Even voorstellen gevolgd door enkele vragen
Moderator: Moderators
-
Even voorstellen gevolgd door enkele vragen
Hallo allemaal.
In een discussie op een andere site over evolutie vs schepping, werd ik uitgenodigd om hier eens te komen discussiëren, dus heb ik me hier maar eens aangemeld.
Ik ben een man van 43 en geloof in God.
Eens geloofde ik ook in evolutie en lachte mensen uit die in het bijbelse scheppingsverhaal geloofden.
Na het e.e.a. gelezen en gezien te hebben, geloof ik niet in evolutie zoals deze het vaakst wordt voorgesteld. Ik geloof in de schepping en dat alle dieren geschapen zijn naar hun aard en van daaruit zich hebben geëvolueerd tot de verschillende variaties die wij tegenwoordig kennen.
Ik vind het vooral eens interessant om te weten WAAROM men niet in God en Zijn Schepping gelooft.
Ik hoop niet alleen maar te lezen dat je in evolutie gelooft, "omdat dit al lang wetenschappelijk bewezen is", want over dit bewijs is al genoeg discussie. Als evolutie echt al eens glashard bewezen zou zijn, dan zou niemand meer in het scheppingsverhaal geloven, net zoals niemand meer gelooft dat de aarde plat is, omdat het is bewezen dat de aarde een bol is.
Dus even los van wel of geen bewijs:
wat is voor jou de reden om niet in God en Zijn schepping te geloven? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Omdat dit een 'Even voorstellen' topic is, nodig ik je uit om mijn vraag te beantwoorden als kennismaking, maar ik wil geen discussie hier starten, maar ben gewoon benieuwd naar jullie antwoorden. Ik zal dus hooguit in dit topic met 'dank voor je reactie' antwoorden en er niet inhoudelijk verder op ingaan. ik zie het meer als even voorstellen, soort van...
In een discussie op een andere site over evolutie vs schepping, werd ik uitgenodigd om hier eens te komen discussiëren, dus heb ik me hier maar eens aangemeld.
Ik ben een man van 43 en geloof in God.
Eens geloofde ik ook in evolutie en lachte mensen uit die in het bijbelse scheppingsverhaal geloofden.
Na het e.e.a. gelezen en gezien te hebben, geloof ik niet in evolutie zoals deze het vaakst wordt voorgesteld. Ik geloof in de schepping en dat alle dieren geschapen zijn naar hun aard en van daaruit zich hebben geëvolueerd tot de verschillende variaties die wij tegenwoordig kennen.
Ik vind het vooral eens interessant om te weten WAAROM men niet in God en Zijn Schepping gelooft.
Ik hoop niet alleen maar te lezen dat je in evolutie gelooft, "omdat dit al lang wetenschappelijk bewezen is", want over dit bewijs is al genoeg discussie. Als evolutie echt al eens glashard bewezen zou zijn, dan zou niemand meer in het scheppingsverhaal geloven, net zoals niemand meer gelooft dat de aarde plat is, omdat het is bewezen dat de aarde een bol is.
wat is voor jou de reden om niet in God en Zijn schepping te geloven? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Omdat dit een 'Even voorstellen' topic is, nodig ik je uit om mijn vraag te beantwoorden als kennismaking, maar ik wil geen discussie hier starten, maar ben gewoon benieuwd naar jullie antwoorden. Ik zal dus hooguit in dit topic met 'dank voor je reactie' antwoorden en er niet inhoudelijk verder op ingaan. ik zie het meer als even voorstellen, soort van...
Sommigen zijn atechnisch,
Anderen zijn amuzikaal,
Weer anderen zijn atheïst.
Anderen zijn amuzikaal,
Weer anderen zijn atheïst.
Ik verplaats het naar een andere rubriek evolutie versus creationisme. Het voorstellen lijkt mij ondergeschikt aan de vraagstellingen die ik tegenkom. De titel ga ik nog aanpassen. Mocht je mijn voorkeur liever anders zien dan mag je dat via pb doorgeven.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Re: Even voorstellen gevolgd door enkele vragen
Ahrmoud,
Alleen al dat je niet aangeeft over welke van de vele goden je het hebt als je mij vraagt waarom ik daar niet in geloof, dat maakt het bekende des te toepasbaarder:
Als je begint met geloven in zaken waarvoor je bewijs overbodig vindt, dan weet je ook niet meer waar je zult ophouden met geloven in onbewijsbare zaken.
