Die Muslimfrage

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

siger

Re: Die Muslimfrage

Bericht door siger »

Even totaal naast de kwestie. Welke 2 boeken zijn verboden in Nederland. Welke behalve Mein Kampf?
(ik ben ook tegen boekenverbod, van om het even welk boek.)

edit: is Mein Kampf wel in alle talen verboden? Heeft de Nederlandse overheid auteursrechten op het Duits en alle vertalingen?

edit bis:
wiki over Mein Kampf schreef:Ook in veel Nederlandse bibliotheken is het boek in te zien en te lenen.[...] In Duitsland en Nederland is het bezitten en het uitlenen (door bibliotheken) van het boek niet verboden. Dit geldt ook voor de Nederlandse vertaling Mijn kamp uit 1939, maar de Nederlandse Staat meent er het auteursrecht op te hebben en heeft in 1974 op grond daarvan de handel in een herdruk van het boek verboden.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

siger schreef:Even totaal naast de kwestie. Welke 2 boeken zijn verboden in Nederland. Welke behalve Mein Kampf?
Wie dat niet weet heeft niets te zoeken in een topic dat "Die Muslimfrage" heet..
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Doordat sommigen suggereerden dat ik al bezig ben met de dienstregeling voor zeg, het vervoer van zeg, een driekwartmiljoen mensen per veewagon, heb ik besloten om me hooguit even zijdelings te bemoeien met dit topic. Door mijn keuze van de titel kan ik die mensen niet te veel kwalijk nemen trouwens.

Overigens is een eventuele gewelddadige uitkomst iets wat ik niet wenselijk vind. Aan de andere kant ben ik wel van de overtuiging dat in geval van geweld (wat ik geen vergezocht idee vind) de westerse cultuur koste wat het kost moet overleven. Ook als dat geweld betekendMaar zoals siger al aangaf laten we het gewoon voor die tijd oplossen.

Overigens laat de groei van dit topic zien dat het bestaansrecht heeft. Het is een typische knuppel in het hoenderhok verder, maar who cares. Doel heiligt middelen etc.

Wat de islam betreft: ik denk niet dat Wilders de oplossing heeft. Ik beschouw hem meer als zoiets als maatschappelijke koorts. Op zich geen verkeerd verschijnsel, maar het heeft zo zijn nadelen en kan ook gevaarlijk zijn. En voor diegenen die hier weer demagogiek a la "Islam is the cancer, wilders is the answer" in willen lezen: Iedere influx van een nieuwe cultuur levert een dergelijke afweerreactie op in de gastcultuur. En die afweerreactie heeft mi altijd ook wel enig nut en leidt bijna altijd tot een maatschappelijk compromis die nodig is om een multiculturele samenleving te laten functioneren.

Verder ben ik van mening dat, hoewel er maar een klein percentage extremisten is onder de moslims, er verder wel een groot draagvlak is voor extremisme. En daarnaast word het extremisme niet voldoende verworpen door de rest.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Uncle Rat schreef:
siger schreef:Even totaal naast de kwestie. Welke 2 boeken zijn verboden in Nederland. Welke behalve Mein Kampf?
Wie dat niet weet heeft niets te zoeken in een topic dat "Die Muslimfrage" heet..
Bij mijn weten is Mein Kampf het enige strafrechtelijk verboden boek in Nederland. Maak mij eens wijs, wat is het andere verboden boek in Nederland?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef: Bij mijn weten is Mein Kampf het enige strafrechtelijk verboden boek in Nederland. Maak mij eens wijs, wat is het andere verboden boek in Nederland?
Dat is idd. een goede. Verder is de censuur van Mein Kampf een zo goed als dode letter. Ik kan me niet voorstellen dat je vervolgt kan worden voor het lezen of bezitten van het boek. Ik ben trouwens voorstander van de afschaffing van die censuur..... Het is een anarchisme.

Zij die het willen lezen lezen het toch wel, en een verbod maakt het hooguit aantrekkelijker. Verder schept het een precedent voor het verbieden van de koran wat zonder twijfel het onzaligste idee van Wilders is. Maar dat is een andere discussie
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het lezen of in bezit hebben van het boek is niet strafbaar. Je kan het op internet ook in de Nederlandse vertaling lezen. Er is alleen een verbod tot uitgave, de staat heeft de uitgeefrechten in handen en geeft die dus niet vrij, dat is alles.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:Het lezen of in bezit hebben van het boek is niet strafbaar. Je kan het op internet ook in de Nederlandse vertaling lezen. Er is alleen een verbod tot uitgave, de staat heeft de uitgeefrechten in handen en geeft die dus niet vrij, dat is alles.

