Appelflap schreef
ik heb ook interesse in de Amerikaanse en Chinese politiek, ik spreek Duits, Spaans en Italiaans
dat maakt niet dat ik tot hetzelfde volk of tot dezelfde cultuur behoor als Chinezen of Amerikanen, plots een Duitser of Italiaan zou zijn.
Je hebt het over Duitsers, Amerikanen en Chinezen. Je zegt niet “Zuid Afrikaan” tegen een zwarte die in Amerika geboren is met Zuid-Afrikaanse roots, maar gewoon Amerikaan. Ik hou het graag op Belgen. Walen en Vlamingen zijn geen twee aparte volkeren ze spreken gewoon een andere moedertaal, dat heb je nog wel meer in vele landen.
Appelflap schreef
Het is gewoon dezelfde muur die bvb tussen pakweg Duitsland en Spanje staat .
Daar is niets mis mee maar ik ga niet lopen roepen dat Duitsers en Spanjaarden 1 volk zijn.
Duitsland en Spanje zijn twee verschillende landen, Belgie is één land.
Appelflap schreef
Interessant dat jij Dewever een psychopaat noemt, nu is hij al psychisch ziek maw
Iemand met psychopathische trekjes is niet meteen een psychopaat. Bij ons zeggen ze “er zit een vijs los” bij diene, maar zo lopen er wel meerdere rond. Maar ik vind het idd licht psychopathisch als je gaat snoeien in het budget voor milieubeheer en bescherming en voor kunst en cultuur maar dan wel geld gaat steken in het onafhankelijk maken van Vlaanderen.
Dat beloof ik schreef
Als je mij vraagt hoe het zit in België, zijn er twee volken (Vlamingen en Walen) of 1 (Belgen) dan lijkt het mij dat er twee volken zijn.
Het ene volk spreekt Vlaams, het andere Waals.
Het eerste is niet gelijk aan het Nederlands en het tweede net zo min aan Frans.
Die twee liggen elkaar niet.
Dat kun je ontkennen, maar het heeft geen zin.
For the record; officieel spreekt een Vlaming Nederlands en een Waal Frans. Er lopen hier in Belgie heel wat mensen van Marokkaanse, Turkse, Italiaanse en noem maar op afkomst rond, zijn dat nou Belgen of zijn dat dan aparte volkeren?
Dat beloof ik schreef
Ga op een gemiddeld terras in de Waalse Ardennen iets bestellen in het Nederlands: je zult verhongeren.
Natuurlijk zijn er over en weer mensen die het beter of slechter met elkaar kunnen vinden, maar het gaat over de grote lijn.
Nou, over de grote lijn kunnen Vlamingen en Walen het goed met elkaar vinden, maar door al dat propaganda gewauwel van de heer De Wever zijn er mensen die nu onterecht geloven dat Vlamingen en Walen elkaar naar het leven staan (ik overdrijf bewust maar zo lijkt het voor sommigen wel) Als je in de geschiedenis terugkijkt dan zie je dat zelfs al ten tijde van de romeinen het hier Belgica werd genoemd, vele sites van die oude Belgen liggen verspreid over Vlaanderen zowel als Wallonie, blijkbaar was er toen geen verschil, het waren allemaal oude Belgen. Pas nadien door de inname van Belgisch grondgebied door andere landen is dat taalverschil er gekomen. Belgica is opgesplitst geweest deels onder Franse en deels onder Nederlandse bezetting. Nu in de 21ste eeuw leven wij Belgen in een tweetalig land. De taalgrens is in mijn ogen toch wel echt een fictieve grens, ik zou dat als Belg graag zo houden en niet mijn land zien ten onder gaan aan een flauw plastrondragend Vlaams nationalist met waanbeelden.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.