Stuurt Belgische regeringspartij N-VA aan op totalitarisme?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Stuurt Belgische regeringspartij N-VA aan op totalitarisme?

Bericht door MaartenV »

Uit een interview met wijlen oud-politicus Hugo Schiltz blijkt dat sommige mensen uit de N-VA, de pas verkozen Vlaams-nationalistische regeringspartij in België, totalitaire onderliggende gedachten zouden koesteren. Is N-VA een partij die totalitarisme nastreeft? Waarvoor hebben de Vlamingen eigenlijk gestemd?
https://www.youtube.com/watch?v=7L3TvL_ ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
pallieter
Bevlogen

Re: Stuurt N-VA aan op totalitarisme?.

Bericht door pallieter »

Waarvoor hebben de Vlamingen eigenlijk gestemd?
Dat weten ze niet en willen ze niet weten.

NVA wil macht en daar stopt het verhaal. Het is letterlijk een partij zonder idealen, zonder programma. Nee dat Vlaams gedachtegoed hebben ze (gelukkig) direct na de verkiezingen opgegeven om te kunnen regeren.

Inderdaad een gevaarlijke, extreem populistische partij met een aversie naar persoonlijke vrijheden en diversiteit.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
appelfflap
Banned

Re: Stuurt N-VA aan op totalitarisme?.

Bericht door appelfflap »

pallieter schreef: Inderdaad een gevaarlijke, extreem populistische partij met een aversie naar persoonlijke vrijheden en diversiteit.
1 ze zitten niet alleen in regeringen
2 ze huldigen het credo dat een goede huisvader niet meer kan uitgeven als dat er binnen komt

hen als de baarlijke duivel afschilderen zonder inhoudelijke kritiek is pure propaganda
op geen enkele manier zijn ze tegen persoonlijke vrijheden of tegen diversiteit
pallieter
Bevlogen

Re: Stuurt Belgische regeringspartij N-VA aan op totalitaris

Bericht door pallieter »

1 ze zitten niet alleen in regeringen
Maar nemen wel geen enkele verantwoordelijkheid voor het beleid van een regering waar ze zelf in zaten? Nee hoor, zo werkt het niet.
2 ze huldigen het credo dat een goede huisvader niet meer kan uitgeven als dat er binnen komt
Ah ja, dat gaat dus in tegen elke economische doctrine die stelt dat je tijdens crisis net moet investeren. Extreem domme populistische cafépraat, te zielig voor woorden. Maat het klinkt inderdaad goed, niet teveel uitgeven maar zo dat wij het niet voelen. Wie dan wel? Diegene die uw loon betaalt? De armen? Of de allochtonen?
hen als de baarlijke duivel afschilderen zonder inhoudelijke kritiek is pure propaganda
Als jij dat vindt moet jij maar meegaan in dat fantastisch verhaal met al zijn mooie plotwendingen maar vooral gedragen door het calimero gevoel van iedereen is tegen ons. NVA is de grootste partij en het wordt tijd dat men stopt met kritiek op de grootste partij als propaganda af te schilderen.
[-X [-X [-X
Nee?

Verplicht quota Vlaamse muziek. Ambtenaar mag geen kleding dragen die homoseksualiteit suggereert. Vervolgen soft drugs gebruikers. Racisme bestaat niet. ...

Noem jij eens een dialoog tussen NVA en allochtonen?

Edit: vergeet ik nog de beste:

De slogan van Antwerpen was het stad is van iedereen, NVA heeft deze dus letterlijk omgevormd tot het stad is NIET van iedereen.

Ook nog wat GAS boetes misschien.
Laatst gewijzigd door pallieter op 02 nov 2014 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
appelfflap
Banned

pallieter schreef:
Maar nemen wel geen enkele verantwoordelijkheid voor het beleid van een regering waar ze zelf in zaten? Nee hoor, zo werkt het niet.
en welke verantwoordelijkheid dragen ze voor de schuldenpot uit het verleden? ze hebben net een bestuursakkoord afgesloten en de inkt is nog niet droog
deze regering heeft een meerderheid bij de bevolking, jammer genoeg heeft de linkerzijde het altijd bijzonder moeilijk met de democratische logica eens ze in de oppositie verzeilen (dan is plots elke bestuurspartij fascistisch, racistisch,...)
pallieter schreef: Ah ja, dat gaat dus in tegen elke ecomische doctrine die stelt dat je tijdens crisis net moet investeren.
en ook die doctrine kent haar grenzen
België is een land met + 100% schulden vh BBP, de grootste belastingdruk op werknemers en de minste return voor burgers.
dat MOET veranderen en dan moet je stoppen met boven je stand te leven.
de NVA heeft ALTIJD gezegd dat de komende 4 à 5j pijn zullen doen.

investeren is alleen maar zinvol als je op het einde vd rit terugverdient, wanbeleid en schulden ophopen is een ticketje richting faillissement en Griekse toestanden.
Griekse toestanden heeft natuurlijk het voordeel dat je de pijnlijke maatregelen dan op de EU kunt afschuiven en voor jezelf een paraplu kunt opentrekken, ''t is niet mijn schuld'.

ik vind het maar normaal dat ambtenaren gewoon neutraal zijn, wat voor moslims geldt moet ook voor hippies, homo's en rastafari''s gelden. Politieke statements zijn niet gewenst.
die muziekeis ken ik niet, soft drugs zijn verboden en zij zijn tegen gedoog toestanden omdat het onduidelijkheid en verwarring zaait.
In A'pen zijn sommige wijken zwaar aangetast door druggebruik dus wordt iedereen daar aangepakt dus ook de klant.

ik snap niet goed wat je met dialoog bedoelt
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

en welke verantwoordelijkheid dragen ze voor de schuldenpot uit het verleden? ze hebben net een bestuursakkoord afgesloten en de inkt is nog niet droog
deze regering heeft een meerderheid bij de bevolking, jammer genoeg heeft de linkerzijde het altijd bijzonder moeilijk met de democratische logica eens ze in de oppositie verzeilen (dan is plots elke bestuurspartij fascistisch, racistisch,...)
Appelflap, NVA zat in de regering onder de vorige legislatuur in kartel met CDV.
Jezus kerel.
en ook die doctrine kent haar grenzen
België is een land met + 100% schulden vh BBP, de grootste belastingdruk op werknemers en de minste return voor burgers.
dat MOET veranderen en dan moet je stoppen met boven je stand te leven.
de NVA heeft ALTIJD gezegd dat de komende 4 à 5j pijn zullen doen.
Appelflap. Die brave huisvader spaart ook niet als hij een huis wil kopen. Dan gaat die man braaf gaan lenen.
Als jij gaat verkondigen dat we vandaag onze schulden moet afbouwen maak je ons land kapot. Stellen dat je niet boven je stand moet leven en zoveel mogelijk moet besparen is triviaal en geen uitvinding van De Wever Appelflap!!!! :evil3:

Maar wat is dan hun echte oplossing? Die van hun regeringspartners overnemen?
investeren is alleen maar zinvol als je op het einde vd rit terugverdient, wanbeleid en schulden ophopen is een ticketje richting faillissement en Griekse toestanden.
Griekse toestanden heeft natuurlijk het voordeel dat je de pijnlijke maatregelen dan op de EU kunt afschuiven en voor jezelf een paraplu kunt opentrekken, ''t is niet mijn schuld'.
Ah dus investeren is hetzelfde als fraude in Griekenland want die hebben slecht beleid dus een goed kan niet......
Je kraamt nonsens uit Appelflap, wat heeft Griekenland te maken met investeringen in de Belgische economie? Graag antwoord.
ik vind het maar normaal dat ambtenaren gewoon neutraal zijn, wat voor moslims geldt moet ook voor hippies, homo's en rastafari''s gelden. Politieke statements zijn niet gewenst.
die muziekeis ken ik niet, soft drugs zijn verboden en zij zijn tegen gedoog toestanden omdat het onduidelijkheid en verwarring zaait.

Appelflap, google even je punten voor je ze plaatst. Ik heb geen zin in een welles nietes discussie.
In A'pen zijn sommige wijken zwaar aangetast door druggebruik dus wordt iedereen daar aangepakt dus ook de klant.

ik snap niet goed wat je met dialoog bedoelt
Dat is duidelijk. Ik heb een Edit geplaatst.

Dus in Antwerpen lopen er hordes opgefokte joint rokers rond, Appelflap? De rest zijn hardrugs Appelflap. Wist je dat er 200 ton cocaïne per jaar door Antwerpen komt? Dat is 1/3 van de jaarlijkse wereldproductie!!! Maar Bartje gaat niet achter de coke (niet populistische genoeg), hij gaat achter de joint!!!!
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Dus jij vindt dat homoseksualiteit een overtuiging is zoals moslim, hippie? Proficiat Appelflap!

Homoseksualiteit is een politiek statement!!!

Ga slapen Appelflap, dit komt niet meer goed.
appelfflap
Banned

pallieter schreef:
Dus jij vindt dat homoseksualiteit een overtuiging is zoals moslim, hippie? Proficiat Appelflap!
Homoseksualiteit is een politiek statement!!!
Ga slapen Appelflap, dit komt niet meer goed.
ik weet niet eens waar je het over hebt maar dat een loketbeambte in het gemeentehuis aan zijn bureau geen regenboogvlag mag hangen lijkt me de evidentie zelve.
dat jij die eenvoudige neutraliteit wil beperken tot homoseksualiteit is jouw zaak

enkele puntjes

Nva zat in de Vlaamse regering, NIET in de federale.
de brave huisvader mag ook niet gaan lenen voor meerdere huizen of mag ook niet lenen als blijkt dat hij het niet kan terugbetalen
in Griekenland heeft men boven zijn stand geleefd met corruptie, wanbeleid,... en weigerde men structureel in te grijpen totdat de trojka het moest doen (en die hanteren de botte bijl)
wil je die botte bijl niet moet je dus eerder en verstandiger ingrijpen.
ik zal niet zoals mijn ouders (en 100'000 leeftijdsgenoten )kunnen leven, studeren tot 25 en op 55 met brugpensioen, ik zal niet kunnen leven zoals die kerel uit mijn sportclub ( met 18 paracommanda worden en op 45 met pensioen).
Die tijd is gewoon volledig voorbij

Dat de huidige 50-55'ers het niet leuk vinden dat zij net op de grens liggen waar die privileges verdwijnen is jammer maar onontkomelijk.

drugs?
de dealers staan dagelijks voor mijn deur maar die kleine visjes laat men min of meer gerust omdat er anders morgen 2 andere staan en ik ben het daar niet mee eens (niemand hier in de wijk).
of die mannen nu coke, crack, heroïne of paddo's dealen zal me eigenlijk worst wezen

ik snap niet wat je bedoeling is maar kritiek moet gefundeerd zijn en momenteel zijn we nog veel te vroeg om het nieuwe bestuur te beoordelen. Ze verdienen een kans om zich te bewijzen en dan kun je binnen een paar jaar kijken of ze het goed /slecht gedaan hebben
ik snap trouwens niet waarom je zo emotioneel reageert
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

ik snap trouwens niet waarom je zo emotioneel reageert
Waarom? Daarom:
ik weet niet eens waar je het over hebt maar dat een loketbeambte in het gemeentehuis aan zijn bureau geen regenboogvlag mag hangen lijkt me de evidentie zelve.
Zoek het dan op. Het ging er over dat een een homo (los van de kledingvoorschriften op de werkvloer) niet mag laten zien aan de hand van zijn kleding dat hij homo is. Dus ook voor een travestiet natuurlijk. Dat is de definitie van discrimineren.
Nva zat in de Vlaamse regering, NIET in de federale.
So what? Zaten ze in de regering? En de meeste gemeentes hebben ze ook.
de brave huisvader mag ook niet gaan lenen voor meerdere huizen of mag ook niet lenen als blijkt dat hij het niet kan terugbetalen
in Griekenland heeft men boven zijn stand geleefd met corruptie, wanbeleid,... en weigerde men structureel in te grijpen totdat de trojka het moest doen (en die hanteren de botte bijl)
wil je die botte bijl niet moet je dus eerder en verstandiger ingrijpen.
ik zal niet zoals mijn ouders (en 100'000 leeftijdsgenoten )kunnen leven, studeren tot 25 en op 55 met brugpensioen, ik zal niet kunnen leven zoals die kerel uit mijn sportclub ( met 18 paracommanda worden en op 45 met pensioen).
Die tijd is gewoon volledig voorbij
En dat zijn standpunten van de NVA? We moeten het beter doen dan Griekenland en er is een probleem met de vergrijzing? Blijf serieus.
drugs?
de dealers staan dagelijks voor mijn deur maar die kleine visjes laat men min of meer gerust omdat er anders morgen 2 andere staan en ik ben het daar niet mee eens (niemand hier in de wijk).
of die mannen nu coke, crack, heroïne of paddo's dealen zal me eigenlijk worst wezen
Het weze je worst welke harddrug ze dealen dus gaan we cannabis vervolgen?????????
#-o #-o #-o

