lanier schreef:De verklaring dat we nooit bijvoorbeeld een kopje wat op de grond is gevallen zien terugspringen in de originele staat, komt omdat het in strijd is met de tweede wet van de thermodynamica. Deze bepaalt dat in ieder gesloten systeem de wanorde of entropie, met het verstrijken van de tijd toeneemt.
<knip>
Wat gebeurt er als het heelal niet meer uitdijt maar begint samen te trekken? Zou de thermodynamische pijl omkeren? Het is louter een academische vraag omdat het de komende 10 miljard jaar niet zal gebeuren. Toch zullen de thermodynamische en de psychologische tijdspijlen niet omkeren wanneer het heelal begint samen te trekken.
1.
Opnieuw moet ik mij beklagen over de verkeer term "wanorde". Dat is een zeer wanordelijke benaming van het verschijnsel entropie. In mijn optiek is entropie juist zéér ordelijk. Het is de meer permanente staat,
Of de entropie in een samentrekkend heelal zal toe- of afnemen is een hypothetische vraag. Wij zullen nooit een afname van de entropie kunnen waarnemen, omdat herinneringen altijd worden opgebouwd door een stijgende entropie (alleen dan stijgt de permanentie). Wij zullen dus altijd toenemende entropie ervaren, ook al zou zij afnemen, Mogelijkerwijs is dat zelfs de enige reden waarom wij de tijdlijn ervaren zoals deze is. (tijd zou wel eens een complete illusie kunnen zijn).
2.
Over wat er IN een zwart gat gebeurd, daar kan men niets over zeggen. Wij kunnen daar geen waarnemingen doen. Het zou eigenlijk volstrekt fout zijn om te beweren dat daarbinnen de entropie toe of afneemt. Wij kunnen daarover alleen maar speculeren. We kunnen slechts waarnemingen doen buiten de zwarte gaten. Omdat de energie en materie die er in gaat, er nooit meer eruit komt, verhogen ze zeker de entropie daar buiten (veroorzaken een meer permanente staat).
Ik speculeer toch
Omdat ik het toch niet laten kan, nog even deze onwetenschappelijke (want niet te falcificeren) theorie.
3.
Het vroege Heelal, is waarschijnlijk op enig moment een zwart gat geweest. (de massa heeft zich naar het schijnt ooit geheel binnen haar eigen Schwarzschildradius bevonden. Mijns inziens moet het dan logischerwijs nog steeds een zwart gat zijn en dus moeten alle lichtstralen binnen die Schwarschildradius blijven. Daarom veronderstel ik dat ze zich in kromme banen voortplanten, hetgeen op grote afstanden tot roodverschuivingen leidt. Daarmee heeft de universele roodverschuiving een andere oorzaak en is er mogelijkerwijs helemaal geen sprake van een Big Bang.
Maar of het heelal NU een zwart gat is of dat er ooit toch écht een Big Bang heeft plaatsgevonden en dat er alleen TOEN sprake was van een singulariteit(= een zwart gat), dat doet er eigenlijk niet toe.
4.
Ik speculeer vanwege deze overeenkomst, dat een zwart gat binnen ons Heelal er van binnen ook ongeveer zo moet uitzien als een (klein) heelal. Het ziet er dus uit alsof het expandeert, en dat altijd zal blijven doen. Ik speculeer ook, dat - hoewel de tijdslijn er dan dus wel degelijk omgekeerd is ten opzichte van de onze (in onze tijdslijn implodeert het zwarte gat immers in plaats van te expanderen) - een waarnemer binnen een zwart gat ook alleen maar toename van de entropie zal kunnen vaststellen.
5.
Ik had natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen "Ja je hebt gelijk"
De entropie gaat nooit verloren!
http://www.youtube.com/watch?v=yaZ1lmgXviI" onclick="window.open(this.href);return false;