Steeds vaker thuisonderwijs wegens geloof

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lanier
Superposter

Steeds vaker thuisonderwijs wegens geloof

Bericht door lanier »

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... loof.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Daaruit:
Het Openbaar Ministerie kan weinig doen tegen ouders die voor hun kinderen vrijstelling van de leerplicht krijgen op basis van een 'individueel bepaald geloof'.........Ouders zeggen dat ze aanhanger zijn van bijvoorbeeld paganisme of objectivisme, maar 'ook geloof in kabouters moeten wij serieus nemen'....................In 2001 kregen 94 ouderparen toestemming om hun kinderen thuis les te geven, in 2012 waren het er al 429.

Op zich nog maar een heel laag aantal, maar groei is er wel degelijk. Als je maar met een goed verhaal komt dan wordt je voorstel gehonoreerd.
Maria
Moderator

Re: Steeds vaker thuisonderwijs wegens geloof

Bericht door Maria »

Vreemd.
Daar zijn toch de openbare scholen voor.

Mijn voorstel zou zijn, geen uitzonderingen op leerplicht, maar wel een zeer strikte naleving op scholen om objectief onderwijs te geven.
In mijn ervaringen zijn er nog altijd teveel, ook op de openbare scholen, leerkrachten die een eigen levensbeschouwing of ideologie, ook politieke, mee willen geven aan kinderen.

Verhaal halen door ouders zou gemakkelijker moeten kunnen, eventueel een jaarlijkse toetsing van alle leerkrachten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ik ben ook van mening, dat ieder kind naar openbaar onderwijs moet. Geen speciale scholen.
Een jaar of wat geleden was er een discussie over op O.I. Daar vonden veel ouders, dat ze zelf de kinderen privé les moesten geven om te voorkomen, dat kinderen besmet werden met een andere denkwereld dan die van de islam.
Gesterkt door Amerikaanse onderzoeken, waar onder gelovigen ook meer privé les door de ouders schijnt voor te komen, waaruit blijkt, dat de kinderen later prima functioneren in de maatschappij.
Ik zou gevoelsmatig zeggen, dat ze juist vervreemden van de maatschappij. Maar ik heb geen onderzoek verricht.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

In het artikel staat al dat de staatssecretaris werkt aan wetgeving om dit probleem de wereld uit te helpen.
Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) wil thuisonderwijs en 'vrijstelling op grond van richtingsbedenkingen' verbieden en werkt aan een wetsvoorstel daartoe. Hij vindt dat elke dag naar school gaan goed is voor de ontwikkeling van kinderen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jinny

Bericht door Jinny »

Vilaine schreef:Ik ben ook van mening, dat ieder kind naar openbaar onderwijs moet. Geen speciale scholen.
Een jaar of wat geleden was er een discussie over op O.I. Daar vonden veel ouders, dat ze zelf de kinderen privé les moesten geven om te voorkomen, dat kinderen besmet werden met een andere denkwereld dan die van de islam.
Gesterkt door Amerikaanse onderzoeken, waar onder gelovigen ook meer privé les door de ouders schijnt voor te komen, waaruit blijkt, dat de kinderen later prima functioneren in de maatschappij.
Ik zou gevoelsmatig zeggen, dat ze juist vervreemden van de maatschappij. Maar ik heb geen onderzoek verricht.
De vraag is natuurlijk, in welke maatschappij.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Vilaine schreef: Maar ik heb geen onderzoek verricht.
in Belgie kun je ook gewoon thuis onderricht volgen, wil je een diploma a2 (middelbaar) moet je wel examens afleggen (middenjury)
alle leerlingen die thuis blijven of in allerlei esoterische zweefscholen (steiner oa) zitten, verschijnen uiteindelijk of ooit wel eens voor die middenjury.
bestaat zo'n systeem niet in Nederland?

leerlingen van zweefscholen hebben, jammer genoeg, veel grotere faalcijfers in hoger onderwijs.
Plaats reactie