Als cannabis gelijk vervolgd wordt als coke gaan al die joint rokers inderdaad hun weed gaan halen bij de echte dealers voor je deur. Die idd ook coke en speed verkopen. Zelfs Amerika beseft dat dit belachelijk is en heeft cannabis grotendeels gelegaliseerd. Zelfs de WGO beseft dit. Maar populist De Wever begint de oorlog tegen cannabis? Gaat zwaar in je gezicht terugslagen. Je zal zien hoe veel meer dealers er voor je deur zullen staan. En hoe veel makkelijker jongeren aan hard drugs zullen geraken.
ik snap niet wat je bedoeling is maar kritiek moet gefundeerd zijn en momenteel zijn we nog veel te vroeg om het nieuwe bestuur te beoordelen.
Bullshit, ze regeren meer dan lang genoeg om gefundeerde kritiek te geven. Zou je misschien eens even die punten die ik aanhaal kunnen googelen. Of heb je nu al een van mijn argumenten kunnen weerleggen?
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

De NVA is ook de drijfveer achter het optrekken van de pensioenleeftijd naar 67 jaar, ze willen ook duchtig snoeien in het budget voor kunst en milieu, waardoor de Vlaamse televisie en de Vlaamse radio, alsook de Vlaamse opera enzoverder al direct op de rem mogen gaan staan en een deel van het personeel mogen ontslaan. Maar misschien wel een dan de grootste tegenstrijdigheden voor een partij die nu mee het land regeert, is dat ze een partij zijn die Vlaanderen van Wallonië wil splitsen, een onafhankelijk Vlaanderen wil creëren dus. Ik vrees dat deze regering de kiezer zuur gaat opbreken. Zoals pallieter zegt, de mensen weten eigenlijk niet waarvoor ze stemmen. Ze hebben op NVA gestemd omdat die een angstpolitiek voert, meer blauw in de straat, de strijd tegen drugs, maar niemand heeft gelezen dat ze ook persoonlijke vrijheden willen beknotten.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Hun partij programma staat toch gewoon online? Lijkt me een beetje vreemd dat ze wel achter wietgebruikers en dealers aangaan maar niet achter cokegebruikers en dealers. Hard en soft drugs zijn allebei drugs. Die 200 ton coke, ik hoop dat het ze lukt om die tegen te houden... Persoonlijk ben ik niet voor een verbod op wiet maar voorlichting helpt (vergroot risico psychoses bij aanleg, verminderd reactievermogen, negatief effect langetermijn geheugen). Ik woon 30 km van Antwerpen vandaan. Grappig eigenlijk, hun beleid heeft indirect gevolgen voor mijn leefomgeving.

Misschien moet je je minder druk maken om de N-VA maar meer om bepaalde personen binnen de partij. Bepaalde personen die je net wat meer in de gaten moet houden.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Misschien moet je je minder druk maken om de N-VA maar meer om bepaalde personen binnen de partij. Bepaalde personen die je net wat meer in de gaten moet houden.
Staat de NVA boven kritiek? Ik geef ook kritiek op alle andere partijen maar blijkbaar is dit not done wanneer het over de NVA gaat.

Besef jij hoe compleet van de pot gerukt deze stelling is Kevin? Ga je dan ook, zoals eind jaren 20 begin jaren 30 een SA knokploeg oprichten die alle criticasters aanpakt?

Ik maak mij zo druk over de NVA als ik wil. En diegene die daar een probleem mee heeft kan ik alleen maar de raad geven even bij te lezen over het fascisme.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik raad jullie allemaal van harte aan 'de juridisering van de sociale verhoudingen' te downloaden en grondig te lezen.
https://www.law.kuleuven.be/personal/ms ... sering.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Matthias Storme geeft ons vandaag een inkijk in waar N-VA op aanstuurt.
Let goed op het taalgebruik van N-VA; Wanneer N-VA zegt 'dat er teveel overheid is en de overheid zich niet moet bemoeien met sociale aangelegenheden' bedoelt N-VA eigenlijk dat wij allemaal teveel rechten krijgen van die overheid die via de rechter afdwingbaar zijn.
Wanneer N-VA u zegt 'dat er teveel wetten en regeltjes zijn die de overheid oplegt' klinkt dat goed in onze oren omdat we graag meer vrij willen zijn, maar ze zegt eigenlijk dat de wetgever voor heel wat rechten zorgt voor bijvoorbeeld de patient en de rechtzoekende waardoor hij via de vrederechter zijn rechten kan bekomen.

Matthias Storme legt het ons allemaal zeer begrijpelijk uit.

Waar N-VA op aanstuurt zijn overheden die niet gehinderd zijn door regels die afdwingbaar zijn voor de rechter door de burger, maar 'discretionaire bevoegdheden'. Lees: een overheid die veel vrije beslissingsruimte heeft en waar de burger in een loyale gezagsrelatie braaf doet wat die overheid oplegt.
U ziet het, het taalgebruik van de N-VA is zeer gewiekst.
Matthias Storme geeft met zijn https://www.law.kuleuven.be/personal/ms ... sering.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ons een handige vertaling in handen van het N-VA-discours.

Verspreid dit om ons van zulk een regime te verlossen 8*)
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Tja, wat hadden we verwacht? Dat de NVA zich als nationalistische partij zich inzet voor individuele vrijheden en diversificatie???

En de PS beschermt het patronaat en de CDV staat voor vrijheid van godsdienst. De VLD gaat over het milieu en de groenen willen meer productie.

Soms vraag ik mij echt af of de gemiddelde Vlaming intelligent genoeg is om te stemmen.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

pallieter schreef:
Staat de NVA boven kritiek? Ik geef ook kritiek op alle andere partijen maar blijkbaar is dit not done wanneer het over de NVA gaat.

Besef jij hoe compleet van de pot gerukt deze stelling is Kevin? Ga je dan ook, zoals eind jaren 20 begin jaren 30 een SA knokploeg oprichten die alle criticasters aanpakt?

Ik maak mij zo druk over de NVA als ik wil. En diegene die daar een probleem mee heeft kan ik alleen maar de raad geven even bij te lezen over het fascisme.
"Minder" is niet per c "niet" druk maken, waar staat dat? Hoe kom je erbij dat je geen kritiek op de NVA mag hebben? Waar heeft iemand het over knokploegen? Van mij mag je je zo druk maken als je wil, maar als je daar mee klaar bent kan je me misschien lezen zoals ik het bedoel: De koers van een partij wordt door leden bepaald en er zitten een paar niet al te snuggere, en in de lijn van dat niet al te snuggere, aan het fascisme gealieerde leden in. Vandaar dat ik zeg, misschien minder druk maken om de partij op zich en wat meer over individuele leden. Ik weet genoeg over het fascisme.

Waarom specifiek dat ene stukje pakken om op te reageren? Ik denk dat het veel interessanter is, in het kader van het onderwerp, om eens inhoudelijk wat punten te belichten uit het verkiezingsprogramma waaruit blijkt dat de NVA op totalitarisme zou afstreven.

Ik zie ondertussen dat je een stukje hebt gepost (leuk dat als je op bevestig klikt, je bevestiging wordt gehalt en je de nieuwe post te zien krijgt). Kzal het eens bekijken.
Plaats reactie