Tien redenen om atheïst te worden
door Jaap Marinus
Apologetiek, dat associeer je natuurlijk met geloof. De verdediging of verontschuldiging waarom je een bepaalde religie moet aanhangen. Maar dat is niet helemaal waar. Het zou namelijk net zo goed de verdediging kunnen zijn van een atheïst. Nee, ik ga nu niet beweren dat atheïsme ‘ook een geloof’ is. Apologetiek is nou eenmaal breder dan alleen de verdediging van het christelijk geloof. Op de fiets zat ik te denken: “Er zijn voor mij genoeg redenen om niet meer te geloven.” Speciaal voor jou zet ik ze even op een rijtje:
1. Verkrachten van de Bijbel
De allereerste reden is de manier waarop mede-christenen de Bijbel weten te verkrachten. Daarbij moet ik me dan natuurlijk bewust zijn dat ook ik dat in een bepaalde mate doe. Je hebt de gristengekkies die tekenen en wonderen als de normaalste zaak van de wereld willen beschouwen, fundi’s die met allerlei ‘bijbelse’ schema’s komen en de vrijzinnigen die met slappe larie capriolen uithalen om het woordje ‘God’ maar niet te hoeven zeggen. Met deze bijbelverkrachters word ook ik geassocieerd als ik mijzelf christen noem.
2. Eindtijdgekkies
Dat geldt overigens ook voor eindtijdgekkies als Harold Camping en Frank Ouweneel. Christenen die op dankdag met gekke profetieblogs komen over een spoedig verval van de huidige wereld, zetten mij hiermee ook te kakken. De youtubefilmpjes zijn legio waarin jan en alleman als antichrist wordt aangewezen, speeches van Obama achterstevoren worden gedraaid om een geheime boodschap te onthullen en complottheorieën waar menig Hollywoodfilm ‘u’ tegen zegt.
3. Seks voor het huwelijk
Ja mensen, als je atheïst wordt, dan mag je gewoon hoor. Het is een privilege voor christenen om geen seks te hebben voor het huwelijk. Vanaf de kansel wordt het nog steeds in bijna iedere kerk verboden, terwijl op de jeugdvereniging bijna iedereen al bij elkaar in bed heeft gelegen. Het gesprek aangaan zou het beste zijn, maar daar is de kerk dan weer te verlegen voor. Toch @estherkaper?
4. Homo’s en vrouwen
Tja, dankzij de schrijfsels van Paulus mogen vrouwen in veel kerken nog steeds bijna niets. Homo’s ook niet, tenminste, zolang ze zichzelf inhouden is er op zich niets aan de hand. Het foutje in de schepping, daar kunnen ze niets aan doen, maar bewust zondigen door met iemand van hetzelfde geslacht in bed te duiken staat gelijk aan moord. Geen avondmaal en geen functie meer bekleden in de kerk. Als atheïst heb je dit probleem niet en is ieder mens gelijk. Tenminste…?
5. Stoer
Eigenlijk is het stiekem heel stoer om niet te geloven. Nouja, niet geloven is misschien verkeerd gezegd. Anti religie zijn, dat is tough. Met jouw meesterbrein wetenschappelijke bewijzen uit de kast trekken om de gristengekkies even de mond te snoeren. Heerlijk! Hoewel christen-zijn ook heel stoer kan zijn, maar dan wel met het hoogste level Heilige Geest in je christelijke vriendengroep.
6. Vloeken
Godfried Bomans! Of: Cholera! Het haalt het niet bij het echte werk. Dat mag dan dus gewoon als je niet meer gelooft. Wel fatsoenlijk blijven natuurlijk, maar als je alleen bent en je stoot je teen, dan schreeuw je dat vanaf nu even lekker van je af. Overigens kom je ook veel sterker over als je vloeken in je mond durft te nemen. Ontbreekt het je aan wat natuurlijk overwicht, dan zet je deze troef in. Succes gegarandeerd.
7. Zondag uitslapen
Ja, die hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Zondagochtend kerkdienst is heul vervelend want je staat al vijf of zes dagen per week vroeg op. Zondagmiddag is ook geen optie, want dan is je hele dag meteen naar de tyfus. Zondagavond heb je wel wat beters te doen. Stop met geloven, dan kun je de zondag de hele dag lekker doen waar je zelf zin in hebt.
8. Bidden en Bijbellezen
Geen uren meer op je knieën zitten, iedere maand nieuwe spijkerbroeken kopen en je suf lezen in 2000-jaar oude teksten. Tijd voor een nieuwe hobby dus. Of die dingen doen waar je anders nooit tijd voor had. Kun je die grote levensvragen ook meteen aan de kant zetten. Waarom geeft God geen antwoord op je gebeden? Die vraag hoef je niet meer te stellen want: er is geen God. En nu snel gitaarspelen.
9. Geweten
