Uitlatingen en uitspattingen van de kerk

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen

Uitlatingen en uitspattingen van de kerk

Bericht door Gerard »

NRC schreef:Boksprof is een geldmachine.
ROME, 14 OKT. Professioneel boksen druist in tegen natuurlijke en goddelijke principes omdat het wonden kan veroorzaken die soms de dood tot gevolg hebben. De sport en het wereldje eromheen zijn intrinsiek immoreel. Dat schrijft Civilta Cattolica, een vooraanstaande publicatie die de officiële mening van het Vaticaan weergeeft. Volgens het blad is boksen gebaseerd op geweld en wordt de (professionele) sport gerund vanuit zakelijke belangen. De profbokser wordt niet gezien als atleet, maar als `geldmachine', aldus Civilta Cattolica.
"De boksport gerund vanuit zakelijke principes" Dat is heel juist gezien van het Vaticaan, maar zien ze dan niet dat er geen enkele sport meer is die niet is verdorven door het geld? En waarom noemen ze niet alle gevechtssporten. En waarom zijn ze zo laf om niet de meest geldverslindende en populaire sporten als voetbal, American Footbal te noemen.
En waarom zien ze niet dat hun kerk al het geld steekt in pompeuze gebouwen beeldjes en geldverslindend pronkgedrag van gouden kelken gouden beelden etc. En waarom verzwijgen ze het immorele gedrag van hun eigen volksport Pedofelie en hoererij. Of des te gemakkelijker die van hun collega kerk De grieks- Orthodoxe.
NRC schreef:Athene, 15 okt. Priester Bood Poolse aan.
In Griekenland is een Grieks-Orthodoxe priester gearresteerd op de verdenking van betrokkenheid bij een prostitutie-bende op het eiland Lesbos. De 42-jarige priester, vader van 3 kinderen, benaderde een potitieman in burger met een aanbod hem aan een prostitué te helpen. Toen de politieman daarop in ging, kwam de priester aanzetten met een illegale Poolse prostitué
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Professioneel boksen druist in tegen natuurlijke en goddelijke principes omdat het wonden kan veroorzaken die soms de dood tot gevolg hebben.
Geld voor meer sporten dan alleen de vechtsporten. Sommige vechtsporten vind ik ook niet mooi, en sommige zelfs beeldvervuiling. Maar laten we niet vergeten dat bij de vechtsporten een scheidsrechter aanwezig is die het (als het goed is) niet een straatgevewcht laat worden.

Jaren heb ik met veel plezier vechtsporten gedaan, ja het doet wel eens pijn, maar dat risico neem je zelf, ongedwongen, van te voren. Overigens valt het aantal ernstige blessures percentagegewijs t.o.v. andere sporten erg mee, en de vechtsporten halen zeker te weten niet het hoogst aantal blessures (per beoefnaar dan de desbetreffende sport) dan andere reguliere sporten.

En triuwens, quasie religieuse dierenmishandeling zoals stierenvechten, spreekt de kerk zich daar ook tegenover uit ? Stieren hebben geen keus....
Rusty1979

Re: Uitlatingen en uitspattingen van de kerk

Bericht door Rusty1979 »

GH schreef:En waarom verzwijgen ze het immorele gedrag van hun eigen volksport Pedofelie en hoererij. Of des te gemakkelijker die van hun collega kerk De grieks- Orthodoxe.
Als christen kan ik me meestal niet vinden in uitspraken van het Vaticaan en ben het dan ook met jullie reacties eens.

Alleen dat de kerk altijd wordt beschuldigd van bv. pedofilie en hoererij vindt ik nogal kortzichtig. Natuurlijk is het fout én strafbaar als dat soort dingen gebeuren en ik zal het op geen enkele manier goed praten, maar het gebeurd in de niet-kerkelijke wereld net zo vaak, zij het niet, vaker. Christenen zijn net zulke mensen (dus met gebreken) als niet-christelijke en kunnen dus ook dezelfde 'fouten' maken.
Het enige verschil is dat, wanneer dit soort dingen in de kerk gebeuren, het uitgebreid in de picture staat.
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Rusty1979 schreef: [Pedofelie en hoererij...

maar het gebeurd in de niet-kerkelijke wereld net zo vaak, zij het niet, vaker.
Veronderstelling of kun je dit hard maken? Ik twijfel hier namelijk sterk aan.
Het enige verschil is dat, wanneer dit soort dingen in de kerk gebeuren, het uitgebreid in de picture staat.
Als iemand vertelt dat 'onze hoogstaande moraal' een christelijke grondslag heeft, mag hij toch terecht met deze misstanden geconfronteerd worden?
C'est le ton qui fait la musique
bad_religion

Christenen zijn net zulke mensen (dus met gebreken) als niet-christelijke en kunnen dus ook dezelfde 'fouten' maken. Het enige verschil is dat, wanneer dit soort dingen in de kerk gebeuren, het uitgebreid in de picture staat.
Maar het is natuurlijk wel te begrijpen dat mensen dit toch even graag aankaarten, veelal wordt vanuit gelovige kring nogal eens laatdunkend gedaan tegenover niet of anders gelovigen. Er zijn nogal wat christenen die propageren dat het christendom voor moraal staat, en, hun moreel (=leer) op die manier, en als enige ware, verheffen boven anderen. Dan komen dit soort dingen terecht in de picture.

Als ik propageer dat ik de marathon binnen de twee uur loop en altijd iedereen achter me laat, moet ik er niet raar van opkijken dat wanneer ik verlies dit in de picture komt.
Rusty1979

Bericht door Rusty1979 »

bad_religion schreef:veelal wordt vanuit gelovige kring nogal eens laatdunkend gedaan tegenover niet of anders gelovigen.
moet je jezelf horen...
JHWH: Ik ben die ik ben (Ex. 3)
bad_religion

Rusty1979 schreef:
bad_religion schreef:veelal wordt vanuit gelovige kring nogal eens laatdunkend gedaan tegenover niet of anders gelovigen.
moet je jezelf horen...
Ah, je bent een beetje boos op me, bij de topic blijven m'n beste en reageer dan maar eens inhoudelijk, loopt de kerk mensen geen moreel voor te spiegelen die ze net als de "zondaars" en de "ongelovigen" niet kunnen volhouden, valse pretenties.....
Rusty1979

Bericht door Rusty1979 »

bad_religion schreef:Ah, je bent een beetje boos op me, bij de topic blijven m'n beste en reageer dan maar eens inhoudelijk, loopt de kerk mensen geen moreel voor te spiegelen die ze net als de "zondaars" en de "ongelovigen" niet kunnen volhouden, valse pretenties.....
hmm...boos is niet echt het goede woord. Ik vind het gewoon jammer dat mensen maar naar een kant van het verhaal kijken. Je wil niet weten hoe laatdunkend er wordt gedaan ten opzicht van christenen. Men doet zelf precies hetzelfde als wat men niet wil dat de ander doet...
JHWH: Ik ben die ik ben (Ex. 3)
bad_religion

Rusty1979 schreef:hmm...boos is niet echt het goede woord. Ik vind het gewoon jammer dat mensen maar naar een kant van het verhaal kijken. Je wil niet weten hoe laatdunkend er wordt gedaan ten opzicht van christenen. Men doet zelf precies hetzelfde als wat men niet wil dat de ander doet...
Kritiek op christendom is laatdunkend doen, wederzijds is het de "verlossings boodschap" die, wanneer wij die allen zouden aannemen heil zou brengen....
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

bad_religion schreef: Er zijn nogal wat christenen die propageren dat het christendom voor moraal staat, en, hun moreel (=leer) op die manier, en als enige ware, verheffen boven anderen. Dan komen dit soort dingen terecht in de picture.

Als ik propageer dat ik de marathon binnen de twee uur loop en altijd iedereen achter me laat, moet ik er niet raar van opkijken dat wanneer ik verlies dit in de picture komt.
Precies ! =D> =D> =D> Je raakt de kern van de zaak.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Rusty1979 schreef:Ik vind het gewoon jammer dat mensen maar naar een kant van het verhaal kijken. Je wil niet weten hoe laatdunkend er wordt gedaan ten opzicht van christenen.
Ik vind het gewoon jammer dat christenen maar naar een kant van het verhaal kijken. Je wil niet weten hoe laatdunkend er wordt gedaan ten opzichte van ongelovigen. :wink:
Friedrich Nietzsche
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Rusty1979 schreef: hmm...boos is niet echt het goede woord. Ik vind het gewoon jammer dat mensen maar naar een kant van het verhaal kijken. Je wil niet weten hoe laatdunkend er wordt gedaan ten opzicht van christenen. Men doet zelf precies hetzelfde als wat men niet wil dat de ander doet...
ocharme die christenen.
hou nu toch eens op om constant de slachtofferrol op te zoeken.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bad_religion schreef:
Professioneel boksen druist in tegen natuurlijke en goddelijke principes omdat het wonden kan veroorzaken die soms de dood tot gevolg hebben.
Geld voor meer sporten dan alleen de vechtsporten. Sommige vechtsporten vind ik ook niet mooi, en sommige zelfs beeldvervuiling. Maar laten we niet vergeten dat bij de vechtsporten een scheidsrechter aanwezig is die het (als het goed is) niet een straatgevewcht laat worden.
Ik ben een liefhebber van vechtsporten. Ik heb het zelf vele jaren gedaan; karate, jiu jitsu heb ik enkele jaren gedaan, en kickboksen. Ik ben er niet aggressiever door geworden; eerder het tegendeel, zou ik willen zeggen. Helaas kan ik er door tijdelijke lichamelijke ongemakken niet meer aan deelnemen.
Afgelopen weekend ben ik naar een muay thai/freefight gala geweest. Ik heb zelden zo'n ontspannen en ordelijk publiek gezien. Heel anders dan bij een grote voetbalwedstrijd. Ik heb zelden gehoord dat het publiek bij vechtsportgala's op de vuist ging. Ik vind het een beetje gelul eigenlijk, dat gezeur over het immorele van vechtsporten. Mensen kiezen er zelf voor.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Rusty1979 schreef: Alleen dat de kerk altijd wordt beschuldigd van bv. pedofilie en hoererij vindt ik nogal kortzichtig. Natuurlijk is het fout én strafbaar als dat soort dingen gebeuren en ik zal het op geen enkele manier goed praten, maar het gebeurd in de niet-kerkelijke wereld net zo vaak, zij het niet, vaker. Christenen zijn net zulke mensen (dus met gebreken) als niet-christelijke en kunnen dus ook dezelfde 'fouten' maken.
Niemand is volmaakt. Natuurlijk komt verkrachting, incest, pedofilie en hoererij ook buiten de aanhang van kerk/moskee voor. Maar ik denk dat dit soort zaken wel meer gebeuren bij mensen die hun seksualiteit proberen te onderdrukken. Je ziet wel heel erg vaak dat de grote moraalpredikers zelf door de mand vallen. De reden waarom zij die handelingen verrichten is psychologisch verklaarbaar.
Het feit dat christenen en moslims zich door de hele geschiedenis heen heel vaak de moraal hebben toegeëigend, en dit vaak nog steeds doen, resulteert er automatisch in dat men de aandacht op zich vestigt. Des te hoger iemand van de toren blaast, des te harder kan hij vallen!

