doctorwho schreef:GayaH schreef:doctorwho schreef:de vraagstelling : kan er leven na de dood zijn? is op zich al onzinnig.
<< >>
Nee hoor, in ieder geval niet voor diegenen
die er
(nog) niet van overtuigd zijn dat er na de dood geen leven mogelijk is!
Aardig maar het feit dat diegenen dat denken maakt het niet minder onzinnig.
GayaH schreef:Let wel, ik beschouw mijn bewustzijn als van meer waarde dan mijn fysieke lichaam!
Volgens mij is hetgeen je bewustzijn noemt onlosmakelijk verbonden met je fysieke lichaam. Wees daar dus zuinig op ten behoeve van je bewustzijn.
<< >>
Vanuit biologische definities bekeken heb je gelijk.
Maar om in dit hoekje
'Filosofie' de vraag
"Kan er leven na de dood zijn?" als onzinnig te bestempelen op basis van de biologie vind ik uit filosofisch oogpunt onzinnig. Waarom is er een apart topic voor
`Filosofie` gemaakt? Toch niet om iedere discussie vanuit biologisch oogpunt af te schieten hoop ik?
Als je niet wilt
filosoferen over die vraag doe het dan niet!
-
Leven wordt nou eenmaal niet alleen maar door de biologie bestudeert aan de hand van wetenschappelijke definities, maar leven wordt ook bestudeerd door de filosofie. De biologie baseert leven op grond van materialistische feiten, en dat is uiteraard prima, maar de filosofie hanteert vaak definities op grond van het geestelijke, en dat is uiteraard ook prima, toch?
-
doctorwho schreef:<< >>
GayaH schreef:Integendeel, ik verwacht na de dood een ultieme worsteling doorheen al hetgeen ik in mijn laatste leven zoal heb aangericht, als ik jouw overtuiging had dat er na de dood geen leven kan zijn, dan zou dat voor mij een geruststelling zijn. Please: overtuig me?
Er is géén leven na de dood. Je heb leven, iets wat daartussen hangt zoals virussen en dood. Meer smaken zijn er niet geen herkansingen.
<< >>
Je hebt me niet overtuigd, je geeft alleen je eigenste overtuiging ...
Wat niet is kan nog komen. Ooit was er geen leven en toch ontstond het. Zoals de biologie er op dit moment tegen aan kijkt, is het binnen de definities van de biologie op dit moment onmogelijk dat er leven is na de dood. Wellicht gaat de evolutie verder na vandaag en kan er in de toekomst de mogelijkheid ontstaan tot leven na de dood.
Het worstelen kan je dus maar beter laten varen of er nu vast werk van gaan maken. Misschien is het op zich wel een handig excuus voor de eeuwige uitsteller om maar niet tot daden hoeven komen zo'n leven na de dood. In een volgend leven ga ik lekker gezond blijven en aardig doen tegen andere mensen.
<< >>
Ik zie geen enkele reden waarom je niet gewoon nu al zou beginnen met aardig te doen tegen mij.
Misschien is dit wel je laatste kans weet je, en
die wetenschap staat helemaal los van biologie maar bevat wel filosofische betekenis ...
... je kennis ten aanzien van biologie is me wel duidelijk,
maar beperken je filosofische kwaliteiten beperken zich daartoe:
Mooie oplossing maar ik heb even met de astrale helpdesk contact gezocht en
heb geen abonnement op een mirror-me afgesloten.
<< >>