Wat een rust zal je geweten ineens hebben. Stop met geloven en je hoeft je nooit meer schuldig te voelen dat je niet genoeg op Jezus lijkt, dat je nog steeds roddelt, anderen tekortschiet, te weinig bijbel leest, te weinig bidt, die zwerver wéér voorbij bent gelopen, enz. Vanaf nu doe je alleen maar wat jij wilt en stel je je eigen eisen.
10. Niet meer
Last but not least, je bent van alle gezeik verlost. Niet meer aanhikken tegen de doop, of belijdenis. Niet meer de verplichte vrijwillige bijdrage betalen. Geen scheve gezichten meer als je een paar weken niet in de samenkomst bent. Geen geroddel als je eindelijk uit de kast komt. Geen discussies meer over tongentaal, dopen, genezing, drie-eenheid en ‘gij zult niet oordelen’. Even helemaal weg!
Zucht…
Zo, dat is eruit. En nu? Ik weet wel dat het allemaal niet zo makkelijk is. Vertrouw je niet op iets goddelijks, dan vertrouw je op mensen, of op je eigen verstand. En houdt dat stand als de storm gaat waaien? Geen verantwoording meer afleggen aan je kerkelijke sociale kring betekent toch ook geen anarchie? Dan zijn er weer anderen waar je samen mee een morele lat gaat leggen. Het gras is groener bij de buren, de vleespotten van Egypte lijken soms verleidelijk lekker. Maar is dat wel zo mooi als het lijkt?
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is er veel wat mij irriteert als het gaat om mijn eigen achtergrond. Er worden veel fouten gemaakt in mijn ogen en ik word soms liever niet met dit soort mensen geassocieerd. En toch gebeuren er ook mooie dingen. Volgende week donderdag kom ik daarom met tien redenen om christen te worden, omdat ik geloof dat je altijd positief moet eindigen.
10 redenen om atheïst te worden door Jaap Marinus
Moderator: Moderators
10 redenen om atheïst te worden door Jaap Marinus
De auteur van het blog staat geschreven is een fervent gelovige. Op de fiets heeft hij 10 redenen bedacht die hem zouden kunnen verleiden om atheïst te worden. Een aantal doe ik direct maar af als onzinnig. Christenen hebben ook sex voor het huwelijk. En om lekker te kunnen vloeken is een goede motivatie om nog wat langer te fietsen en betere redenen te verzinnen. Het stuk zet ik hier maar neer voor de liefhebber.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Re: 10 redenen om atheïst te worden door Jaap Marinus
Ik vind ze eigenlijk niet eens zo gek. Ik zou een iets andere woordkeus hebben, maar verder ........
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Het is natuurlijk zo dat ook wie beweert op iets goddelijks te vertrouwen uiteindelijk op mensen moet vertrouwen of op zijn eigen verstand. Van de mensen die beweren op god te vertrouwen, vertrouwt de meerderheid gewoon op een medemens waarvan ze aanemen dat die voor god kan spreken of op hun eigen gedachten die zich vormen na een gebed en die ze dan aan god toeschrijven.Jaap Marinus aangehaald door PietV schreef: Zo, dat is eruit. En nu? Ik weet wel dat het allemaal niet zo makkelijk is. Vertrouw je niet op iets goddelijks, dan vertrouw je op mensen, of op je eigen verstand. En houdt dat stand als de storm gaat waaien? Geen verantwoording meer afleggen aan je kerkelijke sociale kring betekent toch ook geen anarchie? Dan zijn er weer anderen waar je samen mee een morele lat gaat leggen. Het gras is groener bij de buren, de vleespotten van Egypte lijken soms verleidelijk lekker. Maar is dat wel zo mooi als het lijkt?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Toch is het opmerkelijk dat iemand die de motivatie om atheïst te worden in 8 van de 10 gevallen redelijk weet te verwoorden, er voor kiest om gelovig te blijven.
8 van de 10?
Nou, zo is vloeken geen reden om atheïst te worden.
Zelf stoor ik me er niet bijzonder aan, maar een "lokkertje" is het niet, hoor.
En zondag uitslapen?
het bed is niet het enige alternatief voor de kerk.
Het gaat meer om zelf bepalen wat we op zondag doen.
Dat kan uitslapen zijn, maar ook op de fiets stappen, of er met de kinderen op uit, enz.
8 van de 10?
Nou, zo is vloeken geen reden om atheïst te worden.
Zelf stoor ik me er niet bijzonder aan, maar een "lokkertje" is het niet, hoor.
En zondag uitslapen?
het bed is niet het enige alternatief voor de kerk.
Het gaat meer om zelf bepalen wat we op zondag doen.
Dat kan uitslapen zijn, maar ook op de fiets stappen, of er met de kinderen op uit, enz.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Hebben jullie de pol wel ingevuld?
Ik heb nog twee motieven om atheist te worden toegevoegd.

