Prioriteit: “De verkoop van het christendom? (Alpha Cursus)

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Prioriteit: “De verkoop van het christendom? (Alpha Cursus)

Bericht door PietV. »

Een lekker diner met vriendelijke praatjes. Waarbij vreemd genoeg, herhaaldelijk wordt gezegd dat er geen goede- of foute antwoorden zijn. Nu blijkt deze houding op mysterieuze wijze te verdwijnen als de finesses van de christelijke leer tevoorschijn komt. De realiteit van een geloof en de waarheid van een geloof worden langzaam tegen elkaar uit gespeeld. Mensen worden klaargestoomd om een “Heilige Geest dag of weekend” mee te maken. Een charismatische ervaring die de nieuwkomers misschien een blijvende plek oplevert binnen het bestel. De basis ligt bij de boeken van Nicky Gumbel. Is het een slinkse manier om mensen te indoctrineren en te winnen voor het christelijke geloof of een vrijblijvende bijeenkomst. Waar verder niets achter zit.

Wij hopen dat de ervaringsdeskundigen zich melden. Met hun vragen en opmerkingen. Misschien een deelfacet willen bediscussiëren. Was het geweldig of een afgang. Stond de leiding open voor kritiek. En welke zaken werden er besproken. Wat voor fimpjes werden er getoond? Vielen er veel mensen af? Kwam het overeen met de advertenties die in diverse media gezet zijn.
Nog even dit. Sommigen van de leden hebben dit meegemaakt. Echter het blijft een individuele ervaring die in handen is van geschoold kader met een eigen mening. Misschien was er bij één meer ruimte voor scepsis dan bij de ander. Wij zijn benieuwd naar wat er in het land gebeurd.

Het spreekt voor zich dat iedereen een topic hierover mag openen. Met natuurlijk het gegeven dat dit een discussieforum is. Meningen zijn niet tegen te houden.

Groeten,

Piet.

Via de brievenbus kwam er een bericht binnen waarin de achterkant naar voren komt, dit voeg ik erbij om het ook vanuit dit perspectief te beoordelen.

Een inkijkje achter de schermen.

Cursusleidster: “Bij een getuigenis vraag je als interviewer: Hoe zag je leven eruit voor de
Alpha-cursus (gelovig, kerkganger, zoekend, atheïst)? Hoe ziet je leven er nu uit? Wat
heeft Jezus voor jou veranderd? Dit hoeft slechts drie minuten te duren. Zoek ook
iemand die na Alpha-cursus geen christen is geworden, dit maakt de instap in de cursus
erg laagdrempelig.”

Cursusleidster: “Zorg voor goede achtergrondmuziek, liever niet christelijke muziek. Live
muziek zou natuurlijk helemaal geweldig zijn!”

Cursusleidster: “Sluit centraal af met aanbidding, persoonlijk gebed in de kring en de zegen
en/of een zegenlied. Biedt eventueel nog een hapje en drankje aan na de afsluiting.”

Cursusleidster: “Bevorder dat groepsgenoten met elkaar afspreken om bijvoorbeeld naast
elkaar (of naast jou) in de kerk te gaan zitten, dat voorkomt een eenzaam begin.”

Toerusting op vrijdagavond voor het Heilige geest weekend
- Deze avond is er om te acclimatiseren, humor, plezier, relaxen is erg belangrijk
- Er is een korte inleiding: ‘Waarom een heel weekend over de Heilige Geest?’
- Gebruik eventueel de DVD Alpha-express met de inleiding op het weekend
- Kijk dan ook met elkaar naar het korte gebed van Nicky Gumbel
- Het doel van de avond is: vriendschappen sluiten, erg belangrijk voor na de Alpha-
cursus en de integratie in de gemeente
Cursusleidster: “Vertel enthousiast en uitnodigend over het Alpha-weekend. Laat ook geen te
grote teleurstelling merken als mensen niet kunnen.”

Cursusleidster: “Laat ieder lid van de groep één zin aan God zeggen, eventueel met het
aansteken van waxinelichtjes (alleen als er al een zodanig goede sfeer is).”

Cursusleidster: “Het gebeurt regelmatig dat er mensen een avondje willen komen kijken bij de
Alpha-cursus. Tijdens de cursus is het niet verstandig om gasten een avond mee te laten
doen. Dit is een inbreuk op de vertrouwelijkheid en de veiligheid in de gespreksgroepen.”

Cursusleidster: “Laat iemand zien dat je blij bent dat hij of zij er is. Praat tijdens
de kennismaking en de maaltijd over andere dingen dan over geloof en/of
kerk. Het is belangrijk om in de eerste plaats interesse te tonen voor waar
de deelnemers die dag mee bezig geweest zijn.”

