Onderscheid tussen mens en andere dieren

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Onderscheid tussen mens en andere dieren

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 26 jun 2018 16:00
Petra schreef: 26 jun 2018 04:48 Maar ons menselijk bewustzijn heeft zich m.i. wel degelijk verder ontwikkeld.
en?
jij hebt bewustzijn, de kat beter zicht, sneller reactievermogen,...

waarom staat bewustzijn hoger in de hierarchie als reactievermogen? of zijn eht gewoon 2 overlevingsstrategieën van 2 verschillende diersoorten?
vogels zijn ook snel klaar met filosofie maar die vliegen hier al rond sinds de dinosauriërs :) kunnen vliegen is dus een nuttiger overlevingsmechanisme als de grot van plato
Jij maakt er een hogere hiërarchie van, ikke niet! Jij vraagt je af wie er nuttiger is of wat er nuttiger is, ikke niet! Wat dat betreft is het wel leuk dat vogels thans de kroon der schepping worden genoemd, zoals ik al eerder zei.

Ik ben anders dan een vogel, nu eenmaal. De vogel kan dit beter en dat slechter. En ik kan zus beter en zo slechter. Ik zie het punt niet.
Je ziet mij dan ook niet janken omdat ik niet kan vliegen. Ik kijk liever naar wat ik wél kan.

Ik begrijp niet waarom iedereen zich maar zo druk blijft maken over hoger/lager en hiërarchie. Volgens mij zijn dit nog van die geloofsrestjes. Waarin De mens de kroon der schepping werd genoemd en mannen hoger werden geacht dan vrouwen. Het heeft nogal wat revolutionaire opstand gekost om dat weer gelijk te trekken. Volgens mij zijn er veel mensen die in dat oubollige cirkeltje zijn blijven hangen. Het blijft hier ook als een ouderwetse pit in de plaat gerepeteerd worden.

Ik ben geen man, ik ben een vrouw. We zijn verschillend! Daarmee heb ik helemaal NIKS gezegd over rangen en standen.
Ik ben geen kat, ik ben een MENS. We zijn verschillend! Daarmee heb ik helemaal NIKS gezegd over rangen en standen.

P.S.
Je hebt ook blijkbaar mijn vorige post gemist; declaration of consciousness, ALLE DIEREN hebben bewustzijn!
Roeland heeft het belangrijkste geciteerd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra schreef:Als ik zeg dat ik anders ruik dan een hond dan concludeer jij daaruit dat ik beweer dat een hond geen neus heeft zeker.
Als ik stel dat alle mensen (voor de wet) gelijk zijn en jij steekt je vinger op met:
"Ja maar ze ruiken wel verschillend en zijn niet even lang", dan ben je in de weer om je eigen met veel aplomb naar voren gebrachte verklaring onderuit te schoffelen.

Petra schreef:Ik begrijp niet waarom iedereen zich maar zo druk blijft maken over hoger/lager en hiërarchie.
Omdat je daar zelf de aanjager van bent. Zie voorbeeld hiervoor.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Petra schreef: 27 jun 2018 02:38 Ik ben geen man, ik ben een vrouw. We zijn verschillend! Daarmee heb ik helemaal NIKS gezegd over rangen en standen.
Ik ben geen kat, ik ben een MENS. We zijn verschillend! Daarmee heb ik helemaal NIKS gezegd over rangen en standen.
"Man en vrouw zijn verschillend" is maar al te vaak de aanzet om te beweren dat mannen superieur zijn aan vrouwen. Dat jij als vrouw daar blijkbaar zo over kan kijken verbaast me. Dus ja als iemand een onderwerp zou beginnen met de titel: "Onderscheid tussen man en vrouw" dan zou ik daar zeer argwanend tegenover staan. Een dergelijke start is maar al te vaak de voorbode voor de vooringenomenheden van de persoon in kwestie.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Petra schreef: 27 jun 2018 02:38 Jij maakt er een hogere hiërarchie van, ikke niet!
waarom vermeld je het dan expliciet? beweren dat er geen onderliggende bijbedoeling zou hebben is onzin
het belangrijkste menselijke kenmerk vermeld je expliciet, waarom?

veel dieren hebben bewustzijn, niet allemaal maar dan zitten we in de classificatie van diersoorten en niets is zwart-wit afgebakend,
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 27 jun 2018 07:23
Petra schreef:Als ik zeg dat ik anders ruik dan een hond dan concludeer jij daaruit dat ik beweer dat een hond geen neus heeft zeker.
Als ik stel dat alle mensen (voor de wet) gelijk zijn en jij steekt je vinger op met:
"Ja maar ze ruiken wel verschillend en zijn niet even lang", dan ben je in de weer om je eigen met veel aplomb naar voren gebrachte verklaring onderuit te schoffelen.

Roeland
Roeland, je gooit van alles door elkaar, ik blijf opgewekt muntjes werpen.

:lol: Dat je voor de wet gelijk bent wil zeggen dat je gelijke rechten hebt. Niet dat je hetzelfde moet zijn.
Dat je unieke kernmerken hebt wil niet zeggen dat er geen gemeenschappelijke eigenschappen zijn.
Laatst gewijzigd door Petra op 28 jun 2018 02:22, 1 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 27 jun 2018 17:50
Petra schreef: 27 jun 2018 02:38 Jij maakt er een hogere hiërarchie van, ikke niet!
waarom vermeld je het dan expliciet? beweren dat er geen onderliggende bijbedoeling zou hebben is onzin
het belangrijkste menselijke kenmerk vermeld je expliciet, waarom?

veel dieren hebben bewustzijn, niet allemaal maar dan zitten we in de classificatie van diersoorten en niets is zwart-wit afgebakend,
Ik vermeld zeer expliciet dat ik anders ben dan een vogel. Niet dat de ene hoger of lager is dan de ander.
appelfflap schreef: 27 jun 2018 17:50 het belangrijkste menselijke kenmerk vermeld je expliciet, waarom?
Omdat ik wil weten wat mensen belangrijk vinden aan hun mens-zijn.
We zijn allemaal dieren, wat is er anders aan ons?

En dat zegt m.i. helemaal niks over rangen en standen en hoger en lager en wat al dies meer zij.
Ga nou 's alleen maar uit van wat ik zeg: Ik ben nieuwsgierig naar wat mensen belangrijke menselijke eigenschappen vinden.
Het zijn anderen die er een hiërarchie bij denken, bij mij zit dat niet.

Ik had ook kunnen vragen; Wat is een vogel of Waarin is de vogels anders dan andere dieren?
Wat zijn dan die belangrijke eigenschappen van een vogel?
Dan was er denk ik heel anders gereageerd. "Dat ze kunnen viegen" bijvoorbeeld, en zo nog meer.
Terwijl de vraag hetzelfde is, alleen ben ik nu eenmaal nieuwsgieriger naar mensen dan naar vogels.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

axxyanus schreef: 27 jun 2018 10:04
Petra schreef: 27 jun 2018 02:38 Ik ben geen man, ik ben een vrouw. We zijn verschillend! Daarmee heb ik helemaal NIKS gezegd over rangen en standen.
"Man en vrouw zijn verschillend" is maar al te vaak de aanzet om te beweren dat mannen superieur zijn aan vrouwen. Dat jij als vrouw daar blijkbaar zo over kan kijken verbaast me. Dus ja als iemand een onderwerp zou beginnen met de titel: "Onderscheid tussen man en vrouw" dan zou ik daar zeer argwanend tegenover staan.
:lol: We verschillen nu eenmaal! ; viewtopic.php?p=542024#p542024

Misschien kan het 's een keertje afgelopen zijn met al die vooringenomenheid, bijgedachten, argwanendheid en oubollige hiërarchische ideeën.
Ik vind het alleen maar vermoeiend.
Zelfs onze hersenen verschillen.

Weet je wat; ik ga het doen ook!
axxyanus schreef: 27 jun 2018 10:04 Een dergelijke start is maar al te vaak de voorbode voor de vooringenomenheden van de persoon in kwestie.
Als je argwanend reageert dan ben je ZELF die vooringenomen persoon in kwestie!

Petra
Banned

Bericht door Petra »

axxyanus schreef: 27 jun 2018 10:04 "Man en vrouw zijn verschillend" is maar al te vaak de aanzet om te beweren dat mannen superieur zijn aan vrouwen. Dat jij als vrouw daar blijkbaar zo over kan kijken verbaast me. Dus ja als iemand een onderwerp zou beginnen met de titel: "Onderscheid tussen man en vrouw" dan zou ik daar zeer argwanend tegenover staan.
Ik bedenk me opeens; het was best een leuk gesprek.

Mannelijk vs. Vrouwelijk.

En sja.. vrouwen zijn bv. empathischer dan mannen. :angel12:
Wetenschappelijk aangetoond! :D
viewtopic.php?p=549801#p549801
Voilá; Wij vrouwen hebben actievere hersenen dan mannen. We zijn empathischer en hebben betere impulsbeheerisng.
viewtopic.php?p=532864#p532864
https://www.scientias.nl/brein-vrouwen- ... an-mannen/

