Aantal marokkanen in criminaliteit schrikbarend

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

David Bakker
Banned

Aantal marokkanen in criminaliteit schrikbarend

Bericht door David Bakker »

De linkse kerk zal het liever niet benoemen. Maar het moet toch maar:

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... barend.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jinny

Re: Aantal marokkanen in criminaliteit schrikbarend

Bericht door Jinny »

Benoem 'linkse kerk'.
Vooralsnog heb ik alleen reacties gelezen van de PvdA en verwanten die maatregelen verlangen.

Ik begin je stemmingmakende commentaar inmiddels wat flauw te worden.
Doe daar iets aan.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Dat de criminaliteit onder jonge Marokkanen in Nederland buitensporig groot is zal niemand ontkennen.
Het is spijtig dat deze lieden niet teruggestuurd kunnen worden naar hun andere vaderland, Marokko en hun het Nederlanderschap gewoon ontnemen. Die lui behoren gewoon niet in dit land te wonen en een keiharde aanpak is gewoon eens nodig. Onze watjespolitiek heeft niet geholpen en nu wordt het tijd voor daden.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Cactus
Ik kan me gevoelsmatig jouw reactie voorstellen. Die ellende zijn we liever kwijt dan rijk. Over de schutting gooien die troep, als is het niet onze troep maar vooral die van de buurman.
Toch stel ik mijzelf een paar vragen, ik ben benieuwd hoe jij die beantwoord.
1. Zou de betraffing effectief en efficient zijn met oog op recidieven en preventie als het opsporen en vervolgen van veelplegers niet verandert?

2. Hoe Nederlands is een Nederlands paspoort? En maakt het verschil in waarde als er een tweede paspoort bij bestaat? En hoe zit dat eventueel met een derde paspoort? Of hoort een Nederlands paspoort formeel ten ALLE tijden voor hetzelfde te staan, ongeacht andere pasporten die parallel aanwezig zijn om zo tweederangs burgers te voorkomen?

3. Wat zouden we moeten doen (we=Nederland) als Nederlanders met een Canadees paspoort (of elk willekeurig ander land) die veelpleger en erg crimineel zijn in Canada, de grens over gegooid zouden worden door Canada? Hoe blij zou ik daarmee zijn?

4. Wat moet er gebeuren met touristen en anderen die zonder Nederlands paspoort in Nederland verblijven, die in Nederland misdrijven en veelvuldig overtredingen begaan, met oog op opsporing,vervolging en bestraffing?

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

We hebben ze zelf destijds hierheen gehaald. Ze kwamen hier werken bouwden een leven op en konden ze uiteindelijk niet meer terugsturen omdat Dit niet humaan was. Ik zoek de oorzaak van de probleemjongeren in de ruimtelijke segregatie die is ontstaan. buitenlanders leven allemaal in één gebied. bijv. in Den Haag is het centrum voor 65% niet westerse allochtonen. (cijfers komen uit de grote bos atlas) door de vaak laag opgeleide ouders (die ook geen kans meer hebben hogerop de sociale ladder te komen door discriminatie en een gezin) worden ze ook niet echt gestimuleerd om te gaan werken en buiten de criminaliteit te blijven. vaak hebben jongeren ook "niks te doen" ze vervelen zich en gaan rotzooi trappen. hieraan valt iets te doen, namelijk werkgelegenheid bieden aan deze jongeren of langs de ouders gaan om ze te wijzen op hun verantwoordelijkheid en er bepaalde sancties op stellen zoals korting op kinderbijslag(of het helemaal weglaten voor dat gezin) Dit kunnen deze gezinnen zich niet veroorloven en hierdoor zal uiteindelijk het kind weer naar school gaan. (dat is iig het idee, ik weet niet hoe dit in de praktijk werkt) verder ben ik erg benieuwd wat cactus voor antwoord gaat geven op de vraag van blues-bob!

groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Sytze.
Ik ben blij met jouw realistische en constructieve antwoord.
Met jouw goede opmerkingsgave en opmerkingen.

