Weer een afvallige in beeld
Moderator: Moderators
Weer een afvallige in beeld
Ik stel me ook graag even voor: Zonneke is mijn schuilnaam, ik zie de zon anders schijnen sinds ik ex-christen ben sinds 2 jaar. Het is nog vaak een kluif, vandaar een verademing meerdere ex-gelovigen hier te ontdekken.
Ben 40 jaar, opgegroeid als refo, evangelisch geworden op mijn plm 25e, en nu sinds ruim 2 jaar afgevallen van het christelijke geloof, omdat ik ontdekte dat de kracht in mezelf zit, en ik geen afhankelijk poppetje ben van een wispelturige God.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe lang anderen erover deden om weer een beetje normaal mens te worden, en van welke faktoren dit allemaal afhankelijk was.
Ben 40 jaar, opgegroeid als refo, evangelisch geworden op mijn plm 25e, en nu sinds ruim 2 jaar afgevallen van het christelijke geloof, omdat ik ontdekte dat de kracht in mezelf zit, en ik geen afhankelijk poppetje ben van een wispelturige God.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe lang anderen erover deden om weer een beetje normaal mens te worden, en van welke faktoren dit allemaal afhankelijk was.
-
Jinny
Re: Weer een afvallige in beeld
Volgens een hoop mensen ben ik nog steeds niet normaal, maar ik ben dan ook nooit gelovig geweest....
Welkom hier.
Welkom hier.
-
a.r.
Welkom Zonneke
En zó is 't!
omdat ik ontdekte dat de kracht in mezelf zit, en ik geen afhankelijk poppetje ben van een wispelturige God.
Welkom Zonneke.
Leef je uit hier.
Leef je uit hier.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Welkom in ons huis zonnetje!
Ik denk niet dat ik een normaal mens ben of ooit zal worden.
Als kind wilde ik engelbewaarder worden en eigenlijk ben ik geen steek veranderd. Alleen doe ik nu hetzelde zonder me te verbeelden dat er een almachtige is die er voor zal zorgen dat het lukt. Ik probeer nog steeds, mijn medemensen een tikje te beschermen tegen verkeerde ideeën. Hopelijk doen ze voor mij hetzelfde. . . . Tot nu toe heeft men gelukkig niet verzuimd mij tegen te spreken op het moment dat men denkt dat ik het mis heb.
Nu ik er bij nadenk: Als er een almachtige god was, waren er geen engelbewaarders nodig
Ik denk niet dat ik een normaal mens ben of ooit zal worden.
Als kind wilde ik engelbewaarder worden en eigenlijk ben ik geen steek veranderd. Alleen doe ik nu hetzelde zonder me te verbeelden dat er een almachtige is die er voor zal zorgen dat het lukt. Ik probeer nog steeds, mijn medemensen een tikje te beschermen tegen verkeerde ideeën. Hopelijk doen ze voor mij hetzelfde. . . . Tot nu toe heeft men gelukkig niet verzuimd mij tegen te spreken op het moment dat men denkt dat ik het mis heb.
Nu ik er bij nadenk: Als er een almachtige god was, waren er geen engelbewaarders nodig
Ik wens u alle goeds
Beste Zonneke,Zonneke schreef:Ik stel me ook graag even voor: Zonneke is mijn schuilnaam, ik zie de zon anders schijnen sinds ik ex-christen ben sinds 2 jaar. Het is nog vaak een kluif, vandaar een verademing meerdere ex-gelovigen hier te ontdekken.
Jij ook een hartelijk welkom. Het is hier langzamerhand traditie om het boek van rereformed aan nieuwkomers te schenken. http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/" onclick="window.open(this.href);return false; Zal dit topic even verplaatsen naar getuigenissen van afvalligen. Want ik heb het idee dat even voorstellen bij de laatste vraag iets langer gaat duren.
Groeten,
Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
-
Destinesia
Waar zal ik beginnen....? Het leek een soort exorcisme maar dan andersom. Het 'heilige spook' werd verdreven toen ik ging nadenken. "The Power of thinking Compels you!!" en dat spook is nu "bedroeft". Ik spreek je later vast wel eens in de discussies.Zonneke schreef:Waar ik benieuwd naar ben is hoe lang anderen erover deden om weer een beetje normaal mens te worden, en van welke faktoren dit allemaal afhankelijk was.
Welkom!
Welkom Zonneke,Zonneke schreef:Waar ik benieuwd naar ben is hoe lang anderen erover deden om weer een beetje normaal mens te worden, en van welke faktoren dit allemaal afhankelijk was.
Hoelang dat duurt? Als je hier op het forum leest en mee discussieerd niet al te lang.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
welkom Zonneke, ex-moslim hier. Het heeft bij mij zo'n 1,5 jaar geduurd voor ik het eigenlijk helemaal achter me kon laten, ben er nog steeds wel mee bezig maar dan in de vorm van discussie. Angst voor de hel en ' zou het dan toch...?' heeft me toch nog op een irrationeel niveau best een tijdje achtervolgd. Misschien hangt het er ook vanaf hoezeer je daar binnen je geloof al mee bezig was.
