Geplaatst: 28 aug 2008 18:48
En waar beroepen we ons dan op?
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Noem het wat je wilt. Het werd vetgedrukt in rood geschreven en er kwam een dreiging ('laatste kans of anders') van verdere maatregelen bij te pas. Dat is optreden als moderator en iemand ernstig berispen.Sararje schreef:Dit is geen waarschuwing Rereformed, dan had dat woord er wel ingestaan maar mijn ergernis als moderator wegens het niet vermelden van betoog/argumentatie.
Dat niet iedereen bij machte is op het niveau te discussieren dat jou bevredigt is geen enkele reden om met een rode dreiging aan te komen. Nogmaals, Cluny had juist net zijn best gedaan om argumenten aan te geven. De rode dreiging had geen pas. Je liet je gewoon gaan. Doe niet moeilijk, iedereen maakt soms een fout. Haal ze gewoon weg die rode letters (en wat mij betreft mijn reakties daarop).Het gaat mij erom dat de stellingname van Cluny moet worden beargumenteerd. De manier waarop, dat is juist waarnaar ik geinteresseerd ben omdat je van alles kan afzeiken maar dan moet je dat wel doen dmv argumenten en niet dmv onderbuikgevoelens en zolang Cluny geen argumenten overlegt, zijn het voor mij onderbuikgevoelens hoewel ik die volkomen kan begrijpen.
Ik heb liever dat het gewoon blijft staan.Rereformed schreef:Noem het wat je wilt. Het werd in rood geschreven en er kwam een dreiging van verdere maatregelen bij te pas. Dat is optreden als moderator en iemand ernstig berispen.Sararje schreef:Dit is geen waarschuwing Rereformed, dan had dat woord er wel ingestaan maar mijn ergernis als moderator wegens het niet vermelden van betoog/argumentatie.
Nogmaals dit was volkomen onterecht. Cluny had wel degelijk juist argumentering op tafel gelegd. Het was een miskleun van modereren die ik in vier jaar tijd nog nooit ben tegengekomen en waar ik zeer van geschrokken ben.
Indien jij van mening bent dat iemands argumentatie niet deugd dan is dat doodeenvoudig een zaak voor discussie, niet een zaak van met rode letters iemand berispen.
Dat niet iedereen bij machte is op het niveau te discussieren dat jou bevredigt is geen enkele reden om met een rode dreiging aan te komen. Nogmaals, Cluny had juist net zijn best gedaan om argumenten aan te geven. De rode dreiging had geen pas. Je liet je gewoon gaan. Doe niet moeilijk, iedereen maakt soms een fout. Haal ze gewoon weg die rode letters (en wat mij betreft mijn reakties daarop).Het gaat mij erom dat de stellingname van Cluny moet worden beargumenteerd. De manier waarop, dat is juist waarnaar ik geinteresseerd ben omdat je van alles kan afzeiken maar dan moet je dat wel doen dmv argumenten en niet dmv onderbuikgevoelens en zolang Cluny geen argumenten overlegt, zijn het voor mij onderbuikgevoelens hoewel ik die volkomen kan begrijpen.
Om uberhaupt wetenschappelijk genoemd te worden, moet een hypothese testbaar, dus falsifieerbaar zijn. Vervolgens bestaan een heel aantal criteria op basis waarvan de ene hypothese waarschijnlijker wordt geacht dan de andere: ze moet bijvoorbeeld meer bewijsmateriaal verklaren, ze moet het beter verklaren, ze moet plausibeler zijn (in het licht van wat we al weten), ze moet minder ad hoc zijn (dus, minder aannames hebben die achteraf zijn toegevoegd met geen ander doel dan de theorie weer kloppend te krijgen met de gegevens) en ze moet door minder gegevens worden weersproken. Het is niet zo dat wetenschappers, geconfronteerd met een onconventionele hypothese, even in een universiteitskrantje kijken: 'nee, we hebben hier geen leerstoel van, dus het is niet wetenschappelijk' en hup, het gaat de prullenmand in. Nu vertel ik je hiermee natuurlijk niets nieuws, en ik begrijp best wat je bedoelt: tenslotte hechten astronomen niet voor niets weinig geloof aan astrologische claims. Maar eenzelfde soort argumentatie lees je ook vaak op christelijke fora: theologen hebben verstand van geloofszaken en zij nemen Dawkins niet serieus, dus hoeven wij het ook niet te doen. In een discussie waarin je er niet zeker van kunt zjin dat de door jou naar voren geschoven autoriteiten door iedereen als autoriteiten worden aanvaardt, kun je daarom beter direct verwijzen naar de redenen die deze autoriteiten hebben voor hun stellingname. Noch afgezien van de veel interessantere topics die dat zou opleveren.Kitty schreef:En waar beroepen we ons dan op?
windsurfer, tot vier keer toe, schreef:Om precies te zijn vraag ik naar de argumenten van Cluny waarom astrologie kwakzalverij is
Nou, sommige mensen zijn Realist. Die informeren. Over astrologie. Je weet wel. Trouwens, hoeveel topics met de strekking 'God bestaat niet!' zijn er intussen al niet geweest? Die stelling daagt de meesten hier ook helemaal niet (meer) uit. Het enige waar men dan nog op kan reageren, is de kwaliteit van de argumentatie. En dat is nu precies het punt waar deze discussie in dreigt te verzanden. De volgende claim van de topic starter, namelijk dat astrologie kwakzalverij is, biedt wat dat betreft betere perspectieven. Mits op behoorlijke wijze verdedigd, natuurlijk.Kitty schreef:wat vecht je dan eigenlijk aan als je deze stelling niet hoeft te zetten tegenover de stelling dat het wel een wetenschap is, die ik dus niemand hier heb zien claimen.