Cursusleidster: “Maak de ruimte gezellig. Denk hierbij aan verlichting, kaarsjes en
bloemetjes.”

Meer info: https://www.freethinker.nl/artikelen/de ... er-bekeken
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: Prioriteit: “De verkoop van het christendom?

Bericht door The Prophet »

Wat is een alphacursus en waar ben je nou precies geweest?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

De Alpha cursus is het reclamebord van het gristendom,

Zie link: http://www.alpha-cursus.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Jinny

Bericht door Jinny »

Wel, wij bieden ze hier een gratis reclamebord aan.......
Wat let ze?
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

De alpha cursus is een 10-weekse cursus waarbij je met een groep mensen verschillende onderdelen behandelt van het Christendom.

-Is het christelijk geloof saai, onwaar en irrelevant?
-Wie is Jezus?
-Waarom stierf Hij aan het kruis?
-Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof?
-De bijbel lezen: Waarom en hoe?
-Bidden: Waarom en hoe?
-Het thema op het weekend is Wie is de Heilige Geest en wat doet Hij?
-Hoe kan ik het kwade weerstaan
-Hoe leidt God ons?
-Waarom en hoe moeten we het anderen vertellen?
-Geneest God vandaag ook?
-Hoe zit het met de kerk?

Ikzelf heb de cursus gevolgd, in 2005, weet er helaas niet meer veel vanaf.
Wel dat ik altijd wel vragen had, en deze soms lacherig werden weggewuifd, alsof het compleet niet klopte wat ik zei.
Maargoed, het is een erg oppervlakkige cursus en enige diepgang is al gauw te moeilijk voor velen. Het is te vergelijken met de godsdienstles van de middelbare school, hoewel daar meer ruimte voor gesprek leek te zijn.
Kairyu

Bericht door Kairyu »

Ik heb vorige week na het aanmaken van dit subforum even rondgesnuffeld op de officiële site. Er stond een heel stuk over gelukkig zijn bij. Er wordt een positive, opgewekte toon aangehouden, maar als je beter leest is het wel duidelijk dat het doel van het stuk is om eerst twijfel te zaaien over het levensgeluk, en dan op de valreep het christendom als het ware duurzame geluk aan te prijzen. Doet me persoonlijk een bijeenkomst uit mijn tijd op een christelijke kerkclub voor jongeren. Het onderwerp was relaties, en het viel me wel op hoe er benadrukt werd dat een relatie je ook niet zomaar geluk en zelfverzekerdheid kon brengen. Om vervolgens weer in contrast een mooi verhaal neer te zetten hoe je geloof dit wel kan. Hoe positief is christelijk geloof als er moeite gedaan wordt al het ''wereldse'' onderuit te schoppen om het contrast maar zo mooi mogelijk te krijgen? Weinig positiefs aan lijkt me..

Verder: een onderzoek op een markt. Is er meer tussen hemel en aarde? Wat volgt is een net stukje mooi opgedeeld in laagjes: eerst netjes neerzetten dat iedereen wel denkt dat er ''iets'' is, vervolgens naar een paar mensen die er wel een paar vage ideeën over hebben, en natuurlijk, de grote finale is natuurlijk de zelfverzekerde jonge vrouw die haar zingeving haalt uit haar geloof. Natuurlijk was er geen persoon beschikbaar die er een naturalistisch wereldbeeld op na houdt.. of toch wel?

Samengevat: erg aantrekkelijk geschreven, vooral voor personen die er eigenlijk nooit zo bij hebben stilgestaan, maar voor de rest vrij doorzichtige reclame. Ik moet bekennen dat het stuk over geluk me wel uit balans kan brengen, totdat ik even nadenk over het doel van de tekst. Gewoon omdat elke regel bewust gekozen is om maar zo veel mogelijk een zwart/wit beeld neer te zetten.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Jim schreef:Wel, wij bieden ze hier een gratis reclamebord aan.......
Wat let ze?
Wat denk je zelf...... #-o

Even rondsnuffelen op FT leert al snel dat er hier geen zieltjes te winnen zijn en hier met onderbouwde argumenten de cursus finaal onderuit gehaald wordt.... :twisted:
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kochimodo schreef:
Even rondsnuffelen op FT leert al snel dat er hier geen zieltjes te winnen zijn en hier met onderbouwde argumenten de cursus finaal onderuit gehaald wordt.... :twisted:
Dit zou toch een grote uitdaging moeten zijn. De olympische spelen voor evangelisten. En tenslotte geldt ook hier. Meedoen is belangrijker dan winnen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

