De positieve componenten van de religie.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

a.r.

Bericht door a.r. »

Nietzsche Nietzsche en nog een Nietzsche......ik heb niets met Nietzsche te maken, en waar Nietzsche bang voor is is mijn probleem helemaal niet. Laat Nietzsche maar eens verklaren wat het werkelijke doel van het leven is. Wedden dat je een onnozel antwoord zou krijgen. Er is geen oorzaak of doel aan het "op zich zijn". En alles wat je er aan vast denkt te plakken aan doelen beste rereformed is slechts geloof. Jouw geloof...

Ik ben verbaasd Bipolair, was jij niet degene die afgelopen week iemand beschuldigde een boek niet te willen lezen of om jouw standpunten niet aan te willen nemen? Die persoon moest binnen jouw gestelde kaders denken. Geloof, tja een geloof in mensen! Met de gedachte dat de mens vooruit wil en moet, een geloof dat de dingen in de wereld anders moeten, omdat er bijv. de afgelopen weken ruim 700 mensen omkwamen door geweld in Gaza, geweld door religieuze denkbeelden, zoals 72 maagden in het paradijs, of een tempel die herbouwd moet worden, zodat Jezus kan terug keren op aarde.

Het doel van het leven? Geen idee, helemaal niets voorzover ik weet en mijn honden zijn het volgens mij met mij eens, ze willen af en toe wat eten, bedelen eens voor een koekje of willen even aangehaald worden, that's it! Geen doel dus, maar je kunt jezelf als mens wel doelen stellen. Je kunt veel ellende meemaken en verbitterd raken, maar je kunt ook veel meemaken en proberen die elledige zaken om te draaien, niet het negatieve te laten overheersen, maar er iets positiefs van willen maken.

Jij kiest ervoor om negatief in het leven te staan, om christelijke naastenliefde wel iets moois te vinden, of om voorzover ik je begrijp, kortstondig genot na te jagen (correct me, if I'am wrong) maar als iemand anders een andere invalshoek/visie heeft en bijv. een geloof in de (geestelijk opgroeiende) mens voorstaat ipv een kleinmenselijk godje of spreekt over verstenliefde, dan ga je daar tegen tekeer, alsof er gevloekt is in de kerk en jij de dominee van díe kerk bent!

En ....."Al dat zwoegen", .....is dat erg oid? "Verlangens blijven onvervuld" Tja, tis wat hé, dat het leven geen sprookje is waarin de prins en prinses elkaar altijd vinden en weer tot leven kussen, gelukkig heb je als je wilt de Bouqetreeks, daarin komt het ook altijd weer goed, als troost dan maar voor de kleinen der geest! Vluchtig? HA, dat maakt hooguit een kleingeestige mens ervan! De mens die niet verder kan kijken dan zijn kleinmenselijke neusje lang is!

Je zult je eigen leven vorm moeten geven en daarin heb je vele keuzes te maken, (ik vind het) jammer dat jij ervoor kiest om het leven en de processen die zich daarin voordoen allemaal negatief te zien en daarmee jezelf dan toch iig een zekere superioriteit aan jezelf daarmee toeschrijft en meent andermans denkbeelden af te moeten branden, omdat die ander het negatieve denken wil ombuigen tot positief denken! Hoe realistisch dat positief willen denken dan wel is? Tja, momenteel niet zo heel erg, juist omdat negatief denken en kleinmenselijke imaginaire godjes, de mensheid in een negatieve spiraal duwen en vooral met trappen en valsheid en sissen en negatief wegzetten van bijv Nietzsche's denkbeelden, zonder deze gelezen te hebben
Nietzsche Nietzsche en nog eens Nietzsche........ik heb niets met Nietzsche te maken
Klinkt overigens nogal hysterisch! Waar ben je bang voor?
Laatst gewijzigd door a.r. op 10 jan 2009 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Socratoteles schreef: Men zegt dat het hebben van idealen wel eens wil helpen..
Zou misschien kunnen ja. Maar idealen zijn m.i onrealistisch, een wensdenken. Lijkt me zielig en frustrerend als je daar je hele leven aan spendeerd, toch?
Fuck met alles.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Waarom zijn idealen altijd onrealistisch? Een ideaal kan toch ook verwezenlijkt worden? Het lijkt mij juist heel leeg als je als mens geen enkel ideaal hebt, niets om na te streven, niets om je voor in te zetten of naar toe te leven. Wat is er mis met het hebben van idealen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Plons schreef: Zou misschien kunnen ja. Maar idealen zijn m.i onrealistisch, een wensdenken. Lijkt me zielig en frustrerend als je daar je hele leven aan spendeerd, toch?
verlichting, democratie, meningsvrijheid waren ooit idealen.
vandaag is het realiteit
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Kitty schreef: Wat is er mis met het hebben van idealen?
Daar is niks mis mee, moet iedereen zelf weten. Een ideale (volmaakt, perfect) wereld zou denk nooit kunnen bestaan. en daarom vind ik idealen onrealistisch. Je jaagt een luchtbel achterna. Maar vertel mij eens waarom jij idealen reeel vind.
Fuck met alles.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