Wat is normaal? Maar het heeft zeker een tijd geduurd alvorens ik de laatste religieuze restanten had opgeruimd. Maar dat kwam volgens mij door omgevingsfactoren. Een religieus sociaal netwerk; waarin het uiterst gebruikelijk is om in de etalage te staan met religie. En ook een gebrek aan kennis. Als je een tiental jaren informatie in je hoofd hebt gestopt en ontvangen. Vaste gewoontes hebt gecreëerd. Dan is het moeilijk om hier uit te stappen. Mijn eigen ongodsdienstige evolutie stond haaks op een omgeving die steeds religieuzer werd. Dus er ontstond een dubbel spanningsveld. Dus afscheid nemen van je eigen identiteit en de sociale netwerken. En dat moet je zien in een proces wat jaren duurt.Zonneke schreef: Waar ik benieuwd naar ben is hoe lang anderen erover deden om weer een beetje normaal mens te worden, en van welke faktoren dit allemaal afhankelijk was.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Dag Zonneke,
Hartelijk welkom.
Het moet een bevrijdend moment geweest zijn om te ontdekken dat de kracht in jezelf zit.
Heb je veel moeite gehad om jezelf uit je refo-omgeving te bevrijden? Of zit je nog midden in dat proces?
Je schreef:
Hartelijk welkom.
Het moet een bevrijdend moment geweest zijn om te ontdekken dat de kracht in jezelf zit.
Heb je veel moeite gehad om jezelf uit je refo-omgeving te bevrijden? Of zit je nog midden in dat proces?
Je schreef:
Zoals Piet al zegt: Wat is normaal? Maar goed, mijn antwoord is dat (ook) Freethinker me er aardig bij geholpen heeft. Alhoewel ik van sommige discussies hier absoluut niet blij wordt, met name bij die waar men elkaar persoonlijk probeert te raken en/of elkaar (nog net niet) virtueel de hersens inslaat.Waar ik benieuwd naar ben is hoe lang anderen erover deden om weer een beetje normaal mens te worden, en van welke faktoren dit allemaal afhankelijk was.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Bedankt iedereen voor het welkom.
Was op internet inderdaad al de site van http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false; tegengekomen. Erg compleet en ook wel stevige kost voor de beginnende afvallers. Dank!
Inderdaad.... wat is normaal
... zo bedoel ik het natuurlijk niet, iedereen is uniek en daarom heel normaal. Maar eigenlijk zie ik de christelijke tijd toch niet helemaal als normaal, natuurlijk. En de eerste schok verwerken duurt best een tijd, althans bij mij. Mogelijk inderdaad dat vooral de sociale aspecten het het lastigst maken. Mijn sociale netwerk bestond voornamelijk uit gelovigen, en het lijkt alsof je elkaar niet meer onbevangen kunt benaderen.
Yours: Moeite om me uit de refo 'wereld' te bevrijden... tja, hoe zal ik het zeggen.
Mijn eigen familie is allemaal nog zwaar refo. Sinds plm 15 jaar ben ik dan daar wel uit door mijn huwelijk met een evangelische man, maar was nog wel christen. Mijn directe familie 'weet' nu dat ik niet meer geloof in een verzonnen versie van "god", maar over het hoe en wat kun je vaak maar heel summier zijn. Ze volgen je enorme sprongen toch niet. Het is vaak alsof het tegen 'dovemansoren' is gezegd. Ze blijven citeren uit de Bijbel etc...
Het moeilijkste is de praktijk in mijn eigen gezin. We hebben 2 kids, zij zitten op een School met de Bijbel. Ze zijn al doordrenkt met het gedachtengoed, waar ikzelf helaas het grootste aandeel in heb gehad....
. Manlief wil de kids een christelijke opvoeding blíjven geven...uiteraard. Dit maakt het denk ik het allerlastigst om me 'vrij' te maken. Ik voel de afweer bij hen haarscherp aan, en.... begrijp dit zo goed. Ik stond er vroeger toch ook zo tegenover?! Dubbel en lastig allemaal.
Was op internet inderdaad al de site van http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false; tegengekomen. Erg compleet en ook wel stevige kost voor de beginnende afvallers. Dank!
Inderdaad.... wat is normaal
Yours: Moeite om me uit de refo 'wereld' te bevrijden... tja, hoe zal ik het zeggen.
Mijn eigen familie is allemaal nog zwaar refo. Sinds plm 15 jaar ben ik dan daar wel uit door mijn huwelijk met een evangelische man, maar was nog wel christen. Mijn directe familie 'weet' nu dat ik niet meer geloof in een verzonnen versie van "god", maar over het hoe en wat kun je vaak maar heel summier zijn. Ze volgen je enorme sprongen toch niet. Het is vaak alsof het tegen 'dovemansoren' is gezegd. Ze blijven citeren uit de Bijbel etc...
Het moeilijkste is de praktijk in mijn eigen gezin. We hebben 2 kids, zij zitten op een School met de Bijbel. Ze zijn al doordrenkt met het gedachtengoed, waar ikzelf helaas het grootste aandeel in heb gehad....
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Hartelijk welkom op het forum Zonneke. Er zijn hier veel lotgenoten van je.
Born OK the first time
Ik mag natuurlijk niet stoken in een gelukkig gezin, maar leest je man graag?Zonneke schreef:Manlief wil de kids een christelijke opvoeding blíjven geven...uiteraard. Dit maakt het denk ik het allerlastigst om me 'vrij' te maken. Ik voel de afweer bij hen haarscherp aan, en.... begrijp dit zo goed. Ik stond er vroeger toch ook zo tegenover?! Dubbel en lastig allemaal.
Of jijzelf? Je zou dan "De BIjbel als Mythe" kunnen aanschaffen.
Lees de boekbespreking in de link eens.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.