Stuurt Belgische regeringspartij N-VA aan op totalitarisme?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

Re: Stuurt Belgische regeringspartij N-VA aan op totalitaris

Bericht door LordDragon »

Appelflap schreef
maar moet ik echt voor de 3 of 4e keer herhalen dat Vlamingen gene frans spreken, geen Waalse kranten lezen, geen Waalse cultuur kennen en vice versa
we kennen mekaar gewoon niet en zelfs Vlaamse lagere scholen zijn bang van de eigen hoofdstad.
Hier ga je toch recht door de bocht hoor. Ikzelf ben in Vlaanderen geboren maar woon in Wallonië. Veel Vlamingen spreken Frans en ook een aardig aantal walen spreekt een mondje Nederlands. Er is hier zeker interesse in de Vlaamse politiek, en bij vele vrienden van me die nog in Vlaanderen wonen is dat omgekeerd ook zo. Je schildert het af als zijn het twee aparte culturen, alsof er een muur is tussen Vlaanderen en Wallonië, net zoals de wever het wil. Hij speelt met je maatschappelijk wereldbeeld en doet je (de Vlamingen) zo geloven dat het echt niet kan tussen Vlamingen en walen, maar vergeet daarbij te zeggen dat veel Vlamingen een vakantie huisje of een camper staan hebben in de Ardennen. De wever hanteert een oude Romeinse tactiek, verdeel en heers, zoals een echte caesar, incluis psychopathische trekjes.

Pallieter schreef
Die anderen, och voor mij waren het de sossen dus mijn probleem niet. ZE HEBBEN GENOEG KANSEN GEHAD EN GEKREGEN TOEN DUS IS HET HUN EIGEN FOUT. Iedereen krijgt dezelfde kansen van mij zolang ze volgens de regels spelen. Welke regels BDW?
Psychopathische trekjes …

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Appelflap, Bart de Wever vindt wetenschappelijke deconstructie van verhaaltjes die we klakkeloos voor waar moeten aannemen ongewenst.(zie artikel). Moet er nog zand zijn?
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

LordDragon schreef: Hier ga je toch recht door de bocht hoor. Ikzelf ben in Vlaanderen geboren maar woon in Wallonië. Veel Vlamingen spreken Frans en ook een aardig aantal walen spreekt een mondje Nederlands. Er is hier zeker interesse in de Vlaamse politiek, en bij vele vrienden van me die nog in Vlaanderen wonen is dat omgekeerd ook zo.
ik heb ook interesse in de Amerikaanse en Chinese politiek, ik spreek Duits, Spaans en Italiaans
dat maakt niet dat ik tot hetzelfde volk of tot dezelfde cultuur behoor als Chinezen of Amerikanen, plots een Duitser of Italiaan zou zijn.
LordDragon schreef: Je schildert het af als zijn het twee aparte culturen, alsof er een muur is tussen Vlaanderen en Wallonië, net zoals de wever het wil.
Het is gewoon dezelfde muur die bvb tussen pakweg Duitsland en Spanje staat.
Daar is niets mis mee maar ik ga niet lopen roepen dat Duitsers en Spanjaarden 1 volk zijn.

Interessant dat jij Dewever een psychopaat noemt, nu is hij al psychisch ziek maw :)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

De Wever suggereert een natiedenken: één volk, één denken, één taal, één regio. Dit geconstrasteerd met een ander volk (Wallonië) dat 'het recht heeft als natie op een eigen links denken'.

In werkelijkheid is er in een vrije wereld een diversiteit aan visies en meningen tussen vrijdenkende individuen binnen regio's waar verschillende subculturen zijn (popcultuur en andere) die zich verschillend gedragen en andere maatschappijvisies hebben dan de ideeën van N-VA.

Antwerpenaren hebben niet een eigen volksaard die verschilt van die van Mechelaars. Neen, er zijn individuen in Antwerpen die gelijkgezinden vinden tussen Mechelaars en Mechelaars die het niet eens zijn met meningen van mede-Mechelaars.

