The Christian Right USA

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

siger

The Christian Right USA

Bericht door siger »

Een draadje over misschien de grootste en de meest onderbelichte bedreiging van de moderne samenleving(*): het fundamentalistische rechtse christendom in de USA. Vanuit de "Bible Belt" oefenen deze fundamentalisten invloed uit op de wetten in de USA, maar ook op wereldwijde mensenrechten, aggressie en oorlog.

Het materiaal is te verspreid en te ingewikkeld om er in de tijd die mijn tuin me overlaat een werkstuk over te schrijven. Dus kies ik er voor hier kenmerkende feiten te posten zoals ik ze tegenkom.

§§§

Globalizing the Culture Wars: U.S. Conservatives, African Churches, and Homophobia

US conservatieven hebben met succes een belangrijk aantal religieuze leiders in Afrika overtuigd te streven naar het beperken van de rechten van lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders (LGTB). Het vlaggenschip is de wijding van LGTB geestelijken door gematigde protestantse organisaties - vooral de episcopale, presbyteriaanse en methodistenkerken in de US. Door de demografische verschuiving van het zwaartepunt van het christendom van het Noorden naar het Zuiden, hangen fundamentalistische anti-FGTB geestelijken in de US af van de standpunten van geestelijken in Afrika. Door Afrikaanse geestelijken in deze Amerikaanse "culture war" te betrekken werd de erkenning van de gelijkwaardigheid van FGTB's in Afrika vertraagd of helemaal stilgelegd. De gevolgen van de de campagnes in de thuislanden van deze Afrikaanse geestelijken - inbegrepen Uganda, Kenia, en Nigeria - zijn nog bedreigender voor de rechten van seksuele minderheden dan in de US. In Afrika neemt homohaat overhand toe, van stijgend geweld tot wetgevingen de die doodstraf toekennen aan homo's.

Een van de belangrijkste organisaties die homofobie promoten in Afrika en Amerika is het Institute on Religion and Democracy (IRD), een rijke neo-conservatieve thinkthank die zich verzette tegen de Afrikaanse bevrijdingsstrijd. In Afrika stelt de IRD de strijd voor mensenrechten van gematigde kerken voor als een imperialistische poging Westerse fenomenen daar in te voeren. Terzelfdertijd tracht IRD neo-con geestelijken te plaatsen in de gematigde kerken.

Door middel van een duurbetaald communicatienetwerk in Afrika, sociale hulp, bijbelscholen en onderwijsmateriaal, verspreiden deze Amerikaanse conservatieven homohaat en presenteren zich als de echte vertegenwoordigers van het ware evangelisme, waardoor gematigde kerken gemarginaliseerd raken. Geldsommen gaan gewoonlijk recht naar de bisschoppen, zonder verdere vragen.

Colonizing African Values - How the U.S. Christian Right is Transforming Sexual Politics in Africa

Ugandese volksvertegenwoordigers stelden in 2012 opnieuw een wet voor die de doodstraf oplegde voor homoseksuelen. Gelijkaardige wetsvoorstellen verschenen in Burundi, Malawi en Nigeria.
Figuren uit christelijk rechts in de US waren de echte aanstichters: Rick Warren, de internationale bestseller auteur en Baptistenpastor; de homohatende holocaust ontkenner Scott Lively; en de revivalist Lou Engle.
De wereld applaudiseerde toen Warren, en later Lively, zich uitspraken tegen het Ugandese voorstel.
Maar terwijl deze mensen zich terugtrokken, namen de inspanningen van kerninstituten van de Christian Right in Afrika toe. Amnesty International rapporteert dat met stemmingmakerij en onverdraagzaamheid bijdragen aan lastigvallen, discriminatie,vervolging, geweld en moord begaan tegen seksuele minderheden. Het rapport onderzoekt ook hoe christelijke conservatieven met verschillende achtergronden - van katholieken tot mormonen en rechtse evangelicals - de Christian Right infrastructuur in Afrika uitbouwen en de Afrikaanse politiek beïnvloeden. Zo heeft in 5 jaar het katholieke Human Life International (HLI), het American Center for Law and Justice (ACLJ) van Pat Robertson, het mormoonse Family Watch International (FWI) hun activiteiten in Afrika gelanceerd of uitgebreid om hun Christian Right visie over homo's en abortie door te drukken.

---

(*)onder kortweg "moderne samenleving" versta ik een neutrale (seculiere) overheid, die de vrijheid, veiligheid en informatie van elke individuele burger waarborgt. Aangezien in een moderne democratie de vrijheid van elke burger essentieel is (anders zou hij niet vrij kunnen kiezen, en is er geen democratie) is pluralisme van opvattingen, wereldbeelden en religies vanzelfsprekend.)
Jagang
Ontoombaar

Re: The Christian Right USA

Bericht door Jagang »

Het is altijd lastig om hier iets op te zeggen.
Ik kan het alleen veroordelen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

:(
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jagang schreef:Het is altijd lastig om hier iets op te zeggen.
Ik kan het alleen veroordelen.
Schoften is toch een prima woord?
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Interessante video's Jagang!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Interessante video's Jagang!
Ben blij dat ze tenminste bestaan.
Waarom komen dit soort zaken nooit tot ons via de reguliere kanalen?
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jagang schreef: Waarom komen dit soort zaken nooit tot ons via de reguliere kanalen?
Je zou de VARA of de VPRO er op kunnen wijzen, stof voor een programma.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

De oorsprong

De meest gehoorde slogans van Christian Right zijn "pro-life" en "pro-family". En als ons leven of onze familie in gevaar zijn, moeten we toch blij zijn met die steun? Maar hier is een misverstand.

"pro-life" is het PR-woord voor "anti-abortion". Christian Right is helemaal niet pro-life als het gaat om de doodstraf, om de vrije verkoop van wapens of om bombardementen op steden. Pro-life is zelfs niet voor het leven van artsen die hun mening over pro-life niet delen.

"pro-family" gaat niet om de bescherming van gezinnen. Het is een PR-woord voor verbod op seks, behalve seks tussen een man en een vrouw mits ze een vergunning bezitten.

Samengevat: "wapens moeten kunnen zonder vergunning, seks zonder vergunning kan niet."

Maar verschillende intellectuelen in Amerika menen dat de bestaansreden van Christian Right niet gezocht moet worden bij de toevallige hete hangijzers van deze tijd zoals het homohuwelijk of abortus, maar in het (liever verzwegen) verleden. Zo schreef een progressief episcopaal priester, Randall Balmer, een blog in de Huffington Post die een en ander verheldert:
  • De echte aanzet [tot Religieus Rechts] was de rechtszaak Green versus Conally, die tot gevolg had dat instellingen die rassenscheiding toepassen niet langer als liefdadigheidsinstituut van belastingvermindering kunnen genieten. De overheid legde deze regel op in 1976, en hief daarmee ook de belastingverlaging voor de Bob Jones University op, een fundamentalistische school in Greenville, South Carolina.

Dit leidde tot protesten van evangelische predikanten aangevoerd door Jerry Falwell, Tim LaHaye en anderen, die samen een politieke coalitie vormden.

Er zijn andere mogelijkheden om de Bob Jones kwestie te duiden, en ik heb in het verleden zorgvuldig getracht verschillende interpretaties recht te doen. Maar het feit blijft dat de mensen die zich de "nieuwe abolitionisten" noemen wegens hun verzet tegen abortus, zich organiseerden als een politieke beweging ter verdediging van rassenscheiding en discriminatie op Bob Jones University.

Een ander stukje bewijs voor racisme onder politiek conservatieve evangelicals zou de populariteit van thuisonderwijs en de verdediging van school vouchers ["leerrechten"] kunnen zijn. Of je het nu leuk vindt of niet, evangelicals zitten nog steeds met de erfenis van segregation academies ["apartheidsscholen"], waarvan er velen georganiseerd werden door kerken vanaf 1954.

