eten, waardoor hun vlees roze kleurt en ze voor meer geld als Zalm-forel verkocht worden. Heel onnatuurlijk, want zalmforel bestaat helemaal niet al soort. Ik denk niet dat dit op grotere dieren toegepast wordt, maar het zou natuurlijk wel kunnen. In principe zou je misschien op die manier ook een XX-stier kunnen fokken en dan gegarandeerd koetjes krijgen i.p.v. stiertjes waar je niets aan hebt. Maar volgens mij wordt het zaad van stieren al gesekst door centrifugeren, omdat xy en xx zaadjes een ander gewicht hebben.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Plaats reactie