Het aangepraat 'sociaal narratief' van De Wever waar iedere 'rechtgeaarde Vlaming' moet inpassen binnen zijn neoliberaal elitarisme tegenover de Waal die het linkse Verlichtingsdenken aanhangt, hoeven we niet te slikken.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik raad iedereen aan die zich niet wil laten knechten door het nieuwe kerktorennationalisme het wetenschappelijk naslagwerk van Ico Maly te lezen.
Het is een grondige objectieve analyse van de politieke ideologie die meer en meer ingang vindt. Er wordt opnieuw een klassenmaatschappij geïnstalleerd waar enkel de elite de volle vrijheid heeft om het gewone volk voor zich te laten slaven die hen een 'sociaal narratief' aanpraat dat iedereen kritiekloos zal mogen slikken. Het is tijd om de mythes van deze tijd te ontkrachten. Om mensen de waarheid te tonen achter de mooie verhaaltjes van de huidige machthebbers. Om recht te staan en zich te verzetten tegen het nationalistisch neoliberale elitarisme via gedegen wetenschappelijke deconstructie van het aangeprate narratief. Willen wij vrije volkeren blijven die de Europese waarden van vrijdenken van elk individu hoog in het vaandel dragen, dan moeten we ons verzetten tegen indoctrinair natiedenken dat de geesten aan het vergiftigen is op allerlei vlak. Net zoals we ons verzetten tegen dogmatiek uit religieuze hoek dienen vrijdenkende individuen zich te verzetten tegen het opkomende kerktorennationalisme via gedegen wetenschappelijke deconstructie van aangeprate mythes of 'sociale narratieven'.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Volgens mij heeft het weinig zin om met allerlei ingewikkelde termen te gaan smijten.
Als je mij vraagt hoe het zit in België, zijn er twee volken (Vlamingen en Walen) of 1 (Belgen) dan lijkt het mij dat er twee volken zijn.
Het ene volk spreekt Vlaams, het andere Waals.
Het eerste is niet gelijk aan het Nederlands en het tweede net zo min aan Frans.
Die twee liggen elkaar niet.
Dat kun je ontkennen, maar het heeft geen zin.
Ga op een gemiddeld terras in de Waalse Ardennen iets bestellen in het Nederlands: je zult verhongeren.
Natuurlijk zijn er over en weer mensen die het beter of slechter met elkaar kunnen vinden, maar het gaat over de grote lijn.

In de discussie hierover worden er zaken bijgehaald die in de ogen van derden belachelijk zijn.
Zo zie ik hier voorbijkomen dat men zich vooral niet moet laten aanpraten dat er sprake is van een Vlaamse kust, maar dat er een Belgische kust is.
Voor iemand die is opgegroeid in Nederland (Zeeuws Vlaanderen voor mij .....) is dit heel vreemd.
In Nederland is het immers normaal dat men spreekt over de Zeeuwse kust, of over de Hollandse kust.
We kennen de Zeeuwse eilanden en de Zuid-Hollandse eilanden, tezamen vormen ze één gebied maar niemand in Nederland kent de term "Nederlandse eilanden".
We kennen Drentse hunebedden en Limburgse heuvels.
Friese meren en Gelderse worst.
Maar vraag bij ons om Nederlandse kaas en je wordt niet begrepen.

In die lijn heeft de Wever recht van spreken als hij pleit voor twee aparte landen.
Daarmee wijkt zijn mening af van de mensen die graag 1 verenigd België willen.
Dat kan, ieder zijn mening.
Het is typisch Belgisch (nu gebruik ik deze betiteling expres) om in de discussie daarover te vervallen in emoties, moeilijke termen en bedekte scheldwoorden in plaats van duidelijke argumenten.
Kerktorennationalisme. Nationalistisch neoliberaal elitarisme via gedegen wetenschappelijke deconstructie van het aangeprate narratief.
Fantastische begrippen in deze; komt mooi over het zegt helaas niets.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

N-VA tracht haar discours inderdaad te laten circuleren in de massamedia als een gematigd democratisch en dus een gematigd nationalisme. Het doctoraat van Ico Maly, waar ik mij in mijn argumentatie hier op baseer (de analyse van een politieke ideologie) is door uiteindelijk 9 professoren vanuit verschillende disciplines en politieke voorkeuren goedgekeurd. Paul Scheffer is bijvoorbeeld een liberaal, Carl Devos was vroeger sp.a en naar eigen zeggen nu naar het midden opgeschoven, Hirsch Ballin is CDA, en ga zo maar door.
Ico Maly deed een nauwgezette analyse en een vergelijkend onderzoek van het N-VA discours doorheen de jaren en vergeleek het met de tekstuele traditie van de anti-verlichtingsideologen sinds de Franse revolutie. Hij ontdekte dat De Wever bijna woordelijk de anti-verlichtingsfilosofen napraat.
Ico Maly doctoreerde met dit onderzoek aan de universiteit van Tilburg.
Dus wat ik schrijf is niet zomaar wat 'spelen met termen'.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

