Bewaarplicht

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bewaarplicht

Bericht door skeptic »

Gelezen in Computer! Totaal.
Onze privacy komt steeds meer onder druk te staan, misschien wordt het tijd ons daartegen wat meer te verzetten. In het stuk hieronder wordt opgeroepen de volksvertegenwoordigers die ons met zulke geldverslindende maatregelen opschepen, naar huis te sturen. Lijkt mij een goed idee!
zie ook hier voor discussies over dit onderwerp.

1984 in 2007

Na jarenlange discussie heeft het Europees Parlement ingestemd met het voorstel om vanaf 2007 de adresgegevens van uw telefoon- en emailverkeer op te slaan. Daarmee krijgt de overheid, na de invoering van preventief fouilleren, het doorsturen van reizigersgegevens en de identificatieplicht, opnieuw een ‘veiligheidsbevorderend’ middel in handen dat uw privacy aantast en waarvan de effectiviteit volstrekt onduidelijk is. Geen enkel onderzoek heeft aangetoond dat opsporingsmethoden in Europees verband zijn uitgeput en dat de massale opslag van mail- en telefoniegegevens een lacune opvult. De voorgenomen maatregel kan eenvoudig worden omzeild, middels valse mailadressen, creatief gebruik van Hotmail of dito inzet van mailservers buiten de EU. De kosten van de lekke maatregel zullen bovendien worden doorberekend aan u, als consument van telefoon- en emaildiensten. En die kosten zijn niet mis. Volgens Deutsche Telekom gaat de maatregel haar zo’n 100 miljoen euro per jaar kosten, een bedrag dat grotendeels door de klanten moet worden opgehoest. De kosten voor beveiliging kunnen daarbij niet eens duidelijk worden meegewogen; een databank waarin de verkeersgegevens van 450 miljoen Europeanen zijn opgeslagen zal een gewilde prooi zijn voor hackers, nog afgezien van de gedachte dat bij het verwerken van zo’n onvoorstelbare en onwerkbaar grote hoeveelheid data gemakkelijk fouten kunnen worden gemaakt.

Een maatregel die de consument tientallen euro’s per jaar extra kan gaan kosten, waarvan het effect volkomen onduidelijk is en die de privacy van miljoenen burgers aantast. Daar zouden we ons best wat meer zorgen over mogen maken, dunkt me. Ook al lijkt er puur inhoudelijk gezien niet eens zoveel nieuws aan de horizon. Het gaat om gegevens die wellicht al veel langer worden vastgelegd, maar dan zonder duidelijk juridisch kader. U herinnert zich misschien het rumoer rond het Echelon-netwerk, waarbij het vermoeden bestond dat de Amerikaanse overheid wereldwijd email-, fax- en telefoonverkeer onderschept. Uw persoonsgegevens staan in honderden databanken geregistreerd en uw gangen worden dagelijks talloze malen gemonitord, zonder dat u daar stil bij staat: via cameratoezicht, pinbetalingen of de bonuskaart van de plaatselijke supermarkt. De opslag van adresgegevens van mail- en telefoonverkeer kan daar nog wel bij, zou je bijna denken.

Dat we langzamerhand gewend raken aan de inperking van ons privé-leven betekent echter niet dat de overheid ongehinderd met de kaasschaaf langs een van de basisprincipes van de democratische rechtsstaat kan gaan. Dat klinkt zwaar aangezet, maar dat is het allerminst. Artikel 8 van het belangrijke EVRM (het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden) verbiedt de overheid niet voor niets zich te mengen in het privéleven van het individu. Het is allerminst een vaag ongeschreven beginsel, waar de overheid steeds verder aan knaagt. De vraag wordt dan ook gerechtvaardigd wat de grootste bedreiging vormt voor de democratische rechtsstaat: het terrorisme, of het doorgedraaide anti-terreurbeleid van de overheid? Het wordt hoog tijd dat wij als burgers het recht op een onbesnuffeld privé-leven opeisen. Ik stel voor dat we volksvertegenwoordigers die ons met dit soort onzinnige en peperdure maatregelen opschepen bij de eerstvolgende gelegenheid naar huis sturen, en dat computerconsumenten zich verenigen om op creatieve wijze de snuffel-fetish van de overheid te omzeilen.

Bas Roestenberg, eindredacteur Computer!Totaal
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
nancy
Forum fan

Bericht door nancy »

Aangezien ik in de software-branche zit, heb ik alles op de voet gevolgd.
Je wordt er in en in triest van....
Zoveel mensen zonder enig verstand van zaken die beslissingen nemen waarmee 1984 steeds een beetje dichterbij komt.
Voor de mensen die er iets van weten:
Ik werk bij een bedrijf waar we alleen maar OpenSource software ontwikkelen.
Ook het hele software patenten verhaal stemt niet echt vrolijk.

Het wordt hoog tijd voor een ministerie van ICT.

Om het met dezelfde cynische ondertoon van Lebbis en Jansen te zeggen:
"Het geeft toch niet als je niets hebt te verbergen, toch?!" Tja......
Lach meer!
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

nancy schreef: Voor de mensen die er iets van weten:
Ik werk bij een bedrijf waar we alleen maar OpenSource software ontwikkelen.
Ook het hele software patenten verhaal stemt niet echt vrolijk.

Het wordt hoog tijd voor een ministerie van ICT.
Software patenten kunnen de doodsteek worden voor OpenSource en dat zou erg jammer zijn.
Dat ministerie zou er moeten komen, ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verschillende politici daar over denken, b.v. Bert Bakker, die heeft dacht ik wel te maken met ICT.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
nancy
Forum fan

Bericht door nancy »

Bert Bakker, was dat niet die kerel die donner om zijn oren sloeg met "nieuwe" termen als IPversie 6 en dat soort grappen?
Waarmee Donner toch echt moest toegeven dat hij geen flauw benul had waar de beste man het over had?
Lach meer!
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

nancy schreef:Bert Bakker, was dat niet die kerel die donner om zijn oren sloeg met "nieuwe" termen als IPversie 6 en dat soort grappen?
Waarmee Donner toch echt moest toegeven dat hij geen flauw benul had waar de beste man het over had?
Zou kunnen, ik heb dat niet gehoord. Maar ik las een artikel op zijn site die me wel goed in de oren klonk.
Plaats reactie