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

Rusty1979 schreef:
GH schreef:En waarom verzwijgen ze het immorele gedrag van hun eigen volksport Pedofelie en hoererij. Of des te gemakkelijker die van hun collega kerk De grieks- Orthodoxe.
Alleen dat de kerk altijd wordt beschuldigd van bv. pedofilie en hoererij vindt ik nogal kortzichtig. Natuurlijk is het fout én strafbaar als dat soort dingen gebeuren en ik zal het op geen enkele manier goed praten, maar het gebeurd in de niet-kerkelijke wereld net zo vaak, zij het niet, vaker. Christenen zijn net zulke mensen (dus met gebreken) als niet-christelijke en kunnen dus ook dezelfde 'fouten' maken.
Een belangrijke reden om deze misstanden in de kerk extra tegen het licht te houden is natuurlijk het feit dat de daders door de kerk steeds het handje boven het hoofd gehouden zijn.

De katholieke kerk heeft priesters die zich te buiten gingen aan misbruik bijvoorbeeld jarenlang het hand boven het hoofd gehouden. En als de grond hen te heet onder de voeten werd deze misbruikers doodleuk naar een andere parochie overgeplaatst, waar het hele circus opnieuw begon. Een mooi voorbeeld hoe in en in corrupt deze organisatie is en hoe ze de rechtsgang belemmert hebben, want dit is niet eenmaal gebeurt, maar diverse keren. Op dit moment wordt de katholieke kerk in de USA dan ook bijna failiet geprocedeerd door slachtoffers. En ook in Nederland hebben er zaken gespeeld.

http://www.katholieknederland.nl/actual ... 94052.html

Overigens, het feit dat de katholieke kerk een proces gevoerd heeft over een dergelijk relatief gering bedrag is tekenend voor de omvang van het probleem. Rekenend met de imagoschade die een dergelijke zaak met zich meebrengt ben je immers wel gek als je die rechtzaak aanspant als katholieke kerk zijnde. Tenzij je als kerk natuurlijk verwacht dat deze zaak slechts het topje van de ijsberg is, en dat er veel meer claims zullen volgen.
Ze hadden die priesters natuurlijk ook gewoon aan kunnen geven bij de politie, of desnoods lekker in een klooster kunnen stoppen waar ze niet met kinderen in aanraking zouden komen. Dat had een hoop leed bespaard, en de kerk een hoop kosten.

Een ander voorbeeld.
Kort geleden speelde er ook een zaak met een gereformeerde man die in Capelle ad IJssel zijn eigen baby verkracht heeft, en daarnaast nog enkele nichtjes misbruikte. Daar was de kerk ook van op de hoogte, die hebben zelfs wat therapie (of wat daarvoor mag doorgaan) met die man bedreven. Toen dat echter niet werkte, en het misbruik door bleef gaan, is er ook in die club jarenlang nooit iemand geweest die aangifte gedaan heeft. Uiteindelijk is het die vent zelf geweest die zich heeft aangegeven. En toen die man eenmaal zat bleven ze doodleuk contact met hem houden, steunen en zovoort. Dat klinkt natuurlijk leuk en sollidair, maar slechts totdat je je realiseert dat ze wel al die jaren dat kind in der eigen sop hebben laten gaarkoken. Nou, lekker sollidair noem ik dat. En zeker geen moreel baken.

Kortom, in beide gevallen is een groot aantal mensen binnen de kerk op de hoogte van de misstanden maar niemand doet er wat aan. De dader wordt zelfs het handje boven het hoofd gehouden door organisaties die menen dat zij voor ons een moreel baken vormen. Nou, ik denk dat zelfs de eerste de beste dartclub nog professioneler met haar zwarte schapen omgaat dan deze prutsers.

Groeten.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
Plaats reactie