Ik krijg al die verschillende vormen van ethiek als systeem niet echt in mijn hooft.
Voorlopig geef ik de pijp aan maarten, en Joost mag het weten.
Moderator: Moderators
Wat je denk ik geneigd bent door elkaar te halen zijn de termen waarden, normen en principes.Jagang schreef:Het wordt verwarrend.
Ik krijg al die verschillende vormen van ethiek als systeem niet echt in mijn hooft.
Voorlopig geef ik de pijp aan maarten, en Joost mag het weten.
eh nee?HenkM schreef:
Maar jij hebt liever armoede en onderdrukking.
Hebr 6: Kijk nog eens beter .... de armoede is de afgelopen 5 jaar geweldig toegenomen.collegavanerik schreef:eh nee?HenkM schreef:
Rijkdom en democratie (kijk eens om je heen...)
Ik weet niet welke data jij hanteert, maar deze studie spreekt je tegen:HenkM schreef:Kijk nog eens beter .... de armoede is de afgelopen 5 jaar geweldig toegenomen.collegavanerik schreef:eh nee?HenkM schreef:
Rijkdom en democratie (kijk eens om je heen...)
Hebr 6: Ik memoreer maar even aan de geweldige toename van voedselbanken of gaarkeukens in Nederland. Dat geeft mij een beter beeld en is informatie genoeg.collegavanerik schreef: Ik weet niet welke data jij hanteert, maar deze studie spreekt je tegen:
http://rogerpielkejr.blogspot.nl/2014/0 ... rowth.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begrijp alleen het raakvlak met het onderwerp niet.Blues-Bob schreef:Wat je denk ik geneigd bent door elkaar te halen zijn de termen waarden, normen en principes.
Principes zijn leidend voor de norm, tav het bereiken van een waarde deontologie (input, denk aan wederkerigheidsprincipe: "wat jij niet wilt dat je geschied...", non-discriminatief principe naar Bruers, universaliteitsprincipe "iedereen zou in dit geval...")
Gevolgen (van een norm op een waarde) zijn leidend voor die norm in het consequentialisme (output, bv. utilisme: gevolgen op pleasure and pain in hedonistische calculus bepalen goed / fout, maar je zou ook een regel kunnen verzinnen waarbij gevolgen op het gebied van de waarde rechtvaardigheid maatgevend zijn)
Karakter / persoonlijkheid (ik ben..., ik vind..., ik voel..., ik wil...) is leidend voor de teleologische benadering (deugdethiek beschrijft daarvoor karakterdeugden, wie die deugden bezit heeft een grote kans "goed te doen", en omdat je bent wat je doet, ben je dan goed. Aan het eind wordt de balans opgemaakt of je ook gedaan hebt, wat je wilde (mengeling van vinden, voelen), en of je dus geworden bent wat je wilde, ergo of je het goed gedaan hebt en dus goed bent (geworden)).
Waarden: nastrevenswaardig ideaal, zo wil je dat de wereld wordt / is / blijft
Norm: Wijze van nastreven.
Er zit vervolgens een groot overlap tussen waarden, deugden en principes.
Rechtvaardigheid is een waarde, een deugd, en een waarde, het zou zelfs een gevolg kunnen zijn van een norm.
Groet,
Bob
Zie ook het eerste deel van het "naslagwerk" even terug. Daarin wordt het chronologisch en duidelijk weergegeven, vind ik.
1. Teleologische ethiek kan morele discriminatie toelaten. Immers het is zeer goed denkbaar dat je in alle gevallen discriminatie uit principe uitsluit. Teleologisch bezien kun je echter daar bezwaar tegen hebben. In het geval van positieve discriminatie is dat het beste duidelijk te maken. Daarbij moet wel gezegd dat in de deugdethische benadering gematigdheid dus een kardinale deugd is.Jagang schreef: Ik begrijp alleen het raakvlak met het onderwerp niet.
Kan teleologische ethiek discriminatie toelaten waar deontologie dat niet toelaat?
En zo ja, kan je dan een deontologische en een teleologische premisse naast elkaar zetten, ter vergelijk?
Dat noemt men ook wel fact-free redeneren, of kwak-denken. Sorry, ik bedoel het niet onaardig, maar het is echt een argument van de borreltafel.HenkM schreef:Ik memoreer maar even aan de geweldige toename van voedselbanken of gaarkeukens in Nederland. Dat geeft mij een beter beeld en is informatie genoeg.collegavanerik schreef: Ik weet niet welke data jij hanteert, maar deze studie spreekt je tegen:
http://rogerpielkejr.blogspot.nl/2014/0 ... rowth.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dat mag jij denken. en wie ben jij dan wel? wat is jouw argumentatie van het tegendeel? niet dat het wat met het topic heeft te maken, hoorBoskabouter schreef:Dat noemt men ook wel fact-free redeneren, of kwak-denken. Sorry, ik bedoel het niet onaardig, maar het is echt een argument van de borreltafel.HenkM schreef:Ik memoreer maar even aan de geweldige toename van voedselbanken of gaarkeukens in Nederland. Dat geeft mij een beter beeld en is informatie genoeg.collegavanerik schreef: Ik weet niet welke data jij hanteert, maar deze studie spreekt je tegen:
Dat noemt men ook wel fact-free redeneren, of kwak-denken. Sorry, ik bedoel het niet onaardig, maar het is echt een argument van de borreltafel.[/quote]HenkM schreef: Ik memoreer maar even aan de geweldige toename van voedselbanken of gaarkeukens in Nederland. Dat geeft mij een beter beeld en is informatie genoeg.
dat mag jij denken. en wie ben jij dan wel? wat is jouw argumentatie van het tegendeel? niet dat het wat met het topic heeft te maken, hoorBoskabouter schreef:Dat noemt men ook wel fact-free redeneren, of kwak-denken. Sorry, ik bedoel het niet onaardig, maar het is echt een argument van de borreltafel.HenkM schreef: Ik memoreer maar even aan de geweldige toename van voedselbanken of gaarkeukens in Nederland. Dat geeft mij een beter beeld en is informatie genoeg.
Krimmels Bob, waar haal je het vandaan!?Blues-Bob schreef: . . Dat ontslaat ons er niet van om die opvattingen te toetsen, maar uiteindelijk ben je wat je doet, en wordt de balans in of je dat goed / slecht deed aan het einde van een voltooid leven opgemaakt.
Mijn hobby is en was (klinische) epidemiologie en klinimetrie, via daar in aanraking gekomen met medische ethiek. Een taakje vanuit mijn ervaring en hobby wat zomaar op mijn pad kwam. Maar goed, dat is naast de kwestie.heeck schreef: Krimmels Bob, waar haal je het vandaan!?![]()
Toch geen gevolg van je hobby, die ik nu zeker beter kan inschatten.
Roeland