En daar pas ik voor. Duidelijk?
Roeland
Alleen al dat je niet aangeeft over welke van de vele goden je het hebt als je mij vraagt waarom ik daar niet in geloof, dat maakt het bekende des te toepasbaarder:
Als je begint met geloven in zaken waarvoor je bewijs overbodig vindt, dan weet je ook niet meer waar je zult ophouden met geloven in onbewijsbare zaken.
En daar pas ik voor. Duidelijk?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- Doppelgänger
- Bevlogen
Re: Even voorstellen
Welkom op Freethinker, Ahrmoud!
Wat een groep gelovigen met een persoonlijke voorkeur voor een bepaalde mythe daarvan vindt, vind ik verder niet relevant.
Kun je misschien eerst even kort vertellen wat jouw idee van evolutie is? Dat vraag ik, omdat we hier vaak gelovigen over de vloer krijgen die geen idee hebben wat er precies mee bedoeld wordt en crea-sites napapegaaien. Daarnaast ben ik erg benieuwd wat je zo overtuigend vond aan religie (welke eigenlijk?), dat je je wereldbeeld overhoop gooide.Ahrmoud Zahir schreef:Eens geloofde ik ook in evolutie en lachte mensen uit die in het bijbelse scheppingsverhaal geloofden. Na het e.e.a. gelezen en gezien te hebben, geloof ik niet in evolutie zoals deze het vaakst wordt voorgesteld.
Ik hoop dat je weet dat evolutie helemaal niets te maken heeft met het ontstaan van leven op Aarde...dat is namelijk abiogenese. Begrijp ik goed dat je geen bezwaar hebt tegen evolutie met betrekking tot speciatie?Ahrmoud Zahir schreef:Ik geloof in de schepping en dat alle dieren geschapen zijn naar hun aard en van daaruit zich hebben geëvolueerd tot de verschillende variaties die wij tegenwoordig kennen.
Over welke god hebben we het? Daarnaast kan ik jou hetzelfde vragen: waarom geloof je niet in al die duizenden andere goden? Wat mezelf betreft: ik heb geen geloof in het bestaan van goden, omdat er simpelweg geen enkele aanleiding voor is. Kun je misschien aangeven waarom ik zoiets zou moeten doen?Ahrmoud Zahir schreef:Ik vind het vooral eens interessant om te weten WAAROM men niet in God en Zijn Schepping gelooft.
Niet binnen de groep mensen die expertise hebben aangaande dit onderwerp. Binnen de wetenschap bestaat geen enkele discussie over het feit dat evolutie plaatsvindt. Dat kan ook niet, aangezien dit een testbaar en meetbaar fenomeen is. Uiteraard is er, zoals binnen elke wetenschappelijke discipline, discussie over details (zoals bijvoorbeeld achtergrondselectie). Zo werkt wetenschap nu eenmaal.Ahrmoud Zahir schreef:Ik hoop niet alleen maar te lezen dat je in evolutie gelooft, "omdat dit al lang wetenschappelijk bewezen is", want over dit bewijs is al genoeg discussie.
Wat een groep gelovigen met een persoonlijke voorkeur voor een bepaalde mythe daarvan vindt, vind ik verder niet relevant.
Non sequitur. Ik post ook op een ander, Engelstalig, forum en toevallig is daar een discussie gaande met iemand die gelooft dat de zon om de Aarde draait. Het een sluit het ander dus niet uit. Daarnaast zijn er voorbeelden te over van zaken die ofwel totaal onbewezen of allang weerlegd zijn, maar waar mensen desondanks hardnekkig in blijven geloven: homeopathie, acupunctuur, feng shui etc. etc.Ahrmoud Zahir schreef:Als evolutie echt al eens glashard bewezen zou zijn, dan zou niemand meer in het scheppingsverhaal geloven, net zoals niemand meer gelooft dat de aarde plat is, omdat het is bewezen dat de aarde een bol is.
