2e pinksterdag inruilen voor suikerfeest?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

2e pinksterdag inruilen voor suikerfeest?

Bericht door chromis »

http://frontpage.fok.nl/nieuws/58036

Tja, er is weer eens een idee geopperd dat waarschijnlijk weer veel reacties bij het grote publiek zal losmaken:
fok.nl schreef: Muskens: feestdag inruilen voor suikerfeest
Gepost door Rob (R@b) - Bron: RKnieuws.net
Gepubliceerd: maandag 26 september 2005 @ 10:58
Bisschop MuskensBisschop Martinus (Tiny) Muskens van Breda heeft in de recente uitgave van het Centraal Weekblad laten weten dat hij Tweede Pinksterdag wel wil inruilen voor een islamitische feestdag, zoals het suikerfeest. Volgens de bisschop is het niet enkel genoeg om in sociaal opzicht zij aan zij met moslims te staan. ''Er is meer nodig, zoals het inruilen van een christelijke feestdag voor een islamitische. Tweede Pinksterdag komt hiervoor het meest in aanmerking. Binnen de christelijke liturgie heeft deze dag geen betekenis meer. De Paastijd wordt immers op Pinksterzondag afgesloten. Met zo'n stap kunnen we het vertrouwen van de moslims winnen.''

Muskens stelt dat het vertrouwen in elkaar de komende tijd hard nodig is. ''We staan voor grote uitdagingen om vorm te geven aan een samenleving waarin twee culturen elkaar niet alleen gedogen maar ook met elkaar optrekken. In een vertrouwvol klimaat kunnen christenen en islamieten op zoek gaan naar datgene wat hen bindt en scheidt. Ze kunnen spreken over de relatie tussen de islam en geweld, de godsdienstvrijheid en de plaats van de vrouw binnen de islam. Omgekeerd mogen de moslims vragen stellen bij onze sexuele moraal en onze eigen godsdienstigheid.''

De bisschop erkent dat een dialoog tussen christenen en moslims op theologische gronden moeilijk is: ''We verschillen immers diepgaand over centrale geloofspunten als de Drie-eenheid en de plaats van Jezus Christus in het heilsbestel.'' Muskens pleit er daarom voor de dialoog niet allereerst over theologische onderwerpen te laten gaan, maar meer over sociale kwesties.

De uitspraken van Muskens zijn enigszins opvallend te noemen, daar hij zich eerder in negatieve zin uitliet over de islam, die volgens hem in Europa geen toekomst zou hebben.
Ik zou zeggen: geef gewoon de mogelijkheid om op dergelijke dagen altijd vrij te krijgen, dwz. op elke erkende religieuze feestdag moet het mogelijk zijn om altijd vrij te krijgen van je werkgever.

Ofwel: Als ik met pasen geen vrij wil en met een andere dag wel, dan bepaal ik dat zelf wel. Maar wil ik op pasen vrij, dan moet dat altijd kunnen.

Dan plannen de mensen zelf wel in wanneer ze vrij willen.

pasen + pinksteren + al die dagen ergens na pasen = wellicht een week vrij, wanneer ik dat wil.

Zou dat geen goed idee zijn?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Heb ik ook al eens geopperd. Ik vind dat een uitstekend idee. Het heeft alleen wel wat nadelen: op scholen is dit bijv. onmogelijk. En het hangt ook een beetje van het bedrijf af (grootte). En vervolgens vind ik eigenlijk ook dat bedrijven/winkels zelf zouden moeten weten welke dag ze in de week gesloten willen zijn. Maar dat heeft waarschijnlijk ook consequenties voor het bedrijf / de winkel zelf.
Dus er zitten toch her en der weer wat kanttekeningen aan. As usual.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

2e pinksterdag: eens per zonnejaar = eens per +/- 365 dagen.
Suikerfeest: eens per maanjaar = eens in de +/- 300 dagen.

Snelle rekensom: Dat klinkt dus niet eens zo beroerd. :D

Anderzijds valt tweede pinksterdag altijd op maandag, en in dat opzicht voel ik er weinig voor om een lang weekend in te ruilen voor een losse vrije dag ergens midden in de week (of nog erger, soms valt deze gewoon in het weekend).

Kortom, bij voorkeur moet iedereen maar voor zichzelf uitzoeken wanneer hij vrij neemt. Ik denk dat iedereen in Nederland per jaar voldoende vrije dagen heeft om vrij te nemen op voor jou belangrijke religieuze hoogtijdagen.

Overigens vermoed ik dat het bedrijfsleven niet echt blij zal zijn als ze twee dagen ipv een dag per jaar slechts op halve kracht kan werken. Anderzijds, als moslims masaal vrij nemen met het suikerfeest, en christenen dit doen met 2e pinksterdag, dan hebben we wel mooi een extra dag in het jaar zonder files. Ik zie de uitkomst van dit idee dus met belangstelling tegemoet.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Ik noem het populair gereutel. Bah. als je het mij vraagt alletwee afschaffen. Scheiding van kerk en staat e.d. En moeten "wij" het vertrouwen van "de moslim " winnen?? Is dat niet de omgekeerde wereld??