N-VA-parlementslid Wilfried Van Daele herinnerde de vorige minister van media Ingrid Lieten eraan dat in de beheersovereenkomst van de openbare omroep staat dat de media 'de Vlaamse identiteit moeten versterken'...
U ziet: de politieke ideologie van N-VA zal media gebruiken om haar propaganda via herhalingen in de huiskamer te brengen, tot het hele discours in uw hoofd is binnengeslopen. Indoctrinatie. Dat is de evolutie die N-VA als cruciaal ziet om binnen afzienbare tijd tot een onafhankelijk Vlaanderen te komen.
Weet dus dat dat in de beheersovereenkomst met de openbare omroep staat: het vormen van uw identiteit...

Om N-VA-er Sigfried bracke te verwoorden: "Het geld voor de VRT dient niet alleen om er programma's mee te maken, maar moet ook worden ingezet in het gevecht om de ziel."
(indoctrinatie dus)

VTM doet wel zijn job volgens N-VA. Programma's zoals 'zot van Vlaanderen', 'De Stem van Vlaanderen' en 'Vlaanderen Vandaag' zitten wel op de goeie lijn. Vlaamse framing heet dat.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 08 nov 2014 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

@MaartenV
Het is niet omdat iemand er in slaagt om in een doctoraat aan te tonen dat Bart de Wever en bij uitbreiding de N-VA op totalitarisme aanstuurt, dat jij er evengoed in slaagt om dat in een aantal bijdragen op dit forum aan te tonen.

Je kan het bestaan van zo'n doctoraat dus niet gebruiken om de kwaliteit van je eigen bijdragen te ondersteunen. Het bestaan van zo'n doctoraat verhindert op geen enkele manier dat jouw bijdragen niet veel meer zouden zijn dan wat spelen met termen.

Waar je voor moet opletten (en dat moet iedereen in dergelijke situatie) is dat jij op dit forum vertrekt van de aanname dat de N-VA aanstuurt op totalitarisme, terecht of onterecht dat laat ik in het midden. Eens je dat hebt aangenomen kan je een aantal teksten gebruiken als illustratie daarvoor. Wat je niet lijkt te beseffen is dat teksten die bruikbaar zijn als illustratie voor iets dat aangenomen wordt (opnieuw terecht of onterecht) daarom nog niet voldoende gewicht in de schaal leggen om iemand te overtuigen die dat (nog) niet aanneemt, terwijl je dat toch lijkt te verwachten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef:N-VA-parlementslid Wilfried Van Daele herinnerde de vorige minister van media Ingrid Lieten eraan dat in de beheersovereenkomst van de openbare omroep staat dat de media 'de Vlaamse identiteit moeten versterken'...
U ziet: de politieke ideologie van N-VA zal media gebruiken om haar propaganda via herhalingen in de huiskamer te brengen, tot het hele discours in uw hoofd is binnengeslopen. Indoctrinatie. Dat is de evolutie die N-VA als cruciaal ziet om binnen afzienbare tijd tot een onafhankelijk Vlaanderen te komen.
Weet dus dat dat in de beheersovereenkomst met de openbare omroep staat: het vormen van uw identiteit...
En wat is daar mis mee? En hoe impliceert dat het aansturen op totalitarisme?
MaartenV schreef:Om N-VA-er Sigfried bracke te verwoorden: "Het geld voor de VRT dient niet alleen om er programma's mee te maken, maar moet ook worden ingezet in het gevecht om de ziel."
(indoctrinatie dus)

VTM doet wel zijn job volgens N-VA. Programma's zoals 'zot van Vlaanderen', 'De Stem van Vlaanderen' en 'Vlaanderen Vandaag' zitten wel op de goeie lijn. Vlaamse framing heet dat.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Axxyanus, 'het is een doctoraatsthesis, dus is het waar' zou inderdaad een autoriteitsdrogreden zijn.

Om een concreet voorbeeld te geven:

N-VA heeft nog altijd niet verteerd dat onze allereigenste Vlaamse zanger Clouseau het lied 'leve België' bracht. De haatmails die Clouseau toen kreeg vanuit de Vlaamsnationalistische hoek waren hallucinant.
Haatmails vanuit N-VA-hoek ten aanzien van pro-Belgische ideeën.
Ook Geert Bourgois zei dat het lied van onze Vlaamse zanger 'een propagandalied' was en De Wever schreef er een opiniestuk over dat 'Shut the fuck up' als titel had.
Zie hoe zelfs rasechte Vlaamse zangers moeten worden gevormd naar de Vlaamse identiteitsgedachte van Bart de Wever en consoorten.

