Atheïsten lezen Bijbel te kritisch.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Atheïsten lezen Bijbel te kritisch.

Bericht door Cluny »

De link.
Foknieuws.
De quote.
Atheïsten lezen Bijbel te kritisch'

Als je bewijs wilt dat God bestaat, zo zeggen sommige christenen, dan hoef je maar één ding te doen: de Bijbel te lezen. Prediker en bioloog Ken Ham wil daar nog aan toevoegen dat je de Bijbel vooral niet té kritisch moet lezen. Want dat is iets wat atheïsten doen, met nefaste gevolgen.

Ham deed de uitspraak nadat hij hoorde dat een populaire Bijbel-app ook aansloeg onder atheïsten. De atheïsten gebruiken de app echter niet om zich te vergewissen van de blijde boodschap van de Bijbel, maar om anderen te confronteren met diens tegenstrijdigheden.

Dat is zeer tegen de zin van Ham: "Deze sceptici zoeken opzettelijk naar vermeende problemen in de Schrift, zodat ze meer ongeloof kunnen verspreiden." Atheïsten doen dat, hoewel ze volgens Ham wel beter weten: "Romeinen 1 leert dat ze weten dat er een God is, en dat hun ongeloof een bewuste onderdrukking van de waarheid is."

Gelukkig is er een goede oplossing stelt Ham volledig zonder bijbedoelingen: "In onze webwinkel hebben we twee volledige boeken over de zogenaamde tegenstrijdigheden in de Schrift." Mocht dat niet helpen, dan is er altijd nog een laatste uitweg: "Ik raad jullie aan om te bidden voor deze atheïsten, zodat ze het evangelie van Christus vandaag lezen en geloven en voor de christenen die met deze atheïsten omgaan."

Ken Ham is een Australische prediker die vooral bekendstaat om zijn aanvallen op een nogal zonderlinge schim van de evolutietheorie. Hoewel ondertussen zelfs de katholieke kerk heeft toegegeven dat de evolutietheorie z'n merites heeft, verdedigt Ham nog steeds gepassioneerd het creationisme.
De CreaChristen.
Afbeelding

Volgens mij gaat iedere kritische atheïstische bijbellezer heel hard lachen als zij/hij dit berichtje leest.
Overigens is de onredelijke leugenachtige creachristenzot ken Ham al vaker onderwerp geweest op Freethinker dus erg veel discussie verwacht ik verder niet.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
doctorwho
Ontoombaar

Re: Atheïsten lezen Bijbel te kritisch.

Bericht door doctorwho »

Ze mogen zich voor mij helemaal sufbidden dan kunnen ze in die tijd alvast geen streken uithalen. :twisted:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Prediker en bioloog Ken Ham wil daar nog aan toevoegen dat je de Bijbel vooral niet té kritisch moet lezen. Want dat is iets wat atheïsten doen, met nefaste gevolgen.
Die vervelende atheïsten weer. De bijbel moet maar weer in het latijn worden voorgelezen en niet meer onder het volk worden verspreid. Een probaat middel om kritiek te ontlopen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Maar als alle tekst letterlijk waar is, dan moet je toch iedere regel lezen? Dan kunnen wij er niets aan doen dat we tegenstrijdigheden tegenkomen.

Het spreekt dus eerder Ham's bijbelkennis tegen dat hij die tegenstrijdigheden niet kent, lijkt me.

Ik weet dat hij de bijbel vast wel kent, maar als je dat even wegdenkt is mijn drogverklaring zo gek nog niet. In werkelijkheid ontkent hij gewoon alle delen die hem niet aanstaan, of hij stelt gewoon dat het helemaal geen tegenstrijdigheden zijn, als je ze in "de juiste context" leest.

Ten minste, dat is wat mensen zoals hij zo vaak doen.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

"Atheïsten lezen Bijbel te kritisch' "
lees:
"Atheïsten nemen Bijbel te serieus' "

Eigenlijk wordt door zulke lieden heel Gods schepping, de mensheid, niet serieus genomen. Als je niet wilt inzien hoe oprecht iemand kan zijn in het niet kunnen begrijpen van de vele tegenstrijdigheden in bijbel plus de ongerijmde uitleg en ontkenning daarvan.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Atheisten lezen de bijbel (te) kritisch.

Dat zouden alle gelovigen eens moeten doen. Kritisch de bijbel lezen. Even kritisch als sommigen het evolutiegeloof lezen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Jinny

Bericht door Jinny »

Deden ze dat laatste maar, maar ze lezen over de hele linie slecht....
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Er zijn gelukkig ook gelovige die zelf de bijbel ook wat serieuzer/kritischer lezen/nemen, zoals Bishop John Spong.