Goed verwoordt Socratoteles, een stelling als 'astrologie is geen wetenschap' roept natuurlijk een enorme gaap reactie op. Dus ga je in op de kwaliteit van de argumenten. Dan laat de topicstarter zich iets anders ontvallen, namelijk dat 'astrologie kwakzalverij is'. Pogingen van mij om hier een fatsoenlijke onderbouwing voor te krijgen, strandden als een walvis in een woestijn. Als je dan een paar linkjes van websites naar je hoofd krijgt, en wat anekdoten uit het persoonlijke leven van iemand die zich ogenschijnlijk wél druk maakt over de onwetenschappelijkheid van iets, concludeer je dat het de topicopener niet om de discussie gaat maar enkel om het uitpoepen van een mening waar hij geen discussie over wil. Hij is ook niet in argumenten van anderen geinteresseerd.Socratoteles schreef:Nou, sommige mensen zijn Realist. Die informeren. Over astrologie. Je weet wel. Trouwens, hoeveel topics met de strekking 'God bestaat niet!' zijn er intussen al niet geweest? Die stelling daagt de meesten hier ook helemaal niet (meer) uit. Het enige waar men dan nog op kan reageren, is de kwaliteit van de argumentatie. En dat is nu precies het punt waar deze discussie in dreigt te verzanden. De volgende claim van de topic starter, namelijk dat astrologie kwakzalverij is, biedt wat dat betreft betere perspectieven. Mits op behoorlijke wijze verdedigd, natuurlijk.Kitty schreef:wat vecht je dan eigenlijk aan als je deze stelling niet hoeft te zetten tegenover de stelling dat het wel een wetenschap is, die ik dus niemand hier heb zien claimen.
Het enige wetenschappelijke aan astrologie is het astronomische gedeelte: de berekening van de constellatie van de planeten tijdens een geboorte, dat is namelijk objectief uit te voeren.Kitty schreef:Onderhand wordt ik wel heel erg nieuwsgierig naar de argumenten van Sararje waarom astrologie geen wetenschap is, of vindt hij ze wel behoren tot de wetenschap?
Ik snap niet wat je probleem is Windsurfer. Cluny vond een link waar een astroloog deze woorden uitspreekt:windsurfer schreef:Hier gaat het mij in dit topic om, maar daar schijnt iedereen over heen te lezen.windsurfer, tot vier keer toe, schreef:Om precies te zijn vraag ik naar de argumenten van Cluny waarom astrologie kwakzalverij is
Ik vind dat een ongenuanceerde uitspraak, die aldus geformuleerd volgens mij onjuist is. Ik ben dus benieuwd naar de redenering van Cluny.
Deze conclusies rechtvaardigen de term 'kwakzalverij'.Dr. Martin Boot schreef:In dit artikel houd ik me bezig met de opvattingen en werkwijze(n) van astrologen. Zij zijn de mening toegedaan dat horoscopen ziektebeelden bevatten. Daarbij gaan ze uit van de klassieke opvatting dat de tekens van de Dierenriem "heersen" over lichaamsdelen en dat de hemellichamen "heersen" over organen. Het lijkt erop dat er twee richtingen zijn in het astrologisch denken: een die zich beroept op de traditie en deductief te werk gaat en een die zich op de ervaring beroept. Dit is echter meer schijn dan werkelijkheid.
Ik kom tot de volgende conclusies:
1: De astrologsiche literatuur t.a.v medische kwesties is niet consistent.
2: De stellingen van de astrologen ten aanzien van ziekten en ziektebeelden spreken elkaar tegen en ze zijn niet te controleren. Bovendien berusten ze wetenschappelijk gezien nergens op.
3: Ook filosofisch gezien is er het een en ander in te brengen tegen de stelling van astrologen dat horoscopen diagnose instrumenten zijn.
4: Door dit alles ontbeert de medische astrologie een betrouwbare basis en moet medische astrologie voor zover die door astrologen wordt bedreven worden gezien als het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunst..
Alternatieve geneeswijzen kenmerken zich door in hun verklaring van zowel ziekte als genezing metafysische, filosofische en/of religieuze concepten op te nemen die geen wetenschappelijke basis hebben. Astrotherapie is daarop geen uitzondering. Christelijke gebedsgenezing overigens ook niet. Ouweneel's gedachten over het verband tussen ziekte en zonde, genezing en geloof, ontberen niet minder een basis in de wetenschap dan de astrologische ideeen over het verband tussen ingrijpende levensgebeurtenissen (o.a. ziekte) en de stand van de sterren. Maar Cluny schreef niet dat een bepaalde implementatie van astrologische ideeen in geneeskundige praktijken kwakzalverij is, hij noemde die ideeen kwakzalverij. Dat is vergelijkbaar met het betitelen van het christendom als kwakzalverij, omdat gebedsgenezers als Benny Hinn het christelijke gedachtengoed van mensen zoals Ouweneel implementeert in zijn 'genezingspraktijken'. Het probleem hiermee is, dat je niet alleen astrotherapeuten en gebedsgenezers, maar alle astrologen en alle christenen tot kwakzalvers uitroept.Rereformed schreef:Deze conclusies rechtvaardigen de term 'kwakzalverij'.