Zie ook:
http://www.standaard.be/cnt/77354v0m?kanaalid=1597" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door MaartenV op 08 nov 2014 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef:Om een concreet voorbeeld te geven:

N-VA heeft nog altijd niet verteerd dat onze allereigenste Vlaamse zanger Clouseau het lied 'leve België' bracht. De haatmails die Clouseau toen kreeg vanuit de Vlaamsnationalistische hoek waren hallucinant.
Haatmails vanuit N-VA-hoek ten aanzien van pro-Belgische ideeën.
Ook Geert Bourgois zei dat het 'een propagandalied' was en De Wever schreef er een opiniestuk over dat 'Shut the fuck up' als titel had.
Zie hoe zelfs rasechte Vlaamse zangers moeten worden gevormd naar de Vlaamse identiteitsgedachte van Bart de Wever en consoorten.
Mag de N-VA nog kritiek hebben op iets of is elke kritiek die de N-VA ergens op heeft automatisch een aanwijzing voor haar totalitaristische ideeën? Op welke manier sturen dan niet alle partijen aan op totalitarisme als ze kritiek hebben op bepaalde zaken?

Het is misschien een vreemd concept voor je, maar het is mogelijk om bepaalde meningen grondig te bekritiseren, zonder daarom het uiten van dergelijke meningen via een totalitaristisch systeem te willen onderdrukken. Dat jij dus voorbeelden van het eerste kan aanwijzen, legt niet veel gewicht in de schaal voor het aantonen van het tweede. Anders zou je de meerderheid van de deelnemers hier moeten gaan beschuldigen van totalitaristische trekjes tegenover de gelovige medemens aangezien we die hier steeds opnieuw grondig bekritiseren.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Het gaat niet om kritiek, die er zeker mag zijn, maar om een systematisch verspreiding van haatmails ten aanzien van rasechte Vlaamse politici, Vlaamse academici en Vlaamse artiesten wanneer deze mensen zich kritisch uitlaten over de N-VA of zich pro-Belgisch opstellen. Er zit een patroon in: geef je kritiek op het N-VA-discours dan wordt je overweldigd met bedreigingen en regelrechte haatmails. Dat patroon zie je bij andere partijen niet als mensen daar kritiek tegenover hebben. N-VA zet dit duidelijk in als wapen om de Vlaamse identiteit op te dringen wanneer rasechte Vlamingen niet denken a la N-VA.
Lees dit artikel anders nog eens opnieuw:
http://www.vandaag.be/binnenland/65465_ ... ahoek.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie hier hoe rasechte Vlaamse artiesten systematisch haatmails en bedreigingen vanuit N-VA hoek krijgen als ze kritiek durven uiten op N-VA:
http://www.demorgen.be/binnenland/-al-w ... -a1303863/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat moet dat zijn als die mensen alle macht krijgen? Tot welke middelen gaan zij over ten aanzien van andersdenkenden?
Laatst gewijzigd door MaartenV op 08 nov 2014 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef:Het gaat niet om kritiek, die er zeker mag zijn, maar om een systematisch verspreiding van haatmails ten aanzien van rasechte Vlaamse politici, Vlaamse academici en Vlaamse artiesten wanneer deze mensen zich kritisch uitlaten over de N-VA of zich pro-Belgisch opstellen. Er zit een patroon in: geef je kritiek op het N-VA-discours dan wordt je overweldigd met bedreigingen en regelrechte haatmails. Dat patroon zie je bij andere partijen niet als mensen daar kritiek tegenover hebben. N-VA zet dit duidelijk in als wapen om de Vlaamse identiteit op te dringen wanneer rasechte Vlamingen niet denken a la N-VA.
Lees dit artikel anders nog eens opnieuw:
http://www.vandaag.be/binnenland/65465_ ... ahoek.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie hier hoe rasechte Vlaamse artiesten systematisch haatmails en bedreigingen vanuit N-VA hoek krijgen als ze kritiek durven uiten op N-VA:
http://www.demorgen.be/binnenland/-al-w ... -a1303863/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat moet dat zijn als die mensen alle macht krijgen? Tot welke middelen gaan zij over ten aanzien van andersdenkenden?
Nu haal je de militanten en de partij door elkaar. Ik ben akkoord dat de N-VA een duidelijk boodschap zou moeten sturen dat ze dat soort zaken niet dulden. Maar ik verwacht ook van de vakbondsleiding dat ze hun volledige samenwerking geven voor het opsporen van de relschoppers tijdens de betoging. Dat mijn verwachtingen niet altijd uitkomen heeft meer te maken met het feit dat mensen maar al te vaak geneigd zijn om de eigen mensen in bescherming te nemen en niet speciaal met totalitaristische of criminele doelen van de leiding.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Appelflap schreef
ik heb ook interesse in de Amerikaanse en Chinese politiek, ik spreek Duits, Spaans en Italiaans
dat maakt niet dat ik tot hetzelfde volk of tot dezelfde cultuur behoor als Chinezen of Amerikanen, plots een Duitser of Italiaan zou zijn.
Je hebt het over Duitsers, Amerikanen en Chinezen. Je zegt niet “Zuid Afrikaan” tegen een zwarte die in Amerika geboren is met Zuid-Afrikaanse roots, maar gewoon Amerikaan. Ik hou het graag op Belgen. Walen en Vlamingen zijn geen twee aparte volkeren ze spreken gewoon een andere moedertaal, dat heb je nog wel meer in vele landen.

