the Hunger Games
Moderator: Moderators
- Demosthenes
- Forum fan
the Hunger Games
Ik heb een jaar of twee geleden de Hunger Games serie gelezen en laatst de film gezien.
Menig mens die erover gehoord heeft (maar niet gelezen) denkt dat het een onschuldig jeugdboek is, maar niets is minder waar.
Ik vraag me af of meerdere mensen hier die boeken heeft gelezen, en de politiek-sociale waarschuwing erachter heeft meegekregen?
Menig mens die erover gehoord heeft (maar niet gelezen) denkt dat het een onschuldig jeugdboek is, maar niets is minder waar.
Ik vraag me af of meerdere mensen hier die boeken heeft gelezen, en de politiek-sociale waarschuwing erachter heeft meegekregen?
Donec eris sospes, multos numerabis amicos. Tempora si fuerint nubila, solus eris.
Show me a sane man and I will cure for you-C.G. Jung
Re: the Hunger Games
Ik heb ze niet gelezen, maar wat was volgens jou de politiek-sociale waarschuwing?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik heb de boeken niet gelezen, wel de film gezien. Het had wel wat weg van 1984, maar met WPS vraag ik me af wat de politiek-sociale waarschuwing volgens jou is? Ongetwijfeld zit er een gedachte achter, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat mensen ergens een bericht in zien die er niet is (zie South Park Season 14 Episode 2
).

Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
- Demosthenes
- Forum fan
De waarschuwing erachter naar mijn idee (en o.a. Donald Sutherland, mocht ad verecundiam hier werken) is het verval van de democratie en de opkomst van panem et circenses. Geeft het volk oppervlakkige behoeftes (sterren die van alles doen, spelprogramma's, zoeken naar nieuwe Nederlandse sterren enz.) en hou ze daarmee slapende, zo hou je de macht. Steeds minder privacy zoals camera's in de straten, op plekken waar je ze niet verwacht, opslag van internet data, telefoons die wired zijn, en daarnaast het gevoel dat er niet meer naar je geluisterd wordt. President Snow (Sutherland) kreeg in de film een erg mooi stukje, namelijk over hoop. Hij vroeg aan de head gamemaker, Seneca Crane, waarom de honger spelen een winnaar heeft. Het antwoord dat hij zelf gaf was hoop. Hoop is de enige emotie die sterker is dan angst. Maar hoop moet een klein vlammetje zijn en blijven, omdat je het niet meer in kunt perken wanneer het vlammetje een vuur wordt. Dat is precies wat er tegenwoordig ook gebeurt. Er komt een partij met een mooi programma, zodra de verkiezingen zijn geweest wijzigen ze het. Daarnaast was, naar mijn idee, de DDR nog democratischer. Daar kon je protesteren en je wist dat er naar je geluisterd werd omdat je opgepakt werd en eventueel met je rug tegen de muur werd gezet. Hier kun je protesteren zoveel je wordt, maar je geluid wordt niet eens meer erkend. Dat is precies wat de boeken ook vertelden. De film geeft het nog een extra dimensie, onder anderen door wat cxt al zei. 1984 is geschreven in de jaren vijftig, zoals vele fictieve dystopie boeken. De film speelt in op die boeken, die geschreven werden als waarschuwing, door heel veel jaren 50 elementen erin te verwerken, zoals de kleding van de kinderen in district 12 en de uniformen van de peace keepers. De capitol met haar absurd uitgedoste inwoners representeert, zowel in de boeken als de films, de mensen die geen idee hebben hoe de wereld in elkaar zit en het ook niet willen weten (that is mahogany!) Hun uitdossing en naïeve, ziekelijke proporties aannemende onschuld is een uitvergroting van velen tegenwoordig, die leven voor hun uiterlijk, facebook en wat er op gtst gebeurt. Ik heb een aantal van dat soort mensen in mijn vriendenkring, en realiseerde me pas dat zij the capitol zijn toen ik met ze praatte over the hunger games *adem*.
Volgens mij is er nog veel meer maar ik ben even kwijt wat ik nog meer kan zeggen.
Volgens mij is er nog veel meer maar ik ben even kwijt wat ik nog meer kan zeggen.
Donec eris sospes, multos numerabis amicos. Tempora si fuerint nubila, solus eris.
Ik heb ze niet gelezen en de film niet gezien. Maar jouw post hierboven lezend moet ik voor het eerst in jaren weer eens naar de bioscoop? Het lijkt erg veel op de gedachten die ik al jaren heb en waaraan ik met enige regelmaat refereer op dit forum. Orwell's 1984, las ik voor eerst toen ik begin 20 was en staat sindsdien in de boekenkast....tot op de draad versleten inmiddels, dus ik heb me een paar maanden een mooie gebonden versie aangeschaft.
- Demosthenes
- Forum fan
Dan zitten wij op één lijn. Ik heb 1984, Brave New World en Fahrenheid 451 zo vaak gelezen dat is ze nu maar als ebook heb gedownload. Het is echt beklemmend hoezeer onze wereld op die werelden lijkt, zij het dat het bij ons minder zichtbaar is.a.r. schreef:Ik heb ze niet gelezen en de film niet gezien. Maar jouw post hierboven lezend moet ik voor het eerst in jaren weer eens naar de bioscoop? Het lijkt erg veel op de gedachten die ik al jaren heb en waaraan ik met enige regelmaat refereer op dit forum. Orwell's 1984, las ik voor eerst toen ik begin 20 was en staat sindsdien in de boekenkast....tot op de draad versleten inmiddels, dus ik heb me een paar maanden een mooie gebonden versie aangeschaft.
- Demosthenes
- Forum fan
In de mijne ook, maar ik heb het idee dat de gemiddelde burger niet zo'n clear view heeft als wij. Waarmee we weer terugkomen op free thinker pamfletten.
- Demosthenes
- Forum fan
http://www.ebooks-for-all.com/bookmarks ... cat/0.html" onclick="window.open(this.href);return false;Jim schreef:Waar heb jij 1984 gevonden als ebook?
en er zijn er nog veel meer sites voor :P
Ga er iets mee proberen, Engels is niet mijn moedertaal, ik lees liever in het Hollands.
Dank iig.
Dank iig.
Bedankt voor de uitleg, Demosthenes! Het is me nu duidelijk wat je bedoelt en dat zie ik er inderdaad wel in. Dat stukje over hoop vond ik heel sterk. Een leuk detail in het verhaal vond ik dat de presentator Seneca de mogelijkheid kreeg van de president om zelfmoord te plegen (de besjes) om erger te voorkomen, net als de echte Seneca (Lucius Annaeus).
@a.r.: Je kan naar de bios, het is een aanrader. Maar als je niet wilt wachten op de volgende delen kun je misschien aan de boeken beginnen van Suzanne Collins: Hongerspelen (2008), Vlammen (2009) en Spotgaai (2010). Netjes van Wikipedia gehaald, heb ze zelf (nog) niet gelezen.
@a.r.: Je kan naar de bios, het is een aanrader. Maar als je niet wilt wachten op de volgende delen kun je misschien aan de boeken beginnen van Suzanne Collins: Hongerspelen (2008), Vlammen (2009) en Spotgaai (2010). Netjes van Wikipedia gehaald, heb ze zelf (nog) niet gelezen.

Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Men in Black
Men in Black
Waarvoor mijn dank CXT....ik ga vanavond vermoedelijk maar eens naar de bios. Aiaiaiai die boeken.....ik loop al zo vreselijk achter...heb nog een een hele boekenberg door te spitten. Nu ff niet dus, eerst alle interessants wat nog half- en ongelezen hier ligt eens uit gaan lezen...maar ze staan op het verlanglijstje 

De premisse doet een beetje denken aan "De marathon" (The Long Walk) van Stephen King (onder pseudoniem Richard Bachman) Dat gaat over een jaarlijks, immens populair, wandelevenement, waarbij 100 tieners het tegen elkaar opnemen. Als je te langzaam loopt krijg je 3 waarschuwingen, en helpt dat niet dan wordt je op vrij drastische en definitieve wijze gedisqualificeerd. Dit gaat zo door tot er maar één iemand overblijft. Het verhaal is bij tijden een beetje pretentieus, maar verder is het een behoorlijk goed en vooral ook huiveringwekkende verhaal. Zeker als je bedenkt dat King destijds een lulletje van net in de 20 was.Demosthenes schreef: Menig mens die erover gehoord heeft (maar niet gelezen) denkt dat het een onschuldig jeugdboek is, maar niets is minder waar.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
- Peter van Velzen
- Site Admin
Demosthenes schreef:Daarnaast was, naar mijn idee, de DDR nog democratischer. Daar kon je protesteren en je wist dat er naar je geluisterd werd omdat je opgepakt werd en eventueel met je rug tegen de muur werd gezet. Hier kun je protesteren zoveel je wordt, maar je geluid wordt niet eens meer erkend.
Ik blijf het maar herhalen, want soms kan dat wel eens werken:
Democratie is niet dat je wordt opgepakt en met je rug tegen de muur wordt gezet. (integendeel)
Democratie is dat je de machthebber - bij verkiezingen - zijn macht kunt ontnemen.
Als de kiezers dat straks niet wensen te doen, dan is dat niet ondemocratisch
ondemocratisch is als jij of ik dat op eigen houtje zouden proberen (via een staatsgreep bijvoorbeeld).
Dat wij veel beter weten hoe het moet dan wie dan ook, is daarbij irrelevant.
Laat een 10 voor je Essay je niet in de waan bengen dat je ideeën foutloos zijn.
Je gedachte dat er wel iets meer naar protesten zou mogen worden geluistert is natuurlijk niet fout.
Laat dat ook gezegd zijn.
Maar de essentie van onze democratie had je blijkbaar nog niet begrepen.
Ik wens u alle goeds