Ah, een soort gedoogbeleid dus. En dat gaat zo te lezen binnenkort over in vrijgave vh boek. Maar dan hebben we dus nog zo'n boek blijkbaar en dan wil ik ook wel weten welk boek.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Marinus schreef:Doordat sommigen suggereerden dat ik al bezig ben met de dienstregeling voor zeg, het vervoer van zeg, een driekwartmiljoen mensen per veewagon, heb ik besloten om me hooguit even zijdelings te bemoeien met dit topic. Door mijn keuze van de titel kan ik die mensen niet te veel kwalijk nemen trouwens.
Waaruit blijkt dat de intimidatie dmv valse associaties een bijzonder effectief middel is om iemand het zwijgen op te leggen.
Overigens is een eventuele gewelddadige uitkomst iets wat ik niet wenselijk vind. Aan de andere kant ben ik wel van de overtuiging dat in geval van geweld (wat ik geen vergezocht idee vind) de westerse cultuur koste wat het kost moet overleven. Ook als dat geweld betekendMaar zoals siger al aangaf laten we het gewoon voor die tijd oplossen.
Gelukkig wil niemand een gewelddadige uitkomst. Dat betekent dat er twee scenario's overblijven: op tijd maatregelen nemen of passief verder dhimmificeren.
Overigens laat de groei van dit topic zien dat het bestaansrecht heeft. Het is een typische knuppel in het hoenderhok verder, maar who cares. Doel heiligt middelen etc.
Het is goed dat dit forum zich eindelijk ook eens aan dit vraagstuk waagt. Ik weet het, het is al eerder ter sprake gekomen...en verzand. Op dezelfde manier als dit topic zal verzanden. De meeste mensen denken er maar liever niet over na.
Wat de islam betreft: ik denk niet dat Wilders de oplossing heeft. Ik beschouw hem meer als zoiets als maatschappelijke koorts. Op zich geen verkeerd verschijnsel, maar het heeft zo zijn nadelen en kan ook gevaarlijk zijn. En voor diegenen die hier weer demagogiek a la "Islam is the cancer, wilders is the answer" in willen lezen: Iedere influx van een nieuwe cultuur levert een dergelijke afweerreactie op in de gastcultuur. En die afweerreactie heeft mi altijd ook wel enig nut en leidt bijna altijd tot een maatschappelijk compromis die nodig is om een multiculturele samenleving te laten functioneren.
Ook toegetreden tot de Wilders-heeft-geen-oplossingen-roepers?

Ja, de huidige regering heeft oplossingen. :roll:
Verder ben ik van mening dat, hoewel er maar een klein percentage extremisten is onder de moslims, er verder wel een groot draagvlak is voor extremisme. En daarnaast word het extremisme niet voldoende verworpen door de rest.
Extremisme is niet het grootste probleem. Het gevaar van de sluipende jihad is vele malen groter.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Uncle Rat, laat je nog even weten welk boek nog meer verboden is in Nederland? Ik ben erg benieuwd.

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Uncle Rat schreef:Waaruit blijkt dat de intimidatie dmv valse associaties een bijzonder effectief middel is om iemand het zwijgen op te leggen.
Dat klopt.
Gelukkig wil niemand een gewelddadige uitkomst. Dat betekent dat er twee scenario's overblijven: op tijd maatregelen nemen of passief verder dhimmificeren.
Oh? ik denk dat geweld voor velen ondertussen word gezien als noodzakelijk voor de te bereiken gewenste uitkomst.
Het is goed dat dit forum zich eindelijk ook eens aan dit vraagstuk waagt. Ik weet het, het is al eerder ter sprake gekomen...en verzand. Op dezelfde manier als dit topic zal verzanden. De meeste mensen denken er maar liever niet over na.
De vraag is eerder gesteld en zal gesteld blijven worden en gesteld moeten blijven worden tot er een oplossing is. De vraag word overigens steeds explicieter gesteld en de geboden oplossingen worden ook steeds explicieter zo niet extremer. Je kunt er op wachten tot de algemene discussie een keer niet verzand en dat zal ongetwijfeld een keer gebeuren.

Ook toegetreden tot de Wilders-heeft-geen-oplossingen-roepers?