Enne, diabetici kunnen wel 2e pinksterdag vieren, maar een suikerfeest lijkt me erg saddistisch. Dat is weer discriminatie.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

distiple schreef:Enne, diabetici kunnen wel 2e pinksterdag vieren, maar een suikerfeest lijkt me erg saddistisch. Dat is weer discriminatie.
De benaming van een feest hoeft duidelijk niet om de inhoud te gaan. Suiker is niet de issue van het suikerfeest. Delen na het vasten, daar gaat het suikerfeest om.
Groeten van Ruby
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Ruby schreef:
distiple schreef:Enne, diabetici kunnen wel 2e pinksterdag vieren, maar een suikerfeest lijkt me erg saddistisch. Dat is weer discriminatie.
De benaming van een feest hoeft duidelijk niet om de inhoud te gaan. Suiker is niet de issue van het suikerfeest. Delen na het vasten, daar gaat het suikerfeest om.
En heel veel zoete troep vreten. En suiker is wel degelijk de basis van het suikerfeest.

Maar waar het me om gaat is dat ik het voorstel echt ronduit belachelijk vind. Alsof Nederland niets doet om de integratie te bevorderen. Veel moslims maken zelf de keuze om hun vriendschappen en kennissenkring binnen "gelijkgestemden" te houden. En als je dan zegt; we ruilen 2e pinksterdag voor suikerfeest in, is dat belachelijk omdat er vele groepen minderheden zjn die je dan niet tegemoetkomt. We hebben vieren toch ook geen sabbat met zn allen? Omdat je weinig "last" hebt met bv. Joden in Nederland denk niemnand daar aan, en is er waarschijnlijk weinig "degelijkheidsgehalte" te halen daarin. Maar omdat (laten we even eerlijk blijven) onder groeperingen "andersgestemden" het meeste problemen zijn met "moslims" (met name uit een bepaalde hoek) moeten "we" maar blijven slijmen??? Komop zeg, als men goed wil integreren dan moet je niet diegene belonen die zich het slechtst gedragen maar juist diegenen die het erg goed doen en waar je geen last van hebt. Laten we met zn allen bv het Chinese nieuwjaar vieren. Chinesen zorgen voor weinig problemen in de maatschappij. Mmar nee, wer moeten maar blijven slijmen bij "die moslims". Daar kom je lekker verder mee. Als men een beetje zn best doet kan men in Nederland goed integreren. Maar men wil het gewoon niet, en dat gedrag moet je al zeker niet belonen als men maar voor problemen blijft zorgen. Wat moet een Homo wel niet denken. Eerst roepen Imams dat ik "vogelvrij" ben "bij wijze van spreken) en nu gaan we "hun" gewoontes" overnemen?? Discriminatie zit overal, in leeftijd, sexe, huidskleur, ethnische achtergrong, lichaamsgewicht, etc, etc. Maar men maakt zich enkel druk om de "minderheden" die "zielig zijn" of waar veel "degelijkheidspunten" mee te scoren zijn, en de rest moet niet zeuren.

Groeten distiple
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Wie weet op welke dag de scheiding tussen kerk en staat officieel is gemaakt. Dat zou een ideale datum zijn voor een atheïstische feestdag. Ja, waarom geen atheïstische feestdag? Als moslims en christenen hun feestdagen mogen, waarom atheïsten dan niet?

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

@Distiple: en daarom ben ik er zelf ook voorstander van om mensen zelf te laten kiezen, zoals Ice_age voorstelt.
En: Of we willen of niet, we zullen toch rekening "moeten" gaan houden met de vele moslims in het land. Juist doordat het er veel zijn. Een jood vraagt/neemt wellicht ook gewoon vrij op zijn/haar belangrijke feestdag. Dat is geen issue. Hetzelfde als jij een keer ziek thuis blijft. Maar als een aantal werknemers tegelijkertijd vrij willen... dan wordt dat toch lastiger.

Wij zijn dat in het onderwijs al meerdere keren tegen gekomen. Als er ineens 10 leerlingen of meer er niet zijn (zij krijgen namelijk vrij, is wettelijk bepaald), dan sta je daar ineens.... je moet er dan toch rekening mee houden. En de andere 20 vragen zich af: waarom zij wel en wij niet?