Waar het gelijk ligt is een moeilijke zaak, maar we bereiken niets met afkraken en negatief doen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Hans DV

Bericht door Hans DV »

@ Bob; hele heldere vragen.
@ Sytze; goed opmerkingsvermogen, zoals Mariakat ook al schrijft.

Het is vervelend als je als jongeren veelal in de onderlaag van de samenleving je begeeft en te weinig tools en mogelijkheden aangereikt krijgt om verder te stijgen op de maatschappelijk/economische ladder. Er liggen vele verzoekingen in onze westerse welvaartsstaat. Het is dus niet vreemd dat verhoudingsgewijs daar de criminaliteit hoger is dan in de maatschappelijke bovenlaag. En als je dan ook nog op je uiterlijk of geregistreerd achtergrond gegeven aanwijsbaar bent heeft de maatschappij en stok om naar je te wijzen en te slaan.

Als we kijken naar de sociale maatschappelijke onderlaag positie, nu dan in het bijzonder een aanwijsbare groep. Maar hoe was dat als we naar de onderlaag in de jaren 50 kijken; toen hadden we ook criminaliteit die dan heel veel voorkwam bij ongeschoolde arbeiders, slachters, putjesscheppers; denk hierbij ook maar aan de Schilderswijk uit die tijd in Den Haag. Wat is daar nu anders aan; alleen maar dat we ze op uiterlijk en registratie in de hoek kunnen plaatsen. Dan hoeven niet naar de werkelijke sociale situatie van de groep te kijken.
Bevlogen

Bericht door Cactus »

@ "Blues-Bob v@n Cactus

Ik kan me gevoelsmatig jouw reactie voorstellen. Die ellende zijn we liever kwijt dan rijk. Over de schutting gooien die troep, als is het niet onze troep maar vooral die van de buurman.
Toch stel ik mijzelf een paar vragen, ik ben benieuwd hoe jij die beantwoord.
Je stelt jezelf enkele vragen en die moet IK beantwoorden? :shock:
Ik ben geen minister die over deze zaken gaat ! Ben ook geen politicus . Ik weet alleen dat ik wellicht wat "ouderwets" ben opgevoed en het verschil weet tussen MIJN en DIJN !

1. Zou de betraffing effectief en efficient zijn met oog op recidieven en preventie als het opsporen en vervolgen van veelplegers niet verandert?
Het is ook bekend dat de huidige aanpak niet deugt. Wat moet je dan doen? Zo doorgaan? Ik denk het niet.
In Marokko weet men wel hoe ze dit soort tuig moeten aanpakken want daar doen ze niet wat ze hier uitvreten. Gewoon ff in de leer gaan in Marokko en de Marokkaanse strafmethoden copiëren.

2. Hoe Nederlands is een Nederlands paspoort? En maakt het verschil in waarde als er een tweede paspoort bij bestaat? En hoe zit dat eventueel met een derde paspoort? Of hoort een Nederlands paspoort formeel ten ALLE tijden voor hetzelfde te staan, ongeacht andere pasporten die parallel aanwezig zijn om zo tweederangs burgers te voorkomen?
Ik kan heel kort zijn: Voor mij zijn 2 paspoorten gewoon onbestaanbaar.
Je bent Nederlander of iets anders. Je kan in mijn gedachtenwereld nooit 2 of meerdere paspoorten hebben. Al zegt een Marokkaanse, Turkse ofg Argentijnse regering nu 100x dat je voor altijd een Marokkaan, Turk of Argentijn bent, dat land kan je nooit verplichten ook daadwerkelijk een Marokkaans, Turks of Argentijns paspoort aan te vragen.
Als ik ooit geëmigreerd was dan zou ik de nationaliteit van het land van keuze hebben aangenomen en mijn NL paspoort hebben vergeten. Ik hou niet van mensen die van 2 walletjes eten.
3. Wat zouden we moeten doen (we=Nederland) als Nederlanders met een Canadees paspoort (of elk willekeurig ander land) die veelpleger en erg crimineel zijn in Canada, de grens over gegooid zouden worden door Canada? Hoe blij zou ik daarmee zijn?
Als die criminele persoon alleen het Canadese paspoort zou bezitten dan beschouw ik hem voor 100% als Canadees. Als hij daarnaast ook nog de NL nationaliteit heeft en van NL afkomst is ( logisch natuurlijk) dan zou Canada wat mij betreft het recht mogen hebben zo'n crimineel hier af te leveren en zijn Canadese paspoort in te nemen. Hoe blij jij ermee zou zijn kan ik natuurlijk niet beoordelen.

