Voor mijn studie! (De vleesparadox)
Moderator: Moderators
Voor mijn studie! (De vleesparadox)
Beste allen,
Voor mijn studie doe ik onderzoek naar vleesconsumptie en de zogenoemde "vleesparadox".
De binnen onze samenleving volop aanwezige "vleesparadox" is dat mensen die afkeuren dat dieren pijn lijden omdat ze zo aan dieren verknocht zijn tegelijkertijd verknocht zijn aan het eten van vlees.
Dierenwelzijn en vleesreductie verhouden zich niet altijd of automatisch als communicerende vaten tot elkaar. Voorzichtigheid is bijvoorbeeld geboden bij al te directe redeneringen, zoals grote dierenliefde impliceert kleine vleesconsumptie, of hoge waarde hechten aan dierenwelzijn betekent lage waarde hechten aan vlees eten, dan wel consumenten die kiloknaller-vlees kopen zijn niet geïnteresseerd in dierenwelzijn.
Graag wil ik van u weten hoe u over deze paradox denkt, wat uw gevoel erbij is.
Hiervoor zal ik een forum openen en ik hoop natuurlijk dat u daarop wilt reageren.
Bij voorbaat dank!
Voor mijn studie doe ik onderzoek naar vleesconsumptie en de zogenoemde "vleesparadox".
De binnen onze samenleving volop aanwezige "vleesparadox" is dat mensen die afkeuren dat dieren pijn lijden omdat ze zo aan dieren verknocht zijn tegelijkertijd verknocht zijn aan het eten van vlees.
Dierenwelzijn en vleesreductie verhouden zich niet altijd of automatisch als communicerende vaten tot elkaar. Voorzichtigheid is bijvoorbeeld geboden bij al te directe redeneringen, zoals grote dierenliefde impliceert kleine vleesconsumptie, of hoge waarde hechten aan dierenwelzijn betekent lage waarde hechten aan vlees eten, dan wel consumenten die kiloknaller-vlees kopen zijn niet geïnteresseerd in dierenwelzijn.
Graag wil ik van u weten hoe u over deze paradox denkt, wat uw gevoel erbij is.
Hiervoor zal ik een forum openen en ik hoop natuurlijk dat u daarop wilt reageren.
Bij voorbaat dank!
velle est posse - willen is kunnen
Re: Voor mijn studie
welkom peace,
Ik denk dat het hem er simpel weg in zit dat mensen hun ogen dicht houden (incl. mezelf) Ik houd van dieren, maar eet wel veel vlees. Ook denk ik dat het een stukje opvoeding is. Als je met vlees opgroeit en ondertussen ook met dieren die je lief hebt, dan ga je het normaal vinden dat het eten van dieren en het omgaan met dieren samen kan. En dat zonder schuldgevoel.
Groet, Sytze
Ik denk dat het hem er simpel weg in zit dat mensen hun ogen dicht houden (incl. mezelf) Ik houd van dieren, maar eet wel veel vlees. Ook denk ik dat het een stukje opvoeding is. Als je met vlees opgroeit en ondertussen ook met dieren die je lief hebt, dan ga je het normaal vinden dat het eten van dieren en het omgaan met dieren samen kan. En dat zonder schuldgevoel.
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
-
- Banned
je kunt zowel vlees eten en tegen folter van dieren zijn
ik zie niet echt een grote paradox.
een dier pijnloos, snel en klinisch doden ligt perfect binnen onze technologische mogelijkheden
een dier pijnloos, snel en klinisch doden ligt perfect binnen onze technologische mogelijkheden
Ik denk dat het om het principe gaat dat je iets dood waar je tegelijkertijd sociaal mee omgaat. En het ligt ook binnen onze mogeiljkheden om vegetarisch te eten, en tegelijkertijd gezond te leven.
Groet, Sytze
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Welkom,
De meeste mensen kan het gewoon geen reet schelen ben ik bang. Anders zou er meer diervriendelijk geproduceerd worden (het woord geproduceerd alleen al). Ik zie ook niet echt een paradox in deze , net zomin als treehuggers die naar Nepal vliegen om zichzelf te ontdekken of ongebleekte koffiefilter kopers die ondertussen wel willens en wetens meer dan twee koters op de wereld zetten het paradoxale in hun gedrag zien. Ik ben vooral tegen gesleep met dieren en het verworden tot een product met daarin een soort ontdierlijking. Minder of geen vlees eten is al vast een goede stap.