JohanT schreef: Maargoed, het is een erg oppervlakkige cursus en enige diepgang is al gauw te moeilijk voor velen. Het is te vergelijken met de godsdienstles van de middelbare school, hoewel daar meer ruimte voor gesprek leek te zijn.
Ik heb mijn zoon even gevraagd of zijn godsdienstles er ook zo uit ziet. Hij krijgt trouwens levensbeschouwing. Bij het lezen van de onderwerpen. Moest hij lachen. Dit is echt vreselijk volgens hem. Ze krijgen heel andere dingen. Maar dat kan op een evangelische of reformatorische school heel anders liggen. Ik heb het nu over een middelbare school in een stad. Waar de gelovigen vervolgd worden :)
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Ik heb les gehad op een toendertijd Christelijke middelbare school, mijn docent was ook Christelijk.
Maar hij gaf alle geloven op een gelijkwaardige manier weer. Ik heb geen ondertoon gemerkt bij bepaalde gespreksonderwerpen. Het zal waarschijnlijk ook per persoon en school verschillen, vermoed ik.
Jinny

Bericht door Jinny »

Vergeet niet dat de gelovigen voornamelijk op de bible belt en in het diepe zuiden van NL nog enig aanzien hebben, bij mij op het dorp wordt de pastoor nog net niet uitgelachen.....
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jim schreef:Vergeet niet dat de gelovigen voornamelijk op de bible belt en in het diepe zuiden van NL nog enig aanzien hebben, bij mij op het dorp wordt de pastoor nog net niet uitgelachen.....
Lijkt me prettig als men niet lacht om een man in een jurk.
Ik wens u alle goeds
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Er is van christelijke zijde een boek verschenen waarin de Alpha Curus helemaal wordt onderuit gehaald, als zijnde onbijbels, te werelds, te aardig voor andere religies, etc. Ik weet de titel zo even niet, maar ik weet em wel te staan in de boekenkast :)

Verder een artikel op de site van Alpha waar de schrijver Rob vd Linden zich bekeerd nav de Alpha cursus (link wijst naar het artikel op CV Koers):

http://www.cvkoers.nl/home/magazine/the ... -echt.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Afkomstig van ons facebook. De auteur is geen lid van dit forum. Heeft wel toestemming gegeven om het hier te plaatsen.

Gerard van den Akker Ik heb járen geleden (een jaar of acht, denk ik) samen met twee vrienden de Alpha-cursus gevolgd. Ik ben er als atheïst ingegaan en als atheïst uit gekomen, iets wat ik nu nog steeds ben (sterker nog: filosofisch materialistisch).

De cursus was een basisintroductie tot het christelijke geloof, en dan met name die van de pinkstergemeente (logisch, want die organiseerden hem). Mijn vrienden en ik maakten voor deze cursus een basisaanname: God bestaat. Omdat de cursus op maandagavond was, werd dit onze 'maandagavondaanname'. We hadden van tevoren het gevoel dat als we die aanname niet zouden maken, er mogelijk oeverloze welles-nietes-discussies zouden kunnen ontstaan. We gingen niet naar de cursus om mensen hun geloof te bekritiseren, maar om een introductie te krijgen tot waar ze in geloofden. Om dus kennis te vergaren. Aan het begin van de cursus zei ik ook dat als er een islamitische, boeddhistische of anders religieuze Alpha-cursus zou zijn, ik die ook zou doen: mijn mening daarover was aan het einde van de cursus niet veranderd.

De slogan van de Alpha-cursus zegt niet voor niets: `Eten, ontmoeten, praten, lachen, leren en luisteren. Op de Alpha-cursus maak je vrijblijvend kennis met het christelijke geloof [...]' Voor mij klopte dit. Elke cursusavond werd bij iemand thuis georganiseerd, en er werd voor eten gezorgd. Er werd veel gepraat, en we hebben ook een hoop met z'n allen gelachen. Aangezien dit de eerste keer was dat er door deze mensen een Alpha-cursus werd georganiseerd, gebruikten ze veel ondersteunend materiaal in de vorm van video's van een Engelstalige predikant (ik weet niet meer of het een Amerikaan of Brit was: ik vond in ieder geval dat hij de hele tijd een irritante grijns had). Maar net zo vaak als dat we een video over het onderwerp bekeken, werd de video aan de kant geschoven en vertelden de organisatoren zelf over het onderwerp. Ik heb begrepen dat ze dat in de jaren die volgden ook steeds meer zijn gaan doen: hoe meer ervaring je opdoet met het geven van de cursus, hoe beter je het zelf tenslotte af kan. Door deze lezingen over het onderwerp (via een video of zelf gesproken) kregen we de basisinformatie. Een hoorcollege dus. Na die introductie, gingen we met z'n allen discussiëren over het onderwerp. Hoe dacht iedereen erover? Wat vond men ervan? Bedenk hierbij dat we de maandagavondaanname hanteerden zodat er geen God bestaat wel/niet discussie zou ontstaan, maar de discussie daadwerkelijk over het onderwerp van die avond zou gaan. Een werkcollege dus. We luisterden en leerden, maar discussieerden ook.

