Hoe God uit de Bijbel verdween

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Boskabouter
Ervaren pen

Hoe God uit de Bijbel verdween

Bericht door Boskabouter »

Als je de Bijbel leest, verwacht je misschien een boek over God te lezen. Dat het een verzameling boeken betreft van uiteenlopende auteurs met een dikke laag redacties er nog overheen, met naast wat mythologie vooral legendes en histories die doordrenkt zijn van de ervaringen van de auteur, de godsbeelden van de auteur, zal voor een moderne, niet door religieuze dogma's gehinderde lezer geen nieuws zijn.

Wat me al lezende vooral zo opvalt, is dat de hoofdpersoon van de hele serie, God, opvallend weinig handelend aanwezig is. In Genesis gaat God nog gezellig zelf aan de slag, schepping hier, zondvloed daar, taalproblemen veroorzaken, steden vernietigen. In Exodus gaat hij ook nog flink los, met plagen, splijtende zee, en een lange speurtocht door de woestijn. Toch heeft God hier al grotendeels Mozes nodig om goddelijk handelen te initieren. Maar daarna wordt het razendsnel minder. Eerst wordt God nog wel opgevoerd als brenger van wetten en regels, hoewel via een mens. Binnen de kortste keren treedt God feitelijk helemaal niet meer op. Allerlei profeten komen nog wel vertellen wat God zoal wil, maar van communicatie tussen God en zijn profeten wordt niet zo veel verteld. Dat hoeft ook niet,in Deutoronomium is daarvoor een slimmigheidje ingebouwd: iedereen die zichzelf een profeet noemt en waarvan achteraf blijkt dat een voorspelling uit is gekomen, die is met terugwerkende kracht een echte, de rest zijn nepperds.

Het gevolg is wel dat we weinig meer horen van de hoofdpersoon, en hoofdzakelijk van de mensen die zichzelf als profeet opwerpen en die om welke reden dan ook als zodanig geaccepteerd worden door de mensen

Vrvolgens hebben we nog een hoeveelheid psalmen, klaagzangen, poezie, spreuken en dergelijke, waarin God nog wel eens voorkomt, maar niet meer als handelend subject, niet als hoofd- of zelfs bijpersoon, alleen nog als De Grote Afwezige die aangeroepen wordt. Waarbij, opvallend genoeg, het thema vaak is "mijn leven is klote, God doet er niks aan, ach God red mij toch, maar hoe dan ook ben ik wel trouw hoor!"

Zo tegen de tijd dat het Nieuwe Testament er aan komt, zeker in de katholieke canon, is God compleet afwezig en zijn Israëls nationalisme en religie de belangrijke drijfveren geworden. Zonder handelende God.

En ook in het Nieuwe Testament komt daarin geen enkele verandering. In tegendeel, wat er nu nog aan wonderlijkheden, handelingen of leringen wordt gegeven, wordt voornamelijk aan de mens Jezus verbonden. Die mag dan wel een wonderlijke herkomst hebben, maar binnen het verhaal wordt hij nergens God genoemd, dus de latere kwestie van "Jezus is God" moeten we toch even negeren.

Kortom, ook als je de Bijbel intern bekijkt, is het een opvallend Godloos boek. Het lijkt op het eerste gezicht vooral te vertellen over hoe geweldig God toch steeds maar weer ingrijpt, maar in feite is het een eindeloos herkauwen van één ingreep en de verwarring van een volk dat niet snapt waarom die God van hun zowel erg machtig is, en tegelijk totaal NIETS doet.

Natuurlijk, de auteurs proberen nog wat zaken aan God toe te schrijven. Als de Perzen de Babyloniers verslaan en daarmee religieuze tolerantie introduceren en een zekere vrijheid voor Israel, zijn auteurs niet te beroerd om te beweren dat God die wereldrijken liet clashen, alleen maar om het peuterstaatje Israel iets meer vrijheid te geven. Maar het blijft wat vertwijfeld klinken.

Het hele boek over de God die niet bij naam genoemd mocht worden, die niet afgebeeld mocht worden, die eerst zij ark en later zijn tempel kwijt raakte, gaat over de afwezigheid van God.

En dat lijkt me (ik moet eens naar een stelling toe, nietwaar) de (r)evolutie die het joodse geloof, later aangevuld met de Jezus-sekte, gebracht heeft. Afschaffing van de veelgoderij, afschaffing van de aanbidding van beelden, voorwerpen, bergen en bomen, maar vooral de aanzet tot afschaffing van al het bovennatuurlijke. En daarvoor in de plaats: zorg voor de naaste, een rudimentaire rechtstaat, en rituelen die niet langer goden gunstig moeten stemmen, maar die emotionele momenten in een mensenleven ondersteunen.