De meeste mensen kan het gewoon geen reet schelen ben ik bang. Anders zou er meer diervriendelijk geproduceerd worden (het woord geproduceerd alleen al). Ik zie ook niet echt een paradox in deze , net zomin als treehuggers die naar Nepal vliegen om zichzelf te ontdekken of ongebleekte koffiefilter kopers die ondertussen wel willens en wetens meer dan twee koters op de wereld zetten het paradoxale in hun gedrag zien. Ik ben vooral tegen gesleep met dieren en het verworden tot een product met daarin een soort ontdierlijking. Minder of geen vlees eten is al vast een goede stap.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Precies... Aan de ene kant houden 'we' zo van dieren en willen we liever niets weten van dierenleed, terwijl we aan de andere kant wel gewoon door onze vleesconsumptie, meewerken aan het bestaan van de bioindustrie, die duidelijk niet gericht is op het welzijn van de dieren als wel simpelweg op het voorzien van de vraag naar veel en goedkoop consumptievlees.sytze schreef:Ik denk dat het om het principe gaat dat je iets dood waar je tegelijkertijd sociaal mee omgaat. En het ligt ook binnen onze mogeiljkheden om vegetarisch te eten, en tegelijkertijd gezond te leven.
Groet, Sytze
Helemaal eens.appelfflap schreef:je kunt zowel vlees eten en tegen folter van dieren zijn
Je zou op de bres moeten tegen dierenleed, en voor een pijnloze dood voor dieren, en dat niet alleen voor dieren die gegeten kunnen worden.
Je zou in de bres moeten gaan tegen het eindeloos behandelen van overoude huisdieren door een dierenartsen en voor het op tijd uit het lijden verlossen.
Klinkt cru, maar eens gewoon een keer goed na.
Ik vind het een paradox, als dieren liefhebber liever een dier zien creperen, zoals dat in de natuur toch wel heel vaak gebeurt en tegelijkertijd een aangereden duif naar de dierenarts brengen ipv. er nog een keer overheen rijden of het de nek omdraaien.
Misschien is het niet helemaal on topic, maar ik kan me opwinden over valse sentimenten over dieren, daar waar dat niet nodig is, maar wel dat door die valse sentimenten dieren vaak langer lijden dan nodig is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Paradoxen genoeg, maar is het duidelijk dat we de dingen op een rijtje kunnen zetten om ze te ontdoen van sentimentaliteit.Peace schreef: Precies... Aan de ene kant houden 'we' zo van dieren en willen we liever niets weten van dierenleed, terwijl we aan de andere kant wel gewoon door onze vleesconsumptie, meewerken aan het bestaan van de bioindustrie,
En echte dierenliefde kunnen erkennen en herkennen, zonder onze eigen gevoelens voor bijvoorbeeld ons eigen huisdier belangrijker te gaan laten zijn, wat vaak veel egoïstische acties oplevert.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Re: Voor mijn studie! (De vleesparadox)
Beste Peace,
Ik ben opgegroeid met de vleesparadox en opgegroeid met een genuanceerde beeldvorming over de vleesverwerkende industrie.
Ik voorzie problemen met een anoniem forum als bron van informatie, als het gaat om accurate verslaglegging. Zowel op het gebied van sociaal wenselijk gedrag, weinig controle over de feedback, geen verslaglegging omtrent wie, wat terug communiceert en aan welke eigenschappen deze mensen voldoen. Veel constructiever lijkt mij om te raden te gaan bij de overheid en productschappen, te denken aan Nepluvi (http://www.nepluvi.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), PVE (http://www.pve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), avec (http://www.avec-poultry.eu" onclick="window.open(this.href);return false;), het europese parlement, CBS etc. Die informatievoorziening lijkt mij veel geschikter.
Groet,
Bob
Ik ben opgegroeid met de vleesparadox en opgegroeid met een genuanceerde beeldvorming over de vleesverwerkende industrie.
Ik voorzie problemen met een anoniem forum als bron van informatie, als het gaat om accurate verslaglegging. Zowel op het gebied van sociaal wenselijk gedrag, weinig controle over de feedback, geen verslaglegging omtrent wie, wat terug communiceert en aan welke eigenschappen deze mensen voldoen. Veel constructiever lijkt mij om te raden te gaan bij de overheid en productschappen, te denken aan Nepluvi (http://www.nepluvi.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), PVE (http://www.pve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), avec (http://www.avec-poultry.eu" onclick="window.open(this.href);return false;), het europese parlement, CBS etc. Die informatievoorziening lijkt mij veel geschikter.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Maar dat verschilt per soort natuurlijk weer sterk.sytze schreef:Ik denk dat het om het principe gaat dat je iets dood waar je tegelijkertijd sociaal mee omgaat.