appelfflap schreef:
verlichting, democratie, meningsvrijheid waren ooit idealen.
vandaag is het realiteit
Volgens mij zijn dat componenten van een ideaal, want de wereld is verre van ideaal. Er zitten dus wel wat haken en ogen aan de democratie en de vrijheid van meningsuiting, of vind jij het wel ideaal? Maar goed, idealen verwezelijken zo op zich ook mogelijk zijn.
Fuck met alles.
a.r.

Bericht door a.r. »

Plons schreef:
Zou misschien kunnen ja. Maar idealen zijn m.i onrealistisch, een wensdenken. Lijkt me zielig en frustrerend als je daar je hele leven aan spendeerd, toch?
Het lijkt mij nog zieliger en frusterender om je enige leven in dienst van een boekgodsdienst te stellen en te hopen op een hiernamaals, mits je maar genoeg bid en een imaginair godje aanvaard, om later hopelijk/misschien/we bidden, in het imaginaire hemeltje te mogen komen! Wat een verkwisting van je enige leven! Idealen Plons, veranderen de wereld, een beetje! Maar die idealisten zijn wel nodig, om het doemdenken van mensen te doorbreken bijv.
siger

Bericht door siger »

Plons schreef:
Niet mee eens. Ik denk dat het een biologische basisbehoefte is het goede te zoeken. Niet dat je er een gezonde slaap voor moet laten natuurlijk.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Plons schreef:
Kitty schreef: Wat is er mis met het hebben van idealen?
Daar is niks mis mee, moet iedereen zelf weten. Een ideale (volmaakt, perfect) wereld zou denk nooit kunnen bestaan. en daarom vind ik idealen onrealistisch. Je jaagt een luchtbel achterna. Maar vertel mij eens waarom jij idealen reeel vind.
Je pikt er nu een bepaald ideaal uit dat iemand kan hebben, maar er zijn wel meer idealen dan het ideaal van een volmaakte en perfecte wereld te bedenken. Je kan dus wel zeggen dat je dát ideaal onrealistisch vindt en daar kan ik je wel in volgen. Maar om het hebben van idealen op zich onrealistisch te vinden is natuurlijk onzin. Er zijn dus ook realistische idealen. Ik neem aan dat je die zelf kan bedenken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

a.r. schreef:
Het lijkt mij nog zieliger en frusterender om je enige leven in dienst van een boekgodsdienst te stellen
Er is hier gen wedstrijd van wat nou zieliger is hé.
Maar die idealisten zijn wel nodig, om het doemdenken van mensen te doorbreken bijv.
Ow is dat zo? Volgens mij doorbreken realisten eerder dat doemdenken.
Fuck met alles.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En denk je dat die realisten geen idealen hebben?

a.r.

Bericht door a.r. »

@ Plons, lees (al) mijn schrijven nog eens en voel je niet zo aangevallen! Nergens heb ik geschreven dat realisten niet nodig zijn nl!
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Kitty schreef:En denk je dat die realisten geen idealen hebben?
Weet ik niet, zou best kunnen. Maar het woord zegt het al:

1ide·aal) bn, bw volmaakt: een -ale toestand

re·a·lis·me) het; o 1 zin voor het werkelijke 2 richting in de kunst die de werkelijkheid wil weergeven volgens objectieve waarneming

Dit zegt volgens mij wel genoeg. En realisten kunnen natuurlijk ook idealen hebben en dat geld ook voor het idealisme.
Fuck met alles.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

a.r. schreef:@ Plons, lees (al) mijn schrijven nog eens en voel je niet zo aangevallen! Nergens heb ik geschreven dat realisten niet nodig zijn nl!
LOL ik voel me geenzins aangevallen hoor. Ik ben niet degene die uitroeptekens gebruikt ;).
Fuck met alles.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Kitty schreef:. Er zijn dus ook realistische idealen. Ik neem aan dat je die zelf kan bedenken.
Ja oke Kitty maar kun je ze dan nog wel idealen noemen? Is daar geen ander woord voor?
Fuck met alles.
Plaats reactie