Jodendom en christendom zijn daarmee, met overigens een stevige terugval in de eerste pakweg 15 eeuwen :mrgreen: , de opmaat naar de moderne, vrije mens. De mens die zich niet langer atheist moet laten noemen alsof hij de uitzondering is, maar die simpelweg mens is. Vrij.

Schiet u maar :)
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Hoe God uit de Bijbel verdween

Bericht door Rereformed »

Subliem geschreven stukje! Scherpe inzichten en kostelijke stijl. =D>
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Dat God aan het eind van het OT zo'n beetje geheel verdwenen is laat Prediker zien, iemand die de facto atheïst is, maar God er een paar keer bij haalt omdat het ontkennen ervan nu eenmaal onmogelijk was in die tijd en de omgeving waarin hij schreef. En natuurlijk het boek Esther, waarin het woordje God zelfs helemaal niet voorbij komt.

Om de stervende God in leven te houden bloeit een paar eeuwen voor het christendom de apocalyptiek op. Een wanhopige poging om de handelende God weer terug te krijgen en oude teksten met valse beloften stand te doen houden. Men hitst elkaar op door van eeuw tot eeuw elkaar te vertellen dat de tekenen er duidelijk op wijzen dat de Dag des Heren nu heel nabij is.
Het ironische is dat na meer dan 2000 jaar die apocalyptiek een reden te meer is om te concluderen dat weg weg is.
Gelovigen hebben hierop natuurlijk ook weer hun antwoord gevonden: aangezien het bijbelverhaal altijd uitgaat van een verbond tussen God en de mens, is God niet verplicht om zijn beloften te vervullen zolang de mens het verbond schendt. Oftewel men kan altijd terugvallen op de schuld van de mens als excuus voor het falen van God.

Overigens is dit thema van je niet onopgemerkt gebleven door recente theologen:

God: A biography

Christ: A crisis in the life of God

The disappearance of God
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Vlijnmscherpe observatie. =D>

Maarrrrrr, je vergeet dat Jezus God is! God als mens op aarde. God heeft zich in een spermacel gewurmd en is op miraculeuze wijze in Maria's baarmoeder gekomen een aldaar aanwezige eicel bevruchtend. Toegegeven dat het verwarrend is dat Jezus steeds spreekt over God als Zijn Vader, maar tegelijkertijd zegt Hij ook dat Hij en de Vader één zijn.

Na Jezus worden de gelovigen vervuld met de heilige Geest, om hen niet als "wees" achter te laten. Dus God is er nog als de drie-eenheid, of drievuldigheid, die samen "God" vormen. God woont vlgs het NT nu in de harten van de gelovige, waar God Zich als de Heilige Geest warmpjes heeft genesteld om de gelovigen te onderwijzen en te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Nu is het mijn beurt: schiet maar! :)
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Boskabouter
Ervaren pen

Ik ken het triniteits-leerstuk, en ik weet dat het een Bijbelse onderbouwing kent, maar het grappige is toch dat het er niet zo dik bovenop ligt. Dat blijkt ook wel uit het feit dat het arianisme, dat unitarisch is, het bijzonder goed en lang heeft uitgehouden tegen de trinitariers, zelfs na Nicea waar het Arianisme feitelijk tot ketterij werd bestempeld.

De eerste drie eeuwen van het christendom was het helemaal geen uitgemaakte zaak dat Jezus God was. En de eeuwen daarna evenmin. Zelfs toen het Arianisme onder de romeinen vrijwel was uitgeroeid, leefde het nog onder de Goten. Toen Rome viel, bleef het christendom overeind odat de invallende stammen intussen christelijk waren, Ariaans om precies te zijn. In 589 ging het laatste Ariaanse koninkrijk van Europa om richting trinitarisch katholicisme.

Tot de dag van vandaag leeft het Arianisme voort via de Getuigen van Jehovah, en er zijn auteurs die beweren (en met goede reden lijkt me) dat het Arianisme nog steeds voortleeft in een veel grotere religie, de Islam.

Anders gezegd, die hele Jezus=God gedachte is kennelijk niet zo evident Bijbels dat iedere christen dat wel meteen moet zien. Het duurde eeuwen om het idee te ontwikkelen, en heel veel eeuwen om het vrijwel volledig in het christendom te krijgen.

Ik denk dus dat er minstens een punt valt te maken dat mijn stelling dat God ook in het NT opvallend afwezig is, nog even houdbaar is. Sterker, het zou wel eens kunnen dat de hele triniteitsleer bedacht is, om God toch nog via een kmweggetje de Bijbel in te krijgen.
(A. Schopenhauer)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Boskabouter schreef: Ik denk dus dat er minstens een punt valt te maken dat mijn stelling dat God ook in het NT opvallend afwezig is, nog even houdbaar is. Sterker, het zou wel eens kunnen dat de hele triniteitsleer bedacht is, om God toch nog via een kmweggetje de Bijbel in te krijgen.