Enkele onderwerpen die aan bod kwamen en die ik zo snel na iets van acht jaar naar voren kan halen:
- Waarom dragen christenen een kruis om hun nek? Hierbij keken we een video, en de predikant daarop illustreerde het erg mooi door op het podium te verschijnen met een miniatuurgalg (of was het een kleine guillotine?) om zijn nek.
- Hoe moet je bidden en waarom doe je dat? Dit ging meer over de gedachte erachter en was niet een vast regelpatroon waar je je aan moest houden (dus niet 'je moet voor het eten minstens het Onze vader zeggen' maar wel 'we bidden voor het eten om de Heer te danken dat we van dit voedsel mogen genieten').
- Wat is de Bijbel voor een boek? Leuk detail: na afloop van de cursus kreeg elke deelnemer een bijbel van de organisatie. Erg attent gebaar!
- Uiteraard was er een hele dag over de Heilige Geest, maar omdat ik die dag geen vrij had, moest ik verstek laten gaan.
Er kwam uiteraard meer aan bod, maar ik weet niet even zo snel het programma meer uit mijn hoofd (bedenk: het is een jaar of acht geleden dat ik de cursus deed).

Leuke anekdote:
Ik bid normaal gesproken niet, maar tijdens de cursus deed ik uiteraard mee (als je een cursus paardrijden doet, ga je tenslotte ook op dat paard zitten hè. En daarnaast, we hadden de maandagavondaanname gemaakt). Voor het eten werd er gebeden, en het was de gewoonte dat iedereen een onderwerp aankaartte waar hij of zij wat meer steun in zou willen, en dan zou de persoon links of rechts (een van die twee) daarvoor bidden. Twee keer zat ik naast een vrouw die aan het begin van de cursus werkeloos en single was. De eerste keer bad ik dat ze werk zou krijgen. De week erop meldde ze trots dat ze een baan had. De tweede keer bad ik dat ze iemand in de liefde zou vinden, en de week erop vertelde ze dat een van haar collega's op haar nieuwe baan haar ten huwelijk had gevraagd (ze zei 'nee', trouwens). Ik heb dit altijd een grappig toeval gevonden, maar nooit Goddelijke interventie achter gezocht.

Mijn ervaring met de Alpha-cursus als atheïst is dus positief. Het was een goede introductie tot het christelijke geloof, het legde uit waarom bepaalde zaken gedaan werden en gaf de ruimte voor discussie en je eigen visie over die onderwerpen te geven. Doordat wij onze maandagavondaanname hadden gemaakt, was het ook makkelijk om de discussie te beperken tot het onderwerp van die avond: er hoefde niet gediscussieerd te worden of er wel of niet een God was, maar het kon gaan over de vraag of het relevant is om een kruis te dragen, of je wel of niet voor het eten zou bidden, hoe je tegen Bijbelteksten aankijkt.

Ik moet zeggen dat ik een vergelijkbaar goede ervaring heb gehad toen een heksenkring tijdens een evenement een oude Romeinse ceremonie opvoerde ter ere van een oude Romeinse Godin die in de lage landen werd aanbeden. Ze betrokken het publiek erbij, legden uit wat de stappen waren en waarom ze die deden. Zo zag ik de Alpha-cursus ook: een introductie tot een geloof met zijn ceremonies en karakteristieken waarbij de deelnemer - als hij wilt - aan mee kan doen.

Deze ervaring mag op jullie forum in het Alpha-cursusgedeelte gezet worden, zolang het maar ongewijzigd blijft. Ik ben zelf niet van plan me op dat forum te begeven: ik heb daar nu geen tijd voor.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

JohanT schreef:De alpha cursus is een 10-weekse cursus waarbij je met een groep mensen verschillende onderdelen behandelt van het Christendom.

-Wie is Jezus?
-Waarom stierf Hij aan het kruis?
-Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof?
Moet die vraag niet zijn: Hoe zeker kan ik zijn van dat hij inderdaad aan het kruis stierf?

Hmmmm .... vast niet
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Plaats reactie