Appelflap schreef
Het is gewoon dezelfde muur die bvb tussen pakweg Duitsland en Spanje staat .
Daar is niets mis mee maar ik ga niet lopen roepen dat Duitsers en Spanjaarden 1 volk zijn.
Duitsland en Spanje zijn twee verschillende landen, Belgie is één land.

Appelflap schreef
Interessant dat jij Dewever een psychopaat noemt, nu is hij al psychisch ziek maw
Iemand met psychopathische trekjes is niet meteen een psychopaat. Bij ons zeggen ze “er zit een vijs los” bij diene, maar zo lopen er wel meerdere rond. Maar ik vind het idd licht psychopathisch als je gaat snoeien in het budget voor milieubeheer en bescherming en voor kunst en cultuur maar dan wel geld gaat steken in het onafhankelijk maken van Vlaanderen.

Dat beloof ik schreef
Als je mij vraagt hoe het zit in België, zijn er twee volken (Vlamingen en Walen) of 1 (Belgen) dan lijkt het mij dat er twee volken zijn.
Het ene volk spreekt Vlaams, het andere Waals.
Het eerste is niet gelijk aan het Nederlands en het tweede net zo min aan Frans.
Die twee liggen elkaar niet.
Dat kun je ontkennen, maar het heeft geen zin.
For the record; officieel spreekt een Vlaming Nederlands en een Waal Frans. Er lopen hier in Belgie heel wat mensen van Marokkaanse, Turkse, Italiaanse en noem maar op afkomst rond, zijn dat nou Belgen of zijn dat dan aparte volkeren?

Dat beloof ik schreef
Ga op een gemiddeld terras in de Waalse Ardennen iets bestellen in het Nederlands: je zult verhongeren.
Natuurlijk zijn er over en weer mensen die het beter of slechter met elkaar kunnen vinden, maar het gaat over de grote lijn.
Nou, over de grote lijn kunnen Vlamingen en Walen het goed met elkaar vinden, maar door al dat propaganda gewauwel van de heer De Wever zijn er mensen die nu onterecht geloven dat Vlamingen en Walen elkaar naar het leven staan (ik overdrijf bewust maar zo lijkt het voor sommigen wel) Als je in de geschiedenis terugkijkt dan zie je dat zelfs al ten tijde van de romeinen het hier Belgica werd genoemd, vele sites van die oude Belgen liggen verspreid over Vlaanderen zowel als Wallonie, blijkbaar was er toen geen verschil, het waren allemaal oude Belgen. Pas nadien door de inname van Belgisch grondgebied door andere landen is dat taalverschil er gekomen. Belgica is opgesplitst geweest deels onder Franse en deels onder Nederlandse bezetting. Nu in de 21ste eeuw leven wij Belgen in een tweetalig land. De taalgrens is in mijn ogen toch wel echt een fictieve grens, ik zou dat als Belg graag zo houden en niet mijn land zien ten onder gaan aan een flauw plastrondragend Vlaams nationalist met waanbeelden.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Plaats reactie