Egypte: Mursi weggestuurd.
Moderator: Moderators
Egypte: Mursi weggestuurd.
Mursi is door de legertop weggestuurd.
Is dit de opmars naar verdere wanorde, of een unieke kans voor een herstart?
Zelf durf ik niet goed stelling te nemen in deze, maar ik meen dat het artikel hier wel thuishoort.
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... e_1_751671" onclick="window.open(this.href);return false;
Normaal ben ik geen fan van het reformatorisch dagblad, maar ik vond dit toch wel een vrij net overzicht.
Zelf durf ik niet goed stelling te nemen in deze, maar ik meen dat het artikel hier wel thuishoort.
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... e_1_751671" onclick="window.open(this.href);return false;
Normaal ben ik geen fan van het reformatorisch dagblad, maar ik vond dit toch wel een vrij net overzicht.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Re: Egypte: Mursi weggestuurd.
Daar loop ik ook tegenaan, Jagang.Jagang schreef: Is dit de opmars naar verdere wanorde, of een unieke kans voor een herstart?
Geen idee waar het naartoe gaat.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Op naar de volgende burgeroorlog
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
De volgende?zalwel schreef:Op naar de volgende burgeroorlog
Volgens mij zou dat de eerste worden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
appelfflap
- Banned
wat als bij de volgende verkiezing die broeders weer winnen (heel het platteland stemt op hen)? gaat het leger die partij ineens verbieden?Jagang schreef:Mursi is door de legertop weggestuurd.
lijkt gewoon op hetzelfde als de afgelopen 50j behalve dat de generaal vervangen is door een schijnpremier
Het eerste vermoed ik ook. Als het ze wordt toegestaan om bij de volgende verkiezingen weer mee te doen. Neemt het platteland wraak en stemt massaal op deze partij. Kunnen ze weer opnieuw beginnen. Een burgeroorlog ligt op de loer. Het leger schijnt massaal kopstukken op te pakken, net als onder Mubarak. Ondertussen is de beweging boven de grond gekomen en ik neem aan dat ze zich niet meer terugtrekken. Een bom is snel gemaakt.appelfflap schreef: wat als bij de volgende verkiezing die broeders weer winnen (heel het platteland stemt op hen)? gaat het leger die partij ineens verbieden?
lijkt gewoon op hetzelfde als de afgelopen 50j behalve dat de generaal vervangen is door een schijnpremier
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Voorlopig neem ik mijn winst.
Een democratisch gekozen islamitische dictator heeft het veld geruimd.
Een democratisch gekozen islamitische dictator heeft het veld geruimd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Tja, dat heet dáár democratie! Stel je voor dat dit hier zou gebeuren. Veel mensen zijn het hier ook oneens met de regering die er een potje van maakt . Dat zou dan een teken zijn voor de legermacht om te mogen in grijpen?
Amerika heeft eerder verklaard geen steun meer te verlenen aan landen waar een democratisch gekozen regering omver wordt geworpen. Egypte zou dan geen Amerikaanse hulp meer krijgen ! Wait and see !
Amerika heeft eerder verklaard geen steun meer te verlenen aan landen waar een democratisch gekozen regering omver wordt geworpen. Egypte zou dan geen Amerikaanse hulp meer krijgen ! Wait and see !
-
appelfflap
- Banned
wraak nemen zou ik het niet noemen, gewoon democratiePietV. schreef: Neemt het platteland wraak en stemt massaal op deze partij..
na 1j een staatsgreep door de oude machthebben (leger) is geen goede zaak.
en ja, net zoals in Europa de christelijke partijen machtsbastions zijn (cd&v, cdu, balkenende) zo zullen hun islamitische equivalenten sterk staan in het M-O.
zonder hen is heel dat democratisch proces bij voorbaat dood.
maar ja, er zijn nogal wat mensen die in die regio dictators verkiezen boven een democratie.
En wat als het gaat om democratisch gekozen dictators?appelfflap schreef:maar ja, er zijn nogal wat mensen die in die regio dictators verkiezen boven een democratie.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/22/pre ... ndwet-aan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je bent het toch hopelijk met me eens dat een democratisch politicus niet méér macht naar zich mag toetrekken dan hem door het volk verleend is?
Henry Ford
Henry Ford
-
appelfflap
- Banned
een democratie kan zich op democratische wijze vernietigen (da's niets nieuws als je naar de geschiedenis kijkt)Jagang schreef: Je bent het toch hopelijk met me eens dat een democratisch politicus niet méér macht naar zich mag toetrekken dan hem door het volk verleend is?
in jouw link lees ik dat de bevolking zich over de nieuwe grondwet had moeten uitspraken.
de bevolking had zich in dit geval per referendum perfect tegen de wijziging of de nieuwe grondwet kunnen uitspreken. dictator en farao zijn ofwel tendentieus ofxwel klassieke oppositiepraat
ik vrees dat Morsi eruit moest omdat hij de invloed vh leger aan banden wou leggen (zij hebben dat land tenslotte 50j bestuurd).