Het zou wel gemakkelijker zijn als men van hoger af daar richtlijnen over zou geven, denk ik.
Groeten van Ruby
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wie weet op welke dag de scheiding tussen kerk en staat officieel is gemaakt.
5 augustus 1796.
Zie: http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 1633&page=
Staat vermeld bij [2]
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Ruby schreef:@Distiple: en daarom ben ik er zelf ook voorstander van om mensen zelf te laten kiezen, zoals Ice_age voorstelt.
En: Of we willen of niet, we zullen toch rekening "moeten" gaan houden met de vele moslims in het land. Juist doordat het er veel zijn. Een jood vraagt/neemt wellicht ook gewoon vrij op zijn/haar belangrijke feestdag. Dat is geen issue. Hetzelfde als jij een keer ziek thuis blijft. Maar als een aantal werknemers tegelijkertijd vrij willen... dan wordt dat toch lastiger.

Wij zijn dat in het onderwijs al meerdere keren tegen gekomen. Als er ineens 10 leerlingen of meer er niet zijn (zij krijgen namelijk vrij, is wettelijk bepaald), dan sta je daar ineens.... je moet er dan toch rekening mee houden. En de andere 20 vragen zich af: waarom zij wel en wij niet?

Het zou wel gemakkelijker zijn als men van hoger af daar richtlijnen over zou geven, denk ik.
Ik ben van mening dat een ieder die hier in Nederland is gekomen om welke reden dan ook, het vermogen heeft om aan te passen. En omdat men hier wil blijven wonen de normen, waarden en al wat daarbij hoort dat men deze respecteert. Dat men hier redenen voor heeft om te blijven wonen nadat men de voors en tegens heeft afgewogen en tot een keus komt. Vervolgens besluiten neemt en als men blijft de wetten, regels en situatie accepteert. Dus niet verwacht dat "hun" gastland de regels aanpast naar "hun" normen en waarden, maar die accepteert zoals op dat moment het geval is. Ik ben sowieso tegen "kerkelijke" feestdagen omdat men mij iets opdringt waar ik niet achter sta. En als men mij dan ook nog eens iets van een cultuur op wil dringen die sowieso al veel aanpassingsproblemen heeft(ten opzichte van gelijke rechten voor man en vrouw, anders geaarden, anders gelovigen, e.d.) Dan zal ik dat altijd bestrijden. Laat men eerst maar eens binnen eigen kringen zonder hulp van buitenaf de problemen en agressie die er momenteel speelt oplossen voordat men aan dit soort idioterie gaat denken. Dus nogmaals, een verplichte islamitische feestdag in Nederland, nooit wat mij betreft. Belacheljk dat men het voorstelt, vanuit islamitische kringen is hier volgens mij ook geen behoefte aan, zo wel, dan schikt men zich maar naar hoe de situatie is.
Groeten Distiple.
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot »

Kerstmis, Pasen, Sinterklaas. Het zijn allemaal feesten welke gejat zijn van de Germaanse polytheisten. Verder hechten veel mensen die helemaal niet christelijk zijn veel waarde aan deze feestdagen.

Als je immigreert moet je je gewoon aanpassen en geen verandering van feestdagen eisen. Punt uit.

Op welke dag is trouwens Dutroux jarig ?
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

Akkersloot schreef: Als je immigreert moet je je gewoon aanpassen en geen verandering van feestdagen eisen. Punt uit.
Daar heb je gelijk in, maar heel veel (jonge) moslims stammen weliswaar af van immigranten, maar zijn zelf geboren en getogen in Nederland. En dat geld over 10 jaar in nog veel sterkere mate. Wat dat betreft vind ik die wens niet onredelijk, ervan uitgaand dat ook christenen op hun eigen hoogtijdagen vrij zijn.

Je kan je wel de vraag stellen waarom de overheid zich met het uitdelen van vrije dagen zou moeten bemoeien. In de meeste bedrijven zou dit tussen tussen personeel en bedrijfsleider onderling opgelost moeten kunnen worden.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot »

ice_age schreef:
Akkersloot schreef: Als je immigreert moet je je gewoon aanpassen en geen verandering van feestdagen eisen. Punt uit.
Daar heb je gelijk in, maar heel veel (jonge) moslims stammen weliswaar af van immigranten, maar zijn zelf geboren en getogen in Nederland.
Doet daar mijns inziens niets aan af. Waarom zou aanpassen ineens niet meer hoeven als kind van immigranten ?

Verder. 2e PInkersterdag valt altijd in de zomer. Wie wil er nu, buiten de kerstdagen en nieuwjaar, een vrije dag ergens in de winter. Zelfs onze huidige koningin heeft er haar verjaardag (31 januari dacht ik) voor opgeofferd.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

lanier schreef:
Wie weet op welke dag de scheiding tussen kerk en staat officieel is gemaakt.
5 augustus 1796.
Zie: http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 1633&page=
Staat vermeld bij [2]
Dan moet vanaf nu 5 augustus een nationale atheïstische feestdag worden :lol:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Wat mij betreft ook religieuse feestdagen afschaffen. Gewoon iedereen een paar lange weekends geven, met vrijdag als 'derde' dag.
Plaats reactie