Er zijn meer mensen die "sociaal" met een hond omspringen dan met een koe.
Wat natuurlijk ook weer de vraag op zou werpen: Als je het slachten van dieren afkeurt op grond van de sociale omgang met andere dieren, wat dan te doen met onze vleesetende huisdieren?
Blijven we daarvoor dan slachten, of doe je deze huisdieren dan in de ban?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Of een beetje praktisch denkenJagang schreef:Blijven we daarvoor dan slachten, of doe je deze huisdieren dan in de ban?

http://www.youtube.com/watch?v=P_lhoe93DvQ
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
Beste Bob,Blues-Bob schreef:Beste Peace,
Ik voorzie problemen met een anoniem forum als bron van informatie,................. Die informatievoorziening lijkt mij veel geschikter.
Groet,
Bob
Dank voor uw tip!! Het is alleen zo, dat ik juist wil peilen wat mensen denken, wanneer zij bij deze paradox stilstaan. Zomaar, een idee van eerste gedachten en gevoelens daarover. Een zoektocht daarnaar op het net leverde niet veel op, behalve een prachtige gedachtenwisseling hier op Freethinker gestart in augustus 2011, door Herman van der Helm, genaamd "vleeseters zijn egoistisch"die daarna een paar interessante wendingen nam. Helaas kwam daar de vleesparadox niet duidelijk aan bod. Vandaar dat ik nu zelf dat balletje opgooi

Misschien dat naar aanleiding van een discussie, als aanvulling op reeds gedaan onderzoek, zelfs nieuwe vragen opkomen..
Vriendelijke groet,
Peace
Ik heb lang geworsteld met dit dilemma.Peace schreef: Graag wil ik van u weten hoe u over deze paradox denkt, wat uw gevoel erbij is.
Toen ik nog gelovig was at ik zonder problemen vlees, dieren werden in de bijbel ook massaal geslacht in opdracht van god dus ik stond er verder niet bij stil.
Toen ik mijn geloof verloor ging ik me met andere dingen bezig houden dan met de bijbel.
Ik ging nadenken over wat ik at, over de herkomst van het vlees en over hoe ik me daarbij voelde.
Ik heb een tijdje geleefd met de gedachte dat ik tégen dierenleed was, maar wél gewoon vlees zou kunnen blijven eten. Maar dit voelde niet goed, ik was oneerlijk tegen mezelf! Immers, een betere wereld begínt bij jezelf! Dus toen heb ik heel bewust de keuze gemaakt om vegetariër te worden.
Ik wil me niet mede schuldig voelen aan het massale dierenleed in de vlees-industrie en hier voel ik me goed bij.
Non sum qualis eram
-
- Banned
da's het jammere.Peace schreef:, door Herman van der Helm, genaamd "vleeseters zijn egoistisch"die daarna een paar interessante wendingen nam.
het ontaardt altijd in een polarisatie van moordenaars/vleeseters vs de vegetariërs
je moet om te beginnen al differentiëren tussen gezelschapsdieren en consumptiedieren.
daarnaast heb je nog grensgevallen. ik lust konijn maar zal het konijntje van het buurmeisje niet verorberen en persoonlijk wil ik wel eens exotische dieren proeven (dolfijn, krokodil etc).
als je heel kort door de bocht gaat kun je stellen dat de mens stilaan intraveneus kan overleven (bakster en vitaminepillen). noch vlees noch groenten zijn nog nodig of is dat een brug te ver?
het begint bij dierenleed en dan spreek je over excessen in de massaproductie of bepaalde technieken
(de buis in de gans of kreeften levend koken) en daar gaat het uiteindelijk om. Vegetariërs zijn meestal vegetariër omdat ze tegen dierenleed zijn maar quasi iedereen is tegen dierenleed (comsumptie of gezelschapsdier).
Wat ik me dan gelijk afvraag is: wie bepaalt het verschil tussen 'gezelschaps'dieren en 'consumptie'dieren?appelfflap schreef: je moet om te beginnen al differentiëren tussen gezelschapsdieren en consumptiedieren.
.
Zijn consumptiedieren minder 'lief' of minder 'slim'? Minder mooi misschien?
In Korea eten ze honden- en kattenvlees. Waarom hier niet? What 's the difference?
Non sum qualis eram