Zoals ik al eerder opmerkte, er is simpelweg geen aanleiding toe. Net zoals er bijvoorbeeld voor het geloven in kabouters of een krokodil onder mijn bed geen aanleiding is. Ik vind dit eerlijk gezegd een erg vreemde vraag.Ahrmoud Zahir schreef:Dus even los van wel of geen bewijs:
Hier is momenteel een discussie over evolutie bezig. Wellicht dat je daar in wilt stappen?Ahrmoud Zahir schreef:Omdat dit een 'Even voorstellen' topic is, nodig ik je uit om mijn vraag te beantwoorden als kennismaking, maar ik wil geen discussie hier starten, maar ben gewoon benieuwd naar jullie antwoorden. Ik zal dus hooguit in dit topic met 'dank voor je reactie' antwoorden en er niet inhoudelijk verder op ingaan. ik zie het meer als even voorstellen, soort van...
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Ik sluit mij bij Doppelganger aan en wil graag weten wat jou idee over de evolutietheorie is en waar bij jou de schoen wringt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Geen bewijs is doorslaggevend waarom ik niet in goden geloof. En wat mij betreft is er zelfs niet de minste aanwijzing voor het bestaan van goden.Dus even los van wel of geen bewijs:
En nu iets anders. Stel dat de joods/christelijke/islamitische god zou bestaan, zou ik daar niets mee te maken willen hebben, omdat de god uit het oude testament, nieuwe testament en koran een immorele, wrede en misdadige god is. Ja ik heb de joodse tenach in een Engelse veratling van kaft tot kaft gelezen, ja ik de christelijke bijbel van kaft tot kaft gelezen. In de koran ben ik t/m de 5de soera gekomen en wat ik tot nu toe heb gelezen is net zo erg als de joods/christelijke god zo niet erger.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Wat schattig, een meningAhrmoud Zahir schreef: Ik geloof in de schepping en dat alle dieren geschapen zijn naar hun aard en van daaruit zich hebben geëvolueerd tot de verschillende variaties die wij tegenwoordig kennen.

Ten eerste 'bewijzen' alleen wiskundigen dingen, en wat er verder onzin is aan deze zin heeft iemand voor mij al opgeschreven. Ik ken niemand die evolutie niet serieus neemt, ja behalve wat gelovigen natuurlijk.. er zijn ook nog steeds mensen die denken dat de aarde plat is trouwens. Hoe verklaar je dat? De flat earth society heten ze. Er zijn ook nog mensen die daadwerkelijk geloven dat de aarde 6000 jaar oud is. Zo zijn er altijd wel een paar idioten te vinden, who cares.. bij het bouwen van een wolkenkrabber is de mening van een banketbakker niet zo belangrijk bij constructiekeuzes. De mening van een willekeurig figuur met een track record van 0,0 in de academische wereld in het bijzonder de biologie is dus vrij waardeloos. Overigens kan je je voorbeeld op alles toepassen... niemand twijfelt over het bestaan van de maan, maar ruim 4 miljard mensen geloven niet in *jouw* god. Dikke kans dan dat het niet klopt toch, als je zo redeneert?Ik hoop niet alleen maar te lezen dat je in evolutie gelooft, "omdat dit al lang wetenschappelijk bewezen is", want over dit bewijs is al genoeg discussie. Als evolutie echt al eens glashard bewezen zou zijn, dan zou niemand meer in het scheppingsverhaal geloven, net zoals niemand meer gelooft dat de aarde plat is, omdat het is bewezen dat de aarde een bol is.
Simpelweg omdat er geen enkele reden is om er wel in te geloven. Ik geloof ook niet in quetzalquatl, of geesten, of de legendarische aboriginal-lintworm die het hele universum maakte. Zo kan ik nog wel 100 dingen bedenken waar ik gewoon niet in geloof (en jij waarschijnlijk ook niet). Ik zie geen enkele reden om erin te geloven ook: het verklaart niks (tenzij je van borreltafelverklaringen houdt), het maakt voor mijn persoonlijke leven niks uit, en ik ben ook niet labiel genoeg om me te bekeren.. kortom: het kan net zo goed allemaal niet bestaan voor mij. Het sociale aspect speelt bovendien niet want niemand in mijn omgeving is gelovig, en in mijn werkomgeving kom je überhaupt nooit gelovigen tegen. Ironisch genoeg denken gelovigen op internet wel altijd dat ze alles van mijn vakgebied afweten (overigens niet de biologie).wat is voor jou de reden om niet in God en Zijn schepping te geloven? Daar ben ik erg benieuwd naar.
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
- collegavanerik
- Superposter
definieer god
definieer evolutie
definieer geloven
ik geloof niet in god en ook niet in evolutie.
en ik geloof ook niet in de zwaartekracht.
snap je?
definieer evolutie
definieer geloven
ik geloof niet in god en ook niet in evolutie.

en ik geloof ook niet in de zwaartekracht.
snap je?

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
-
- Ervaren pen
halloAhrmoud Zahir schreef:Hallo allemaal.
Dat is niet zo beleefd van je. Mensen uitlachen omdat ze iets geloven terwijl ze niet beter weten is een beetje lomp.Eens geloofde ik ook in evolutie en lachte mensen uit die in het bijbelse scheppingsverhaal geloofden.
Ik ga toch ook geen mensen uitlachen omdat ze denken dat de vierkantswortel uit -9 niet bestaat?
OK. En vind je het van belang of wat je gelooft enige relatie met de werkelijkheid heeft? Ben je op zoek naar een verhaal dat voor jou iets weergeeft van jouw visie op de wereld, of ben je op zoek naar een verhaal dat inzicht geeft in die wereld? In het laatste geval denk ik dat je toch meer opschiet met het neo-darwinistische evolutieverhaal.Ik geloof in de schepping en dat alle dieren geschapen zijn naar hun aard en van daaruit zich hebben geëvolueerd tot de verschillende variaties die wij tegenwoordig kennen.
Mooie vergelijking.Ik vind het vooral eens interessant om te weten WAAROM men niet in God en Zijn Schepping gelooft.
Stel, je bent een Nederlandse toerist die aan de Thaise stranden wil gaan bruin bakken. Dan kan het totaal geen kwaad als jij denkt dat de aarde plat is. Doet er echt totaal niet toe, het zal je leven niet beïnvloeden, hooguit scoor je een keer een minpuntje tijdens het trivianten.
Maar als jij de piloot bent die een meute triviantende toeristen naar Thailand moet vliegen, dan is het wel knap ingewikkeld als je je koers bepaalt vanuit de overtuiging dat de aarde plat is. Je komt wel aan, maar je gaat een koleres eind omvliegen. Om iets van navigatie over een bol te begrijpen, zal je moeten beginnen te aanvaarden dat de bol-presentatie van de aarde net wat acurater is dan de platte-schijf-presentatie. Beide zijn niet 100% nauwkeurig, maar de ene is echt heel wat bruikbaarder dan de andere.
Met de ontwikkeling van de soorten is het net zoiets. Je hebt er in je dagelijks leven vermoedelijk helemaal geen last van als je de makkelijk te bevatten versie, die met een schepper enzo, hanteert. Alleen, die versie zit wel zover van de werkelijkheid af, dat je bij meer gerichte toepassingen toch beter gebruik maakt van het model dat de werkelijkheid wat beter benadert.

Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
(A. Schopenhauer)
Ojee.. De zoveelste mafketel.
Ik laat deze ronde even aan me voorbij gaan.
De topicstarter kan alle antwoorden op zijn vragen krijgen door simpelweg rond te kijken op dit forum.
Ik zie er geen heil in me te laten behandelen als een marionet, waarbij de topicstarter aan de touwtjes trekt, en ik braaf dans.
De topicstarter kan alle antwoorden op zijn vragen krijgen door simpelweg rond te kijken op dit forum.
