Cosmos: A Spacetime Odyssey

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Cosmos: A Spacetime Odyssey

Bericht door chromis »

Vandaag (weliswaar op een zender aan de andere kant van de wereld) gaat een "nieuwe" serie van start: Cosmos: A Spacetime Odyssey. Het is als het ware een continuering (of "reboot"?) van de oude Cosmos serie van Carl Sagan (die eind jaren 70 is gemaakt, en hier even kort ter sprake kwam). De air/release date van de eerste aflevering is 9 maart 2014. Volgens deze bron is deze serie te zien op zondag 16 maart op NGC. Deze serie wordt gepresenteerd door Neil deGrasse Tyson; hij is ons niet helemaal onbekend... ;)
Ik ben wel benieuwd, in het bijzonder omdat de 3e aflevering een titel heeft die klinkt als "When Knowledge Conquered Fear"; worden wij getrakteerd op een zogezegd "preek voor het koor?" :D

Wat zijn jullie verwachtingen?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
heeck
Ontoombaar

Re: Cosmos: A Spacetime Odyssey

Bericht door heeck »

In mijn agenda gezet. Dus hoge verwachting.

Voor de afcheckers:
http://www.natgeotv.com/nl/zoek/cosmos" onclick="window.open(this.href);return false;

R.
Laatst gewijzigd door heeck op 09 mar 2014 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Als ik het niet vergeet, dan gaat ook hier het cultureel aquarium opgestookt worden...
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Om lekker warm te draaien hier Sagan's Cosmos uit 1970.

13 episodes van een uur per stuk, waarna je een sprong van ruim 40 jaar kunt maken naar de Cosmos van nu. Dat is nog eens snel bijleren.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Hahaha, nou, dat is me net ff te veel om voor die tijd nog even snel te bekijken, maar voor wie tijd heeft, een goed plan....
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

heeck schreef:Om lekker warm te draaien hier Sagan's Cosmos uit 1970.

13 episodes van een uur per stuk, waarna je een sprong van ruim 40 jaar kunt maken naar de Cosmos van nu. Dat is nog eens snel bijleren.

Roeland
Kleine correctie: De serie is uit 1980.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Opgenoteerd!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ondertussen beginnen de gemoederen over deze serie al op te wakkeren...

http://arstechnica.com/science/2014/03/ ... of-cosmos/" onclick="window.open(this.href);return false;
artikel schreef: Oklahoma station drops evolution from showing of Cosmos
The same week that a bill targeting evolution education passes the OK House.

In our review of the new science series Cosmos, we noted that the program didn't shy away from diving into scientific ideas that many in the US find uncomfortable. Apparently, local Fox affiliate KOKH found a creative way to protect the minds of its viewers: run a news promo over the bits about evolution. (...)
:D In elk geval wordt ontkend dat het met opzet is gebeurd. Er zijn al excuses aangeboden:

http://www.okcfox.com/story/24969923/fo ... ing-cosmos" onclick="window.open(this.href);return false;
artikel schreef: Many believe this was done intentionally in an attempt to shield our viewers from this subject matter. That is not the case. Simply put, this was the result of operator error.

FOX 25 regrets the mistake and thanks all of its viewers for their concern in the matter.

Sunday's episode of COSMOS will re-air at Saturday, March 15th 7:00 PM on FOX.
Achja ;)
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ik heb hoge verwachtingen.
Niet in de laatste plaats door het feit dat de host Tyson is, mijn favoriete wetenschapper.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Erik schreef:Ik heb hoge verwachtingen.
Niet in de laatste plaats door het feit dat de host Tyson is, mijn favoriete wetenschapper.
Zelf heb ik meer voorkeur voor Jim Al-Khalili, maar Neil staat zeker hoog in mijn lijstje.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Heb het eerste deel gedownload maar valt me eerlijk gezegd een beetje tegen. Erg symplistisch met heel veel (fraaie) computer-animaties. Verbazingwekkend blijft dan altijd wel weer dat wij (de geschreven geschiedenis van de mens) slechts de laatste 14 seconden van het gehele jaar (365 dagen) beslaan. De wetenschappelijke methode zoals we die nu kennen is 1 seconde oud!!!
Ook het aantal sterrenstelsels (en wellicht heelals) blijft verbazen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Veel geschreeuw, weinig wol.. beetje hoe alles op NatGeo en Discovery ook al is. Niveau mag best wat omhoog wat mij betreft.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Vooral mooie plaatjes. Misschien dat dit alleen een opwarmer was?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Samsa schreef:Veel geschreeuw, weinig wol.. beetje hoe alles op NatGeo en Discovery ook al is. Niveau mag best wat omhoog wat mij betreft.
Het verschil is dat er een stuk minder wetenschappelijk inaccurate uitspraken in zitten.

Toegegeven, dat is niet echt veel, maar het is genoeg om beter te zijn.

Douglas Adams
Plaats reactie