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Leuk artikel. In principe kan ik me in de punten vinden. Wel zou ik dhr. Marinus ervan willen verwittigen dat ook atheïsten een spirituele/persoonlijke ontwikkeling kunnen helpen, hetzij zonder Jezus en de Bijbel, dus op dat vlak verschillen we wellicht iets van mening. Maar over het algemeen, mijn complimenten. 

Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Ik heb er ook nog 2 bijgezet.Fish schreef:Hebben jullie de pol wel ingevuld?
Tien redenen?
Deze volstaat: "Tijd voor een nieuwe hobby dus." (uit reden #8)
Deze volstaat: "Tijd voor een nieuwe hobby dus." (uit reden #8)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Welke pol?Fish schreef:Hebben jullie de pol wel ingevuld?
Ik heb alle 10 beweringen als brandhout behandeld en klein gehakt. Hopelijk kan Marinus tegen een stoot realiteitzin.

Ik wens u alle goeds
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Peter van Velzen schreef: Ik heb alle 10 beweringen als brandhout behandeld en klein gehakt. Hopelijk kan Marinus tegen een stoot realiteitzin.
Geweldig commentaar. Ik zat me al vreselijk te ergeren aan dat gebeuzel. Je schrijft exact de juiste woorden.

Born OK the first time
Rechts halverwege Peter;Peter van Velzen schreef: Welke pol?
.
Poll: God
Het staat nu 3-3
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Peter van Velzen
- Site Admin
inmiddels 13 -13 ("bestaat niet" tegen de rest)Fish schreef:Rechts halverwege Peter;Peter van Velzen schreef: Welke pol?
.
Het staat nu 3-3
Ik heb nog een reactie toegevoegd. De laatste poster (Kees) had zich negsatief uitgelaten over "Christenen". Hoezeer ik "Christendon" ok betreur. De meeste "Christenen" die ik ken, verdienen zo'n oordeel denk ik niet. Tenslotte was de man die het meest wordt geciteert,in "goed verwoord" er ooit ook een. Me dunkt een waardevol persoon,
Ik wens u alle goeds
Geweldig om even weer te reageren, dat mis ik soms wel, een lekkere discussie.
Mensen even uitnodigen om zich aan te melden op FreeThinker, om dieper te discussieren en te laten kijken naar andere onderwerpen
.
Mensen even uitnodigen om zich aan te melden op FreeThinker, om dieper te discussieren en te laten kijken naar andere onderwerpen

Is (15)
Wordt (0)
Ontstaat (3)
Bestaat (4)
Bestaat niet (17)
Het gaat goed op dit blog. De stemming zit er lekker in.
Is (15)
Wordt (0)
Ontstaat (3)
Bestaat (4)
Bestaat niet (17)
Het gaat goed op dit blog. De stemming zit er lekker in.
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Ben ik nou zo dom? Maar het commentaar kan ik niet vinden! Sorry!Rereformed schreef:Peter van Velzen schreef: Ik heb alle 10 beweringen als brandhout behandeld en klein gehakt. Hopelijk kan Marinus tegen een stoot realiteitzin.
Geweldig commentaar. Ik zat me al vreselijk te ergeren aan dat gebeuzel. Je schrijft exact de juiste woorden.

We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!