Egypte is groter dan het Tahrirplein. De democratie is buiten werking gesteld door de grootste machtsfactor en werkgever in Egypte. De legerleiding schijnt haar opleiding te hebben genoten in de VS. De toon die Morsi uitte in de richting van Israël zal bij de Amerikanen ook wel meespelen. Ik gok even wat maar vermoedelijk zijn de Amerikanen heel gelukkig met deze omwenteling. En roepen ze op de achtergrond dat er maar weer snel "democratische verkiezingen" moeten komen.Cactus schreef:Tja, dat heet dáár democratie! Stel je voor dat dit hier zou gebeuren. Veel mensen zijn het hier ook oneens met de regering die er een potje van maakt . Dat zou dan een teken zijn voor de legermacht om te mogen in grijpen?
Het is inderdaad gewoon democratie. Je kan wel maximaal geïnspireerd raken om je stem te laten horen. En de hele plattelandsbevolking mobiliseren met als reden die lui daar op het plein vertegenwoordigen maar een heel klein deel van Egypte. Want dat proef ik steevast in de Westerse berichtgeving. Het volk is in opstand gekomen. Als het honderdduizenden mensen zijn dan zijn er dus nog tientallen miljoenen die elders bivakkeren en hun mening is vaak niet bekend. Ik ben dus ook tegen staatsgrepen. Nu zit er een militaire dictatuur met een zetbaas. De media (Al Jazeerah) is gemuilkorfd en de illegale arrestaties zijn niet meer te tellen. Een bananenrepubliek is het. En dan kan er dus een aversie zijn tegen het moslimbroederschap maar dit is dus de weg van laten we maar tanks sturen om het probleem op te lossen.appelfflap schreef: wraak nemen zou ik het niet noemen, gewoon democratie
na 1j een staatsgreep door de oude machthebben (leger) is geen goede zaak.
Nee, dat klopt.appelfflap schreef:een democratie kan zich op democratische wijze vernietigen (da's niets nieuws als je naar de geschiedenis kijkt)
Maar de vraag is of je je daarbij moet neerleggen.
Want als een dictatuur oké is, wat maakt het dan nog uit wie de dictator is?
Waarom is het in dat geval erg als het leger een (andere) dictator wegjaagt?
"Had moeten" of "heeft moeten"?in jouw link lees ik dat de bevolking zich over de nieuwe grondwet had moeten uitspraken.
In de link is nergens te lezen dat er een referendum over is geweest.
Kan je het stuk waar je het over hebt even highlighten?de bevolking had zich in dit geval per referendum perfect tegen de wijziging of de nieuwe grondwet kunnen uitspreken. dictator en farao zijn ofwel tendentieus ofxwel klassieke oppositiepraat
Ik zie nergens niets over een referendum, en als dat er niet is geweest, zie ik niets mis met de bestempeling tot dictator. Er heeft een "panel" op de grondwet gezeten, maar uit welke mensen bestaat dat panel?
Ik vrees dat het leger in Egypte voorlopig noodzakelijk zal zijn om tenminste iets van seculariteit te bewaken. Dit overlaten aan de moslimbroederschap, is zoiets als je kippenhok laten bewaken door een vos.ik vrees dat Morsi eruit moest omdat hij de invloed vh leger aan banden wou leggen (zij hebben dat land tenslotte 50j bestuurd).
Henry Ford
Henry Ford
-
appelfflap
- Banned
een dictatuur is niet ok en morsi was geen dictator.Jagang schreef: Want als een dictatuur oké is, wat maakt het dan nog uit wie de dictator is?.
hij was verkozen door 75 miljoen egyptenaren volgens het spel van meerderheid en oppositie
daaruit concludeer ik dat er nog steeds geen grondwet is in Egypte. wanneer dit referendum moest plaatsvinden weet ik niet maar ik zie niets dictatoriaals.Jagang schreef: In de link is nergens te lezen dat er een referendum over is geweest.
een verkozen regering die wetten in- en afvoert en de belangrijkste wetten aan haar bevolking wil voorleggen.
zo werkt elke democratische rechtsstaat
lijkt me duidelijk. geen referendum is per definitie geen grondwet.jouw link schreef:waarin de bevoegdheden van de president worden vastgelegd en die moet worden goedgekeurd in een referendum.
ofwel wil je democratie invoeren ofwel niet. wat mij betreft is het moslimbroederschap gewoon de tegenhanger vd cd&v, Cdu of balkenendes partij.Ik vrees dat het leger in Egypte voorlopig noodzakelijk zal zijn om tenminste iets van seculariteit te bewaken. Dit overlaten aan de moslimbroederschap, is zoiets als je kippenhok laten bewaken door een vos.
je hebt hen nodig in dat democratisch proces en in een democratie hoort het leger/politie ondergeschikt te zijn aan de regering en het parlement.
ok, ik proef je angst voor de islam(handen afhakken, meisjes besnijden, boerka,...) maar in een land met 80-90% moslims is een politieke vertegenwoordiging uit die hoek nodig logisch. hen uitsluiten is het absolute tegendeel van democratie.