Sorry iedereen, toch een citaat... Commentaar, reacties, ideeen: graag!
"Het samenleven-in-genegenheid verandert het aanschijn der wereld. Deze is nu geworden tot de concrete situatie der genegenheid zelf. Zij wordt gezien met dezelfde volkomen-menselijke blik waarmee mensen die elkaar graag zien, elkaar aankijken. Zij deelt in ditzelfde graag gezien worden. Voor deze aanblik worden de dingen der wereld tot een haast menselijke aanwezigheid opgewekt. Zij stralen de gezindheid terug waarvan zij de concrete situatie zijn geworden. De wereld is immers steeds wat de mens van haar maakt. Daarom doet ook de genegenheid de wereld heel anders bestaan. Een vooralsnog sluimerende waarde wordt in de dingen wakker. Deze waarde blijft niet beperkt tot een subjectieve en externe symbolisering van een ervaring die zich eerst in een on-wereldse inwendigheid zou voltrekken, alvorens uitwendig te verschijnen. Zij wordt integendeel mede constitutief voor de concrete werkelijkheid van deze ervaring zelf. (...) Al blijven ook veruit de meest verhoudingen die ons met de mensen verbinden, op het niveau der algemene welwillendheid, toch wordt deze welwillenheid zelf nu, zonder haar relatief en begrensd karakter prijs te geven, betoond in een heel andere geest. De negatieve aspecten dezer welwillenheid (...) verliezen hun negatieve terugslag op het gemoed, omdat het menselijk gemis dat in deze welwillendheid gevoeld werd, door de genegenheid werd weggenomen. Hoezeer dit alles ook de welwillendheid ten goede komt, spreekt vanzelf."
Vander Kerken, L. (1962). Menselijke Liefde en Vriendschap: Een Filosofisch Essay over de Persoonlijke Menselijke Verhoudingen. Patmos: Antwerpen.
Genegenheid
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Genegenheid
Cartje, in je voorsteltopic leg je uit dat je taalfilosofie studeert. Indien deze tekst bedoeld is als voorbeeld van hoe een taalfilosoof de eenvoudigste gedachten in onverstaanbare taal kan hullen, moet ik je een pluim geven voor het vinden van deze tekst die al 50 jaar oud is.
Ik maak uit deze pagina op dat de schrijver wel 13 boeken heeft geschreven. Alle boeken wachten nog op reviews daar. De titels spreken me wel aan, maar ik ben bang dat indien ik op bovenstaande stijl getracteerd word, ik altijd afhaak na hooguit een halve bladzijde, hoewel ik wel kan genieten van mooie woorden. "Een vooralsnog sluimerende waarde wordt in de dingen wakker" is een zin van grote poëtische schoonheid. Díe zin zal me vast bij blijven, omdat ik hem inmiddels al zo'n vijfmaal 'geproefd' heb, terwijl al het andere aan mij voorbij dwarrelt zonder ooit op zijn plaats te komen.
Ik maak uit deze pagina op dat de schrijver wel 13 boeken heeft geschreven. Alle boeken wachten nog op reviews daar. De titels spreken me wel aan, maar ik ben bang dat indien ik op bovenstaande stijl getracteerd word, ik altijd afhaak na hooguit een halve bladzijde, hoewel ik wel kan genieten van mooie woorden. "Een vooralsnog sluimerende waarde wordt in de dingen wakker" is een zin van grote poëtische schoonheid. Díe zin zal me vast bij blijven, omdat ik hem inmiddels al zo'n vijfmaal 'geproefd' heb, terwijl al het andere aan mij voorbij dwarrelt zonder ooit op zijn plaats te komen.
Born OK the first time
- Peter van Velzen
- Site Admin
Fraaie tekst inderdaad, maar of het klare taal is?
In elk geval is genegenheid mij liever dan geachtheid.
In elk geval is genegenheid mij liever dan geachtheid.
Ik wens u alle goeds
Het kan zo aan de post modernisme generator ontsprongen zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Andere pet nemen, zodat je er meer onder kunt houden.
Er worden ook onderscheidingen verleend aan homeofielen en acupuncturisten. Zonder art. 23.
Er worden ook onderscheidingen verleend aan homeofielen en acupuncturisten. Zonder art. 23.
rania
-
Jinny
Ik zeg eerst welkom...
Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier
FreeThinker op Facebook
Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier
FreeThinker op Facebook