4. Wat moet er gebeuren met touristen en anderen die zonder Nederlands paspoort in Nederland verblijven, die in Nederland misdrijven en veelvuldig overtredingen begaan, met oog op opsporing,vervolging en bestraffing?

Groet,

Bob
Oppakken,straffen en uitwijzen.
Dat doen andere landen ook als ik ergens anders een overtreding zou maken.

Ik begrijp werkelijk niet waarom men hierover moet discuzeuren.
Criminelen moeten hard worden aan gepakt en als ze na hun straf nog steeds niet als een normale werkende burger kunnen leven dan wederom straffen + de vorige straf erbij omdat die kennelijk die crimineel niet heeft kunnen veranderen cq verbeteren.
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Het blijven wel criminelen onder het nederlandse strafrecht. Niet Marokko, maar Nederland zal een weg moeten vinden hoe om te gaan met deze cijfers.

Gelukkig was het andere nieuws dat er een verschuiving plaatsvind van allochtone jongeren die net als veel autochtone jongeren een studie volgen en afmaken. Laat hun een voorbeeldfunctie zijn.
a.r.

Bericht door a.r. »

Maar hoe was dat als we naar de onderlaag in de jaren 50 kijken; toen hadden we ook criminaliteit die dan heel veel voorkwam bij ongeschoolde arbeiders, slachters, putjesscheppers; denk hierbij ook maar aan de Schilderswijk uit die tijd in Den Haag.
Was daar zoveel criminaliteit of werd er ook toen al gehyped door programmamakers? Het was een volks/arbeiderswijk en de mensen hadden geen nagel om hun kont te krabben, de deuren stonden altijd open en mocht er ergens deur op slot gezeten hebben, wel er zat een slot op dat met een loper werkte, dus ieder kon in ieders huis als hij of zij wilde, gebeurde niet, want er was domweg niks te halen. En ja dankzij de armoede in die wijk wilden een aantal mannen zich wel eens klem zuipen om dát even te vergeten....daar waren moeders de vrouw en het nakroost natuurlijk wat minder blij mee. Hiermee zeg ik niet dat er geen criminalteit was in de Schilderswijk, maar ik probeer het even te relativeren. De Schilderwijk is pas berucht geworden doordat de KRO een reportage maakte in de Schilderswijk waarin ene Rinus de Wipper http://www.haagsebeeldbank.nl/zoeken/we ... baenstraat" onclick="window.open(this.href);return false; (geen schoolvoorbeeld van de mensen die daar woonden) even zn Haagse tongval liet horen! http://www.groene.nl/1997/15/wereldwijk" onclick="window.open(this.href);return false;
Net als in de jaren zestig, toen er rellen uitbraken nadat Rinus de Wipper ten overstaan van tv-camera's uit de doeken had gedaan hoe vreselijk het bestaan in de Schilderswijk was. En als je eens lekker wilde wippen, zei hij, kon iedereen meeluisteren. Waarmee het stigma van achterbuurt was geboren, tot woede van de bewoners die zich niet in zijn verhaal herkenden.
http://www.denhaag.pvda.nl/oud/E%20Nieu ... 4_no30.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
,,We willen wonen in deze buurt, goede woningen en niet te duur verhuurd", was een actieliedje midden jaren zeventig in de Haagse Schilderswijk. De beroemdste achterstandswijk van Europa, stond aan de vooravond van een grootscheeps sloop- en nieuwbouwprogramma. Die beroemdheid, of beruchtheid zo u wilt, was voor een deel veroorzaakt door buurtbewoner Rinus de Wipper. Die had in een Brandpuntreportage voor de KRO op de televisie verklaard dat hij ,,godnondeju", zo belabberd gehuisvest was dat hij nog niet eens met zijn vrouw normaal kon vrijen. En dat terwijl het gezin toch een aantal kinderen telde die na de uitzending door de politie uit de buurt moesten worden ontzet. Het bleef die zomer nog dagen onrustig in de Schilderswijk en de politie voerde verscheidene charges uit. De buurtbewoners vonden dat Rinus de naam van de wijk geen goed had gedaan.

