Genesis 2 schreef: 8 Voorts plantte de HERE God een hof in Eden, in het Oosten, en Hij plaatste daar de mens, die Hij geformeerd had. 9 Ook deed de HERE God allerlei geboomte uit de aardbodem opschieten, begeerlijk om te zien en goed om van te eten; en de boom des levens in het midden van de hof, benevens de boom der kennis van goed en kwaad.
10 Er ontsprong in Eden een rivier om de hof te bevochtigen, en daar splitste zij zich in vier stromen. 11 De naam van de eerste is Pison; deze stroomt om het gehele land Chawila, waar het goud is; 12 en het goud van dat land is goed; daar is de balsemhars en de steen chrysopraas. 13 De naam van de tweede rivier is Gichon; deze stroomt om het gehele land Ethiopië. 14 De naam van de derde rivier is Tigris; deze stroomt ten oosten van Assur. En de vierde rivier is de Eufraat.
8 Toen zij het geluid van de HERE God hoorden, die in de hof wandelde in de avondkoelte, verborgen de mens en zijn vrouw zich voor de HERE God tussen het geboomte in de hof.
Wanneer ik deze teksten lees lijkt het alsof de Hof van Eden of het paradijs deel uitmaakt van de stoffelijke wereld en een plaats op aarde is. Deze plaats wordt bewaakt door cherubs met een flikkerend zwaard. Bewaking was kennelijk nodig omdat de Hof van Eden een zichtbare plek op aarde was. God wandelde in de avondkoelte in het paradijs, dus God was toen kennelijk fysiek (hoe kan je anders wandelen) aanwezig op aarde.Genesis 3 schreef:23 Toen zond de HERE God hem weg uit de hof van Eden om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was. 24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.
Waarom is de Hof van Eden bewaakt door cherubs nooit gevonden of waargenomen door andere mensen dan Adam en Eva?
Waar kwamen deze dieren vandaan de naar Adam werden gebracht? Kwamen zij van buiten het paradijs of waren zij in het paradijs? Als zij in het paradijs waren zijn zij dan achtrgebleven nadat Adam en Eva uit het paradijs werden verjaagd? Zijn ook meteen alle dieren het paradijs uit gejaagd?Genesis 2 schreef:18 En de HERE God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past. 19 En de HERE God formeerde uit de aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels. Ook bracht Hij het tot de mens, om te zien hoe deze het noemen zou; en zoals de mens elk levend wezen noemen zou, zo zou het heten. 20 En de mens gaf namen aan al het vee, aan het gevogelte des hemels en aan al het gedierte des velds,
Het paradijs lezen we na Genesis niets meer over in het OT en dukt weer op in het NT.
Lucas 23 schreef: 39 Eén der gehangen misdadigers lasterde Hem: Zijt Gij niet de Christus? Red Uzelf en ons! 40 Maar de andere antwoordde en zeide, hem bestraffende: Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt? 41 En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. 42 En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. 43 En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.
2Korinte 12 schreef:1 Er moet geroemd worden; het dient wel tot niets, maar ik zal komen op gezichten en openbaringen des Heren. 2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon – of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs
Uit deze teksten blijkt dat het paradijs of de Hof van Eden geen deel meer uitmaakt van de stoffelijke wereld, maar kennelijk is verhuisd naar de hemel? Maar wanneer is dat gebeurd dan? Nergens in de bijbel kan ik vinden wanneer het paradijs van de aarde naar een andere plek is verhuisd. God had al cherubs voor de ingang van het paradijs geplaatst zodat men er niet in kon. Vanwaar dan deze verplaatsing?Openbaringen 2 schreef:7b. Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.
Nog een andere overdenking. Kennelijk besloeg het paradijs niet de hele aarde, want God verjoeg de mens die daarna verder moest op de aarde buiten de Hof van Eden. Waarom heeft God niet de hele aarde gebruikt voor het paradijs? Wist God al van tevoren dat Adam en Eva zijn gebod zouden overtreden? Zo ja, waarom heeft hij dan het gebod gegeven? Is hij dan niet eerder kwaadardig ipv goed? En dan nog het feit dat hij de slang in het paradijs heeft geplaatst om de mens te verleiden. Is dat liefde?