Huisarts pleegt suïcide door omstreden euthanasie

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Jinny

Bericht door Jinny »

Komt wel heel dichtbij...... :cry:
Ik doe geen speculaas tot ik meer weet, maar ik hoop toch dat mijn gedachten niet waar zullen zijn....
TUITJENHORN Een huisarts uit Tuitjenhorn heeft zelfmoord gepleegd na een euthanasie-onderzoek. In het dorp wordt geschokt gereageerd op het nieuws.

Enkele dagen geleden bepaalde de Inspectie Gezondheidszorg (IGZ) nog dat de man voorlopig geen zorg meer mag verlenen omdat er onduidelijkheid is rond een euthanasie die de arts zou hebben uitgevoerd. De advocaat van de man doet er geen uitspraak over of de zelfmoord ook echt het gevolg is van het onderzoek.

De politie en het Openbaar Ministerie onderzoeken of de euthanasie volgens de regels is gegaan. De grote vraag daarbij is 'in hoeverre er sprake was van een uitdrukkelijk en ernstig verlangen' tot levensbeëindiging en als dat zo is, of de zo de zorgvuldigheidseisen rond euthanasie zijn gerespecteerd.

Onderzoek
Het onderzoek richt zich op het overlijden van een terminaal ziekte patiënt van de huisarts. De Inspectie voor de Gezondheidszorg liet eerder in een persverklaring weten geen vertrouwen te hebben in verantwoorde zorgverlening de betreffende huisarts. Bij de inspectie zou gemeld zijn dat de arts onzorgvuldig heeft gehandeld en de richtlijnen voor euthanasie heeft genegeerd.
Zie voor verder de link..
Jinny

Re: Huisarts pleegt suïcide door omstreden euthanasie

Bericht door Jinny »

En weer wat nieuws, een interview met de weduwe van de euthanasie case.
TUITJENHORN De weduwe van Theo Spaansen uit Tuitjenhorn is woedend op justitie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

Gisteren pleegde huisarts Nico Tromp zelfmoord. Het was de euthanasie van haar man die aanleiding was om onderzoek te doen naar het handelen van hun huisarts Nico Tromp. En dat terwijl de familie juist heel blij was met de arts.
Zie link verder.....

Justitie slaat door?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jin schreef: Justitie slaat door?
Poeh, lastig. Er is nooit een uitspraak geweest, en onderzoeken an sich moet kunnen, zonder angstig te worden voor dergelijke ellende.

Maar dat dit uitgedraaid is op alleen maar verliezers, dat is voor mij duidelijk. Hopelijk kan er wat geleerd worden, ookal zou het een tragische leerweg zijn.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Dat het een tragisch geval is zijn we het over eens.
En speculaas van mijn kant, waarschijnlijk heeft hij het geval gewoon gemeld, waarna hij als 'barbertje moet hangen' behandeld wordt.
Ook is het onderzoek (ergens gehoord/gelezen) nu afgesloten waardoor er geen lessen uit getrokken kunnen worden.

Was er niks gemeld, was alles gewoon zijn gangetje gegaan....
Maar nogmaals, dat is speculaas van mijn kant.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Maar moet je daar zelfmoord voor plegen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik vraag me af of de arts in kwestie mogelijkerwijs was gemotiveerd tot hetgeen hij heeft bijgedragen aan de euthanasie doordat hij zelf altijd al begreep waarom iemand dood zou willen. . .
Ik wens u alle goeds
Jinny

Bericht door Jinny »

Leg deze bijdrage eens uit Peter, ik denk dat ik je begrijp namelijk......
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jin schreef:Leg deze bijdrage eens uit Peter, ik denk dat ik je begrijp namelijk......
Ik bedoel dat het noet geheel ondenkbaar is dat de dokter zelf al eerder met zelfmoordgedachten rondliep. . .
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Peter van Velzen schreef:
Jin schreef:Leg deze bijdrage eens uit Peter, ik denk dat ik je begrijp namelijk......
Ik bedoel dat het noet geheel ondenkbaar is dat de dokter zelf al eerder met zelfmoordgedachten rondliep. . .
Dat is precies wat ik ook dacht.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Ik ga niet speculeren over hoe en wat er gebeurd is, maar ik denk dat euthanasie heel zorgvuldig behandeld moet worden. Hoe menselijk de reactie is dat terminale patiënten geholpen moeten kunnen worden met het beëindigen van hun eigen leven, het gaat nog steeds wel om het beëindigen van iemands leven en daar moeten als het "legaal" gebeurt regels voor zijn.
En ik weet helemaal niet of er een oorzakelijk verband is tussen suïcide van de huisarts en het geval van euthanasie dus daar kan ik ook niets over zeggen. Niemand denk ik die niet het naadje van de kous weet zou zich hier over moeten of kunnen uitspreken.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Ik zeg doodstraf voor zelfmoord
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

zalwel schreef:Ik zeg doodstraf voor zelfmoord
Beetje flauw en vooral zeer ongepast vind je niet !?
Jinny

Bericht door Jinny »

In deze inderdaad minder gepast...
Als ik weer iets weet zal ik posten, nu op werk, vanavond zal ik ingaan op wat ik weet over de euthanasie....
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Hmm, meestal zijn doktoren en huisartsen van die vrolijke opgewekte mensen die super veel weten, in mijn ervaring. Dit is wel even iets anders... Toen ik de titel las dacht ik nog wel "dat is best ironisch".

Ik heb de reacties gelezen en waarschijnlijk was de euthanasie van diens patiënt misschien de druppel die de emmer voor de arme man deed overlopen...

Als zoiets dichtbij komt is het natuurlijk altijd veel lastiger dus Jin sterkte.
Jinny

Bericht door Jinny »

Kevin, de euthanasie (zo wordt het genoemd) is op verzoek van de geeuthaniseerde in het bijzijn van zijn familie (incl echtgenote) gedaan en stond op papier.
Feitelijk was het slechts het bekorten van het lijden, als de dokter niets had gedaan was de man ook gestorven binnen enkele uren, maar dan met een hele hoop ellende extra.
De dokter heeft het leven met slechts enkele uren bekort, uren die lijdensweg zouden zijn, de uren in de aanloop waren dat ook al.
Tijd voor een second opinion was er blijkbaar niet meer.......
En gezien de reactie nadien (weduwe uit haar huis gehaald door de politie en urenlang verhoord) heb ik de indruk dat iemand kans heeft gezien om de arts een geintje te flikken.
Als dat waar is, dan heeft die dus een leven op zijn/haar geweten.....

Persoonlijk vind ik de reactie van de politie en andere overheidsdiensten zwaar over de top, dat had ook anders gekund.

En verder heb ik er (gelukkig) niets mee te maken, mijn huisarts zit in een ander maatschap, in mijn eigen dorp, deze arts kwam uit een naburig dorp.
Plaats reactie