Ja, de huidige regering heeft oplossingen. :roll:
Au contrare, ik zou mezelf eerder omschrijven als het Wilders-heeft-geen-oplossingen-roepers-type wat een shift heeft gemaakt naar een meer ambivalente houding. Het type wat denkt dat een klote-oplossing in dit geval misschien wel de beste zou zijn. Kiezen uit twee of meerdere kwaden.
Extremisme is niet het grootste probleem. Het gevaar van de sluipende jihad is vele malen groter.
Dat denk ik ook. Extremisme laat zich makkelijk bestrijden. Jihad via meer subversieve wegen veel minder. Vaak lijkt die jihad op het eerste gezicht compleet compatible met de Westerse cultuur, totdat je een beetje doorvraagt en er achter komt dat met tolerantie, godsdienstvrijheid en gelijkheid te vaak enkel tolerantie godsdienstvrijheid en gelijkheid voor de islam wordt bedoelt. Het door moslims vaak geeiste verbod op belediging is een prima voorbeeld hiervan. Dit heeft vrijwel altijd enkel het belang van de islam in gedachten omdat veruit de meeste eisers die ik ooit ben tegengekomen irl of virtueel gewoon zelf wel beledigen.
Laatst gewijzigd door Marinus op 06 sep 2009 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Kitty schreef:Uncle Rat, laat je nog even weten welk boek nog meer verboden is in Nederland? Ik ben erg benieuwd.
Als ik degenen die niet weten welk boek dat is, "naïeve dwazen" noem, zijn jullie dan boos/beledigd/verdrietig?

Of weten jullie het antwoord dan?
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Dat boek is niet verboden.

De Nederlandse staat claimt bepaalde rechten erover,
waardoor het niet uitgegeven mag worden.

Of een of andere soortgelijke vage constructie,
waardoor het stiekem toch verboden is.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Uncle Rat schreef:Of weten jullie het antwoord dan?
http://forum.fok.nl/topic/753707

Wij, gelovers in Google, wisten dit al eeuwen voor de wetenschap het aantoonde. Overigens interessant dat het verbod meestal zo effectief is dat ook mensen met een behoorlijke algemene ontwikkelijk moeite moeten doen om überhaupt op de hoogte te zijn van het bestaan. Dat is niet naief en dwaas btw....

Toevoeging: Mijn God, als je weet waar te kijken, dan is die lijst eng lang. Het zijn meer verdwenen boeken dan verboden boeken

Ik voel me niet dwaas, maar wel naief

Zelfs een verdwenen boek wat on topic is, GVD
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dit wist ik niet, maar dat gaat toch over boeken die nooit uitgegeven zijn? Mein Kampf was een bestaand boek waar een verbod op heruitgave op kwam. Van hoeveel boeken de uitgave wordt of is tegengehouden dat is mij inderdaad niet bekend. Hoe zou dat iedereen bekend moeten zijn?

Mohammed Rasoel, De Ondergang van Nederland, Land der naiëve Dwazen heb ik trouwens gewoon op mijn computer staan, ik wist niet dat het verboden was.

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:Dit wist ik niet, maar dat gaat toch over boeken die nooit uitgegeven zijn? Mein Kampf was een bestaand boek waar een verbod op heruitgave op kwam. Van hoeveel boeken de uitgave wordt of is tegengehouden dat is mij inderdaad niet bekend. Hoe zou dat iedereen bekend moeten zijn?

Mohammed Rasoel, De Ondergang van Nederland, Land der naiëve Dwazen heb ik trouwens gewoon op mijn computer staan, ik wist niet dat het verboden was.
De AIVD is al onderweg. Hopenlijk heb je een natuurlijke affiniteit met waterboarding ;)

Ik ben best wel geschokt eigenlijk dat er zoveel boeken zijn die zo goed als vernietigt zijn omdat de boodschap een te grote groep mensen niet aanstond. Natuurlijk is een roman die handelt over een rassenburgeroorlog vanuit een blank supremacistisch (is dat een woord?) oogpunt compleet fout, maar dat is juist geen reden om het maar te verbieden/te ontmoedigen. Beschaafd zijn is ook weten wat onbeschaafd is.

Ik ben persoonlijk bijvoorbeeld pertinent tegen een verbod op bijv. Leviticus 20:13 ondanks dat het oproept tot mijn dood. Laat die bagger in godsnaam tot in der eeuwigheid tentoongestelt blijven in de hoop dat iemand er ooit wat van leert. Haten doen mensen beter zonder boeken dus ik zie het probleem verder niet.

Wel een beetje eng dat boek van Rasoel. het is iets te accuraat zeg maar om helemaal te negeren.
Plaats reactie