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Petra schreef: 28 jun 2018 02:34
axxyanus schreef: 27 jun 2018 10:04 Een dergelijke start is maar al te vaak de voorbode voor de vooringenomenheden van de persoon in kwestie.
Maar sommige vooringenomenheden blijken statistisch erg betrouwbaar te zijn.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Petra schreef: 28 jun 2018 02:07 Omdat ik wil weten wat mensen belangrijk vinden aan hun mens-zijn.
lijkt me een volstrekt nutteloze vraag
je kutn aangeven welke eigenschappen vd mens zo'n succesvolle diersoort gemaakt hebben.
maar zelf heb je al een paar keer bewustzijn aangehaald. je hecht hier dus meer belang aan als aan andere overlevingsmechanismen, zoals vliegen..
Ga nou 's alleen maar uit van wat ik zeg: Ik ben nieuwsgierig naar wat mensen belangrijke menselijke eigenschappen vinden.
Het zijn anderen die er een hiërarchie bij denken, bij mij zit dat niet.
moest het er bij jou niet inzitten zou je nooit op het idee komen om zo'n vraag te stellen`; ze stellen betekent dat je er waarde aan hecht

je hecht meer belang aan het bewustzijn als aan onze spiermassa, snelheid, reukorgaan, ...
Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 28 jun 2018 12:17
Petra schreef: 28 jun 2018 02:07 Omdat ik wil weten wat mensen belangrijk vinden aan hun mens-zijn.
lijkt me een volstrekt nutteloze vraag
je kutn aangeven welke eigenschappen vd mens zo'n succesvolle diersoort gemaakt hebben.
:lol: Jij vindt het een nutteloze vraag, Ikke niet.
Jij vindt het belangrijker wat er zo succesvol aan ons is, waarom noem je die dan niet, die eigenschappen?
appelfflap schreef: 28 jun 2018 12:17 maar zelf heb je al een paar keer bewustzijn aangehaald. je hecht hier dus meer belang aan als aan andere overlevingsmechanismen, zoals vliegen..
Ik noemde het leren op 1, en communiceren op 2.
Het verbaasde me dat niemand zoiets simpels noemde als bv: op 2 benen lopen.
Of het hebben van handen, die toch bijzonder handig zijn.
Of empathie. Toch ook wel belangrijk dacht ik zo. Vrouwen blijken (in het algemeen) empathischer dan mannen te zijn. Zouden mensen empathischer kunnen zijn dan andere dieren? Zijn er mensen die dat de grootste waarde vinden? Maakt dat iets uit qua succesvol zijn?
appelfflap schreef: 28 jun 2018 12:17 moest het er bij jou niet inzitten zou je nooit op het idee komen om zo'n vraag te stellen`; ze stellen betekent dat je er waarde aan hecht
Ja appelflap, maar dat is toch de hele reden van dit topic.
Waar IK waarde aan hecht dat weet ik wel. Hoef ik geen topic voor te openen. Ik ben nieuwsgierig naar waar andere mensen waarde aan hechten.
Laatst gewijzigd door Petra op 29 jun 2018 01:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

axxyanus schreef: 28 jun 2018 11:26
Is dat volgens jou iets echt menselijks om vooringenomen te zijn? En om statistieken te maken?

Waarom maken mensen eigenlijk statistieken?
Waarom stellen mensen vragen?
Zeggen statistieken iets over een gemene deler of over unieke kenmerken?

appelfflap
Banned

Petra schreef: 29 jun 2018 01:31 Jij vindt het belangrijker wat er zo succesvol aan ons is, waarom noem je die dan niet, die eigenschappen?
nu gooi je 2 zaken op een hoop
dat een bepaald iets ons succesvol maakt betekent niet dat ik dat element belangrijk vind.
ik hecht er ook weinig waarde aan dat ik een man ben, was ik vrouw geweest dan heb ik borsten en m'n regels.
appelfflap schreef: 28 jun 2018 12:17 Ja appelflap, maar dat is toch de hele reden van dit topic.
Waar IK waarde aan hecht dat weet ik wel. Hoef ik geen topic voor te openen. Ik ben nieuwsgierig naar waar andere mensen waarde aan hechten.
waarom hecht je er waarde aan dat je mens bent? of waarom wil je je nu met andere diersoorten vergelijken?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Petra schreef: 29 jun 2018 01:35
axxyanus schreef: 28 jun 2018 11:26
Is dat volgens jou iets echt menselijks om vooringenomen te zijn? En om statistieken te maken?
Wat betekent dat, dat iets echt menselijks is? Als ik zou antwoorden dat statistieken maken iets echt menselijks is, zou dat dan beteken dat wie geen statistieken maakt een uitzondering is als mens? Kan je door te kijken wie statistieken maakt en wie niet, een onderscheid maken tussen mens en dier? Is wie dan geen statistieken maakt dan geen mens meer?
Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 29 jun 2018 10:39
dat een bepaald iets ons succesvol maakt betekent niet dat ik dat element belangrijk vind.
ik hecht er ook weinig waarde aan dat ik een man ben, was ik vrouw geweest dan heb ik borsten en m'n regels.
Wat vind je dan wel belangrijk?
Waar hecht je dan wel waarde aan?

Plaats reactie