Zou je zo vriendelijk willen zijn om iemand in het openbaar bij zijn nick te noemen?F001 schreef:Integendeel Willem.
B.V.D.
Moderator: Moderators
Zou je zo vriendelijk willen zijn om iemand in het openbaar bij zijn nick te noemen?F001 schreef:Integendeel Willem.
Je gooit allemaal begrippen naar voren. Er is een uitgebreide stamboom bekend. Waarin hominiden een voortschrijdende ontwikkeling laten zien. Meestal wordt er gesproken over mensachtigen. Het woord hominide zegt het al. De zogenaamde cladistische analyse plaatst soorten in een overzichtelijk kader. Apen en hominiden zitten apart.F001 schreef: De theorie van Darwin dat de homo-sapien mogelijkerwijs zou afstammen van een gemeenschappelijke voorouder met een aapachtige kent anno 2010 nog geen grammetje fysiologisch onomstotelijk bewijs, waardoor de missing-link net als eind negentiende eeuw nog steeds fier overeind staat. Het immense verschil laat zich evolutionair nog steeds niet verklaren.
Mag ik je er op wijzen dat "missing link" een term is die afkomstig is uit het creationistische kamp?F001 schreef:waardoor de missing-link...
O, maar dat is déél van het onderwerp, hoor.F001 schreef:Ik behoor bij geen enkel kamp. Slechts bij het gezonde verstand. Graag terug naar het onderwerp.
Stel duidelijk en onomwonden wat je wilt aantonen, dan kan daar ieders gezonde verstand op worden losgelaten.F001 schreef:Ik behoor bij geen enkel kamp. Slechts bij het gezonde verstand. Graag terug naar het onderwerp.
Hierboven beschrijf je het verschil tussen mens en chimpansee. Wanneer de zogenaamde dichotomie heeft plaatsgevonden is moeilijk te bepalen. Op dat punt kunnen we elkaar vinden. Er wordt gesproken over 10 miljoen jaar. Het zou ook 8 miljoen jaar kunnen zijn. Dat iedere soort hierna een evolutionaire route heeft gevolgd die tot de huidige fysiologische verschillen heeft geleid, dat is niet is wezenlijk vreemds binnen de evolutie.F001 schreef:Er bestaat een fysiologisch verschil tussen het brein van een mens en het brein van een chimpansee. Er bestaat een verschil in de anatomie van beide handen, waardoor ze in de uitoefening van hun functies verschillen. (en daarom de verschillende routes van hun eigen evolutie bepaalden) Er is nergens een gemeenschappelijke link gevonden die deze fysiologische verschillen verenigd. Men vindt botfragmenten van homoniden en aapachtigen en vaak weet men niet zeker of het een homonide of aapachtige betreft. Dus het fysiologische bewijs van een gemeenschappelijke voorouder is flinterdun te noemen.
Is logica dan fout? Of de appreciatie en vervoering die je ervaart in je favoriete muziek?Jagang schreef:Bedoel je daarmee dat atheïsten in feite de "foutjes" zijn?Variform schreef:Je kunt geloof als een kwalijk gevolg zien wanneer je het giet in georganiseerde religie maar ik vind dat geloven op zich een functie is die evolutionair belangrijk is.
Is dat zo? Kun je dat aantonen of voorbeelden van geven?doctorwho schreef:
Op basis van berekeningen werd aangenomen dat het bestaan van bosonen waaronder het Higgs deeltje bestaan. Dat is iets anders dan ergens in geloven op de manier die je bedoelt denk ik.
Geldt dat ook als ik "muziek" vervang door "God"?Variform schreef: Is logica dan fout? Of de appreciatie en vervoering die je ervaart in je favoriete muziek?
Beide zijn evenwaardig in de menselijke ervaring.
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 202008.htmTsjok45 schreef:en welk "deel van onze hersenen , waar het geloof onstaat " , is dat dan wel ...want dat moet je toch eerst weten om dat alles te kunnen beweren ?Ik durf te beweren dat zonder dat deel van onze hersenen waar 'geloof' ontstaat wij hier niet zouden zijn.
Of Is het misschien slechts de lichtschakelaar in de donkere bovenkamer ?
Ja, het concept is minder belangrijk als de reden voor het geloof.Jagang schreef:Geldt dat ook als ik "muziek" vervang door "God"?Variform schreef: Is logica dan fout? Of de appreciatie en vervoering die je ervaart in je favoriete muziek?
Beide zijn evenwaardig in de menselijke ervaring.
Precies. Interpretaties, allesbehalve onomstotelijk bewijs.Men weet niet altijd zeker of men te maken heeft met een aapachtige of hominide. Er zijn wel aangrijpingspunten.
Beetje een achterhaalde en simplistische discussietechniek die je hier hanteert. Begrijp je de inhoud niet, stel dan gewoon die desbetreffende vraag. Zo moeilijk is dat toch niet? Graag terug naar het onderwerp.Stel duidelijk en onomwonden wat je wilt aantonen, dan kan daar ieders gezonde verstand op worden losgelaten.
Niet alleen het jouwe.
Jagang schreef
Het waren jouw woorden, niet de mijne. Ik heb niets met zowel Darwin als het Creatonisme. Ik beschouw beiden als achterhaalde sprookjes.Ik wijs je geen kamp toe, maar slechts op de afkomst van een term.
Zolang onze kinderen en kleinkinderen worden opgevoed met het beeld van de kruipende aap tot aan de lopende mens, zal ik blijven verkondigen dat het de meest ongelooflijke onzin betreft. Er is geen link, er is geen bewijs voor een gemeenschappelijke voorouder. Toch staat deze onzin in zowat elk schoolboekje. Volledig onterecht.Maar waarom zou er voor het verband tussen mens en aap meer bewijs overlegd moeten worden dan voor het verband tussen andere soorten?