De Schilderswijk telde toen zo'n 40.000 inwoners en was qua inwonertal vergelijkbaar met een stad als Gouda. Zwaar verkrot en vele honderden onbewoonbaar verklaarde woningen. De stadsvernieuwing kwam in Den Haag in vergelijking met Amsterdam en Rotterdam laat op gang. Toch is bij de aanpak in Den Haag niet veel van ervaringen elders geleerd en zijn dezelfde fouten gemaakt.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

sytze schreef:We hebben ze zelf destijds hierheen gehaald.
Los van dat ik de rest van je betoog wel goed vind, is dit wel een fabeltje. Onder Marokkanen is het aandeel dat hierheen is gehaald voor arbeid volgens mij in de orde van 5%. De rest is simpelweg gezinshereniging en doordat het geboortecijfer de afgelopen 40 jaar nogal hoog lag. Bijna de helft van alle Marokkanen in Nederland is hier geboren.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Toch wel bijzonder dat het bij Elsevier, en ook hier, meteen over de Marokkanen gaat, maar die staan op plaats twee. Op nummer één staan de Antillianen, en daar wordt hier geen woord over gerept, hoezo niet eigenlijk?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

In mijn geval komt dat omdat ik net een cheque binnenkreeg met de nadrukkelijke verzoek om het over marokkanen te gaan hebben en niet antillianen.
Jinny

Bericht door Jinny »

Antillianen heb ik hoopjes ervaring mee.
Den Helder was/is een populaire verzamelplaats.
Al te veel last had je er ook niet van omdat ze zich concentreerden in de Falgabuurt.
Tot ze elkaar vanwege familievetes in het openbaar om zeep begonnen te helpen bleven ze aardig onder de radar.

De snackbar Woodpecker was een Antillianen magneet met prima patat.

Maar Kitty, er staan elders nog wat vragen aan je open.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Kitty schreef:Toch wel bijzonder dat het bij Elsevier, en ook hier, meteen over de Marokkanen gaat, maar die staan op plaats twee. Op nummer één staan de Antillianen, en daar wordt hier geen woord over gerept, hoezo niet eigenlijk?
Ik heb enkel bij wijze van voorbeeld de Nederlandse en Canadese combinatie gebruikt, waarbij vermeld is dat de Canadese paspoort, vervangen mag worden voor willekeurig ander paspoort. Dat is niet onbewust gebeurd. Mijn betoog gaat over alle willekeurige combinaties.

Waarom Eslevier anders doet, weet ik niet. Volgens mij moet het in ieder geval niet uitmaken of je op de koploper van bevolkingsgroepen waaronder zich de meeste veelplegers / zware criminelen / overlastbezorgers bevinden, of dat je tot de bevolkingsgroep hekkensluiters behoort.

NB. Ook het veelplegers / zware criminele / overlastbezorgers heb ik bewust zo gedaan.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Gesloten