Veel op youtube van hem te vinden b.v. : Bishop John Spong On Interpreting The Gospels
Ik ben
Forum fan

Bericht door Ik ben »

Ik las de bijbel vroeger als enig boek dat de ware gedaante van god en jezus naar voren bracht, ik wilde de bijbel van kaft tot kaft omarmen als zijnde de ultieme waarheid. Middels mijn zoon heb ik kennis gemaakt met het non dualistische (monistische) denken. Met deze filosofie en invalshoek hebb ik geleerd de bijbel op heel andere wijze leren lezen, Een wijze die mij veel rus en inzicht gaven in de ware Jezus als zoon van god zoals ik dat ook ben (geen hoogmoedswaanzin, maar een nuchtere constatering.

Maar misschien kunnen we er hier wat vaker over spreken.
Niet weten wordt zelden openlijk beleden.
Vaak is het een goed bewaard geheim, bedekt met de mantel der wijsheid.
Alleen herkenbaar voor de goede verstaander.
Alsof het eigenlijk een schande is om niet te weten.
Maar dat is het helemaal niet.
Integendeel
Niet weten is de rode draad van ons bestaan.
.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ik ben schreef:Ik las de bijbel vroeger als enig boek dat de ware gedaante van god en jezus naar voren bracht, ik wilde de bijbel van kaft tot kaft omarmen als zijnde de ultieme waarheid. Middels mijn zoon heb ik kennis gemaakt met het non dualistische (monistische) denken. Met deze filosofie en invalshoek hebb ik geleerd de bijbel op heel andere wijze leren lezen, Een wijze die mij veel rus en inzicht gaven in de ware Jezus als zoon van god zoals ik dat ook ben (geen hoogmoedswaanzin, maar een nuchtere constatering.

Topictitel: Atheïsten lezen Bijbel te kritisch.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik ben schreef:Ik las de bijbel vroeger als enig boek dat de ware gedaante van god en jezus naar voren bracht, ik wilde de bijbel van kaft tot kaft omarmen als zijnde de ultieme waarheid. Middels mijn zoon heb ik kennis gemaakt met het non dualistische (monistische) denken. Met deze filosofie en invalshoek hebb ik geleerd de bijbel op heel andere wijze leren lezen, Een wijze die mij veel rus en inzicht gaven in de ware Jezus als zoon van god zoals ik dat ook ben (geen hoogmoedswaanzin, maar een nuchtere constatering.

Wat mijn voorganger al schrijft: "Atheisten..."
Maar, zoals ik het zie: Er is hoop!
Als je jezelf als eigen god gaat zien. Als schepper van je gedachten. Want zolang je gedachten er door anderen ingepompt zijn, ben je slaafje van je eigen (opgelegde) overtuigingen. Als je de bijbel kritisch gaat lezen (en dat ben je m.i. verplicht, omdat "God" nogal een onderwerp is, is de stap naar atheisme een kleine en bevredigende.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

een nuchtere constatering
Dus niet!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

"er was er eens"
En daar moet je dus niet aan gaan twijfelen
schort je scepsis op totenmet
"En ze leefden nog lang en gelukkig"
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"Miquoting Jezus" is een boek dat ik iedere christen (bijbelgelovige) zou willen aanraden te lezen. Misschien omdat ik atheist ben en TE kritisch, maar ALS zij dit boek lezen, stellen ze zich hopelijk iets bescheidener op in de zin dat hun woord het enige ware woord is. En zoals ik nieuwsgierig ben naar mijn afkomst, zouden gelovigen toch nieuwsgierig moeten zjin naar de ontstaansgeschiedenis van hun heilige boeken.
Je zou zeggen: "Zo leer je God NOG beter kennen"...
Einstein/Mick
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Je zou zeggen: "Zo leer je God NOG beter kennen"...

Ja, ik ben veel dank verschuldigd aan hen (vooral atheïsten met een christelijke achtergrond), die mij leerde de bijbel kritisch te lezen en een beroep deden op mijn rede. Dat ik mede hierdoor God op een heel ander niveau beter heb leren kennen is inderdaad ook waar. Hoewel je het woord "God" wat mij betreft mag schrappen als symbool. Jezus hield ervan Hem "Vader" te noemen als symbool voor "Bron" of "Oorzaak".

Hoe dan ook, de Oorzaak van Leven (wat die oorzaak ook mogen zijn) kunnen we denk ik God noemen. (sorry dit is offtopic)

Jezus had, denk ik, een idee wat die oorzaak inhield en noemde het "een vader die ons liefheeft".
Plaats reactie