Eeuhm laat ik maar gewoon gelijk erin gaan, zonder onnodige intro’s of persoonlijke anekdotes.
Ik denk dat vrije wil en determinatie, wat ook de verhoudingen tussen de twee is, altijd samen staan en op gelijke hoogte. Hoe hoger de vrije wil, des te meer dingen vast gesteld zijn. Het verschil zit hem in de interpretatie van het woord ‘vrije wil’. Ik zie het woord ‘vrije wil’ als de mate waarin je vastgestelde wetenschappelijke natuurwetten kan ontwijken of manipuleren in jouw voordeel. Vrije wil zie ik als een opsomming van eigenschappen, kort samengevat als Genetica + Milieu en omgeving
Wanneer een bepaald persoon meer vrije wil heeft is hij eerder geneigd een bepaalde richting op te gaan. Meer zaken zijn dan dus al vastgesteld.
Ik onderscheid twee verschillende deterministische constanten. Hiermee bedoel ik zaken die al kennelijk van te voren zijn vastgesteld.
- Wetenschappelijke feiten
- Onzekere feiten
Over wetenschappelijke feiten hebben wij geen controle over, omdat we het met de hedendaagse kennis en technologie niet kunnen oplossen, maar misschien in de toekomst wel. Het gaat om zaken die te veel berekeningen nodig hebben of waarvan we te veel gegevens nog missen.
Over onzekere feiten hebben wij geen controle over omdat we het niet wetenschappelijk kunnen benaderen. Zoiets als: “wij leven niet in een droomwereld”.
Onzekere feiten kan je niet aantonen, maar ook niet ontkennen. Deze zaken zie ik als oprechte toeval. Net zo als roulette. (hoewel roulette eigenlijk een slecht voorbeeld is, want dit zou in theorie ook kunnen worden berekend)
In perspectief genomen:
De moordenaar met psychologische problemen die daardoor helaas iemand te grazen neemt heeft juist veel vrije wil. Hij heeft een groot vermogen om zijn eigen beslissingen te maken desondanks de grote invloed dat de maatschappij op hem heeft die het natuurlijk graag wil verkomen.
De persoon die tijdens het oversteken wordt aangereden door een toevallig losgeslagen dronken bestuurder. Hoe zit het daar dan mee? Die heeft dan volgens mijn stelling niet genoeg vrije wil (of vermogen of nog specifieker in dit vb inzicht) om deze situatie te verkomen. Het klinkt allemaal nog al hard, maar lijkt te passen in het plaatje.
Conclusie: We leven in een wereld waarbij vrije wil variabel is en afhankelijk van Genetica + Milieu en omgeving . In de toekomst kunnen wij over meer vrije wil beschikken. Sommige dingen kunnen nooit volledig worden aangetoond of weerlegd. Dit noem ik onzekere kennis. Daar ligt de grens/max van onze vrije wil. Vrije wil kan er nooit zijn zonder determinisme en determinisme nooit zonder vrije wil.
In andere woorden;
Vrije wil is de kracht die naar het vastgestelde station stuurt.