Eens. Overigens een geniale slimmigheid! Wanneer God wegvalt houd je enkel de mens over. Roep je dan een mens tot geïncarneerde God uit dan heb je weer wat tastbaars waarmee je verder kunt. Zoiets kun je aanbidden en navolgen. Maar het is wel heidendom ten top gestegen en daarom geen wonder dat de joden er nooit aan mee hebben willen doen.

Dit gegeven grijp ik altijd aan om het christelijk geloof aan te klagen als de hoogste godslastering: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... neel15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Boskabouter
Ervaren pen

:) grapjas, die Ouweneel. Ik hoor zijn naam vaker. Doet hij er nu echt toe?
(A. Schopenhauer)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Boskabouter schreef::) grapjas, die Ouweneel. Ik hoor zijn naam vaker. Doet hij er nu echt toe?
Hij denkt het van wel. Na meer dan 100 boeken en duizenden voordrachten in het land. Maar er is ook een anti-Ouweneel beweging ontstaan. En dan heb ik het niet over ons (zie portal met artikelen). Maar zijn visies worden niet door iedereen gedeeld. Hij hallucineert te veel.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Boskabouter
Ervaren pen

:D ok. Ik heb weinig over hem gehoord, en niets van hem. Wat ik over hem hoor nodigt niet uit tot meer
(A. Schopenhauer)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Boskabouter schreef::D ok. Ik heb weinig over hem gehoord, en niets van hem. Wat ik over hem hoor nodigt niet uit tot meer
Dat is een goede instelling. Je hoeft niet alle onzin te lezen om je ergens een mening over te vormen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jinny

Bericht door Jinny »

If it sounds like a duck, walks like a duck, swims like a duck and flies like a duck, well could it be a duck? :D
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

Nothing Sacred door Douglas Rushkoff gaat hier verder op in. Hoe het Jodendom steeds verder beweegt naar meer en meer "godloosheid" en de mens centraal stelt als degenen die de wereld besturen. Hij pleit voor een open-source Judaism wat eigenlijk neerkomt op humanistisch Jodendom zonder een god..
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Grima schreef:Nothing Sacred door Douglas Rushkoff gaat hier verder op in. Hoe het Jodendom steeds verder beweegt naar meer en meer "godloosheid" en de mens centraal stelt als degenen die de wereld besturen. Hij pleit voor een open-source Judaism wat eigenlijk neerkomt op humanistisch Jodendom zonder een god..
Het protestantse christendom heeft de laatste twee eeuwen diezelfde ontwikkeling.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Boskabouter schreef::D ok. Ik heb weinig over hem gehoord, en niets van hem. Wat ik over hem hoor nodigt niet uit tot meer
Misschien ben je een stuk jonger dan ik. Willem Ouweneel is nu bijna 70 jaar, maar in de 70er jaren had hij bijzonder veel invloed op het evangelische christendom. Hij richtte oa. de EH op en was hoofdredacteur van een tijdschrift Bijbel & Wetenschap, en gaf overal in het land lezingen die druk bezocht werden.
De reden dat ik een commentaar op zijn boek schreef was omdat ik als 17-jarige zeer onder de indruk van hem was. Ik wilde 35 jaar later, toen ik atheïst was geworden, eens kijken hoe hij nu op me overkwam en koos daarvoor het boek waarin hij atheïsten uitdaagt: De God die is; waarom ik geen atheïst ben, waarover hij bovendien zelf uitsprak "Nog nooit heb ik mij zo duidelijk geroepen geweten om een boek te schrijven."
Over mijn eindproduct De God die ver te zoeken is kan ik zeggen dat ik nog nooit over zo'n plezier, energie en scherpe schrijftrant beschikte als juist tijdens die zes weken dat ik het commentaar schreef. :wink:
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Ik denk dus dat er minstens een punt valt te maken dat mijn stelling dat God ook in het NT opvallend afwezig is, nog even houdbaar is. Sterker, het zou wel eens kunnen dat de hele triniteitsleer bedacht is, om God toch nog via een kmweggetje de Bijbel in te krijgen.
Daar zou je zomaar maar eens gelijk in kunnen hebben! In de pinkstergemeenten ligt de nadruk overigens wel heel zwaar op Jezus als zijnde God Zelf. Vooral in predikingen en ook in vele liederen uit Opwekking trouwens staat Jezus zeer centraal. In die visie is Jezus God.

Maar wanneer je de bijbel leest heb je wel gelijk en blijft je punt zeker overeind staan. God lijkt steeds meer op de deistische god. Je hoort hem niet, je ziet hem niet en hij lijkt totaal onverschillig wat er op aarde gebeurd en met de mens. Gebeden worden ook al niet verhoord. Zou hij dan toch met stille trom vertrokken zijn naar een ander universum? :D
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Plaats reactie