Ik zie er geen heil in me te laten behandelen als een marionet, waarbij de topicstarter aan de touwtjes trekt, en ik braaf dans.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Goed dat je het verder laat voorbij gaan. Op de man spelen met beledigende bewoordingen is op dit forum not done.Jagang schreef:Ojee.. De zoveelste mafketel.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Indien God daarvoor verantwoordelijk is, wat zegt dat dan over hem?Ahrmoud Zahir schreef:Ik geloof dat alle dieren geschapen zijn naar hun aard
http://www.youtube.com/watch?v=oZ0lqK9bXcg" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessant; ik zoek altijd graag naar de achterliggende reden waarom men wél in God gelooft. Volgens mij is die reden een psychische behoefte. Ga maar na, indien het om de feiten gaat, en de feiten zouden uitmaken dat het allemaal geschapen moet zijn, heeft dat tenslotte geen enkel gevolg voor ons leven, net zoals het volstrekt niets uitmaakt of mieren nu geloven in het bestaan van de mens of niet.Ik vind het vooral eens interessant om te weten WAAROM men niet in God en Zijn Schepping gelooft.
In religieus geloof gaat het nooit om feiten, enkel om een ideologie die erachter zit.
Ik zou het ook veel interessanter vinden indien je het uitgekouwde onderwerp evolutie versus creatie negeerde en het zou hebben over alle geloofszaken die je aan je god ophangt, zoals een antwoord op de eerste vraag die ik stelde.Ik hoop niet alleen maar te lezen dat je in evolutie gelooft, "omdat dit al lang wetenschappelijk bewezen is", want over dit bewijs is al genoeg discussie.
Als jouw God echt zou bestaan, zou iedereen erin geloven. Net zoals iedereen gelooft dat Barack Obama president van de VS is.Als evolutie echt al eens glashard bewezen zou zijn, dan zou niemand meer in het scheppingsverhaal geloven, net zoals niemand meer gelooft dat de aarde plat is, omdat het is bewezen dat de aarde een bol is.
Als ik zou moeten geloven dat God, gedefinieerd als een Wezen, wurmen heeft geschapen die naar hun aard parasiteren in bijvoorbeeld het oog van een kikker, zou ik daar enkel maar een afkeer van hebben.Dus even los van wel of geen bewijs:
Zou ik vervolgens boos op hem zijn dan zou ik mijn hele leven als een don quichot tegen windmolens vechten.
Zou ik angst voor hem hebben dan zou ik ook geen dienst aan mijn leven bewijzen.
Zou ik mij onderwerpen aan een of andere godideologie dan zou ik mij opsluiten in een kooi vol met onredelijk bijgeloof, en mijn hele leven maar voorgekouwde chichees moeten herhalen en nooit afwijkende meningen mogen hebben.
Kortom, er is totaal niets uitnodigends in het leven van een gelovige.
Welkom op dit forum.Ik zal dus hooguit in dit topic met 'dank voor je reactie' antwoorden en er niet inhoudelijk verder op ingaan. ik zie het meer als even voorstellen, soort van...
Born OK the first time
- The Black Mathematician
- Ervaren pen
Heel simpel: ik voel zijn aanwezigheid niet.Ahrmoud Zahir schreef: wat is voor jou de reden om niet in God en Zijn schepping te geloven? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Shut up Murdock, crazy fool!
Dat is wel een leuk punt dat je hier aanhaalt. Als je jouw geliefde bijbel goed leest, zal je zien dat de scrijvers ervan 'glashard' geloofden dat de aarde plat was. Zodra je ontkent dat dit in de bijbel staat, ontken je tegelijkertijd dat het genesis verhaal letterlijk is bedoeld. Het is zwart of wit. Ofwel je gelooft dat de aarde plat is én dat wereld geschapen is, ófwel je gelooft dat beide verhalen niet waar zijn. En er zijn nog steeds mensen die geloven dat de aarde plat is. Vind jij die dan dom? ik vind creationisten dom.Als evolutie echt al eens glashard bewezen zou zijn, dan zou niemand meer in het scheppingsverhaal geloven, net zoals niemand meer gelooft dat de aarde plat is, omdat het is bewezen dat de aarde een bol is.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Waarom zou ik geloven in iets waarvan ik het bestaan niet erken. Het is een volstrekt irrelevante vraag voor mij. Dat ik een voorstelllingsvermogen heb betekent niet dat alles wat ik me voor kan stellen betekenis heeft of moet hebben. En zeker niet als die voorstelling geleid wordt door een cultureel bepaald misverstand of de neiging tot het bevestigen van een vooroordeel.