Natuurlijk is niet iedereen die kinderen thuis schoolt racistisch. Maar een van de steeds weerkerende klachten van Religieus Rechts over publieke scholen is multiculturalisme en verscheidenheid. En ik heb zelf kunnen vaststellen toen ik jaren geleden publieke scholen en voucherscholen bezocht in Cleveland, dat niets ras (en welstand) beter verdeeld houdt dan voucherprogramma's.
In 2000 vroeg Larry King in een tv-interview aan Dr. Bob Jones III (president van de Bob Jones University) waarom afspraakjes tussen studenten van verschillend ras verboden zijn op zijn Universiteit. Jones antwoordde onder meer:
  • "We verdedigen ons tegen de komende wereld van de Anti-Christ, die een wereld is van vermenging van alle verschillen, naties, kerken, economieën, in één eucumenische wereld. De bijbel is daar duidelijk over."
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:De oorsprong

De meest gehoorde slogans van Christian Right zijn "pro-life" en "pro-family". En als ons leven of onze familie in gevaar zijn, moeten we toch blij zijn met die steun? Maar hier is een misverstand.

"pro-life" is het PR-woord voor "anti-abortion". Christian Right is helemaal niet pro-life als het gaat om de doodstraf, om de vrije verkoop van wapens of om bombardementen op steden. Pro-life is zelfs niet voor het leven van artsen die hun mening over pro-life niet delen.

"pro-family" gaat niet om de bescherming van gezinnen. Het is een PR-woord voor verbod op seks, behalve seks tussen een man en een vrouw mits ze een vergunning bezitten.

Samengevat: "wapens moeten kunnen zonder vergunning, seks zonder vergunning kan niet."

"We don't believe in credibility, because we know we're fuckin' incredible"
"We don't like to kill our unborn, we need them to grow up and fight our wars"
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:
  • "We verdedigen ons tegen de komende wereld van de Anti-Christ, die een wereld is van vermenging van alle verschillen, naties, kerken, economieën, in één eucumenische wereld. De bijbel is daar duidelijk over."
Ja, en vrede is uiteindelijk ook maar saai.. :(

http://jordanwiseguy.tumblr.com/post/16 ... e-wish-for" onclick="window.open(this.href);return false;
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:Ja, en vrede is uiteindelijk ook maar saai.. :(
http://jordanwiseguy.tumblr.com/post/16 ... e-wish-for" onclick="window.open(this.href);return false;
But in reality, do we really want a world where everything is peaceful and happy?
[...]
If there was world peace life would have no lessons to learn and no mistakes to learn from.
[...]
If there was world peace there would be no fear to conquer.
[...]
And of course the world Is not perfectly fine the way that is but we humans wouldn’t live comfortably in so called world “peace”.Thus, Confirming that the grass isn’t always greener on the other side.
Laat me raden, deze dumbo woont ver van Aleppo. Waarom brengt men toch altijd de verkeerden om?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Laat me raden, deze dumbo woont ver van Aleppo. Waarom brengt men toch altijd de verkeerden om?
:lol:

Ik verbaas me er over dat er echt mensen zijn die er zo over denken.
Maar tegelijkertijd vrees ik ook dat het er heel wat zijn.

En ik heb het unheimische gevoel dat religieuze warlords stiekum voorop lopen met dit gedachtengoed.
Een wereld zonder strijd is voor hen een wereld zonder deugden.

Al zouden ze dat natuurlijk nooit openlijk toegeven.
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

siger schreef:Samengevat: "wapens moeten kunnen zonder vergunning, seks zonder vergunning kan niet."

Deze kwam ik ook nog ergens tegen:

One guy has explosives in [his] shoe, we all remove shoes at [the] airport. 30,000 die yearly from guns, we do nothing.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
heeck
Ontoombaar

Re: The Hunting Right USA

Bericht door heeck »

Fish,

Vooral bij het begin van het jachtseizoen staan de arme jagers zo onder de trigger stress dat ze elkaar verblind snel voor een eland of ander doeldier houden:
http://www.all-creatures.org/cash/accident-center.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie