Leo apostel

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Guustaaf
Forum fan

Leo apostel

Bericht door Guustaaf »

Hoewel voor sommigen wellicht alleen zijn naam al aanleiding zal zijn voor weerstand, is Leo Apostel (1925-1995) echt een atheïst en vrijdenker. Niettemin heeft hij veel geschreven over spiritualiteit. Voor degene die geïnteresseerd zijn in spiritualiteit vanuit een atheïstisch standpunt loont het de moeite zijn postuum uitgegeven bundel Atheïstische spiritualiteit (1998) eens te lezen. Maar aangezien dat boek alleen nog antiquarisch verkrijgbaar is kan men daarover ook lezen als men zijn naam op google intypten dan de derde daar genoemde site aanklikt. Een link daarvan maken gaat mijn petje te boven dus wellicht wil iemand dat doen. Ook vindt men daar verdere literatuur over dat onderwerp.
Apostel is overigens ook de grote inspirator van de elders door mij genoemde Libbrecht.
Existence is not a problem to be solved, it is a mystery to be lived. And you should perfectly be aware what the difference is between a mystery and a problem.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Leo apostel

Bericht door Rereformed »

Guustaaf schreef:Hoewel voor sommigen wellicht alleen zijn naam al aanleiding zal zijn voor weerstand, is Leo Apostel (1925-1995) echt een atheïst en vrijdenker.
Nooit van deze man gehoord, en inderdaad ik dacht dat zijn naam een nickname was voor één of andere goeroe en haakte al bijna af. Maar ik ging toch even kijken op Wiki en kwam erachter dat het zijn echte naam is en hij een heusechte filosoof is. :lol:
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ik weet niet hoor. Wat ik mij van zijn boek herinner en wat ook mijn huidige indruk van hedendaagse manuscripten over humanistische spiritualiteit is, is dat het allemaal nogal een ivoren toren gedoe is.

Het is een beetje zoals een boek schrijven over de natuurkunde van muziek. Iemand die geen ervaring heeft met muziek, leert er weinig over in dat boek en iemand die met muziek bezig is, is van mening dat het over onbelangrijke details gaat.

Ik ben tot nu toe geen boek tegengekomen over (atheïstische) spiritualiteit waarvan ik denk, dit boek geeft mensen die er niets van kennen, zin om er eens van te proeven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Guustaaf
Forum fan

Bericht door Guustaaf »

axxyanus schreef:Ik weet niet hoor. Wat ik mij van zijn boek herinner en wat ook mijn huidige indruk van hedendaagse manuscripten over humanistische spiritualiteit is, is dat het allemaal nogal een ivoren toren gedoe is.

Het is een beetje zoals een boek schrijven over de natuurkunde van muziek. Iemand die geen ervaring heeft met muziek, leert er weinig over in dat boek en iemand die met muziek bezig is, is van mening dat het over onbelangrijke details gaat.

Ik ben tot nu toe geen boek tegengekomen over (atheïstische) spiritualiteit waarvan ik denk, dit boek geeft mensen die er niets van kennen, zin om er eens van te proeven.

Ook niet bij de lijst van de door mij genoemde verwijzing?
n.b. zou het op prijs stellen als iemand die link zou willen maken.
Existence is not a problem to be solved, it is a mystery to be lived. And you should perfectly be aware what the difference is between a mystery and a problem.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Guustaaf schreef:
axxyanus schreef:Ik weet niet hoor. Wat ik mij van zijn boek herinner en wat ook mijn huidige indruk van hedendaagse manuscripten over humanistische spiritualiteit is, is dat het allemaal nogal een ivoren toren gedoe is.

Ook niet bij de lijst van de door mij genoemde verwijzing?
n.b. zou het op prijs stellen als iemand die link zou willen maken.
Je maakt de fout te denken dat als jij en ik "leo apostel" intikken in google, dat we dan dezelfde links in de zelfde volgorde krijgen. Dat is niet waar. De derde link in mijn zoekresultaten is die van hem als VUB alumni. Het woord "spiritualiteit" komt daar niet eens in voor.

Als je geen link kan maken, zet dan gewoon de url als tekst in je bijdrage. We kunnen er dan wel niet op klikken maar ten minste wel kopiëren en plakken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Guustaaf
Forum fan

Bericht door Guustaaf »

O, jij denkt dat ik weet wat een url is, nou overschat je me toch. haha
De link die ik bedoel op goole heeft de tekst: Leo Apostel, Atheistische spiritualiteit. Bij mij is het trouwens wel elke keer de derde.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Guustaaf schreef:O, jij denkt dat ik weet wat een url is, nou overschat je me toch. haha
De link die ik bedoel op goole heeft de tekst: Leo Apostel, Atheistische spiritualiteit. Bij mij is het trouwens wel elke keer de derde.
een url (Uniform Resource Locator) begint met
http://

kun je gewoon in je tekst plakken, dan wordt het vanzelf een klikbare link kijk maar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uniform_Resource_Locator" onclick="window.open(this.href);return false;

hier is jouw link:
http://www.humanistischecanon.nl/spirit ... teit__1998_" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is zijn foto
Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Guustaaf
Forum fan

Bericht door Guustaaf »

Dank je wel.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Guustaaf schreef:Dank je wel.
Je maakt een link dus zo: ga naar de webpage en kopieer het webadres, dwz. klik het aan zodat het blauw wordt en typ dan ctrl+c
Daarna ga je naar je freethinker 'plaats een reactie' tekst en typ ctrl+v
Born OK the first time
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Leo Apostel, afgestudeerd ULB, les gegeven aan UGent, en zijn grootste verwezenlijking het centrum Leo Apostel aan de VUB.

Leo Apostel moet je een beetje bekijken als de vader van de humanistische filosofie en de grote voordrager van het vrijdenken.
In 1985 ontving hij voor zijn werk de Solvayprijs, later de Arkprijs voor het Vrije Woord (1988) en de Prijs van het Vrijzinnig Humanisme (1995). Met het geld dat Apostel van de Solvayprijs ver­ kreeg, werd een Centrum Leo Apostel (CLEA) aan de VUB opgericht dat een interdisciplinaire en pluralistische aanpak van wetenschappelijke en maatschappelijke problemen verder zet. Onderzoekers uit diverse wetenschappelijke disciplines werken er nauw samen. Zo ging Apostels droom toch in vervulling.

Zijn leermeesters waren:

(*) Chaïm Perelman (1912-1984) was een Poolse filosoof van Joodse origine en bestudeerde voornamelijk "de argumentatie". Zijn belang­rijkste werk is "Traite de l'argumentation - la nouvelle rhétorique" (1958).

(**) Rudolf Carnap (1891-1970) was bekend filo­soof en één van de belangrijkste filosofen van de 20ste eeuw. Hij deed onderzoek in het logisch positivisme en droeg bij tot de weten­schapsfilosofie, de linguïstische filosofie, de waarschijnlijkheidslogica, de klassieke, de inductieve en de modulaire logica. Het oplos­sen van filosofische problemen kon volgens hem herleid worden tot de logische analyse van de taal.

(***) Jean Piaget (1896-1980) was doctor in de psychologie, sociologie en wetenschapsfiloso­fie. Zijn onderzoek in de ontwikkelings­psychologie met speciale aandacht voor de verwerving van kennis zijn wereldbekend.
http://www.vub.ac.be/CLEA/

Leo Apostel is waarschijnlijk de belangrijkste Belgische filosoof ooit.

Dit zijn de mensen die vandaag zijn werk verderzetten! Een meer dan impressionant lijstje.
Diederik Aerts Professor foundations of physics, quantum structures, cognitive science, economics

Personnel

Sven Aerts Research Assistant probability theory, quantum mechanics
Valérie Aucouturier Post-Doctoral Fellow philosophy of mind and action, philosophy of psychology, philosophy of language
Jan Broekaert Post-Doctoral Fellow quantum structures, cognitive science
Wim Christiaens Post-Doctoral Fellow metaphysics, cinema
Erik Claes Lecturer, Post-Doctoral Fellow philosophy, hermeneutical ethics, human dignity
Marek Czachor Professor quantum computation, quantum geometry
Bart D'Hooghe Assistant Professor quantum structures, decision theory, cognitive science, economics
Karen De Looze Research Assistant medical and bioethical anthropology, intercultural philosophy
Liane Gabora Adjunct Professor cognitive science
Gert Goeminne Post-Doctoral Fellow metaphysics, science and the politics of sustainability
Francis Heylighen Professor systems theory, cybernetics
Hans Heymans Post-Doctoral Fellow category theory, quantum logic
Federico Holik Research Assistant quantum structures, quantum information
Robert Drury King Research Fellow philosophy, systems theory, constructivism, evolution
Pieter Meurs Research Assistant philosophy, hermeneutics and selfunderstanding
Nicole Note Post-Doctoral Fellow philosophy, meaningfulness, ethics
Jaroslaw Pykacz Professor fuzzy set theory, quantum logic
Lorena Pérez-García Doctoral Student ICT, media identity, antropology
Apara Ranjan Research Assistant creativity, concept research
Alexander Riegler Post-Doctoral Fellow cognitive science, philosophy of science, constructivism
Federica Russo Post-Doctoral Fellow philosophy of causality and probability, philosophy of technology
Sandro Sozzo Post-Doctoral Fellow quantum structures, cognitive science, economics
Ellen Van Keer Research Assistant classical archeology, mythology
Robrecht Vanderbeeken Post-Doctoral Fellow philosophy, art, technology
Tomás Veloz González Research Fellow quantum structures, cognitive science, economics
Karin Verelst Post-Doctoral Fellow philosophy, ontology
Clément Vidal Research Fellow philosophy, cosmology
James Whitacre Research Fellow evolution, complex systems, cancer
Michael Woodley Research Fellow evolutionary theory, psychology, sociobiology
Christian de Ronde Research Fellow philosophy of physics, quantum structures
Wim van Daele Research Assistant anthropology, sociology

Affiliated

The following people have their main activity elsewhere, but participate in the research done by CLEA.

Jan Bernheim Professor emeritus oncology, medical ethics
Olaf Diettrich Researcher physics, theory of science
Graciela Domenech Research Fellow quantum structures, quantum logic
Carlos Gershenson Research Professor at the Universidad Nacional Autónoma de México complex systems research
Sonja Smets Rosalind Franklin Fellow at the University of Groningen philosopy, logic
Marek Zukowski Professor quantum optics, foundations of quantum physics

Alumni

Johan Bollen Associate Professor at Indiana University psychology
Stan Bundervoet Research Assistant music, sociology, epistemology
Tina Chatzara PhD student multimedia
Bob Coecke Advanced Research Fellow at Oxford University quantum structures, category theory
Ellie D'Hondt Post-Doctoral Fellow quantum computation
Johan Deklerck Professor criminology
Anouk Depuydt Post-Doctoral Fellow criminology
Nick Deschacht PhD Student economics
Leor Gründlinger Research Assistant computer science, economics
Scott Barry Kaufman Adjunct Assistant Professor cognitive science, philosophy of creativity
Sean Kelly Graduate Student education, mathematics
Bertin Martens Chief of Economics at the European Commission economics
Ernest Mathijs Associate Professor at University of Britisch Columbia film studies
Bert Mosselmans Associate Professor at Roosevelt Academy philosphy of economics, history of economics
Michael Pleumeekers Student constructivism
An Vranckx Assistant Professor at University Ghent science for policy

Council

The Scientific Council of CLEA is responsible for the long term policy of the Center.

Diederik Aerts Professor foundations of physics, quantum structures, cognitive science, economics
Diderik Batens Professor logic, philosophy of science
Marc De Mey Professor history of science
Bart De Moor Professor engineering
Serge Gutwirth Professor foundations of law
Francis Heylighen Professor systems theory, cybernetics
Jean Paul Van Bendegem Professor logic, philosophy of science
Marie-Claire Van de Velde Professor biology
Jan Van der Veken Professor emeritus philosophy
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Guustaaf
Forum fan

Bericht door Guustaaf »

Indrukwekkend inderdaad, maar wat vind je er nou van dat hij als atheist en vrijdenker blijkbaar een mogelijkheid , ja zelfs noodzaak ziet voor atheistische spiritualiteit en zelfs mystiek.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Moet bekijken binnen de vrijmetselarij. Symboliek is hier belangrijk, spiritualiteit en mystiek is niet echt wat hij bedoelde, toch niet hoe de meeste mensen dit interpreteren.

Het idee hierachter is dat een louter rationele benadering van problemen maar ook van het leven, niet de volledig lading van de menselijke capaciteiten of de menselijke eigenheid dekt. De mens kent gevoelens, de mens neemt irrationele beslissingen, de mens laat zich door gevoelens leiden. Hoe ga je nu om met iets dat irrationeel is? Mogelijkheid is het terug te brengen naar een bepaalde mystiek, een spiritualiteit die je irrationele kant een plaats geeft en scheidt van je ratio. Dit steeds onder controle gehouden via een strakke symboliek.

Of toch zo iets in die aard, filosofie is niet mijn sterkste vak.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Guustaaf
Forum fan

Bericht door Guustaaf »

Ik plaats als antwoord hierop maar een klein stukje van de link waarnaar verwzen werd.

In 1981 verraste Apostel vriend en vijand met het artikel Mysticisme, ritueel en atheïsme. De heersende gedachte onder vrijzinnigen - de Vlaamse term voor vrijdenkers en humanisten - was dat spiritualiteit en religiositeit bij de kerk en het godsgeloof thuishoren en dat men de laatste twee niet achter zich kan laten zonder ook de eerste twee vaarwel te zeggen. Vanuit rationeel oogpunt zou er immers niets zinnigs te zeggen zijn over de religieuze ervaring. Apostel bestreed dat.

Het begrip spiritualiteit
In de artikelen Een ander geloven. Een nieuw transcenderen en Over spiritualiteit maakt Apostel duidelijk wat hij precies bedoelt met spiritualiteit. Apostel geeft een algemene, functionele, definitie, die niet naar God of Openbaring hoeft te verwijzen. Het is 'een systematische houding en strategie gericht op ervaringen die onze relatie met de diepste realiteit belichamen.' Daartoe plaatst men zich 'in het grootste geheel waartoe men denkt te behoren' en richt men zich 'op de basisdoelen in dienst waarvan men het eigen leven stelt'. Spiritualiteit verwijst dus zowel naar een houding als naar een richting. Uit deze definitie blijkt de mogelijkheid van verschillende vormen van niet-theïstische spiritualiteit.

Een geliefd voorbeeld van Apostel is de zen meditatie, die hij in de laatste jaren van zijn leven fervent beoefende. Maar ook noemt hij het verdiepen in een beeld, bijvoorbeeld een kruis of mandala, in een klank, bijvoorbeeld het orthodox-christelijk gebed of een boeddhistische mantra, of in een gebeurtenis, bijvoorbeeld de kruisweg van Jezus of de geschiedenis van de mensheid, als manieren om je te richten op het geheel. De situering in het grootste geheel kan volgens Apostel op veel manieren gebeuren. In wezen gaat het om het overstijgen van het zelf of transcenderen. Dat wil zeggen, het uittreden uit het alledaagse in een grotere, ruimere of diepere werkelijkheid. Dit transcenderen kan plaatsvinden door contact met de natuur, door inleving in andere personen en door ons te laten verzinken in de diepere lagen van ons zelf, in liefde, in het lezen van boeken, beoefenen van wetenschap, architectuur, enzovoorts. Alles wat onafhankelijk is van ons en ons overstijgt, terwijl het toch concreet voor ons bestaat, kan volgens Apostel een spirituele weg worden, een poort naar het Andere. Spiritueel leven is een zich met behulp van één of andere techniek bewust richten op een van de vele vormen van zelfoverstijging en vervolgens de gekozen weg jaren en jaren volgen, waardoor het in onze alledaagse bezigheden doorwerkt.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Alles wat onafhankelijk is van ons en ons overstijgt, terwijl het toch concreet voor ons bestaat, kan volgens Apostel een spirituele weg worden
Inderdaad, maar wel voor de zaken waar de ratio alleen tekort schiet. Spiritualiteit is een aanvulling en kan doordringen naar de ratio, doch ben ik vrij zeker dat hij niet wilde dat de spiritualiteit ooit de rationele realiteit ging dicteren.

Blijf erbij dat hij spiritualiteit zag als de ideale wijze om te kunnen genieten van zowel je rationele als van je irrationele kant, dit door ze elk een aparte plaatst te geven via symboliek. De ene zal zeker de andere nog beïnvloeden, maar de ene zal de andere niet domineren.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Guustaaf schreef:Ik plaats als antwoord hierop maar een klein stukje van de link waarnaar verwzen werd.
dat is niet nodig
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie